این توصیه ها نمی گذارد مسافرت شما خراب شود
اين روزها زمان مسافرت است، اكثريت ما اين روزها با سوار شدن بر خودروهاي شخصي راهي مسافرتهاي بينشهري يا داخل شهري ميشويم، اما اين باركشهاي كوچك و بزرگ به مراقبت نياز دارند.
برترین ها: اين روزها زمان مسافرت است، اكثريت ما اين روزها با سوار شدن بر خودروهاي شخصي راهي مسافرتهاي بينشهري يا داخل شهري ميشويم، اما اين باركشهاي كوچك و بزرگ به مراقبت نياز دارند. اين توصيههاي ما به شما براي رسيدگي به اين رفقاي همسفر قبل از شروع سال نوست.
باتريتان را شارژ كنيد
اگر باتري اتومبيل شما 2 سال عمر كرده حتما از شارژ نگه داشتن و ولتاژ خروجي مناسب آن مطمئن شويد. باتري خودرو در صورت فرسوده بودن، بازده كمتري در هواي سرد دارد. وقتي دماي هوا به صفر برسد باتري كهنه بين 50 تا60 درصد توان خود را از دست ميدهد و ممكن است از كار بيفتد. يكي از نشانههاي فرسوده شدن باتري ماشين، صداي سنگين و زوزه مانند موتور در زمان استارت اوليه است. در اين صورت قبل از سفر حتما نسبت به تعويض باتري اتومبيلتان اقدام كنيد. اگر اتصالات كابل به باتري سولفاتهكرده با آبگرم آن را تميز كنيد و از محكم بودن پيچ اتصال و بست كابل مطمئن شويد.
وضعيت لاستيكها و زاپاس
معمولا تا چرخ خودرو پنچر نشود يا ايرادي براي يكي از ۴چرخ پيش نيايد، سراغ زاپاس چرخ و جك نميرويد. ممكن است اين اتفاق تا چند سال هم نيفتد، ولي شما حتما بايد قبل از سفر از سالم بودن و كم نشدن باد لاستيك زاپاس و سالم و روان بودن جك، اطمينان حاصل كنيد. باد لاستيكها را نيز قبل از سفر با توجه به ظرفيت و مقدار بار، تنظيم كنيد. معمولا در تمام اتومبيلها ميزان استاندارد باد در جدولي به صورت برچسب در خودرو نصب شده يا در دفترچه راهنماي خودرو قابل مطالعه است. در طول سفر حتما زنجير چرخ همراه داشته باشيد، چون وضعيت آبوهوا در روزهاي اول بهار معمولا قابل پيشبيني نيست ولي اگر زنجيرچرخ همراه نداشتيد و در برف گرفتار شديد و احساس كرديد كه چسبندگي لازم بين لاستيك و جاده برقرار نيست و اتومبيل درحال سر خوردن و انحراف از مسير است، مقداري از باد لاستيكها را كم كنيد تا سطح اتكا و اصطكاك بيشتر شود. درضمن از تغيير مسير ناگهاني و سرعت زياد حتي در جاده كمبرف نيز خودداري كنيد، چون حتي برف كم نيز سريعا فضاي بين شيارهاي لاستيك را پر ميكند و قابليت ليز خوردن اتومبيل را بالا ميبرد. اگر در جاده و بين راه چرخ اتومبيلتان طوري پنجر شد كه احتمال تيوبلس كردن وجود نداشت (يعني باد در فضاي بين رينگ و درون لاستيك بند نميشود) و مجبور به استفاده از تيوب يا لاستيك ترميم شديد ( آپارات) از آن چرخ و لاستيك، حتما در قسمت عقب و در جهت خلاف شيب جاده استفاده كنيد و زماني كه به مقصد رسيديد آن را با لاستيك نو عوض كنيد، زيرا درصورتي كه خدايي ناكرده لاستيكي كه داراي تيوپ است، بتركد، اگر در قسمت جلو باشد، سريعا اتومبيل در جهت آن تغيير مسير ناگهاني ميدهد.
در صورتي كه لاستيك خودرويتان احتياج به تعويض دارد، به علائم مشخصه و كد سرعت و تاريخ توليد آن دقت كنيد. معمولا تاريخ توليد تاير در يك سمت و به صورت داغي، روي لاستيك حك شده و داراي ۴ رقم است؛ ۲ رقم انتهايي نشاندهنده سال ساخت و ۲ رقم ابتدايي نشاندهنده هفته توليد تاير در آن سال است. عمر لاستيك حتي اگر در زير اتومبيل نرفته باشد نهايتا ۵سال است. كساني كه از لاستيكهايي با كد سرعت Q استفاده ميكنند بايد بدانند كه كارخانه توليدكننده، عملكرد لاستيك معمولي را تا سرعت ۱۶۰ كيلومتر مجاز ميداند، براي R تا ۱۷۰ كيلومتر، S تا ۱۸۰، T تا ۱۹۰، Uتا ۲۰۰، H تا ۲۱۰، V تا ۲۴۰ و W را تا ۲۷۰ كيلومتر تضمين ميكند و لاستيكهايي كه كد M+S دارند، مناسب جادههاي برفي و گلي هستند. بهترين راه براي استفاده از لاستيكها اين است كه هر ۱۰ هزار كيلومتر جاي لاستيكهاي جلو را با عقب عوض كنيد و اينكار بهخصوص در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو اهميت دارد.
اگر ترمزتان نگيرد...
قبل از مسافرت حتما از كافي بودن روغن ترمز و پر بودن لنتهاي ترمز مطمئن شويد. يكي از علائمي كه ميتوان فهميد لنتهاي ترمز احتياج به تعويض دارند، كم شدن سطح روغن ترمز درون مخزن مايع روغن ترمز است، چون وقتي اصطلاحا گوشت لنت ترمز رو به اتمام است، سيلندرهاي ترمز به ديسك ترمز نزديكتر ميشوند و سطح روغن ترمز را پايينتر ميآورند، پس قبل از پركردن روغن ترمز درون منبع از پر بودن لنتهاي ترمز چهارچرخ مطمئن شويد.
براي آنكه يخ نزنيد
هنگامي كه موتور اتومبيل سرد است، اقدام به بازديد آب رادياتور كنيد و هميشه يك ظرف آب با در محكم در اتومبيلتان داشته باشيد. همه فضاي رادياتور را با ضديخ خالص پر نكنيد و حتما تركيب آب و ضديخ رعايت شود، چون ضديخ خالص به موتور اتومبيل در درازمدت آسيب ميرساند، بهخصوص در اتومبيلهايي كه مدت زيادي كار كردهاند و تقريبا مستهلك شدهاند و اين عقيده كه ضديخ خالص در سرماي زير صفر بهتر و ايمنتر عمل ميكند يا در تابستان اتومبيل هرگز جوش نميآورد را جدي نگيريد.در منبع آب شيشهشور نيز مقداري ضديخ، براي جلوگيري از انجماد مايع درون منبع شيشهشور بريزيد. در مواقعي كه دماي هوا به صفر يا زير صفر ميرسد، هميشه بنزين داخل باك خودرو را بيشتر از نيمه پر نگهداريد چون احتمال اينكه بنزين باقيمانده بين خطوط و شيار و زواياي داخل باك، يخ بزند زياد است.
روغنكاري فراموش نشود
قبل از سفر حتما اقدام به بازديد روغن و فيلترها كنيد، چون تاثير بسزايي در مصرف سوخت و عملكرد موتور دارد. هنگام تعويض روغن كيلومتر اتومبيل را حتما يادداشت كنيد و هيچگاه از روغنهاي باز يا اصطلاحا بشكهاي و روغنهاي غيراستاندارد استفاده نكنيد، چون لطمههاي زيادي را به موتور اتومبيلتان وارد ميكنند. درمورد فيلتر روغن نيز ساختار آن به گونهاي است كه فشار روغن بالايي را بايد تحمل كند و صافي درون آن نيز در گرماي بالا و فشار زياد روغن بايد تحمل داشته باشد تا تخريب نشود، پس در انتخاب فيلتر روغن نهايت دقت را مبذول داريد چون بارها اتفاق افتاده كه فيلترهاي نامرغوب و غيراستاندارد در دورموتور بالا و گرماي زياد، تخريب شده و تا راننده متوجه اين مشكل بشود روغن موتور سريعا تخليه شده و موتور اتومبيل دچار خسارت شده است.
- هميشه در اتومبيلتان ابزارهايي مثل پيچگوشتي، دوسو و چهارسو، انبردست و آچار داشته باشيد. حتما تعدادي فيوز يدك و لامپ چراغ و راهنما را تهيه كنيد و در جعبه ابزارتان بگذاريد. چراغ قوه و مقداري سيم يا چراغ سيار، فندك و تيغ نيز در موارد اضطراري به دردتان ميخورد.
- يك جعبه كمكهاي اوليه و كپسول اطفاي حريق همراه داشته باشيد.
- اتومبيلهاي جديد اكثرا داراي كليد قطعكن سوخت داخل محفظه كاپوت جلو هستند كه در مواقع اضطراري رسيدن سوخت به موتور را قطع ميكند. امكان دارد اتومبيلتان در دستانداز يا چاله ضربه و تكان شديدي بخورد و بعد شما هرچه استارت بزنيد ماشين روشن نشود. در اين صورت در موتور را باز كنيد و يكي، دو بار كليد را كه داراي درپوش قرمز يا مشكي است، فشار دهيد تا اصطلاحا reset شود.
- اگر خودروي شما در رسيدن به سرعت معيني ميلرزد يا اصطلاحا فرمانش ميزند، در اولين جايي كه داراي دستگاه بالانس چرخ است، چراغهاي جلو را بالانس كنيد، چون در صورت سهلانگاري به جلوبندي اتومبيل صدمه جدي وارد ميشود.
نظر کاربران
معمولا" اینجور جاها عکسهای تبلیغاتی رو ابتدای مجله میارن ، نه عکس یک هنرپیشه رو !!!!
موافقم++
از مطالب خوبتون ممنونم
ای والله دستت درد نکنه خداخیرت بده حرف نداری