معرفی شرکت های موفق در زمینه آی تی (Electronic Arts )
اين شرکت بیتردید یکی از مؤسسات صاحبنام و شناختهشده این عرصه در سراسر جهان است و سالیانه محصولات متنوع و زیادی تولید ميکند که بسیاری از آنها جزء پرطرفدارترین و محبوبترین بازیهاي ویدیویی در جهان هستند.
شاید مهمترین تفاوت این شرکت با دو مؤسسهاي که قبلاً به بررسی آنها پرداختیم، تنوع محصولاتش باشد. عناوین و سبکهاي دو شرکت قبلی، به نسبت محدودتر از گستره پهناور سبکها و بازیهايي هستند که توسط EA تولید ميشود و همین موضوع ميتواند بررسی روش کار و ساختار این شرکت را جذابتر کند.
امیدوارم این سلسله نوشتهها بتوانند با ارائه یک خط مشیکلی، الگوهاي مناسبی برای تأسیس شرکتهاي حرفهاي ساخت بازی و نرمافزارهای تفریحی در ایران معرفي کند.
تاریخچه تأسیس شرکت
تریپ هاوکینز در ۲۸ مي سال ۱۹۸۲ شرکتEA (سرنام Electronic Arts) را تأسیس کرد. هاوکینز که تا قبل از این در شرکت اپل و با سمت مدیربازرگانی محصولات فعالیت داشت، این شرکت عظیم را با سرمایه شخصی دويست هزار دلاری تأسیس کرده و هفت ماه ابتدایی کار خود را صرف تدوین نقشه حرکتی کرد.
او برنامههاي آتیEA را به همراه یکی از کارمندان سابقش در اپل، یعنی ریچ ملمون آماده اجرا کرد. سالهاي ابتدایی، تمرکز اصلی شرکت روی ساخت، طراحی و انتشار بازیهايي مخصوص کامپیوترهای خانگی بود. صنعتی که در سالهاي اولیه ظهور خود به سر ميبرد و کمکم طرفداران زیادی را در سراسر جهان، جذب خود ميکرد.
فعالیتهاي شبانهروزی هاوکینز و گروه همراهانش که بيشتر کارمندان سابق او در شرکت اپل بودند، درآمد نخستين سال تأسیس این شرکت را به حدود دو میلیون دلار رساند. درآمدی که در عرض يک سال بعد با رشدی زیاد، به پنج و دو سال بعد به حدود يازده میلیون دلار رسید.
طی سالهاي ابتدایی و تا اواخر دهه هشتاد، این سود سالیانه روند روبهرشدی به خود گرفت و باعث شد که تعداد کارمندان شرکت به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند و همین موضوع، باعث راهاندازی نخستين شعبه خارج از امریکای این شرکت، در انگلستان توسط دو کارمند همین شرکت شد.
در سالهاي ابتدایی تأسیس، بیشتر تمرکز EA روی نشر بازیهاي طراحی شده برای کامپیوترهای شخصی بود، اما از اوايل دهه نود و با ظهور کنسولهاي بازی، قسمتی از تمرکز سازندگان صرف ساخت بازیهاي کنسولی شد که بعدها جزء معروفترین و محبوبترین بازیهاي سبک خود شناخته شدند. بازیهايي که کمی جلوتر و در همین نوشته، درباره آنها به تفصیل صحبت خواهیم کرد.
نام شرکت
در سالهاي اولیه، شرکت EA با نام Amazin' Software فعاليت ميکرد. این نام که توسط هاوکینز انتخاب شده بود، در بین پرسنل و کارمندان طرفدار چندانی نداشت و بالاخره یک روز که هاوکینز برای شرکت در سمیناری در سفر به سر ميبرد، کارمندهای شرکت تصمیم گرفتند که بعد از بازگشت او، پیشنهادي جدی مبنی بر تغییر نام شرکت را با او مطرح کنند.
یکی از دیدگاههاي جالب هاوکینز این بود که همواره در صحبتهایش خطاب به کارمندان، از بازیهاي کامپیوتری و طراحی و ساخت آنها به عنوان یک هنر نام ميبرد. از همینرو، تصمیم بر آن شد تا به نوعی از کلمه Art در نام شرکت استفاده شود. پیشنهاد اولیه انتخاب نام SoftArt بود که به دلیل مشابهت با نام شرکت Software Arts از سوی هاوکینز رد شد.
پیشنهاد دوم کارمندان، انتخاب نام Electronic Artists بود. هاوکینز از این نام خوشش آمده بود، اما به خاطر این موضوع که تا آن زمان بسیاری از امور مربوط به ساخت و طراحی توسط افرادی خارج از شرکت انجام ميشد و درواقع وظیفه نشرمحصول نهایی بر عهده شرکت او بود، اعتقاد داشت که هنرمندان اصلی، طراحان بازی هستند و نه خود او و کارمندانش.
درنهايت با توجه به نزدیکی این نام به آنچه او در ذهن داشت، نام شرکت، به صورت رسمی به Electronic Arts تغییر پیدا کرد. نامی که تا امروز هم برجای مانده است و یکی از شناخته شدهترین و باارزشترین نامها در صنعت طراحی بازیهاي کامپیوتری محسوب ميشود(شکل3).
ساختار و زیرمجموعهها
یکی از مهمترین خصوصیات شرکت EA این است که حوزههاي گوناگون ساخت بازی را، به تفکیک و به شکل مجزا، اما در عین حال هماهنگ با یکدیگر و با یک روش مدیریتی اصولی و واحد اداره ميکند. امروزه، شرکت EA زیر نظر جان ریسیتیلو (John Riccitiello) و به صورت ترکیبی از چهار شاخه مجزا، به فعالیت خود ادامه ميدهد. این چهار شاخه عبارتند از:
1 - واحد EA Games بیشترین عناوین را تولید ميکند و فقط به صورت تخصصی روی عناوین سبکهاي نقش آفرینی، ماجرایی اکشن، مسابقهاي و مبارزهاي فعالیت ميکند. این واحد، خود از یک زیر شاخه تخصصی برای ساخت بازیهاي نقشآفرینی آنلاین نیز بهره ميبرد و در مجموع از 12 شرکت مجزا، اما در عین حال زیرشاخه EA، برای تولید محصولات خود استفاده ميکند. شرکتهايي که بيشتر آنها در امریکا و کانادا مستقر هستند و محصول نهایی آنها، با نام EA منتشر ميشود(شکل 4-الف).
2 - واحد EA Sports همانگونه که از نامش برميآید، به طورخاص روی تولید بازیهاي مسابقهاي ورزشی تمرکز دارد و بسیاری از عناوین شناختهشده و جهانی شرکت EA، از قبیل مجموعه بازیهاي Fifa، بازیهاي Nascar یا NBA، همگی در مراکز سهگانه این واحد تولید و عرضه ميشوند(شکل 4-ب).
3 - واحد EA Play که به تولید بازیهايي غیر از سبکهاي یاد شده ميپردازد و از مهمترین عناوین تولید شده توسط آنها ميتوان به مجموعه بازیهاي موفق Sims اشارهکرد که توسط شرکتهاي زیر مجموعه این واحد مانند Maxis و The Sims Studios تولید و ارائه شدهاند (شکل 4-پ).
4 - واحد EA Interactive که وظیفه تولید بازیهاي آنلاین غیرچندنفره و بازیهاي موبایل را بر عهده دارد (شکل 4-ت).
همانگونه که مشاهده ميکنید، شرکت EA، خود از دهها واحد و زیرمجموعه کوچکتر تشکیل شده است که هر کدام به صورت تخصصی روی عناوین موردنظر مدیران و سیاستگذاران شرکت کارميکنند. شاید این موضوع، مهمترین عامل موفقیت این مجموعه در ارائه بازیهاي سبکهاي مختلف باشد. بيشتر شرکتهاي بازیسازی، با استفاده از تخصص خود، روی تولید یک سبک خاص از بازیها تمرکز کرده و سعی ميکنند که به کمک تجربههاي خود، بازی مورد نظر را ارتقا دهند.
براي نمونه، شرکتی مانند id Software، تا به امروز در عرصه بازیهاي اکشن نسبت به سایر سبکهاي بازی شناخته شدهتر بوده است یا شرکتی مانند Lucas Arts، به جز عناوین به یاد ماندنی Adventure، به طور عمده روی محصولاتی تمرکز دارد که حق ساخت آنها در انحصار شرکت فیلم سازی جرج لوکاس است.
عناوینی چون ایندیاناجونز یا جنگهاي ستارگان. در این بین، شرکت EA، یکی از استثناهایی است که با سرمایه زیاد و به کارگیری تخصصهاي گوناگون و جداسازی مراحل تولید بازی در استودیوهای تخصصی، توانسته است در سبکهاي مختلف صاحب اعتبارشده و گاهي پایهگذار سبکهاي جدیدی نیز باشد.
ارسال نظر