۱۴۸۹۷۴۸
۲۴ نظر
۱۱۲۱
۲۴ نظر
۱۱۲۱
پ

افغانی ساکن تهران به ایرانی ساکن شهرستان برتری دارد؟

دیروز بین راننده‌های اسنپ هم بر سر برنامه جدید شهرداری برای راننده‌های پلاک غیرتهران بحث بود.

برترین‌ها: «خوبه بری شمال راهت ندن؟ یا جریمه‌ت کنن؟ بری جنوب راهت ندن خوبه؟ یا شیراز، اصفهان، مشهد.» دیروز بین راننده‌های اسنپ هم بر سر برنامه جدید شهرداری برای راننده‌های پلاک غیرتهران بحث بود. این را یکی از آنها می‌گفت و دیگری جواب می‌داد: «شما اونقدر زیاد هستین که ما تهرانیا شدیم مهمان، شما شدین میزبان.» توافقی بین آنها وجود نداشت. همانطور که بین شورای شهر، شهرداری و وزارت کشور توافقی نیست. 

تردد

در همین رابطه روزنامه هفت صبح در شماره امروز خود نوشت: اولین‌بار روز شنبه بود که خبر مهم راننده‌ای با این تیتر منتشر شد: پلاک شهرستان نمی‌تواند بیشتر از 7 روز در تهران بماند. این یک خط خبر، خیلی کامل نبود. ماجرا از این قرار است که در بین دستورهایی که در جلسه روز شنبه شورای شهر تصویب شده بود، یکی از آنها به مسافربری با پلاک شهرهای دیگر در تهران مربوط می‌شد. شورای شهر می‌خواهد پیشنهادی به وزارت کشور بدهد که در روزهای آلودگی خودروهای شهرستان فعالیت نداشته باشند یا اینکه درصورت حرکت، پول بیشتری به شهر داری تهران بدهند. پیشنهادی که جزئیات آن را تصویب کرده اما قبل از اینکه به دست وزارت کشور برسد، وزیر گفته آن را قبول ندارد. 

شهرستانی‌ها دوبرابر بیشتر پول دهید

دیروز خبرنگار تسنیم نوشت شورای شهر می‌خواهد در ازای طرح ترافیک، از راننده‌های پلاک شهرستان پول بیشتری بگیرد. «از سال آینده ورود خودروهای پلاک شهرستان به محدوده طرح ترافیک نرخ‌های متفاوتی خواهد داشت و برای تردد بیش از ۱۰ روز در ماه باید دوبرابر شهروندان تهرانی عوارض بپردازند.»

این عدد چطور حساب می‌شود؟ همیشه از قبل باید افراد برای ورود به طرح، مجوز می‌خریدند. حالا اتفاق جدید این است که با ضوابطی که شورای شهر تصویب کرده، خودروهای پلاک غیرتهران برای یک تا دو روز تردد در محدوده طرح،  یک درصد بیشتر از تعرفه بقیه تهرانی‌ها پول می‌دهند. همچنین برای تردد بین 4 تا 7 روز، طرح برای آنها با ضریب 1/2درصد حساب می‌شود و برای کسی که بیش از 7 روز در تهران بوده و در این محدوده ترافیک رفت‌و‌آمد داشته باشند (یعنی راننده‌های تاکسی شهرستانی) این نرخ با ضریب 1/5 درصد محاسبه می‌شود.

این عددها رو کاغذ چطور حساب،‌ کتاب می‌شوند؟ بیایید یکی‌یکی جلو برویم. شهرداری برای سال 1404 می‌خواهد از هر پلاک تهران 112 هزار تومان نرخ پایه ورود به طرح ترافیک بگیرد. برای راننده اسنپی که همیشه در این محدوده تردد دارد می‌تواند این مبلغ را حدود 170 هزار تومان حساب کند. ادعای شهرداری این است که سالانه 30 هزار خودروی شهرستانی وارد این محدوده می‌شود، پس می‌تواند  از این گروه 5 میلیارد و 70 میلیون تومان (یعنی دو برابر بیشتر از تهرانی‌ها) درآمد داشته باشد.

وزیر کشور به مصوبه شورای شهر محدودیت تردد هفت روزه با پلاک‌های شهرستان در شهر تهران واکنش تندی نشان داده و تلویحا تایید کرده که همه این کارها به خاطر درآمدزایی است. او گفته: ما نمی‌توان قوانین را زود‌به‌زود عوض کنیم، زیرا شهر محل کار نیست و مردم کارمند ما نیستند که هر موقع خواستیم آئین‌نامه‌ها را تغییر دهیم.

169227995

مردم می‌خواهند در شهر آرامش داشته باشند و زندگی قابل پیش‌بینی داشته باشند و هر روز تغییرات جدیدی ایجاد نشود. نکته بعد اینکه اگر بقیه شهر‌ها همین تصمیم را بگیرند که خودرو‌های پلاک تهران وارد آن شهر‌ها می‌شود عوارض سنگین بر آن ببندند، یک جدایی ایجاد می‌شود و وفاق بین شهر‌ها از بین می‌رود.

وزیر قبول نکرد؛ طرح اصلاح می‌شود؟

وزیر کشور اگرچه فعلا مخالفت کرده اما شورای شهر ممکن است پیشنهاد خود را با اصلاحاتی به دست آنها برساند. پیش‌فرض شورای شهر در این جلسه این بوده که بار آلودگی تهران (علی‌الخصوص مرکز شهر) روی دوش راننده‌های غیر‌تهرانی است. این موضوع حقیقت دارد؟ محققان دانشگاه شریف اخیرا به این نتیجه رسیده بودند که میزان کل تولید آلاینده‌ها در شهر تهران از منابع ساکن و متحرک 725 هزار تن در سال تخمین زده می‌شود.

چقدر از این میزان را شهرستانی‌ها تولید می‌کنند؟ براساس مطالعات شهرداری تهران، سالانه میزان تولید و انتشار آلایندگی خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت ۷۵ هزار تن بوده. یعنی فقط 10 درصد از کل آلودگی تهران زیر سر پلاک‌های شهرستان است.

ضمن اینکه محمدرضا سراب‌پور، کارشناس شهری هم می‌گوید میزان آلایندگی خودروهای پلاک شهرستان در قبال تاکسی‌های فرسوده چیزی نیست. علاوه بر این یک بررسی دو ماهه نشان می‌دهد در این مدت خودروهای شهرستان 28 درصد از کل خودروهایی که وارد طرح شدند سهم داشتند. پس چرا شورای شهر دو‌سوم خودروها را کنار گذاشته و به این یک‌سوم مشغول شده؟

کاربران چه نظری دارند؟

فاطمه نوشت: وجود بیش از ۳ میلیون بیگانه افغانی در تهران رو نادیده میگیرن و در عوض تردد ایرانی با ماشین پلاک شهرستان در تهران رو ممنوع می‌کنن. مهاجر افغان ساکن تهران به ایرانی ساکن خارج تهران برتری داره؟

171012259

سوشیانت: اتفاقا یه افغانی پست گذاشته بود که تهران پر از دهاتی شده! عجب دنیایی شده. خندم گرفته.

آریان هم درباره درآمدزایی شهرداری از این طرح نوشته: شورای شهر تهران گفته: خودروهای پلاک شهرستان بیشتر از ۷ روز نمی‌توانند در تهران تردد کنند. حالا دقت کنید اگر بیش از ۷ روز باشند، چی میشه!؟ باید ۱/۵ برابر خودروهای پلاک تهران عوارض بدن! خوب این چه کمکی به حل مشکل آلودگی هوای تهران میکنه؟! جز اینکه شهرداری، درآمد بیشتری کسب میکنه!

و خیزران: بر اساس قانون اساسی هیچگونه ممنوعیتی بر تعدد اتباع ایرانی در داخل ایران نباید وضع شود. در قانون راهنمایی رانندگی نیز محدودیت برای تعدد پلاک‌های شهرستان در تهران و بالعکس نیامده است. پلاک تنها شناسایی کننده وسیله نقلیه است نه یک وسیله برای ایجاد تبعیض.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • آریایی

    اینا مملکت رو هم به پول میفروشن

  • طوفان

    من هفته پیش تهران بودم اینقدر که افغانی دیدم ایرانی ندیدم من تواهواز والا افغانی نمیبینم

  • احمد

    از اونروزی به افغانی ها کارت داده‌اند خیلی احساس قدرت می‌کنند خدا شاهده به ایرانی زور می گویند

  • پسرلرY. N

    ماشهرستانیها نمیتونیم بیایم تهران وای افغانیها توپایتخت جمعیتشون میلیونیه

  • بازی روزگار

    امیدوارم تهران زلزله نابودش کنه با خاک یکسان بکنه تهران زلزله دلم بحال یه تهرانی نمی‌سوزد

  • طوفان

    من هفته پیش تهران بودم اینقدر که افغانی دیدم ایرانی ندیدم من تواهواز والا افغانی نمیبینم

  • خداپناه

    شایدتواهوازبیرون نمیری بیبینی توم کارگرساختمونی اتباع هستش کانال کنی وچاه کنی و.....

  • زع

    بابا پول بده همه مشکلات وخطرهابرطرف میشه
    ساختمان خلافی داره پول بده برطرف میشه ماشینت مشکل داره پول بده برطرف میشه خلاصه هرمشکل لاینحلی باپول دا ن به شهرداری حل میشه

  • Hossein

    بچه تهران هستم نه از شهردار شانس آوردیم نه از وزیر ،،،از فردا رنت و هزار چیز دیگه برای گرفتن پلاک تهران مد میشه

  • کوروش

    افغانی ها با عث تورم گرانی مایحتاج مردم کشورمون استفاده میکنن بدون مالیات دادن ارز منابعمون از کشور خارج میکنن باعث ناامنی .بیکاری جوانان و مهاجرت شون میشن افعان ها رو در مشاغل دولتی استخدام میکنن .افغان ها شدن رئیس ما و ما کارگر اونها

  • سید

    حالا که اینجور شده شهرستانی‌ها هیچگونه مواد غذایی به تهران ندن تا بدانند عوض گله نداره

  • محمد یزدیان

    این دوتا موضوع چه ربطی بهم دارن. یه چیزی بگید که مرغ بریون شده خنده اش نگیره

  • فاطمه

    خدا به دادمون برسه خدا عذاب شو زیاد کنه هر کسی اغفانی ها رو به ایران آورد اینقد زیادن که خودمون توشون گم شدیم این دولت مردان بی کفایت چرا خودشونو میزنن به اون راه ایا میترسن بگن تا مردم یک فکری به حال خودشون بکنن

  • یحیی

    متاسفم

  • مهرزاد

    راست میگن تهران پر شده پر از راننده اسنپ که پلاک شهرستان هستن و همشون سرشون توی گوشیه دنبال مسیر میگردن،که باعث ترافیک و تصادف میشن

  • مهرزاد

    افغانی مگه عقلش رو از دست داده،بیاد تو گرما؟!

  • نصیرزاده

    قبلا افغانی ها هیچ کدوم ماشین نداشتن واجازه گواهینامه گرفتن هم‌نداشتن چند سالی هست که زن و مرد افغان هم میتونه ماشین بخره هم گواهینامه بگیره الان تمام آموزشگاههای رانندگی پر از افغانی شده و دانشگاه های پیام نور بدلیل کمبود دانشجو 70درصد افغانی هستن

  • تآنيآ ★٭★٭★

    چرا اونو نمیگید
    که ما از تهران میریم مازندران، پلاک های غیر بومی، برای استفاده از بعضی ساحلا، باید پول بدن؟؟؟؟؟
    چرا مگه دریا رو خریدن؟؟

  • دنیز

    ن بابا

  • بی خبر

    به زودی بیرونشون میکنن اتباع غیرمجازو طوری که خودشون باپلی خودشون میرن

  • فرخ

    تهران غلط کرده

  • سیدمحمد

    اوکی

  • IRAN

    ببخشید دیگه کاریه که از دست شون بر میاد ؛ عقل جناب شهردار و شش ورای شهر بیشتر ازین قد نمیده!!!

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج