معامله یک و نیم میلیارد دلاری
P and G سهام Pringles را فروخت
شرکت Diamond Foods سهام شرکت چیپس سازی Pringles را در بزرگترین معامله خود از شرکت Procter and Gamble به ارزش یک و نیم میلیارد دلار خرید. این معامله بیشتر از سه برابر خرید سهام Emerald nuts و شرکت پاپ کورن سازی Pop Secret ارزش دارد.
این در حالی است که معامله سهام Pringles نیز دومین خرید و فروش بزرگ پس از PepsiCo`s Frito-Lay به شمار می رود که تقریبا نیمی از بازار را کنترل می کند.
این حرکت همچنین به P&G اجازه می دهد تا خود را کاملا از تجارت مواد غذایی خارج کند. تولید کننده Tide و Pampers در سال های اخیر سهام شرکت های Folgers coffee، Jif peanut butter، Crisco Shortening و Sunny Delight drinks را به قیمت ارزان و یک جا فروخته است.
معامله Pringles یک شرکت جدید را تحت نام Diamond Foods به وجود خواهد آورد. سهام داران P&G تقریبا 57 درصد از سهام شرکت ترکیبی و سهام داران شرکت Diamond تقریبا 43 درصد از سهام این شرکت را به دست خواهند آورد.
شرکت Diamond، در سال ۱۹۱۲ توسط یک گروه از تولید کنندگان گردو در کالیفرنیا تاسیس شد که در بخش بزرگی از گذشته خود به خاطر تولید گردو با پوسته مشهور بود. اما از زمان دولتی شدن آن در سال ۲۰۰۵، مالکیت بی سر و سامان آن تولید اسنک را گسترش داد. او در سال ۲۰۰۸، سهام شرکت Pop Secret و در سال گذشته سهام شرکت تولید کننده چیپس سیب زمینی Kettle را خرید.
معامله Pringles خرید و فروش های گذشته را کوچک جلوه داده است. حقیقتا درآمد سالیانه Diamond سه برابر شده و تقریبا به دو میلیارد و چهارصد میلیون دلار رسید.
به گفته " Michael J. Mendes "رییس و مدیر عامل شرکت Diamond ، Pringles یک برند اسنک تمثیلی و چند میلیارد دلاری است که از یک تولید جهانی مهم و زیربنای زنجیره ای از منابع بهره می برد.
با توجه به جدید ترین اطلاعات دریافتی از موسسه بین المللی Euromonitor، Pringles هشتمین برند تولید کننده اسنک های خوشمزه و مطبوع در آمریکا در سال 2009 محسوب می شد.
Diamond احتمالا با رویای کسب موفقیت هایی مانند Pop Secret که در آن زمان با بازاریابی و توزیع گسترده تر توانست میزان فروش این محصول را بالا ببرد، به Pringles نزدیک می شود. حتما Diamond می تواند زندگی تازه ای به آن ببخشد.
Pringles سومین برند چند میلیارد دلاری است که در سال های اخیر پس از Folgers و برند دارویی Actonel توسط P&G یک جا و ارزان به فروش رفته است. این کار P&G را با 23 برند با درآمد سالیانه یک میلیارد دلار یا بیشتر باقی می گذارد.
در روز بعد از انجام معامله ،سهام Diamond با سه دلار و ۹۱ سنت افزایش ، شش و هشت دهم درصد رشد کرده و به ۶۱ دلار و ۱۳سنت رسید. پس از آن ارزش سهام آن به بالاترین رقم در ۵۲ هفته گذشته یعنی ۶۳ دلار و ۹۸ سنت افزایش یافت. در ادامه سهام Procter & Gamble با ۴۴ سنت کاهش ،رقم ۶۱ دلار و ۸۲ سنت را به نام خود ثبت کرد.
مدیران شرکت Diamond معتقد هستند که افزودن Pringles به زیر مجموعه های خود فروش اسنک های این برند را در دو بازار بزرگ آن ،آمریکا و انگلستان، بیش از دو برابر افزایش خواهد داد. این کار حضور Diamond را در فروشگاه های بزرگ گسترده تر کرده و به ارتقا جایگاه Pringles در خواروبار فروشی ها کمک می کند.
برند Pringles بیش از چهار دهه سابقه داشته و محصولات آن در بیش از ۱۴۰ کشور جهان به فروش می رسد. در سال های اخیر این برند طعم های منطقه ای بیشتری، مانند موزارلا و مارینا را در آمریکای شمالی، کوکتل میگو در اروپا، جالاپنو در آمریکای لاتین و جلبک دریایی در آسیا را به محصولات خود افزوده است.
Procter & Gamble، که به تمرکز بیشتر بر روی شاخه های سودآور تر مانند محصولات آرایشی بهداشتی در سال های اخیر می اندیشد، معامله Pringles را احتمالا به منزله یک خرید و فروش تقسیم کننده نگاه می کند که می تواند سهام Procter & Gamble را با سهام Diamond معاوضه کند. این معامله، که هنوز به تایید شرکت سهام دار Diamond نیاز دارد، احتمالا تا پایان سال بسته خواهد شد.
منبع : MBAnews.ir
نظر کاربران
تاکتیکهای ابر شرکتهای دنیا خیلی جای تعمل داره قابل توجه شرکت خودمون.......................
پاسخ ها
تعمل شما هم جای تامل داره...