۱۴۵۶۴۹۱
۱۸ نظر
۱۵۵۸
۱۸ نظر
۱۵۵۸
پ

از غم طبس و حجم بی‌کفایتی شما، هر ساعت منفجر می‌شویم

انفجار معدن طبس از حیث تعداد فوتی‌ها تمام حوادث مربوط به معادن در ایران را پشت سر گذاشت.

برترین‌ها: انفجار معدن طبس از حیث تعداد فوتی‌ها تمام حوادث مربوط به معادن در ایران را پشت سر گذاشت. واکنش افکار عمومی مثل ماجرای پرواز ۷۵۲ و یا مثلا سانچی و اتفاقاتی از این دست همراه با عصبانیت و غم فراوان بود. به هر حال عده‌ زیادی گمان می‌کنند، وفور این اتفاقات در ایران از سر بی‌تدبیری است، کمبود امکانات و عدم توجه مناسب، کلیدواژه گلایه‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی‌ست، برخی اعتقاد دارند در سال‌هایی که بعضی از نهادهایی که هیچ اثربخشی‌ای ندارند، بودجه‌های هنگفت می‌گیرند، چرا معادن تجهیز نیستند؟ اولویت با کدام است؟ نهادهای تبلیغاتی بدون خاصیت یا جان آدم‌ها؟ همین ارزان شدن جان آدم، موتیف خیلی از گلایه‌ها بوده. اما منطقه‌ای که در آن حادثه رخ داده دقیقا کجاست و چه امکاناتی نداشته؟ 

از غم طبس و حجم بی‌کفایتی شما، هر ساعت منفجر می‌شویم

آقای صمدی، حرف نزدن که بلدی؟

دیروز،صمدی(دبیر انجمن زغال سنگ) ادعا کرده بود: تجهیزات این معدن کاملا مکانیزه بوده و این معدن در میان معادن خصوصی امکانات قابل توجهی داشته. او البته در ادامه وجود گاز متان در چنین معادنی را طبیعی دانسته و گفته که اگر ایمنی کافی وجود نداشت، هر ماه باید اتفاقاتی این شکلی می‌افتاد. در واقع صمدی منت هر ماه کشته شدن کارگران معدن را بر سر مردم گذاشته است!

یک کفش راز معدن را لو داد

منطقه معدنی پروده حدود صد کیلومتر از اولین شهر نزدیک فاصله دارد. مار و عقرب در آن فراوان دیده می‌شود و بیمارستان در آن وجود ندارد، بخشی از جاده آن آسفالت شده است در حالی که بخش‌هایی از منطقه حتی جاده آسفالته هم ندارند. یک ایستگاه آتش‌نشانی کوچک در این منطقه وجود دارد و بیمارستانی در آن افتتاح نشده است، اگر قرار باشد آمبولانسی به منطقه برسد و حادثه‌دیده‌ای را جابه‌جا کند، این انتقال مجروح اقلا یک ساعت زمان می‌برد. تا سال گذشته کارگران غیربومی که در این منطقه کار می‌کردند در کانکس زندگی می‌کردند. از سال گذشته یک سوله رفاهی در منطقه ساخته شده است که بخشی از کارگران را در آن اسکان داده‌اند. غیر از آشپزخانه که غذای کارگران را تامین می‌کند و لباس و کفشی که توسط شرکت‌ها تامین می‌شود، امکانات رفاهی دیگری در منطقه وجود ندارد. این‌ها را روزنامه اعتماد نوشته، البته که تصویری از یک کفش یکی از درگذشتگان حادثه طی ساعات اخیر بسیار وایرال شده، دلیل و نمادی از مظلومیت درگذشتگان.

از غم طبس و حجم بی‌کفایتی شما، هر ساعت منفجر می‌شویم

قهرمان معدن طبس این آقاست

هادی نوباغی 45ساله است و اهل جوین از توابع شهرستان سبزوار. 5فرزند دارد و 5سال است که در معدن زغال سنگ طبس کار می‌کند و در ازای آن ماهانه 16میلیون تومان حقوق می‌گیرد. او شبی که حادثه رخ داد، برای نجات همکارانش جانش را کف دستش گذاشت و توانست برخی از آنها را از تونل بیرون بکشد اما درنهایت خودش بر اثر استنشاق گاز بی‌هوش شد و روی زمین افتاد.

از غم طبس و حجم بی‌کفایتی شما، هر ساعت منفجر می‌شویم

او فاجعه را اینچنین برای روزنامه همشهری روایت کرده: وقتی از معدن خارج شدیم، دیدم خبری از همشهریانم که مشغول کار بودند نیست، بنابراین دوباره لباس پوشیدم و وارد معدن شدم. همانطور که جلو می‌رفتم، متوجه شدم بسیاری از همکاران و همشهریانم در اثر گازگرفتگی خفه شده‌اند. در این میان متوجه سه‌چهارنفری شدم که هنوز نفس می‌کشیدند. آنها را از معدن بیرون کشیدم و دوباره به داخل برگشتم و به‌دنبال همکارانم جلو می‌رفتم. جلوتر که رفتم با اجساد برخی از همکارانم روبه‌رو شدم. تعدادی از اجساد را به امید اینکه احیا شوند، بیرون کشیدم. در حال رفتن به کارگاه دیگری بودم که یکی از مهندسان به من گفت: نرو، خطرناک است، اما دلم طاقت نیاورد و رفتم تا ببینم از همشهریانم کدام‌یک زنده هستند. او می‌گوید: 15نفر آنجا بودند که همگی جان باخته بودند، وقتی رسیدم دیدم یکی از آنها در حال بالاآوردن است. او از استنشاق گاز متان دچار تهوع شده بود. او را نیز بیرون کشیدم و بعد برای پیدا‌کردن دوستانم، دوباره به معدن برگشتم. جلوتر که رفتم، دیدم که همه آنها به‌دلیل وجود گاز متان خفه شده‌اند. آنها را در شرایط خیلی بدی دیدم. صحنه‌ای را دیدم که تا آخر عمر فراموش نخواهم کرد.

حرف‌های عجیب وزیر کار پس از حادثه طبس!

در حالی که قاعدتاً پس از انفجار معدن زغال سنگ طبس، می‌بایست تعیین تقصیر و قصور توسط هیات کارشناسی پس از بررسی دقیق کارشناسی درون معدن انجام شود، احمد میدری وزیر کار در حضور وزیر کشور پیشاپیش تاکید کرد تخلفی صورت نگرفته و این رویداد واقعا یک حادثه بوده است. او در ادامه گفت: «مستمری حادثه دیدگان انفجار معدنجوی طبس به سرعت و کامل پرداخت می‌شود!»

اما این اظهارات احمد میدری با واکنش‌های عمدتا مخالفی مواجه شد. در واقع انگار او در این اظهارنظر کمی عجله کرده و ای کاش به حبس‌شدگان در معدن طبس فکر می‌کرد.

محمد باقرزاده خبرنگار در این رابطه نوشت: وقتی هنوز جسم بی‌جان کارگران را زیر آوار معدن طبس بیرون نکشیدی و تکلیف حبس‌شدگان نامشخص است، کدام «بررسی‌ها» آقای میدری؟ چطور ممکن است فردی دانشگاهی و اهل پژوهش نداند که درمرحله بحران نباید از «بررسی‌ها»  نتیجه‌ بگیرد! در این شرایط حرف از «مستری حادثه‌دیدگان» شرم‌آور نیست؟!

حامد نیز به بخش دیگری از اظهارات میدری انتقاد کرده: آقای احمد میدری، وزیر کار، ۲۴ ساعت پس از حادثه و در حالی که عملیات امداد و نجات هنوز ادامه دارد و وزارت کار نیز به‌عنوان یکی از متهمین ماجرای معدن طبس مطرح است، اعلام کرده: «بر اساس بررسی‌های ما در معدن طبس هیچ‌گونه تخلفی صورت نگرفته است و این رویداد واقعاً یک حادثه بوده است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • محمد52

      در کشوری زندگی میکنیم که حقوق کارگر معدن،کم و معوقات زیادی دارد و دولت و پیمانکار می‌گوید پول نداردولی وقتی در زیر بار نالایقی مدیران ،زیر اوار فوت کردی و هنوز بدنت گرم است،وزیر کارمان میگوید دیه انها کامل بحساب انها واریز شده.
      ننگ به این سیستم کارگری ضعیف و کثیف،که مهمترین عامل انفجار معادن که گاز متان هست،باعث حادثه میشود و اگر مکانیزه بوده چرا سنسورهای اعلام گاز،اخطار ندادند و مکش گاز کارگاه در چه وضعیتی بوده.همه اینها برمیگردد به اینکه پیمانکار فقط ذغال میخواهد و کمترین ارزش در کشورم،جان کارگر است.

    • ناشناس

      خدایا عاقبت مارا بهخیر بگردان با مدیران با لایق

    • ناشناس

      چرا این کار گران چکمه پلاستیکی پوشیدن معلومه همه ایمنی رعایت شده ... اون تو چه خبر هست خدا داند

    • ناشناس

      مسئول این همه مرگ الکی تو کشورمون کیه؟چ ا همش تو کشور ما ،چرا این جور حادثه‌ها تو کشورای دیگه کمتره ،تاوان این کم کاریها یه روزی داده میشه به خودتون بیایید

    • ناشناس

      پول زغال سنگ معدن کجا میره

    • ناشناس

      یه فیلم بی احترامی اون وضع لباس حمل شون با واگن آبروی همشون رو برد

    • ناشناس

      مسئول معدن باید برکنار بشه وزرای رئیسی مقصرند وزیر پزشکیان هنوز شروع نکردن

    • ناشناس

      چرا بین دویست کشور فقط توی ایران هر روز یه داستان داریم

    • ناشناس

      اتحادیه اصناف کارگری حامی کارگر نیست وزیر خواب بوده

    • ناشناس

      راحت با بی کفایتی جون ادم ها رو میگیرن بعد میگن فرزند آوری کنید

    • ناشناس

      اوضاع خیلی داغونه

    • ناشناس

      خودشون آمار وحشتناک دادن برای خودکشی مرگ تصادف جاده ای حوادث خیابانی شهری سو مدیریت تا کی

    • ناشناس

      فیلم آخر زمانی بود حمل کارگر با واگن

    • ناشناس

      چقدر تا کجا تحمل ناکارامدی چقدر

    • ناشناس

      این همه حقوق نجومی می گیرین کار کنید یرای مردم یکم نظارت روی خود مسئولین مدیران دولتی بیشتر باشه

    • ناشناس

      همش سرشون توی زندگی مردمه معلومه این حوادث پیش میاد

    • ناشناس

      ایمنی کارگاه ها به صورت مستمر باید توسط اداره کار کنترل شود ، ایمنی کارگران ، وسایل حفاظتی ،.... در اولویت هستند ، سالهاست همه چیز را به شانس و اقبال ، توکل ،.... رها کرده ایم ! و هر هفته گروهی جان می دهند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج