بیپرواییِ یک تبلیغ در تلویزیون، حسابی بحثبرانگیز شد!
در این مطلب نگاهی گذرا داریم به یک تمهید در تیزر تبلیغاتی یک و یک در سالهای خیلی دور.
برترینها: برخی اوقات یک عبارت ممکن است تا سالها در گوش آدم بماند. مثل یک عبارت موزیکال که شاید در میانبرنامههای تلویزیونی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند به گوش برسد. در این مطلب به سراغ یک تمهید خاص و موزیکال از یک تبلیغ 50ساله میرویم. با ما همراه باشید.
ریشه نام تجاری ۱ و ۱ و شعار معروفش از زبان مرتضی ارشاد: «در زمان پهلوی یک برند وان در انگلستان داشتیم که این برند هم تولید مواد غذایی از جمله پاستیل وغیره انجام میداده. اما بعد از یه مدتی تلفیق میشه در یک مجموعه دیگه. پس بنابراین خود برند "یک و یک"، یک استفاده و استعارهای هست به اون برند که صنایع غذایی تولید میکرده و البته خوب شعاری که یک و یک در داخل ایران خودش داره نشئت گرفته از مواد اولیه خوب برای محصول خوب که این یک و یک رو با همدیگه برابری قرار دادن.»
لوگویی برای 50 سال
مصطفی اوجی گرافیستی که سال ۱۳۵۵ لوگوی یک و یک را ریدیزاین یا بازطراحی کرده از پروسه طراحی این لوگو میگوید: «یکی از کارهای دیگری که من انجام دادم همین طراحی لوگوی یک و یکه که تا اونجایی که من میدونم اولین طراح لوگوی یک و یک قبل از انقلاب البته این نبود، اولی رو آقای فرشید مثقالی کار کرد در دهه ۴۰، بعد اینا تصمیم گرفتن که این لوگو عوض شه که به اون دفتر سفارش داده شد. سال ۱۳۵۵ که اینو سپردن به من و انجام دادم و خوششون اومد ودیگه از سال ۵۵ به این ور یا ۵۶ به این طرف حالا روی برندهاشون استفاده داره میشه.»
آگهی تلویزیونی جنجالی و یک شوخی بیپروا
سال ۱۳۵۰ شرکت ۱ و ۱ با استودیو کارتون فیلم و پرویز اصانلو برای ساخت یک آگهی تلویزیونی قرارداد میبندد. آگهی پر سروصدایی که یاد آن تا امروز هم در ذهن مردم باقی مانده. مهرداد مستندساز، داستان ساخت این تبلیغ رو اینطور تعریف میکند: «پرویز اصانلو از پرکارترین سازندههای فیلمهای تبلیغاتی برای سینما و تلویزیون در دهههای ۴۰ تا ۷۰ خورشیدی بود. این تیزر رو به صورت رنگی فیلمبرداری کردن. موزیکال بودن و رنگی بودن یکی از اولین فعالیتهایی بوده که در این زمینه انجام شده. فضای تبلیغات اون روزا تحت تاثیر سینمای قالب یعنی فیلمفارسی بود. حالا پاشو خالی بکن، برقص و خوشحالی بکن و این حرفها. فضای فیلمهای طنز و بعضا مسالهدار هم غلبه میکرد. موسیقی هم بخش مهم و لازمه این ترکیب تصویری بوده، موسیقیای که مشخصاً از نشانه ها و ابزارهای اون چه که بهش موسیقی کابارهای گفته میشه استفاده میکرده مثل ریتمهای ۶ هشتم، سازبندی ترانه و شعر و ازهمه مهمتر لحن خواننده، مکمل این ترکیب بودند. در تیزر آبلیموی یک و یک ما دقیقا شاهد مجموعه کاملی از همه این نشانهها و رویکردهایی هستیم و البته کاشت یک شوخی مسالهدار که محور اصلی این تیزر تبلیغاتی معروف است، همان ماجرای لیمو! ترکیبی از طنز به بیپروای کلامی هست که مهمترین دلیل موفقیت این فیلم تبلیغاتی بود. به این موضوع ریتم فیلم و موسیقی و بازی خوب بازیگران رو هم باید اضافه کرد.»
اما ریشه این ترانه از کجا آمد؟
فیلم سینمایی «شمسی پهلوون» به کارگردانی آقای سیامکی یاسمی شاید ریشه این ترانه بود. این فیلم هم خب مثل بقیه فیلمهای عصر خودش دارای ترانههای زیادی بود و یکی از اون ترانهها که سرکار خانم دلکش و با کلام آقای بیژن ترقی و ملودی آقای غلامرضا مکی اجرا کرده، همین ترانه هست. این ترانه شهرت بسیار زیادی گرفت به طوری که حتی بعد از اکران در فیلم به صورت صفحه گرامافون ۴۵ از کمپانی رویال و چند کمپانی دیگه هم منتشر شد و این نشانگر اقبال عمومی جامعه بود و همینطور در فرهنگ گفتاری جامعه هم به تکیه کلام تبدیل شد. همین مسئله باعث شد تا ترانهسرای دیگری به نام امیر عظیمی آن را موضوع ترانه دیگری کند. ترانهای که با همین عنوان به نام دوتا... دارم و با صدای خانم پریوش و ملودی آقای فتح الله ریاحی اجرا شد و باز هم با استقبال عمومی بسیاری روبرو شد.
این بود نگاهی گذرا به یک تمهید در تیزر تبلیغاتی یک ویک، این متن از پادکست «رادیو کامرس» پیادهسازی شده است و صرفا بخشهایی از آن پادکست است.
ارسال نظر