قالیشویی بانو _استیکی
۱۴۵۰۹۸۶
۱۷ نظر
۴۲۵۶
۱۷ نظر
۴۲۵۶
پ

۵ نکته تلخ از کنکور امسال که مثل داغی بر دل است

در این مطلب به سراغ ۵ نکته ویژه و البته تلخ از کنکور امسال می‌رویم. با ما همراه باشید.

برترین‌ها: کنکور امسال حواشی متعددی داشت. از سهم یک مدرسه خاص در بین نفرات برتر گرفته تا مثلا برتری آماری مطلق پسرها در آزمون سراسری. البته که دومرحله‌ای شدن این آزمون هم منتقدان خود را دارد و به طور کلی چیزی که می‌بینیم مانند دوران گذاری‌ست که البته آینده‌اش تا حدود زیادی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته. در این مطلب به سراغ ۵ نکته ویژه و البته تلخ از کنکور امسال می‌رویم. با ما همراه باشید.

۵ نکته تلخ از کنکور امسال که مثل داغی بر دل است

آمار عجیب از سهم مدارس در رتبه‌های برتر کنکور!

«برترین‌های کنکور» معرفی شدند. خبری که با تعویق دو هفته‌ای البته در زمان غیرمعمول از نگاه رسانه‌ها اعلام شد تا بالاخره آزمون، پایان‌بندی غیرمتعارفی هم داشته باشد. به گزارش فرهیختگان،  بررسی نوع مدارس در ۳ گروه اصلی آزمایشی کنکور امسال هم نشان می‌دهد که باز دست برتر با دانش‌آموزانی بوده که در مدارس سمپاد و تیزهوشان درس خوانده‌اند به‌طوری‌که ۷۳ درصد از برترین‌های این سه گروه را سمپادی‌ها تشکیل داده‌اند.

۵ نکته تلخ از کنکور امسال که مثل داغی بر دل است

جالب اینجاست که در گروه علوم تجربی حتی یک نفر هم از مدارس غیرسمپادی‌ها وجود ندارد! در تمام این سال‌ها بحث کیفیت پایین آموزش در مدارس دولتی و سهم اندک آن‌ها در میان برترین‌های کنکور همیشه مورد نقد بوده است، اتفاقی که امسال هم با در نظر گرفتن سهم ۷ درصدی از بین ۳۰ نفر برتر نشان می‌دهد که واقعا این مدارس نتوانسته‌اند، آن‌طور که انتظار می‌رود سهم قابل توجهی را در کنکور داشته باشند.

نفرات برتر کنکور در شهرهایی با تمرکز قدرت و ثروت

روزنامه آرمان امروز می‌نویسد: توجه به اسامی شهرها و تعداد نفرات برتر کنکور نشان می‌دهد، رتبه‌های یک تا ۱۰ کنکور در سال‌های گذشته اغلب میان شهرهایی تقسیم شده است که جایگاه اقتصادی و سیاسی بهتری نسبت به سایر شهرها دارند، قطعاً تمرکز ثروت سبب‌ساز بهره بردن از امکانات بیشتری برای تحصیل و آموزش می‌شود. مثل همیشه تهران اول است. امسال شهر دوم مشهد بوده که ۵ رتبه برتر داشته و سوم تبریز و اصفهان، با سه رتبه برتر قرار داشته‌اند. 

۵ نکته تلخ از کنکور امسال که مثل داغی بر دل است

منطقه یک، دو و سه سهمیه‌های موثر در کنکور هستند که بر اساس محل تحصیلی داوطلبان مشخص می‌شوند. فرق آنها در امکانات آموزشی هر منطقه است. منطقه یک شامل مراکز استانی با امکانات، رفاه، و خدمات آموزشی خوب می‌شود و منطقه سه کمترین دسترسی و امکانات آموزشی را دارد. حالا بیایید از شهر و منطقه آموزشی فاصله بگیریم و فقط روی استان‌ها متمرکز شویم. ۴۸.۴ درصد رتبه‌های برتر کنکور فقط از دو استان کشور هستند. یعنی تهران و خراسان رضوی که اولی ۱۱ رتبه برتر داشته و دومی ۷. موضوع مهم دیگر اینکه امسال ۱۶ استان کشور، هیچ سهمی از رتبه‌های برتر کنکور نداشتند. یا به زبان دیگر ۵۱.۶ درصد از استان‌های کشور، در لیست رتبه‌های برتر کنکور غایب بوده‌اند‌.

برتری مطلق پسرها در بین نفرات برتر!

دومین نوبت آزمون سراسری امسال با حدود ۹۸۴ هزارداوطلب برگزار شد که شامل ۶۲۰ هزار زن (۶۳ درصد) و ۳۶۴ هزار (۳۷ درصد) مرد در آن حضور داشتند. اما نکته اینجاست که با وجود سهم بالای دختران در بین داوطلبان کنکور، آن‌ها در بین سی نفر برتر رقابت تنها چهار نماینده داشتند و قافیه کنکور امسال را به طور کلی به به پسران واگذار کردند. نتیجه‌ای که با توجه به آمار جنسیتی آزمون سراسری کمی دور از انتظار به نظر می‌رسید.

۵ نکته تلخ از کنکور امسال که مثل داغی بر دل است

دختر یک ارتشی رتبه یک کنکور تجربی شد

هرمزگان تاکنون در میان نفرات اول کنکور کشور کسی را نداشته و درخشش صبا معصوم نیا سماکوش دانش آموز مدرسه فرزانگان ۱ ناحیه دو بندرعباس در کنکور سراسری و کسب رتبه ۱ رشته علوم تجربی افتخار بزرگی هم برای او و خانواده‌اش و هم برای استان هرمزگان بشمار می رود. در واقع این خانواده مازندرانی هستند و به واسطه شغل پدر صبا (نیروی دریایی ارتش) در هرمزگان حضور دارند و این توفیق هم به خاطر این اتفاق نصیب هرمزگانی‌ها شده.

۵ نکته تلخ از کنکور امسال که مثل داغی بر دل است

البته نکته ویژه مربوط به صبا خانم همان تصویری‌ست که در کنار کتاب‌هایش منتشر کرده. دختری که به گفته خودش روزی 15 ساعت درس خوانده تا به این نقطه برسد. خیلی از کاربران این اتفاق را با ماجرای درخواست مبینا نعمت‌زاده برای حضور در رشته پزشکی قیاس کردند. به هر حال قیاس قابل تاملی‌ست!

دختران در این دو گروه جبران کردند

در بین ۴۰ رتبه برتر کنکور نیز ۱۲ نفر برتر به دختران در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی، علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر اختصاص دارد. در میان برترین‌های آزمون امسال، دختران در رشته علوم ریاضی و فنی سهمی کسب نکردند، اما گروه هنر با پنج رتبه برتر در انحصار دختران قرار گرفت. همچنین گروه زبان‌های خارجی هم با سهم 80 درصدی دختران در بین نفر برتر در دستان این گروه قرار گرفته. به نوعی عدم توفیق در سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی در قیاس با چنین موفقیت چشمگیری شاید کمی آمار را تلطیف کند. به هر حال اینکه کنکور را در بخش هنر و زبان جدی نگریمی هم بدعت غلطی‌ست که در کشور ما وجود دارد. مثل خیلی از چیزهای دیگر!

۵ نکته تلخ از کنکور امسال که مثل داغی بر دل است

۵ نکته تلخ از کنکور امسال که مثل داغی بر دل است

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • همین که نفر اول تجربی دختر کفایت میکنه
      کنکور ریاضی که اهنیت نداره و خیلی مورد اقبال دخترا نیست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        برتری همیشه با پسرها بوده در رده های بالا ولی اینکه تعداد دخترها از قبل هم کمتر شده، شبکه های اجتماعی باعثش شده.قبلا تنها راه جلب توجه درس خوندن بود الان نع!

    • ناشناس

      نتایج کنکور امسال با توجه به موثر بودن نتایج کنکور سال گذشته منطبق بر واقعیت نیست.

    • علی

      بازگشت به زمان قاجار که امیرکبیر پ درهای بسته درس خواند وشد امیر کبیر چون پدرش منصب نداشت
      حالا اگر پول نداشت تا در مدارس سمپاد ثبت‌نام کند با دانشگاه خدا حافظی کند

    • ناشناس

      🙏🙏🙏🙏

    • ناشناس

      مدارس دولتی فقط برای بستن دهن عموم برای اینکه آموزش رایگان برای همه هست می باشد وگرنه هیچ ثمری ندارن

    • افسون

      متاسفانه شغل پدرومادر مهمه نه استعداد دانش آموز

    • بینام

      خاله شوهرم دبیر دبیرستان بود شوهرشون هم همین طور.دو تا دختر پزشک دارن الان.و اینو اضافه کنم زابل زندگی و تحصیل کردند.ولی چرایی موفقیت اونا و عدم موفقیت شوهرم و خواهر برادراش با اینکه اینا مشهد بودن؟!!؟
      ۱)پدر و مادر حمایت گر و صد البته پرداخت هزینه های لازم
      ۲) حضور در دبیرستان و مدارس بنام و داشتن اموزگان پروازی از تهران
      ۳) صد البته حضور در کلاسهای فوق برنامه و تخصصی و خارج از مدرسه مختص کنکور
      والدین حمایت گر رو ×۱۰۰ کنید
      اینا رو از نزدیک شاهد بودم و الان هر کدوم به جز کار طبابت ،مرکز ترک اعتیاد خودشون رو افتتاح کردن و با داروساز هم ازدواج کرده
      یعنی کل قصه زندگی چند نفر با حضور در یک خانواده آگاه تغییر پیدا کرد و نسل به نسل ادامه خواهد داشت

    • ناشناس

      تو رو خدا تراکم ترازی و افتضاحی که در رتبه دهی و تراز دهی برای بچه های ۱۴۰۳ پیش آمده رو پیگیری کنید . همه ی مشاورین و دانش آموزان ناراضی هستند و خواهشاً پیگیری کنید ، التماس میکنم .

    • دلسوز وطن

      در شهر قزوین، برای اعلام رتبه های کنکور به تبعیض هم متوسل شده اند ،برای آقای فتحی، بسیار محترمانه جناب آقای فتحی را می نویسند و برای خانم آتشگران تنها به ذکر نام و نام خانوادگی کفایت می کنند بدون هیچ عبارت محترمانه !!!!! شگفتا از چه بنالیم از چه 😪😪😪😪😪

    • ناشناس

      طفلک بچه هامون نه از کنکور تجربی قبول شدند با معدل ۱۶ نهایی نه میتونن برای سال بعد پشت کنکور بمونن
      معدل یازدهم دخترم ۱۹و نیم هست معدل ۱۲ نهایی ۱۶ معدل دهم ۱۸ونیم ، الان پشت کنکور بمونه چه خاکی توسرمون بریزیم دوتا نهایی رو باید بده ی کنکور غول کنکور رو هر سال بزرگتر میکنند نه تنها مسیر بچه ها بلکه مسیر خانواده هام عوض میشه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اینا فر اگیر برند با معدل بالا میتونند موفق بشند وقت را نباید تلف کرد روح وروان بچه هارا بسوزانیم برا چی..؟

    • ناشناس

      من که پسرم امسال قبول نشد میخوام بفرستمش دانشگاه آزاد ...هر سال یه قانون جدید معلوم نیست سال دیگه چه قانونی وضع کنند

    • ناشناس

      من که پسرم امسال قبول نشد میخوام بفرستمش دانشگاه آزاد ...هر سال یه قانون جدید معلوم نیست سال دیگه چه قانونی وضع کنند

    • ببر

      خدانیامرزه اونی که نظم کنکور واین یرنامه ها رو به هم ریخت

    • ناشناس

      کاری به دبیران مدارس نداره من خودم تو هر دومدل کلا دارم مساله اینه که شهروند درجه یک و دو درست کردند بچه های با سطح بالا را تو یک مدرسه جمع می‌کنند که اصلا افتخار نیست باید مدارس خاص جمع بشه دانش آموز ضعیف وقوی کنار هم باشند باهم رشد می‌کنند

    • ناشناس

      علی جان!؟اون امیر کبیری که شنیدی، کذب محضه! متاسفانه تاریخ شناسی ت، ضعیفه!؟امیرکبیر دست نشانده ی تابلوی انگلیسی ها بود!؟میگی نه؟!لطفا بیشتر ذر مورد خائنان ایران مطالعه کن!؟از ما گفتن.
      مورخان،تحت الحمایه بیگانگانند!؟از جانب یک استاد دانشگاه!؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج