بلای جبرانناپذیری که دولت رئیسی بر سر دانشآموزان آورد
دو هفته پس از شروع مهر، میتوان گفت که سال تحصیلی بسیاری از دانشآموزان هنوز شروع نشده است. چرا؟ چون معلمی برای حضور در کلاس درس وجود ندارد.
روزنامه توسعه ایرانی: دو هفته پس از شروع مهر، میتوان گفت که سال تحصیلی بسیاری از دانشآموزان هنوز شروع نشده است. چرا؟ چون معلمی برای حضور در کلاس درس وجود ندارد. البته مدیران برای جلوگیری از توبیخ از سوی مدیران بالادستی در ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی خود، در برنامههای درسی، نام معلمانی را گنجاندهاند که در کلاس درس حاضر نمیشوند.
در این میان گاهی معاونین و دیگر کادر مدرسه جای خالی این اسامی را پر میکنند و گاهی هم کلاس در امان خدا رها میشود یا دانشآموزانِ چند کلاس با هم ادغام میشوند. این معضل به قدری غیرقابل کتمان بوده که حتی خود وزیر آموزش و پرورش هم در آستانه شروع مهرماه، به آن اعتراف و به کمبود 200 هزار معلم اشاره کرده؛ عددی که عضو کمیسیون آموزش مجلس آن را 300 هزار معلم دانسته است.
هرچند این کمبود معلم در مدارس کشور موضوع جدیدی نیست اما به تعبیری میتوان این شکل غریبِ قحطی معلم را، زخمی دانست که در سال تحصیلی جاری، دهان باز کرده است. زخمی که ناشی از سوءمدیریت، کم گذاشتن از سر و ته بودجه آموزش و پرورش، عدم توجه به حق و حقوق معلمان، برخورد با فعالان صنفی، تعدیل نیرو، کاهش استخدام و از سوی دیگر گزینش و رد صلاحیتهای گسترده در آزمون استخدامی معلمی، ایدوئولوژیمحوری به جای آموزشمحوری و دهها مورد دیگر بوده و حال و روز آموزش و پرورش را به وضعیت نگرانکننده کنونی انداخته است.
در این میان تنها راهکار وزیر در این سیل ویرانگر، جذب افرادی است که در آزمون استخدامی امسال معلمان و پس از گذر از سد سخت گزینشهای عجیب و غریب آموزش و پرورش، همین هفته پیش بالاخره خبر قبولیشان را شنیدهاند. عددی حدود 28 هزار نفر؛ یعنی حدود یک دوازدهم کمبودهای اعلام شده! افرادی که احتمالا از شوک قبولی درنیامده، باید بدون حتی یک روز آموزش تخصصی معلمی به کلاسهای درس گسیل شوند. موضوعی که بر خلاف همه پروتکلهای آموزشی است و نه برای معلمان استخدامی بیتجربه خوشایند است و نه احتمالا برای دانشآموزان. فرایندی که هر چند برخی از کلاسهای درس را معلمدار میکند؛ اما از افت تحصیلی دانشآموزان و ضعیفتر شدن هر چه بیشتر نظام آموزشی کشور جلوگیری نخواهد کرد.
کمبود معلم؛ معضل قابل پیشبینی
سالهاست که بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش اعلام کردهاند که این مجموعه با شروع دهه 1400 با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه خواهد شد. پیشبینی این کمبود هم اصلا نیاز به تخصص در علوم خوفیه ندارد و با یک محاسبه سرانگشتی میتوان آن به آن رسید.
در انتهای دهه 60 و ابتدای دهه 70 جمعیت وارد شده به مدارس کشور رشد انفجاری پیدا کرد. همین موضوع سبب شد تا آموزش و پرورش دست به استخدامهای گستردهای بزند. پس از گذشت 25 تا 30 سال این خیل معلمان استخدام شده به سن بازنشستگی رسیده و طبعا با حقوق کم معلمی ترجیح دادند که از خدمت شریف آموزگاری بازنشسته شوند. این در حالی بود که دولتهای مختلف به کمک مجلس از دو دهه قبل به جای سیاستگذاری برای حل چالش در انتظار در این روزها، از سر و ته بودجه آموزش و پرورش زدند و به جای استخدام معلمان، بدنههای وزارتخانه را قطورتر از قبل کردند و وضعیت استخدامی معلمان را به حالتهای حقالتدریسی درآوردند.
مسکنهای آموزش و پرورش برای حل مشکل
در این میان آنچه بیشتر از برنامهریزی برای این مشکل در سرفصل برنامهها بود تغییرات کتب درسی در راستای ایدئولوژیک کردن هر چه بیشتر بود. حتی انتقال طلاب از حوزه علمیه هم برای رفع کمبود معلم در دستور کار قرار گرفت. این در حالی بود که این راهکار هرچند برای دروس دینی میتوانست راهگشا باشد، اما برای دروس دیگر چندان اجرایی محسوب نمیشد.
اما پولتیکهای این وزارتخانه برای فایق آمدن بر مشکلاتش تنها به این موضوع ختم نشد. وزرای مختلف به جای برنامهریزی برای جذب نیروی جایگزین از طریق دانشگاه فرهنگیان یا روشهای دیگر مثل همین آزمونهای استخدامی، برای نگه داشتن نیروهای بازنشسته اقدام کردند و برای ماندن معلمانی که به سن بازنشستگی رسیده بودند، هر از چندی از جانب وزرای مختلف در باغ سبز به سوی طرح رتبهبندی نشان داده میشد.
به نحوی که به این معلمانِ در آستانه بازنشستگی این طور القا میشد که در صورت ادامه خدمت و به محض اجرای این طرح، با حقوقی معادل ۸۰ درصد یک استاد دانشگاه بازنشسته خواهند شد. عددی اغواکنندهای که بسیاری از فرهنگیانی که سالها با رقمهای کوچک زندگی گذرانده بودند را وسوسه کرد تا باز هم در این مسیر سخت دوام بیاورند.
اما با تصویب این طرح در سال 1399 و مزایای حداقلی که برای معلمان در نظر گرفته شده، تتمه امید برای افزایش حقوق به نحوی که زخمی از مشکلات زندگی کم شود هم از میان رفت. یک سال زمان برای اجرا و دو سال وضعیت نیمه تعطیل مدارس به دلیل کرونا هم فرصتی شد تا چند وزیر آموزش و پرورش از گیر سیلی که به زودی دامن وزارتخانهشان را میگرفت جاخالی دهند. اما به نظر میرسد نوبت که به صحرایی، وزیر کنونی آموزش و پرورش رسیده است، دیگر راه برای فرار نیست و او باید رو در روی این مشکلات چارهای بیندیشد.
و اما راهکار وزیر
در حالی که در آستانه سال تحصیلی جدید اعلام شد امسال بیش از ۲۳هزار کلاس معلم ندارد، خبر رسید که مدیران 20 هزار مدرسه در کشور تغییر کردهاند. هرچند دلیل موجهی برای این تغییرات گفته نشده است اما برخی از منابع غیررسمی موضعگیریهای مدیران در حوادث سال گذشته کشور را منجر به این تغییرات اعلام کردند. در این میان البته برخی معتقدند که برخی از این مدیران هم از جمله نیروهای بازنشستهای بودند که به امید طرح رتبهبندی در پستهای مدیریتی مدارس ابقا شده و با ناامیدی کامل از طرح رتبهبندی ترجیح به بازنشستگی دادند.
اما برخی هم به نحوه مدیریت وزیر خرده گرفتند و بر او تاختند که به جای حل بحران اصلی خود را مشغول فرعیات کرده است. شماری از فعالان شبکههای اجتماعی با یادآوری اولین دیدار رسمی محمد مراد صحرایی پس از رأیاعتماد مجلس، با احمد علم الهدی امام جمعهی خراسانِ رضوی، این سوال را مطرح کردند که این دیدار او منجر به چه دستاوری برای حل بحران فعلی آموزش و پرورش کشور شده است؟ آنها با یادآوری این دیدار به این نکته اشاره کردند که آموزش و پرورش سالهاست که به جای پرداختن به موضوع آموزش و افزایش کیفیت سواد دانشآموزان در بند راضی کردن جامعه ایمانی است که این روزها با قدرت گرفتن هر چه بیشترشان، حضورشان در شئون زندگی شهروندان شدیدتر از همیشه شده است.
افزایش سختگیریها برای استخدام
استخدام در آموزش و پرورش سالهاست که از دو طریق دانشگاه فرهنگیان یا آزمون استخدامی معلمان انجام میشود. در حالی گفته میشود سالانه حدود 20 هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش میشوند، که معمولا هر ساله حدود دو برابر این افراد هم از طریق آزمون استخدامی به این مجموعه ورود میکنند.
آزمون امسال مرداد ماه با شرکت حدود 500 هزار نفر برگزار شد. یک سوم این افراد در آزمون پذیرفته و به گیت بعدی تایید صلاحیت که همان مرحله پرحاشیه گزینش است فرستاده شدند. این مرحله چنان به طول انجامید که پس از حذف شمار قابلتوجهی از متقاضیان، اسامی نهایی 28 هزار نفر را در آستانه سال تحصیلی اعلام کرد.
شمار بسیاری از نحوه گزینشها شکایت داشته و آن را ناعادلانه دانستند و معتقد بودند کاملا بدون دلیل حذف شدهاند. هرچند بسیاری موضوعات ایدئولوژیکی که هر ساله در بحث گزینشهای استخدامی پررنگتر میشود را دلیل این رد صلاحیت فلهای قبولشدگان آزمون کتبی استخدام معلمان میدانند، اما برخی هم معتقدند، آموزش و پرورش امکان استخدام معلمان بیشتر را ندارد، چون پولی برای پرداختن به آنها ندارد.
در حالی که همین حالا هم این وزارتخانه برای تامین منابع لازم برای پرداخت حقوق معلمان هر ماهه با مشکلات فراوان روبروست، اضافه شدن حقوق بگیران بیشتر به معنای افزایش شمار ناراضیان از این مجموعه خواهد بود. مجموعهای که چند سالی است به صورت جدی درگیر اعتراضات صنفی معلمان است و تنها راهکارش هم برای کاهش این اعتراضات اخراج و تعدیل نیروهای معترضی است و برخی از آنها به واسطه این اعتراضات در زندان به سر میبرند.
نظر کاربران
دولت پر مدعا که فقط بلده شعار بده....... همه چی رو بهم ریخته تازه طلبکار هم میشه.....
جز مشکلات چیزی برای مردم نگذاشتن.......
باسلام الحمدالله در هیچ زمینه ای مشکل نداریم نه در اموزش وپرورش ونه در ورزش نه در بهداشت ودرمان نه در محیط زیست ومنابع طبیعی نه درسیاست خارجی نه در اقتصاد وووووهمه چیز خوب است
چندین هزار معلم بازنشسته شده اما جایکزین نشده اند مدارس هم بی معلم ماندن ....
کشور ورشکسته آموزش ورشکسته را می طلبد ....
سلام الان ۱۵ روز از شروع سال تحصیلی می گذرد وشهر چمن سلطان کلاسهای راهنمایی بی معلم است خوب اگر بوجه ومعلم ندارید نصف حقوق یک معلم به معلم های بازنشسته بدهید تمام معلمای این شهر بیکار تو خونه نشستند
بیل وکلنگ یا سختی کار ندارند
سواد وتجرب بالاتر دارند
نه ماهی سه چهار میلیون بدهید که کرایه سرویس نشه لاعقل یک طور حقوق بدهید که بصرفد
مارو که نابود کردید حالا نوبت بچهها مونه
خدا ازتون نگذره
واکسنها هم کار دولت اون یکی بود که اینا بنام خودشون کردن
این همه جوون تحصیل کرده بیکار اونوقت کمبود معلم،حالا پیدا کنید پرتقال فروش را؟؟؟🤣
خخخخخخ
دمت تنظیم کننده و گردآوری کننده گرم. درد واقعی رو مطرح کرده بود
این دولت سر همه ملت بلا آورده
بلای دولت قبل که معلم استخدام نکرد
برای دولت معلم نیاز نیست.
رانت خوار و کاسب تحریم نیاز هست
باید این تعداد معلم کسری را از آنهایی که در آزمون استخدامی رد کردند استفاده کنند وحین تدریس به آنها بصورت فشرده آموزش داده شود.
باید تمام افرادی که در آزمون استخدامی آموزش پرورش رد کردند را بصورت نیروهای ذخیره استفاده واموزش فشرده بدهند
این بلای جبران ناپذیر خیانت دولت روحانی بود که ورودی دانشگاه فرهنگیان رو از ۳۰ هزار نفر به ۳ هزار نفر کاهش داد
من خودمم فرهنگی هستم این شرایط همه بخاطر ندانم کاری ها و سهل انگاری های دولت قبل هست. اون دولت می بایست پیش بینی شرایط فعلی را می کرد
همسر خودم از اول سال درگیر ازمون استخدامی اموزش و پرورش بود خیلی هم زحمت کشید اینقدر جواب ازمون را دیر اعلام کردن فکر کنم 10 روز پیش بود که مهر هم شروع شده بود اخرشم باید امتیاز 600 باشه که شده بود 550 ولی تا چند روز پیش که تماس گرفتن گفتن بره اداره و استخدام کردن خواستم بگم اگه اینقدر معلم کم دارید چرا اینقدر سخت میگیرید خیلیها ازمون کتبی را قبول شدن ولی در مجموع ردشون کردن
از مهران رجبی کمک بگیره چند کلاس همزمان میتونه اداره بکنه
همه ی دنیا دارن پیشرفت میکنن ما هنور ...
فعالان صنفی سالهاست که دارن این مشکلات را فریاد می زنن اما کو گوش شنوا
محصل های مهاجر از کشورهای همسایه
دولتی که فکر آموزش کشورش نبا شد وای به حال اینده کشور حالا یا روحانی یا رییسی خدایا خودت کمک کن تمام دنیا اول بوجه اموزش کنار می گذرد بعد نون
ولی ایران اگر ته مانده ماند میده به آموزش
پاسخ ها
مهم اینه که امتیت داریم
بچه منم معلم نداره ، آخه این چه مملکتی آیندگان خواهند نوشت خیایت این دولتمردان را
برای اینکار600 هزار دانش اموز افغان رو اخراج کنید مشکل حل میشه
دولت سرتا پاش استوره بدهکاران است،همین معلم های که هستن حقوق معوقه دارن،خدا به داد بچه هامون برسه
فرد دلسوز نیست اون شخصی که کاربلد باشه نیست
خلایق هرچه لایق.
لایک
ابی
از این فاجعه بار تر هم داریم وقتی معلمان دبیرستانی از شهرهای اطراف به شهر محل زندگی خود انتقال داده می شوند باید یک شرط را بپذیرند در مقطع دبستان تدریس کنند فکر کنید دبیر زبان انگلییسی یک شبه پایه دبستان را تدریس کند بدون هیچ اموزشی در زمینه ریاضیات علوم و دیگر دروس
یک میلیون نفر. دانش آموز افغان داریم
بچه من کلاس پنجم هست هنوز از معلم خبری نیست
ای مردم خواهشا تا تکلیف وضعیت کشور مشخص نشده فرزند اوری متوقف کنید نگذارید خدای نکرده شرمنده فرزندانتون باشید
چه جالب حق مطلب رو ادا کردید