به این پنج دلیل، پمپبنزین را در این روزها جهنم کردهاند
دو روز پس از اعمال محدودیتهای جدید برای سوختگیری، اخبار و مشاهدات میدانی حاکی از شلوغی جایگاههای عرضه بنزین است.
روزنامه اعتماد: دو روز پس از اعمال محدودیتهای جدید برای سوختگیری، اخبار و مشاهدات میدانی حاکی از شلوغی جایگاههای عرضه بنزین است. اتفاقی که حالا به یک معمای غریب بدل شده. چرا پمپ بنزینها در روزهای گذشته شلوغ شده است؟ شلوغی پمپ بنزینها در کلانشهرها، ممکن است اتفاق زیاد آزاردهندهای نباشد. در کلانشهرها تعداد جایگاههای بنزین آنقدری هست که اگر یک جایگاه شلوغ باشد، جایگاه دیگری همان نزدیکیها پیدا شود که صف کمتری داشته باشد. اما در شهرهای کوچک و متوسط این اتفاق، به معضل بزرگی تبدیل شده است. ویدیوها و عکسهای ارسالی از نقاط مختلف کشور نشان میدهد که شلوغی پمپ بنزینها در روزهای گذشته به اوج خود رسیده و صف خودروهایی که برای سوختگیری منتظر میمانند در برخی موارد کیلومتری شده است.
اینها در شرایطی است که وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش معتقدند همهچیز عادی است و مشکلی برای سوختگیری وجود ندارد. اما به هر حال، محدودیتهای تازه برای سوختگیری، اثر روانی خود را بر جامعه گذاشته و حالا صفهای مقابل جایگاهها را طولانیتر کرده است.
دلیل اول: محدودیت در کارت سوخت جایگاهها
به نظر میرسد دلیل اول این اتفاق را باید در محدودیت ایجاد شده برای سوختگیری با کارت مخصوص جایگاهداران جستوجو کرد. بخش بزرگی از تقاضاکنندگان، برای ذخیره کردن سهمیه 60 لیتری ماهانه که با قیمت بسیار پایین 1500 تومانی عرضه میشود؛ از کارت سوخت جایگاهها استفاده میکردند. اما از دو روز پیش، محدودیتهایی برای این دسته از کارت سوختها ایجاد شده است. این محدودیتها چیز جدیدی نیست و پیش از این در نقاط مرزی هم برای کاهش میزان قاچاق سوخت انجام شده. اما «سراسری» شدن آن، حالا نوعی به هم ریختگی در توزیع بنزین ایجاد کرده است. از دو روز پیش، کارت سوخت آزاد موجود در جایگاهها مشمول محدودیتهایی شده و در هر نوبت با محدودیت سوختگیری به حجم ۱۵ لیتر، ۲۰ لیتر، ۳۰ لیتر و ۴۰ لیتر روبرو است. بنابراین کسانی که تا حالا از این حربه برای ذخیره کردن سهمیه 1500 تومانی سوخت بهره میبردند، مجبورند از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند. در واقع، مسوولان حوزه توزیع بنزین با این ساز و کار، بخش تقاضا را به سمت مصرف هر چه سریعتر «سهمیه ارزانقیمت» هُل میدهند تا بعد از اتمام این سهمیه، سوختگیری با کارت شخصی هم با همان قیمت آزاد انجام بشود. بنا بر اظهارات مسوولان وزارت نفت، برنامه اصلی این است که تا پایان تابستان، 90 درصد از سوختگیری با استفاده از کارت سوخت شخصی انجام شود.
دلیل دوم: محدودیت در کارت سوخت شخصی
بخش دوم این اتفاق جدید را باید به دلیل محدودیتی دانست که برای سوختگیری با کارتهای شخصی اعمال شده است. باک بنزین ماشینها عموماً 30 تا 40 لیتر گنجایش دارد و بر همین اساس، یک «سقف سوختگیری» 30 لیتری برای هر کارت شخصی در نظر گرفته شده است. یعنی اگر کسی 30 لیتر بنزین در باک خودرو بریزد، 5 تا 8 ساعت بعد میتواند دوباره سوختگیری کند. برای وانتبارها یا مثلاً تاکسیها چنین محدودیتی چالشزا است. به ویژه برای شهرهای بزرگی مانند تهران که بخش بزرگی از سوخت مصرفی، در ترافیک وحشتناک حاکم بر خیابانها و حتی کوچهها میسوزد و هدر میرود. همین الان بخش بزرگی از خودروهایی که در کلانشهرها تردد میکنند، در استخدام تاکسیهای اینترنتی هستند و این خودروها شاید در روز بیش از 30 لیتر هم بسوزانند. بنابراین این دسته از خودروها باید روزی دو بار به سمت جایگاههای بنزین بروند که خود عامل تعیینکنندهای شده برای شلوغی پمپ بنزینها. ضمن اینکه، در شهرهای کوچک نیز این محدودیت بهشدت تاثیر گذاشته است. در این شهرها، محدودیت سوختگیری 15 تا 20 لیتری اعمال میشود که کار را برای صاحبان خودرو سختتر میکند.
دلیل سوم: معطلی برای کارت سوخت
عدهای هم هستند که کارت سوخت ندارند. یا کارت سوختشان را فراموش کردهاند با خود بیاورند. یا به تازگی خودرو خریدهاند و کارت سوختشان در بوروکراسی اداری گیر کرده است. یا به هر دلیل دیگر باید از کارت سوخت جایگاهها استفاده کنند. اما هر سکوی بنزین، یک کارت سوخت دارد. گاهی یک جایگاه بنزین، یک کارت سوخت دارد و همین کارت دست به دست میشود و مدتها معطلی دارد که صف را طویلتر میکند.
دلیل چهارم: خرابی نازلها
در این باره، خبرگزاری نزدیک به دولت هم یک دلیل دیگر آورده و نوشته است: از مدار خارج بودن نازلها، منجر به افزایش طول صف و ایجاد ترافیک در پمپ بنزینها میشود. حدود ۵۸ هزار نازل سوختگیری در جایگاههای عرضه بنزین در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد هماکنون ۲ هزار و ۹۰۰ دستگاه از مدار خارج هستند. دلیل خرابی این نازلهای سوخت، عمدتا خرابی کارتخوانهای نصب شده بر روی این نازلهاست. رضانواز، سخنگوی صنف جایگاهداران در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: گاهی بیش از آنچه جایگاههای سوخت شلوغ باشند، شلوغ دیده میشوند و دلیل آن هم همین خرابی کارتخوانهای سامانه هوشمند سوخت است که موجب شده نازلهایی که با این مشکل مواجهند از مدار خارج باشند. وی افزود: ۲ سالی است که داریم به صورت پیوسته اعلام میکنیم که باید به وضعیت این کارتخوانها رسیدگی شود. نواز خاطرنشان کرد: اینکه در برخی جایگاهها مشاهده میکنیم تعدادی از نازلها در مدار نیستند، فقط بحث خرابی کارتخوانهای سامانه هوشمند مطرح است، در مواردی که به لحاظ مکانیکی مشکلی برای نازل به وجود بیاید یا مسالهای مربوط به دیسپنسر باشد، بلافاصله تعمیرات مربوطه انجام شده و نازل به مدار بازمیگردد.
دلیل پنجم: شایعات و حقایق
فضای شلوغی پمپ بنزینها به تبلیغات وسیع رسانههای آنور آبی هم فرصتی داده تا گزینه ایجاد «شایعه» را هم فعال کنند. هرچند، در فضای مجازی هم شایعاتی مبنی بر کمبود یا نبود بنزین در برخی جایگاهها دیده شده است. مدیر بازرگانی شرکت پخش فرآوردههای نفتی در واکنش به شایعه تعطیلی پمپ بنزینها میگوید: تمامی جایگاههای سوخت تهران فعال است و خبرهایی مبنی بر تعطیلی کذب است. تعطیلی برخی جایگاهها بهخاطر تعویض شیفت یا بهروزرسانی جایگاه است که در حد چند دقیقه زمان میبرد و به سرعت برطرف میشود. عملیات توزیع سوخت در جایگاهها مطابق معمول و بهصورت ۲۴ ساعت شبانهروز انجام میشود و هیچگونه برنامه تعطیلی در روزهای آینده نخواهد داشت. احتمال افزایش قیمت سوخت هم تکذیب میشود و بخشنامههایی که در این زمینه در فضای مجازی پخش شده، دروغ محض است. از مردم تقاضا میکنیم در کمال آرامش و بدون نگرانی، طبق روال معمول در طول مدت شبانهروز اقدام به سوختگیری کنند.
آیا این وضع تداوم دارد؟
دیدگاه اقتصادی میگوید بنزین یک «لنگر اسمی» برای اقتصاد ایران است. (درست یا نادرست این اتفاق افتاده) به این معنا که هرگونه دستکاری در قیمت این فرآورده اثر نامطلوبی بر قیمتها میگذارد. (به صورت نادرست) بنابراین در زمانی که اقتصاد ایران با تورم بالایی روبروست؛ شوک درمانی برای بنزین، کار درستی نیست و ممکن است به تورمهای بالاتری نیز منجر شود. اما دیر یا زود باید در این زمینه تصمیم جدی گرفته شود که اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است تبعات بدتری برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد. تبعاتی مانند کمبود بنزین که اثرات روانی آن به مراتب نامطلوبتر است.
نظر کاربران
سران مملکت هرجی بشه میگن عادی
یه پیشنهاد کثیف ولی مفيد
بتزین کارت جایگاه رو بکنید ۵تومن
نداشتن كارت سوخت دليل اصليه
ملت نميدونم تو سرشون كاه ريختن يا كركره رو كشيدن پايين كه از كارت سوخت خودشون استفاده نميكنن
طرف اومده پمپ بنزين سوال ميكنه كارت ازاد دارين بعد كه ميبينه معطل ميشه كارت خودشو مياره بيرون بنزين ميزنه
دیروز رفتم بنزین زدم ، اصفهان جایگاه خیابان پروین ، خیلی عادی و معمولی و بدون صف ویژه و بدون مشکل خاصی .
اونی ک برای شایعه ی گرانی بنزین میره توی صف شرف نداره حتی اندازه سر سوزن
خدا کنه این دفعه هم مثل سری قبل، نگین صبح از خواب بیدار شدیم دیدیم بنزین گرون شده
بارها و بارها از همین مدیر بازرگانی و باصطلاح مسئولین دست اندرکاران این حوضه در سالهای قبل .این دروغها را شنیده ایم .که شایعات دروغ است و چنان است و چنین .ولی دیری نپایید که نیت شومشان را به اجرا درآوردن....و به این نتیجه رسیدیم که بهگفته هایشان
و رفتارشان اعتماد نداریم.چون چوپان دروغگو شده اند
تنها دلیلش نفهمی مسئولین و راه رفت رو اعصاب حردم هست که انشالله روزی برسه که نفس این مسئولین بی سواد که کشوری یا اینهمه ثروت را به گداخانه تبدیل کردند بریده شود
بر و باعث و بانی ناراحتی و اذیت کردن مردم لعنت
امروز صبح در کرج برای 30 لیتر بنزین و پر کردن باک ماشین نزدیک 1 ساعت در صف بودم
در عوض کشورهای دوست و برادر ونزوئلا و لبنان و .... دیگه صف بنزین ندارند
این نا سیاستمداران که در دولت متاسفانه در سمتهای تصمیم گیری برای سوخت هستند کاری میکنند که مردم رو وادار میکنند که خودشون بگن قیمت رو گرونتر کنید چون تنها چیزی که بنظرشون لازم نیست رعایت کرد توان و تحمل مردمی هست که با آیت تصمیمات زیر بار انواع تحریمهای داخلی کمر خم کرده اند
ای بدبخت مردم
دلیل اصلی گرانی سوخت خواهد بود که طی امسال حتما اجرا میشه
آقا برید با آمریکا دست بدید تمام مشکلات حل میشه
باور کنید روزی میرسه که مجبوریم التماس آمریکا کنیم
اخه وقتی بچهها تون آمریکا هستند چطوری ادعای ضد آمریکایی می کنید
رییسجمهوری که همه اقداماتش بر علیه مردم بوده......و کلا علاوه بر آسایش..... آرامش را هم از مردم گرفته.
وقتی ی خانواده چهار نفری پنج خودر دارد و هر دختر وپسر مجرد بصورت تک سرنشین کارشان شده ماشین سواری شرایط بدتر از این هم خواهد،شد
میخوان اینقدر مردمو اذیت کنند که خود مردم راضی به گرانی بنزین بشند،به مرگ میگیرند که به تب راضی بشن
...و علت همه اینها ناتوانی مسولان مربوطه...!!!!
رییسجمهور بر علیه مردم
به نظرتون حسین شریعتمداری و کیهانی ها هم می دونند و یا بازهم می گویند مقصر نادرشاه افشار بوده به هند حمله کرده!!!!
تکلیف شخصی که میخاد بره مسافرت چیه
حداقل نازل پمپ بنزینا رو درست میکردید
فقط دروغ.
این معلوم میکنه که دولت میخاد اول بنزین ذخیره در کارتهارو تمام کند بعد بنزین رو گران کند
آنکه سوخت راقاچاق میکند مردم نیستند 60
لیتر که به انجا نمیرسد تانکر هایی که تحت
عناوین مختلف سوخت میبرند مهم است تفکر
تمام اینها آثار ورشکستگی اقتصادیست که همه ما این مساله را میدانیم ولی نمیخواهیم قبول کنیم
البته باید خاموش کردن عمدی پمپ برخی جایگاه ها را بخاطر تنبلی برخی از افراد شاغل در آنها نباید از نظر دور داشت نکته ای که ظاهرا صلاح نیست گفته شود!!!!!!!!!!
واقعا اگر مسئولین تفکر داشتند برای پایین آوردن مصرف بر عکس عمل نمی کردند تا برای 30 لیتر بنزین زدن مردم ساعتها از وقتشان را تلف کنند ولا اقل یک ساعت ماشین بیهوده در صف پمپ بنزین در جا کار کند وبرای هر ساعت کار حدود 3 لیتر بنزین مصرف کند چرا مسئولین بفکر سر مایه های مملکت نیستند ونا رضایتی درست میکنند
متاسفانه دولت با ضعف و ناکارامدش رو اعصاب مردم رفته
قطعا نارضایتی و خشم مردم در این برهه زمانی به دنبال داره الان وقتش نیست خود دانید
دلیل ششم : غیر فعال کردن برخی نازل ها در جایگاه های سوخت
برای خودم یه سوالی پیش امده آیا دراین صف طولانی چندلیترمصرف میشه بدون حاصل واگرماشین خاموش و روشن بشه درعرض یک روز چندصدباراستارت زد وچندلیترتارسیدن به نازل بنزین بایدمصرف کنیم شما درماه های قبل می دانستید که دنبال بنزین ازروسیه دوست و برادر باشیم چرازودتر اقدام نکردید
دلیل ششم ونزوئلا