۱۲۷۸۷۴۶
۷۸ نظر
۸۹۵۰۸
۷۸ نظر
۸۹۵۰۸
پ

یک نسخه از این عکس حتما در آلبوم خانوادگی شما هم هست

کدام تصویر قدیمی از آلبوم خانوادگی‌تان در گوشه ذهنتان جا خشک کرده و تا حرفی از نوستالژی می‌شود، به یادش می‌افتید؟

برترین‌ها _ المیرا فلاحیان: کدام تصویر قدیمی از آلبوم خانوادگی‌تان در گوشه ذهنتان جا خشک کرده و تا حرفی از نوستالژی می‌شود، به یادش می‌افتید؟ همه ما یک آلبوم خانوادگی داریم که در آن تصاویری با کیفیت نه چندان بالا، اما پر از حس زندگی قرار گرفته‌اند. تصاویری کاملا به عکس تصاویر این روزها. بله! دوربین‌های امروز کیفیت شگفت‌انگیزی دارند و احتمالا می‌توانند کوچک‌ترین لکه روی لباستان را هم ثبت کنند، اما چند درصد این تصاویر باکیفیت، حس و حال آن عکس‌های قدیمی آلبوم خانوادگی‌تان را دارند؟

یک نسخه از این عکس حتما در آلبوم خانوادگی شما هم هست

اینبار دست گذاشته‌ایم روی عکسی قدیمی از یک سفره خانوادگی؛ که حتما خیلی از شما هم مشابهش را بین تصاویر قدیمی خودتان و یا پدر و مادرتان دارید. اولین چیزی که بعد از دیدن تصویر به ذهنم رسید این بود که اصلا قدیم‌ترها چه اصراری داشتند در موقعیت‌هایی که ذره‌ای آمادگی عکس نداشتند هم عکس یادگاری بگیرند؟! البته که این روزها عکس‌های اصطلاحا «یهویی» به شدت هم پرطرفدار شده‌اند، اما همین تصاویر یهویی هم طبق اصول خاصی گرفته می‌شوند. مثلا پلو کشیدن یک نفر وقتی نفر کناری‌اش دست به سالاد شده و یکی هم آن بغل خیره به سفره مانده، چه جذابیتی برای عکاس داشته که آن را به ثبت رسانده؟ نمی‌دانم آن روز چه چیزی از ذهن عکاس گذشته، اما امروز دوست دارم بارها از همان عکاس قدردانی کنم برای اینکه بعد از ۲۵ سال توانست با یک عکس، بوی خوش زندگی و نوستالژی را برایم زنده کند. در ادامه جزئی‌تر به این تصویر نگاه کرده‌ایم:

زن و شوهری که خوشپوش بودند و هستند

خانم جوانی، ۲۵ سال پیش، در روزهایی که اکثر خانم‌ها رنگ‌های تیره را انتخاب میکردند، قرمز و سبز را با هم ست کرده. همین استدلال کافیست که مطمئن شوید اولین خانم از سمت راست در تصویر، در دهه 70، زنی خوشپوش و جسور بوده. کنارش مرد خوشپوشی نشسته که به نظر می‌رسد همسر خانم خوشپوش است. همانقدر که مردان دهه شصت را با پشت موی کفتری و شلوار دمپا می‌شناسید، مردان دهه هفتاد را هم باید با سبیل‌های ذوزنقه‌ای یک شکل به یاد بیاورید.

یک نسخه از این عکس حتما در آلبوم خانوادگی شما هم هست

احتمالا مردان آن روزها ارادت خاصی به آقای ابراهیم تاتلیسس قائل بودند که کل ایران پر شد از مردانی با سبیل‌های ذوزنقه‌ای! البته این را هم بگویم که در همان سال‌ها این مدل سبیل تعریفی از مرتب و شیک بودن را هم ارائه میکرد. مرد خوشپوش تصویر نه تنها با سبیل‌هایش، بلکه با آیتم‌های استایلش هم ثابت می‌کند که مرتب بودن اولویت اوست. شلوار طوسی‌رنگش را با جلیقه بافتی که آن هم تقریبا طوسی است، ست کرده و با آن ساعت طلایی احتمالا گران‌قیمتش هم به شکلی فخر می‌فروشد. ضمنا لازم است بدانید که این جلیقه‌های بافت دوباره به صنعت مد و ترند بازگشته‌اند و امسال از پرطرفدارترین آیتم‌ها بوده‌اند.

یک نسخه از این عکس حتما در آلبوم خانوادگی شما هم هست

روسری خال‌داری که هنوز هم پرطرفدار است

پارچه‌های خالدار این روزها هم به شدت پرطرفدار هستند ولی روزهای اوج آن‌ها بی‌شک به دهه ۹۰ میلادی و دهه ۷۰ شمسی بازمیگردد. این ترند جذاب به واسطه پرنسس دایانا به این میزان از محبوبیت رسید. دایانا از هواداران دوآتیشه لباس‌های خالخالی بود و بارها در مراسم مختلف با لباس‌های خا‌دار دیده شده بود. خانمی که در این تصویر روسری خالخالی سر کرده هم احتمالا متوجه محبوبیت این پارچه در سراسر جهان بوده. در کل پارچه طرح خالخالی را می‌توانیم از آن دسته پارچه‎هایی بدانیم که با گذر زمان از مد نمی‌افتند و همیشه طرفداران خودشان را دارند.

ظروف ملامین؛ محبوب‌ترین آیتم سفره‌های دهه ۶۰ و ۷۰

ظروف آرکوپال، ظروف سرامیکی، ظروف چوبی، ظروف چینی! در دهه 60 و 70 کمتر سفره‌ای این تنوع ظروف را داشت. ظروف ملامین، در همه سفره‌های ایرانی یافت می‌شدند و محبوبیت زیادی هم داشتند. این ظروف ملامین طرح‌های مختلفی داشتند. گل‌های رنگارنگ و نقاشی‌های متفاوتی را روی بشقاب‌ها و دیس‌های ملامین می‌دیدیم. گل‌های درشت با رنگ‌های خاص و یا حتی در بعضی موارد پروانه و درخت و طاووس هم روی بشقاب‌ها دیده می‌شدند. خود من هم آن زمان عاشق خیره شدن به این طرح‌ها بودم. یادم هست که همیشه دوست داشتم در بشقابی که گل درشت بنفش دارد، غذایم را بخورم.

یک نسخه از این عکس حتما در آلبوم خانوادگی شما هم هست

این ظروف ملامین در بهترین حالت و در خانواده‌هایی که وضع مالی بهتری داشتند، تبدیل به چینی‌های گل سرخی می‌شدند. همان گل سرخی‌هایی که این روزها هم به عنوان ظروف نوستالژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصلا به نوعی این چینی‌های گل سرخی تبدیل به تعریفی از ایران و ایرانی بودن شده‌اند.

این روزها اما نه خبری از آن بشقاب‌های ملامین است و نه خبری از دوربین‌های کم‌کیفیتی که تصاویر باکیفیت می‌گرفتند!

شما چه چیزی از سفره‌های دهه 70 به یاد دارید؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ص

      مادری که روح سفره بود رفت

      پاسخ ها

      • سينا

        روح و برکت اين جور سفره ها از بين رفته

      • فردین کلهر

        یا خدا یک لحظه کپ کردم که عکس من اینجا چکار میکنه؟

      • ناشناس

        روحش شاد😔

    • ناشناس

      ایا ما هم در آینده فکر میکنیم ، اینروزا بهترین روزا بوده؟!

    • ناشناس

      برخلاف تصور غالب، که از گذشته «بهشت عدن از دست رفته» ساخته، بنده هیچ تمایلی برای بازگشت به گذشته ندارم، باید همیشه رو به جلو را نگاه کرد، ....شاید یکی از دلایل گذشته گرایی ما، ناتوانی ناخواسته‌ی ما در ساخت آینده‌ی مطلوب و درخشان باشه ... و گرنه در کجای دنیا مردم دل‌هاشون برای ظرف و ظروف از مد افتاده و لباس‌های زیرخاکی و... تنگ میشه، آدمیزاد باید اونقدر امیدوار و دلخوش به آینده باشه که از گذشته تیره، عصر طلایی نسازه.

    • ناشناس

      آخ یادش بخیر

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اینم شانس مایه دیگه ،
        اون اقا بود فرار کرد رفت کاندا😂😂😂

    • ناشناس

      واقعا یادش بخیر خیروبرکت رفت

    • هموطن

      الان سفره ای نیست اگر باشه اونهم کوچک و خالی از غذا

    • ناشناس

      روزگار نکبت‌باری بود که گذشت
      کلا در این خراب‌شده روزگار همیشه نکبت‌بار بوده و هست

    • ناشناس

      ربطی به تاتلیس نداره

    • ناشناس

      تازه ازدواج کردن

    • علی

      واقعا دمت گرم برترینها ، تو این روزای ناخشنودی مردم ، یه فریم زیبا و نوستالژی حالمون رو برای مدت کمی هم که شده عوض کرد.

      پاسخ ها

      • جاسم

        کاملابانظرشماموافقم. چقدرحالمون خوب شد.
        الان هم مردم خوبی داریم ولی اون موقه ها..‌.
        یادش بخیر

    • ناشناس

      آن زمان برای اینکه دوربین را باید به عکاسی می‌دادیم تا عکس ها را ظاهر بکنه و بعضی از عکس ها هم به اصطلاح میسوخت از همه زوایا و رویدادها و حالت ها عکس میگرفتن!!!!!!
      مهمانی خانوادگی ما در خانه مادر بزرگ و اغلب غذا قورمه سبزی و چلو مرغ بود و خانواده ها هم اغلب پر جمعیت واکثر خانه ها حیاط داشت و تا لحظه آخر می‌خواستیم ما بچه ها بازی کنیم و قسمت بد ماجرا خواب بعد ناهار بود که برای بچه ها اجباری بود!!!!

    • ناشناس

      کی گفته اون سال ها خانمها رنگ تیره میپوشیدن؟رنگ تیره برای بیرون از خونه بود اتفاقا

    • ناشناس

      منم از این عکس دارم
      سفره ناهارعید نوروزه و پسرم که الان ۲۳سالشه اون موقع ۳ساله بود و تو عکس بغل خاله ش نشسته،خواهر دیگرم و شوهرش هم هستند که چند سال پیش از هم جدا شدند،اما ظرفهای سر سفره مون شیشه ای عسلی رنگ بود که اون روزها رو بورس بود

    • ناشناس

      جنگ، بدبختی، خاتمی، فریب، تباهی جوانی و زندگی ها مهاجرت ها، بگیر و ببرها

      پاسخ ها

      • محمود

        بنده خدا خاتمی بینوا اون موقع کجا بودآخه!!؟؟؟

    • علی

      نه دیگه دل دماغ
      نه دل خوشی مونده
      نه چشم وهم چشمی
      .....

    • بی نام

      آخخخ دلم داره بخارازش بلندمیشه،بیاد اونروزا

    • ناشناس

      یاد سفرهای پر از عشق و صفا در کنار خانواده وفامیل بخیر حالا با مدیریت از ما بهترون فاصلهااز زمین تا کجاها

      پاسخ ها

      • بی نام

        یادش بخیر ماهم از این نمونه عکس ها خونه پدربزرگ با کل فامیل داریم خیلی خوب اون روز ها همه دور هم بدون چشم و هم چشمی دلها بزرگ الان همه از هم دور حتی توی یک شهر ولی از هم بی خبر
        دیگه همو نمی‌شناسیم وقتی یه بزرگتر از بینمون میره که اون باعث میشد که ما رو کنار هم جمع کنه نباشه آخرش همین میشه

    • ناشناس

      من دختر کوچیک خانه بودم و همیشه اخر هفته ها خواهر برادرها و گاها عموها و بچه هاشون ک روی هم ی طایفه میشدن می ریختن خونه ما ناهار. همه مشغول خوردن و حرف زدن . یکی پا نمیشد ظرف بشوره . من و خواهر کوچکترم مثل گارسون مشغول پذیرایی اخرشم تا بوق سگ جارو برقی و.‌ یعنی ازدواج کردم فرار کنم از اینهمه حمالی .

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مادر منم شرایط شما رو داشت خواهر برادر بزرگترها با بچه و بعضیا عروس و دامادشون میریختن سرشون مادرمم برای فرار از اون خونه ازدواج کرد که بدشانسی پدرمم بد از آب دراومد یه مرد بی مسئولیت که بچگیم من و مادرم و ول کرد اگر ازدواج شما موفق بود خدا رو شکر کنید منم که بزرگ شدم با هزار بدبختی بدون پدر الانم خودم مجرد موندم

    • ناشناس

      وای از خواب بعد از ظهر نگو همیشه با گریه میخوابیدم ،😂

    • ناشناس

      خانواده ما با پدر و مادر ۱۱ نفر بودیم ، از وقتی که پدر و مادرم به رحمت خدا رفتند روح زندگی از ما خواهر برادار هم رفت ، خیلی زیبا بود یاد باد آن روزگاران یاد باد

    • میم

      جمعیت ما خونه مامان بزرگم خیلی زیاد بود. دور همین سفره ها که می نشستیم برای اذیت بقیه الکی به دیس رو دست به دست می کردیم و بعضیا که نمیدونستن داستانو، رکب میخوردند و شاید 10 بار دیس رو رد می کردند

    • حسین

      تنها کشوری هستیم که ۵۰ سال قبلمون از الانش پیسرفته تر بودیم

    • علی س

      عجب چیزیه 😂😂

    • ناشناس

      به گذشته فکر کردن خوب نیست، آینده رو باید ساخت، اون روزا دیگه تموم شدن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چه حرف قشنگی زدی

    • ناشناس

      روزهایی که آدمهاش یکرنگ بودن

    • ناشناس

      منم یه عکس اینجوری دارم که مربوط بهسال68 پا گشا ی خونه ی مامانمه.همهی فامیل درجه یک عروس وداماد رو سفره هستند وظرفهای پایرکس که مخصوص مهمان بود رو سفره ست.یادش بخیر وروح رفتگان شاد.

    • ناشناس

      روحش شاد ویادش گرامی.

    • ناشناس

      با وجود امکانات بیشتر دلامون غمگینه.

    • ملت

      در همه جای دنیا دلتنگی گذشته رایج هست ، آمریکا برای دهه ۵۰، روسیه برای دوران شوروی، حتی در عراق یادش بخیر دوران صدام را میگن!!

    • T.N.T

      معلومه گذشته خوبی نداشتی که داری از گذشته خودت فرار میکنی.....اونهم فرار رو به جلو.....کمی حس بودن در گذشته ، کنار پدر و مادری که جوان بودند ، سفره هایی که روی زمین پهن میشدند ، بزرگترهایی که همه اهل خانواده را دور هم جمع میکرند ، بگو و بخندها ، پدربزرگها و مادربزرگهایی که بودند ، سر و صدای بچه ها و بچگی کردنامون...خونه های حیاط دار ، صدای خنده موقع ظرف شستن و و و و .... کمی هم مثبت نگر بودن بد نیست.

    • ناشناس

      یادش به خیر سفره ها خیلی متنوع و تجملاتی و شیک بود

    • ناشناس

      ساعت دست آقا نشون میده احتمالا تازه داماده (ساعتهای طلایی برای تازه دامادا بود)، یادش بخیر صمیمیت دور سفره باعث میشد حتی نون و پنیر داخل سفره بهترین طعم رو داشته باشه

    • ناشناس

      موافقم

    • ناشناس

      آخ یادش بخیر چه روزهای خوبی بود چه صفا و صمیمیتی بود من همان دوربین وبعضی از همان عکسهای سوخته رو دارم چقدر خونه بابا بزرگ ومادر بزرگ شبهای جعمه صفا بودیاد ش بخیر یادش بخیر🙏

    • ناشناس

      خاتمی وسط جنگ بدبختی بگیر ببند چی میگه ?دوره خاتمی بهترین دوره از این روزگاران سیاه بود

    • فاطمه

      یادش بخیر خیلی ازین عکسا دارم ولی الان واقعا اینقدر همه چیز گرونه که دیگه نمیشه ازین سفره ها انداخت

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دلها دور شده بچه آوری کم شده عروسی و عقد گرفتن‌ها کم شده، توقعها زیاد شده کینه ها و حسادتها و چشم و هم چشمی ها و ناله ها زیاد شده و البته روحیه ها خراب شده

    • بی نام

      کاربر۷.۴۱خیلی به وضعی که مملکت داران برات ساختن ساخته مثل اینکه.از جانب ۸۰ملیون حرف نزن

    • ناشناس

      سفره های کرم رنگی که عکس کباب و گوجه روش داشت

    • ناشناس

      ما که روزگارمون هیچ وقت خوب نبود بچه بودیم اختلافات تمام نشدنی پدر و مادر، بزرگ هم شدیم شکست در ازدواج و الان عاصی و خسته از دست فرزتدان

      پاسخ ها

      • دنیا

        دقیقا

    • ناشناس

      عکس قدیمی فقط کتونی با شلوار پارچه ای

    • علی

      داریم عقب عقب جلو میریم

    • ناشناس

      به به عجب چیزی_/😉😉😂😂

    • ناشناس

      عکس قدیمی در میدان آزادی

    • ناشناس

      وقتی سالاد الویه لاکچری بود وسالاد فصل یا همون کاهو با سس مایونز رو سفره ها اومد و نوشابه های شیشه ای سیاه و زرد اوج کلاس بود و البته وقتی مقایسه میکنیم مادر پدرهامون در عکسهای دهه ۵۰ خوشپوشتر از دهه ۷۰ بودند انگار از یه عصر به عصر دیگه افتادند

    • ناشناس

      خیر

    • دهه شصتی

      شیلنگ .پس گردنی لنگه دمپایی

    • مقام انسانیت...

      فقط حسرت اون روزا مونده
      دوست دارم فقط یکبارم شده برگردم به اون روزا و اون دورهمی های باصفا و بی ریا
      با تصور و یاد آوری قدیم این روزها واقعاً دلگیر هستن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        😂😂😂😂

    • ناشناس

      کاربر ۰۷.۴۱ آدم با به یاد دیدن همون بشقاب و عکسای یادگاری میتونه هم لبخندی به لب بیار بابت گذشته و هم مث شما میتونه ناراحت باشه از گذشته .بعدشم این مطلب به نوع یادواری دوتا چیز نوستالژی بود ربطی به سیاست سازندگی و نمیدونم چیو چی نداشت بعدشم آدمیزاد باید از زندگیش لذت ببره حالا اون لذت میخواد از یک بشقاب باشه یا یه عکس دسته جمعی یا به قول شما پیشرفت و نمیدونم چیو چی پس خیلی سخت نگیر به خودت

    • سهراب

      ما روستا بودیم زمان جنگ، فامیلها همگی آمده بودند خانه ی ما. دو اتاق بیشتر نداشتیم. برق نبود جاده نبود ولی چنان با عشق و علاقه زندگی میکردیم که فکر میکردیم زندگی تمام نمیشه.پدرها با عرضه و مادرها مهربانتر از این زمانه بودند.

    • ناشناس

      خاطرات گذشته برای غالب افراد شیرینه

    • فرشاد

      اینده ما تو گذشته مون بوده

    • ناشناس

      احسنت

      پاسخ ها

      • معصومه

        یادش بخیر

    • ناشناس

      قدیما تلویزیون سیاه سفید بود اما دلها رنگی
      الان تلویزیون رنگی و دلها سیاه سفید

      پاسخ ها

      • ناشناس

        الآن هرکی تو اتاقش سرش تو گوشی یا جدا زندگی میکنه مجردی دور همی نیست هیچکس حوصله هیچکسو نداره مثل خودم تنهام حوصله هیچکسو ندارم

    • فاطمه

      آخ يادش بخير، دیگه اونروزا بر نمیگرده😔 خیلی ناراحت شدم، ک یاد اونروزا بیفتم

    • ناشناس

      پیداست مهمانی داماد یا مهمانی عروس است یا همان پاگشا

    • هموطن

      این نیز بگذرد،بیایید قدر زمان حال خود وخانواده خود را بدانید،زمان حال هم روزی......

    • ناشناس

      هیچ دلخوشی امیدی به آیندمون نداریم

    • ناشناس

      واقعا یادش بخیر ما هم از این عکس‌ها داریم وچقدر یادش میکنیم ولی حالا فقط ،،،،،،،،،،،

    • ناشناس

      یاد باد آن روزگاران

    • مجید

      عجب سفره ای الان این سفره رو اگر بخوای درست کنی ۱۰ میلیون خرجشه
      نه مهمونی مونده نه ازدواج نه سفره ای نه خوشی
      لعنت به این روزگار
      ایکاش بگذرد

    • ناصر

      واقعا یادش بخیر چه روزگار با صفایی داشتیم حالا دیگه از اون همه صفا و صمیمیت خبری نیست ،افسوس.

    • ناشناس

      گریه م گرفت......یهو دلم برای اون روزام تنگ شد،برای اون همه مهربونیات که بود....برای اون همه صفا وسادگی ...دوست دارم چشام و ببندم و دوباره خودم و توی اون روزا ببینم،لوبیا پلوی مامان پز تو همون ظرف چودن گلدار....دیگه تکرااااااااار نمیشن

    • محمد

      یک عکس هم از سفره الان مردم می‌گذاشتید با این متن ،دستاورد و حاصل زحمتهای ۲۵ ساله مسئولین کشور.شرم هم نمی‌کنند همش دم از پیشرفت هم می‌زنند #قطار پیشرفت

    • پارسا

      سلام،
      جا خوش کردن
      به معنای پسندیدن و خوش آمدن کسی از جایی و ماندگار شدن در آنجا بیش از اندازه است،
      پس
      جا خشک کردن
      درست نیست
      پارسی را پاس بدارید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج