۱۰۶۷۴۰۵
۱۹ نظر
۵۱۱۴
۱۹ نظر
۵۱۱۴
پ

زیبایی یعنی تئاتر شهر، نه آن برج بدقواره میلاد

مطلبی خواندنی از سرگذشت ساختمان زیبای تئاتر شهر، به‌بهانه درگذشت علی سردار افخمی، معمار برجسته‌ی ایرانی.

برترین‌ها: روز سه‌شنبه ۱۸ آذرماه، علی سردار افخمی، معمار برجسته‌ی ایرانی که خالق ساختمان بی‌نظیر تئاتر شهر بود درگذشت.

علی سردار افخمی سال ۱۳۰۸ در تهران به دنیا آمد. او در نوجوانی برای ادامه تحصیلات به فرانسه رفت و در مدرسه هنر‌های زیبای پاریس در رشته معماری مشغول به تحصیل شد. پس از اخذ مدرک دکترا در سال ۱۳۴۲ به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت.

زیبایی یعنی تئاتر شهر، نه آن برج بدقواره میلاد

علی سردار افخمی سال ۱۳۹۱ در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق گفته بود که دفتر فرح پهلوی از او خواست تا در گوشه‌ای از باغ کافه شهرداری (پارک دانشجوی فعلی) ساختمان تئاتر شهر را بنا کند. او نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی این باغ که از چند جهت دیده می‌شد، تصمیم می‌گیرد یک ساختمانی دایره‌ای بسازد که یک نما نداشته باشد و تمام اطرافش نما باشد.

ساختِ آرامگاه صادق هدایت در گورستان پرلاشز پاریس و ساختمان جدید مجلس، از دیگر از آثار برجسته علی سردار افخمی به شمار می‌روند.

همشهری در وصف سرگذشت تئاتر شهر، این بنای تاریخی نوشت: کافه شهرداری در دهه ۳۰ تا اوایل دهه ۴۰ محل حضور هنرمندان و روشنفکران بزرگ و نام‌آشنا بود. در میانه دهه ۴۰ تصمیم گرفته شد که کاربری این کافه تغییر کند و این زمانی بود که تئاتر داشت دوران اوج خود را طی می‌کرد. سرانجام مجموعه تئاتر شهر با افتتاح سالن اصلی در هشتم بهمن۱۳۵۱ و با اجرای نمایش «باغ آلبالو»‌ی چخوف به کارگردانی آربی آوانسیان فعالیت خود را آغاز کرد و از آن سال دیگر تئاترشهر برای همه کسانی که عشق و علاقه به هنر نمایش داشتند، خاطره ساخت؛ خاطره‌های ماندگار و به‌یادماندنی...

نزدیک به ۴۸ سال از تولد این ساختمان گرد و مدور می‌گذرد؛ ساختمانی که در هر دهه تجربیات خوب و شیرین، سخت و تلخ را پشت سر گذاشت. حالا تئاترشهر در شلوغ‌ترین جای تهران قرار دارد. از هر طرف در محاصره است، اما هنوز نامش سرزبان‌هاست.

هنوز گروه‌های جوان آرزویشان اجرا در یکی از سالن‌هایش است. هنوز قدم زدن در راهروهایش لذتبخش است؛ راهرو‌های پیچ‌درپیچی که هرکدام روزی و روزگاری محل رفت‌وآمد بزرگان تئاتری بوده. مجموعه‌ای که در دهه ۷۰ و ۸۰ در اوج برگزاری جشنواره تئاتر فجر میزبان علاقه‌مندانی بود که برای تماشای نمایش کارگردانان بزرگ ساعت‌ها صف می‌ایستادند... کاش باز هم در همان روز‌ها بودیم، همان روز‌ها و شب‌هایی که به امید تماشای بهترین اجرا‌ها و بازی بازیگران بزرگ منتظر می‌ماندیم...

زیبایی یعنی تئاتر شهر، نه آن برج بدقواره میلاد

مسئولانی که با تئاتر غریبه‌اند

حمیدرضا نعیمی که قرار است به‌زودی نمایش «گرگاس یا روزبخیر آقای وزیر» را در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه بیاورد، در گفت‌وگویی به همشهری می‌گوید: «از نشانه‌های فرهنگی و هنری یک کشور، ساختمان‌ها و معماری‌هایی است که توسط مردم آن کشور به‌عنوان یک ارزش، سرمایه و سمبل شناخته و یاد می‌شود. این نمایشنامه‌نویس با اظهار تأسف از مسئولانی که تئاتر را نمی‌بینند و این هنر برایشان اهمیتی ندارد، توضیح می‌دهد: «وقتی یک نماد مانند تئاترشهر خاموش می‌شود چرا هیچ مسئولی پاسخگو نیست. به‌نظر می‌رسد مسئولان هنرمندان را در سینما و تلویزیون می‌بینند و هیچ‌گاه حضور باشکوه بزرگان را در تئاتر تماشا نکرده‌اند؛ مسئولانی که با تئاتر غریبه هستند و تئاتر و سالن‌های تئاتری برایشان غریبه است. تئاتر را کالای لوکس می‌بینند که بود و نبودش فرقی ندارد، اما اگر تئاتر و ساختمانی، چون تئاترشهر نباشد، سینما بالنده نخواهد بود. اگر سالن‌های تئاتر نباشد، تلویزیون ما همینقدر فاجعه خواهد بود.»

زیبایی یعنی تئاتر شهر، نه آن برج بدقواره میلاد

روزنامه اعتماد هم به‌همین بهانه در گفت‌وگویی با بهروز غریب‌پور درباره‌ی ساختمان تئاتر شهر نوشت:

اگر قرار باشد به ویژگی‌هایی که باعث می‌شود معماری «تئاترشهر» مهم باشد اشاره کنید از چه المان‌هایی نام می‌برید؟

ابتدا بد نیست کمی درباره گذشته این بنا توضیح دهم. کافه شهرداری محلی است که حداقل به واسطه اجرای خیمه شب بازی برای اهالی شهر تهران پر است از خاطره. بنابراین از قدیم یک همبستگی بین کافه شهرداری و فعالیت‌های نمایشی وجود داشته است. در سال ۱۳۳۷ آقای مصطفی اسکویی در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت بررسی آثارشان در تئاتر آناهیتا از فرصت استفاده کرد تا اعلام کند ما یک تئاتر حقیقتا به درد بخورد ملی نداریم. شماره حسابی هم داد و استمداد طلبیدکه مردم کمک کنند تئاتر ملی احداث شود. قرعه فال هم به نام همین کافه شهرداری افتاد، در محلی که بعد‌ها تئاترشهر احداث شد.

متاسفانه اشتباه بزرگ آقای اسکویی این بود که بیان کرد رشید بهبودوف حاضر است با کمک مالی انجمن هنرمندان سوسیالیستی تمام هزینه‌های این تئاتر ملی را بپردازد. حتی یک شرکت ساختمانی آلمان فدرال را هم در نظر گرفته بودند که ساختمان تئاتر ملی را احداث کند، منتها اشاره به رشید بهبودوف و انجمن هنرمندان سوسیالیستی موجب شد دولت مقاومت کند و اجازه ندهد بنا احداث شود.

زیبایی یعنی تئاتر شهر، نه آن برج بدقواره میلاد

حتی هنرکده آناهیتا هم در یک فرصتی که گروه به شهرستان سفر کرده بود، پلمب شد و بعد‌ها هم دیگر روی خوش ندید. یعنی به نوعی باید گفت مصطفی اسکویی و طرحش قربانی تئاتر ملی شدند. حتی مهندس هوشنگ سیحون تمام طراحی‌ها را انجام داده بود و اگر اتفاقی نمی‌افتاد ما می‌توانستیم در همان سال‌های حدود ۱۳۳۸ ساختمان تئاتر ملی بنا کنیم. در هرحال بعد‌ها قرعه به نام ضلع غربی پارک شهر افتاد و «سنگلج» که به بهانه سقوط رضا شاه و جلوس محمدرضا ۲۵ شهریور نام گرفت.

در سال‌های منتهی به دهه ۵۰ بود که قرار شد در همان فضای کافه شهرداری هم تئاترشهر احداث شود. آقای سیحون در طراحی خود قرار بود از سنگ و شیشه استفاده کند، اما مهندس سردارافخمی همین طور که در آخرین مصاحبه‌اش هم اعلام کرده، دشمن خونی استفاده از سنگ تراورتن بود. بنابراین ایده فوق‌العاده جذابی به‌کار برد و از یک کوزه‌ساز قمی دعوت کرد نمای مجموعه را با سفال و سرامیک کار کند. در اصل این نمای فوق‌العاده ارزشمند و زیبا حاصل یک رقابت دیرینه میان سردارافخمی و مهندس سیحون است.

چرا سازه‌های جدید مثلا در چند دهه اخیر ابدا نتوانستند حس و حال و فرهنگی که بنا‌های دهه‌ها و حتی قرون گذشته ایجاد کردند را در شهروندان به وجود بیاورند؟

در همین شهر تهران پردیس‌هایی وجود دارد که وقتی به آن‌ها وارد می‌شوید، یک، امکان گم شدن شما زیاد است. دوم، راهرو‌های طولانی و ترسناکی دارد که بدون وجود دوربین‌های مدار بسته قابل کنترل نیست. یعنی اگر چند نفر درگیر شوند و یک نفر کشته شود امکان ندارد تا چند ساعت بعد کسی از موضوع اطلاع پیدا کند. درمقابل پل خواجو در اصفهان هم داریم که پس از سالیان سربلند بیرون آمده یا خانه بروجردی‌ها در کاشان. در تمام جهان بگردید اگر کسی توانست کاشی‌کاری‌های کاشان و اصفهان انجام دهد، جایزه دارد. عایق‌کاری ساختمان را به یک مساله زیبایی‌شناسی تبدیل کرده‌اند درحالی که کاشی‌کاری ما به همین منظور اتفاق می‌افتاده است. در نهایت ما از گذشته بریده‌ایم بی‌آنکه افق روشنی پیش رو داشته باشیم. این رویکرد حتی در تمام زمینه‌های نمایش ایرانی هم نمود پیدا کرده و از تعزیه تا خیمه‌شب بازی و تخته‌حوضی شاهداین برخورد هستیم.

زیبایی یعنی تئاتر شهر، نه آن برج بدقواره میلاد

در نهایت می‌توان ادعا کرد نام سردارافخمی همراه با بنای تئاتر شهر جاودانه شده است؟

قطعا، فضای بیرونی تئاترشهر به دلیل دید زیبایی‌شناسانه سردارافخمی نسبت به معماری ایرانی ادای دین دارد. از مصالح ایرانی استفاده کرده و این نگاه تا در‌های چوبی تئاترشهر که بسیار زیبا هستند، دیده می‌شود. ساختمان زیبایی‌ها و جنبه‌های بسیار مثبتی دارد و نام ایشان را تا ابد زنده نگه می‌دارد. یاد و خاطره ایشان همراه با ساختمان تئاترشهر جاودانه می‌ماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    نسلی آمدند و رفتند که تکرار نخواهند شد .حالا بروید و فکر کنید چقدر مشکل داریم نسلی تقریبا بیسواد بار آورده ایم .

    پاسخ ها

    • مانا

      احیاناً خودتون از کدوم نسلید اونوقت ؟؟

    • بدون نام

      اینجا ذکر نشده که ایشون هم در خارج از کشور فوت کردن و سالهای بعد از انقلاب رو در ایران نبودن و اگر بودن و ازشون استفاده میشد الان یادگار های دیگه ای هم ازشون بر جای میموند

    • بدون نام

      بی ادب برو تحقیق کن ببین چقدر اختلاف هست . من از خودم نگفتم

  • بدون نام

    واقعا خانه تئاتر ومیدان ازادی واقعا دست مریزاد به سازنده گانش

    پاسخ ها

    • بدون نام

      جالبه که یه عده منفی میدن

  • ح

    در طراحی و اجرا های پروژه های ملی درگذشته آزادی عمل، صداقت ،اندیشه ،شرافت وپول پرستی وجود نداشت

  • مش قاسم

    هنر نزد ایرانیان است و بس. هنرمندای جدید یک جورایی ایرانی نیستند

  • م رحیمی

    قدر ندانستیم و رفتن ،انسانهای تکرار نشدنی

  • H.Yari

    احساس میکنم با عشق درست شده.

    پاسخ ها

    • سوران6666

      آی گل گفتی زیباترین نظر دمت گرم

  • بدون نام

    یاد باد آن روزگاران یاد باد

  • بدون نام

    تمام شان در اوپا درس خوندن و متعهدانه برگشتن و کار کردن چون میدونستن به هنرشون احترام میذارن
    الان طرح میدی هزارتا برچسب فرامانسوری بهش میچسبونن و 100تا دستور قرار دادن اسم و المان فلان کسک و فلان چیزک باید داشته باشه

  • پویا رهگذر

    سلام.هرکدوم قشنگی های خودش رو داره .اساساً کاربرد برج با امفی تئاتر فرق نداره ؟؟اما بر اساس نظرات مدیران سایت اینارو قیاس میکنن و بیشتر دنبال حس نوستالژیک هستن...با این فشار ها و مشکلات اکثر مردم یه حس خاصی نسبت به گذشته و همه متعلقاتش دارن و زودد به همه چیز رنگ و لعاب سیاسی میدن .اما واقعیت بدون دخالت احساس ، بنظرم در تفاوت کاربری دو سازه هستش.

  • سید

    به برج میلاد اشاره نموده اید شما بدیل مشکلتان با قالیباف و سفارش پروژه برج میلاد در زمان ایشان انرا رد می فرمائید متاسفانه سیاست با همه چیز مخلوط شده

    پاسخ ها

    • بدون نام

      خدایی برج میلاد فاجعه.هیچ زیبایی نداره

  • ب.ت.چ

    برج میلادو از رو طرح یه بچه که داشت شیر پستونک قبلیشو می کشید ساختن :)

  • بدون نام

    بی ریخت ترینشون همون برج میلاد بدقواره و زشت

  • Xlarge

    برج میلاد زشت که هست
    ولی یه کشور باید برج و ساختمان مرتفع به تعداد زیاد داشته باشه
    به نظرم برج cn کانادا خیلی خیلی قشنگه
    یا برج space needle شهر سیاتل زیبا هستند
    ضمنا اون تئاتر شهر هم اصلا زیبا نیست
    طراحی باید امروزی و مدرن باشه

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج