۵ خودروی ناکام بزرگ بازار ایران در سال ۹۸
با وجود کاهش فروش خودرو در کشور، امسال محصولات تازهای داشتیم که بدجور در بازار زمینگیر شدند؛ خودروهایی که ابداً انتظار نمیرفت اینگونه شکست بخورند. اینجا ضمن معرفی آنها، سراغ دلایل شکستشان رفتهایم.
روزنامه هفت صبح: سالی که گذشت پر بود از چهرههای مغموم. غمزدههایی که برنامه فروش بزرگشان به هم خورده بود. البته چنان که پیش از این نوشتهایم، سال ۹۸ برای برخی محصولات سالی خوشایند و امیدوارکننده بود، اما برای برندها و محصولات هم سال تلخی بود. اینجا پنج خودرو مونتاژی یا وارداتی داریم که خود شکستند. محصولاتی که تصور میشد اگر وارد بازار شوند با استقبال گسترده خریداران روبهرو میشوند، اما همه چیز دست به دست هم داد تا شرایط بدی برایشان رقم بخورد.
جک J۴
برخلاف S۳ کراساوور کوچک جک، این یکی ابداً انتظارات را برآورده نکرد و در حاشیه بازار ماند. به رغم خروج طیف وسیعی از رقبا از زوتی Z۳۰۰ سایپا و برلیانسهای پارس خودرو، جی ۴ سدان نتوانست توجه خریداران ایرانی را به خود جلب کند که بخش عمده این اتفاق ناشی از کمبود امکانات و قیمت بسیار گزاف خودرو در بازار بود تا جایی که بدون مانیتور لمسی و آپشنهای روز بهایی ۱۸۰ میلیونی داشت که خریدش را بیدلیل میکرد. جالب اینکه جک حتی از رقیب دیرینش جیلی هم درس فروش را نیاموخت و بر قیمت بالای خود اصرار ورزید و همین عامل هم موجب شد تا تنها نظارهگر فروش بالاتر جیلی GC۶ اکسلنت باشد.
چری آریزو ۶
مشخص نیست چقدر تیراژ داشته، اما شنیدهها حاکی از عرضه ۵۰۰ تا ۷۵۰ دستگاه از این خودرو به بازار است. چیزی که ابداً برای چری خوشایند نبوده و انتظارات اولیه سازنده چینی را برآورده نمیکند. البته خب مثل مورد هایما اس ۵، شکست چری آریزو ۶ هم طبیعی است. عبور قیمت آریزو ۶ از رقم ۴۰۰ میلیون موجب شده تا کسی تمایلی به انتخاب این خودرو در ردهای که مملو از رقبای نو و کارکرده است، نباشد. از کیا سراتو آپشنال مونتاژی تا لنسر ۲۰۱۷ فول اتومات و از نسخههای ۲۰۱۷ و کارکرده کیا سراتو تا مزدا ۳ نیوفیس کم کارکرد همه از قاتلان آریزو ۶ هستند؛ خودرویی که اگر قیمت منصفانهای داشت احتمالاً فروش خوبی را در کشور تجربه میکرد.
هایما S۵
زشت بودن همیشه بهترین دستمایه برای شکست در بازار خودرو بوده و این یک قاعده ثابت شده در تاریخ است. هایما S۵ هم به عنوان سمبل زشت صنعت خودرو چین توانست در سالی که گذشت وضعیت بد خود را ادامه داده و به رغم برتریهای فنی و رفاهی، قافیه را به رقبا ببازد. این خودرو که امسال بهای آن در بازار خودرو تا ۳۳۰ و حتی ۳۴۰ میلیون تومان هم بالا رفته، رقیب مستقیم جک اس ۳ و امویام X۳۳S بوده که البته هماینک در بازار شانسی مقابل آنها ندارد.
طبیعی است، با آن چراغهای مهیب، دهان گشاد، نمای کناری کهنه و فرم دمُده عقب معلوم است که به چنین سرنوشتی دچار میشود. هماینک تیراژ ماهانه این خودرو به کمترین سطح خود در ایرانخودرو رسیده است. مرور آمارهای پنج سال اخیر نشان میدهد از مجموع ۳۷ هزار دستگاه هایما که در کشور مونتاژ شده، تنها حدود پنج هزار دستگاه به مدل اس ۵ تعلق داشته و مابقی به لطف استقبال از سری بزرگتر S۷ حاصل شده است. این یعنی اس ۵ در طی این سالها یک فاجعه تمامعیار را رقم زده است.
سانگ یانگ کوراندو
شاید اگر کسی سا ل ۹۶ میگفت بهای یک سانگ یانگ بالاتر از یک میلیارد تومان است، سوژه خنده رفقا میشد، اما حالا کار به جایی رسیده که بهای نسخه صفر کیلومتر اسیووی آفرودر رکستون G۴ به بالای ۱.۲ میلیارد تومان رسیده است که ابداً رقم منصفانهای برای یک خودرو اقتصادی کرهای نیست. همین عامل باعث شده تا صفحات فروشگاههای آنلاین نقل و انتقال خودرو پر شود از آگهیهای رکستون G۴ که همگی صفر کیلومتر بوده و از گمرک ترخیص شدهاند. این خودرو که در بهترین حالت باید قیمتی همپای یک میتسوبیشی اوتلندر تیپ ۴ صفر داشته باشد، هماینک از نسخه ۲۰۱۸ کیاسورنتو GT لاین گرانتر است. چیزی که هیچرقمه برای خریداران ایرانی قابل هضم نیست.
مینی کانتریمن
باخت بدی بود. مینی در حالی بعد از چهار دهه وارد بازار ایران شد که تصور میکرد همچون مالک متمولش ب. ام. و، وارد بازار پررونقی شود، اما استقبال خریدار ایرانی از مینی به سردی قله دماوند بود. کانتریمن شاید البته اندکی اوضاعش به نسبت مینی کوپر و کلابمن بهتر بوده، اما با توجه به اعتباری که از شاسیبلند بودنش میگرفت، انتظار فروش بالایی را در بین کارشناسان ایجاد کرده بود. قیمت گزاف ۱.۷ میلیاردی، اما چنان ضربهای به این خودرو کوچک و نیمهلوکس زد که قطعاً به این زودیها آن را فراموش نخواهد کرد.
نظر کاربران
فقط مرد باشید یک سال خودرو نخرید چه ایرانی چه چینی ..دلال رو هر کاری کنی میخره چون اونا عادت کردن به لقمه حروم
فقط ملت ایران شرف داشته باشید نخرید بعد ببیند خودرو ژاپنی و کره ای درحه یک سوار میشید
پاسخ ها
این چه حرفیه مگه همه دلالا نون دزدی میبرن سر سفرشون.دلالام مث باقی شغلا توشون آدم دندون گرد پیدا میشه.ماها عادت کردیم همرو با یه چوب بزنیم
نکنه خودتم دلالی
اقا همتون برین دلار بخرید
داداش چی میزنی با تو خرید پرایدش موندیم
پاسخ ها
حاجی همه ملت اگهنخرن حباب قیمتی میترکه. چرا باید واس پراید اشغال ۶۰ تومنداد؟ خودرو ساز = دلال
فقط نخرید بکشید ب هم راه برین... وقتی مثل خر میخرین اونا هم پررو میشن وهی گرون میکنن خاک برسر جهان هشتمیتون...
خدایی اینارو کی میخره , ما دیگه پراید هم نمیتونیم بخریم, گوشیم خرابه ندارم بخرم میخوام تعویض کنم, نظام بی کفایت در خوابه ما در بدبختی در حال مرگیم و شاید در انتظار ظهور تا دادمان را از این سیستم بگیرد
لعنت بر خودرو ایرانی و چینی.
درود بر خودرو اروپایی و آمریکایی..
مینی کانتریمن به خاطر قیمت نوجومی در ایران ناکام بود.
اولندش چری و جک و هایما که هیچ بزاریم کنار
دویومندش آخرش نفهمیدیم کوراندو یا رکستون
سویومندش مینی به خاطر قیمت گزاف و
ناشناخته بودنش فروش نداشت.
پاسخ ها
کسی که پول داره هم نمیتونه خودرو بخره با این روش سپتنام که راه انداختند میخان مشتری بازار زیاد بشه دلالا رعيس نمایشگاه داران رو خریدن مردیکه ۴۰۵ روزده ۱۰۸ م کی میخره ها خودشم باشه نمیخره خره دیگه