بررسی mazda ۵ مدل ۲۰۱۴
مزدا ۵ مدل ۲۰۱۴ در میان مینی ون ها منحصر به فرد است، به نحوی که همچنان نسبتا کوچک باقی مانده و فقط ۶ صندلی دارد. اگر شما به صندلی هفتم و فضای اضافی دیگر مینی ون ها نیاز ندارید، مزدا ۵ همچنان میتواند برایتان مفید و سودمند باشد.
درب های کشویی سبک، سوار و پیاده کردن کودکان را از ردیف دوم صندلی ها تسهیل می کند؛ وجود فضای مناسب برای نگهداری اشیاء از دیگر مزیت های این خودرو است. مزدا همچنین ویژگی ای دارد که اکثر مینی ون های دیگر از آن بی بهره هستند: سطحی معین از لذت رانندگی. نه تنها اندازه نسبتا کوچکش استفاده و کنترل آن را در ترافیک شهر های شلوغ نسبت به مینی ون های بزرگتر راحت تر می کند، بلکه سیستم تعلیق و فرمان اسپرت مزدا، رانندگی با آن را واقعا لذت بخش میسازد، حتی اگر قصد رفتن به یک فروشگاه خواروبار فروشی را داشته باشید.
با این وجود نواقص وکاستی هایی نیز در مورد این مینی ون کوچک وجود دارند. به عنوان اولین مورد، تنها موتور عرضه شده برای مزدا ۵ یک موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری با قدرت ۱۵۷ اسب بخار قدرت می باشد. این قدرت برای جابجایی و رساندن کودکان به مدرسه کافی است، اما هنگام رانندگی در اتوبان وقتی همه سرنشینان سوار هستند موتور به صورت قابل ملاحظه ای به فشار می افتد. علاوه بر این ، فضای سرنشینان در ردیف سوم تنگ است و هنگام مسافرت های دسته جمعی و فامیلی است که شما حسرت فقدان صندلی هفتم را خواهید خورد. و در آخر میتوان گفت اگر شما به دنبال امکاناتی مانند درب های کشویی برقی، یا تجهیزات ایمنی مانند دوربین دید عقب و کنترل نقاط کور هستید، در مزدا ۵ این ها را نخواهید یافت. در نتیجه خانواده های پر جمعیت تر که دوچرخه و حیوانات خانگی دارند بهتر است از ون های معمول مانند تویوتا Sienna، هوندا Odyssey، و نیسان Quest استفاده کنند. از سوی دیگر اگر به صندلی های ردیف سوم نیازی ندارید، فورد C-max هیبریدی و هوندا CR-V برای چهار یا پنج سرنشین کاملا جادار و راحت هستند و مصرف سوخت اقتصادی تری دارند (در مورد فورد این مسئله بارز تر است). با وجود تمام مطالبی که گفته شد، مزدا ۵ مدل ۲۰۱۴ همچنان برای خریدارانی که به دنبال خودرویی جمع و جور، راحت و دارای سه ردیف صندلی هستند، انتخاب بسیار مناسبی به شمار میرود.
طراحی بدنه و تجهیزات
مزدا ۵ مدل ۲۰۱۴ یک مینی ون جمع وجور ۶ نفره با سه ردیف صندلی است که در ۳ تیپSport ، Touringو Grand Touring عرضه می شود. تیپ Sport به صورت استاندارد مجهز به رینگ های آلومینیومی ۱۶ اینچی، شیشه ها و آینه های برقی، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ( به همراه خروجی وکنترل های فن برای صندلی های عقب )، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی های عقب تاشو با نسبت ۵۰/۵۰، فرمان تلسکوپیک و با قابلیت حرکت روبه بالا و پایین، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و CD خوان، پورت USB و پورت صوتی اضافی می باشد.
از جمله تجهیزات استاندارد تیپ Touring میتوان به رینگ های آلومینیومی ۱۷ اینچی، چراغ های مه شکن، اسپویلر عقب، سنسور پارک عقب، فرمان و دسته دنده با روکش چرمی، کامپیوتر سفری و بلوتوث برای ارتباط تلفن و صوتی اشاره کرد. سانروف و رادیو ماهواره ای جزء تجهیزات سفارشی پکیج Moonroof & Audio می باشند. تیپ Grand Touring شامل تمامی موارد فوق به علاوه چراغ های زنون اتوماتیک در جلو، آینه های مجهز به گرم کن، برف پاکن های اتوماتیک، قابلیت تنظیم گودی کمر برای صندلی راننده، صندلی های جلو مجهز به گرمکن و تودوزی چرم می باشد. مزدا ۵ تعدادی آپشن نیز، به صورت مستقل ارائه میکند که شامل استارت از راه دور، آینه الکتروکرومیک خودکار و سیستم سرگرمی DVD برای صندلی عقب میباشد.
سیستم انتقال قدرت و عملکرد
مزدا ۵ مدل ۲۰۱۴ از یک موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری به قدرت ۱۵۷ اسب بخار و گشتاور ۲۲۱ نیوتن متر استفاده می کند. در تیپ Sport به صورت استاندارد از یک گیربکس شش سرعته دستی استفاده می شود که میتوان در صورت تمایل، آن را با یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک تعویض کرد. شایان ذکر است، این گیربکس در تیپ های دیگر جز تجهیزات استاندارد می باشد. در ارزیابی های انجام شده، شتاب ۰ تا ۱۰۰ مزدا ۵ Grand Touring حدود ۹.۵ ثانیه ثبت شده است که تا حدودی کندتر از بسیاری از مینی ون ها و شاسی بلندهای جمع وجور است. مصرف سوخت مزدا ۵ مجهز به گیربکس اتوماتیک حدود ۱۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی در شهر، ۱۰ لیتر در بزرگراه و ۱۱ لیتر در سیکل ترکیبی برآورد شده است (مزدا ۵ با گیربکس دستی نیز، تقریبا همین مقدار مصرف را نشان می دهد).
ایمنی
سیستم کنترل پایداری و کشش، ترمزهای دیسکی با سیستم ضد قفل، کیسه های هوای جلو و کیسه های هوای پرده ای از جمله تجهیزات استاندارد مزدا ۵ به شمار میروند. سنسور های پارک عقب نیز، ازجمله تجهیزات سفارشی این خودرو می باشد؛ ولی تجهیزات ایمنی مانند دوربین دید عقب، کنترل نقاط کور و سیستم هشدار برخورد از جلو که همگی در مینی ون های بزرگتر تجهیزاتی معمول میباشند، در مزدا ۵ قابل دسترسی نیستند. در تست ترمز انجام شده، مزدا ۵ با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پس از ۴۰ متر متوقف شد که کمی طولانی تر از میانگین این کلاس است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
اگرچه مزدا ۵ از آنچه به عنوان استاندارد مینی ون های امروزی مطرح است کوچکتر میباشد، اما از طراحی داخلی مناسب و امکانات بیشماری برخوردار است. صندلی های ردیف دوم با قابلیت جمع شدن از راحتی مطلوبی برخوردار هستند؛ در عین حال میتوان برای دسترسی راحت به ردیف سوم، صندلی های سمت شاگرد را جمع کرد.
به جز پانل مرکزی که توسط دکمه های کنترل سیستم صوتی شلوغ و پر شده است، طراحی داشبورد زیبا، ساده و مدرن به نظر می رسد. امکان استفاده و دسترسی راحت به کنترل ها، بیشتر احساس یک خودروی سدان معمولی را در پشت فرمان به شما می دهند تا یک مینی ون. اگرچه صندلی های جلو راحتی در خور توجهی دارند، اما افراد بلند قد مطمئنا آرزوی فضای بیشتری برای دراز کردن پاهایشان خواهند داشت.
به لطف درب های عریض کشویی، دسترسی به ردیف صندلی های سوم مزدا ۵ از هر شاسی بلند سه ردیفه دیگری راحت تر میباشد. با این وجود، صندلی تاشو عقب مزدا ۵ برای کودکان مناسب تر است، چرا که فضای پا ۷۷ سانتی متری و سقف شیبدار که فضای سر محدودی را به وجود میآورد، فضای راحتی را در اختیار بزرگسالان قرار نمیدهد (به عنوان مقایسه ردیف دوم ۲۳ سانتی متر فضای پای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می دهد).
اگرچه مزدا ۵ شاید نماینده واقعی یک "مینی" ون باشد، ولی از نظر حجم فضای بار کمبودی ندارد. با جمع کردن صندلی های ردیف سوم، فضایی معادل ۱۲۶۰ لیتر در اختیار شما قرار میگیرد؛ با برداشتن صندلیهای ردیف دوم این فضا به ۲۷۷۰ لیتر افزایش مییابد که فقط ۲۸۰ لیتر از ون فول سایزی مانند نیسان Quest کمتر است.
احساس رانندگی
در مزدا ۵ مدل ۲۰۱۴ کارایی و چابکی و مانور پذیری به طرز ماهرانه ای با یکدیگر ترکیب شده اند. میدان دید مناسب و دایره گردش کوچک، باعث چابکی آن در جاده های باریک و پارکینگ های عمومی می شود. اگرچه سواری مزدا ۵ بیش از حد خشک نیست امادر این خودرو دست اندازها را بیشتر از مینی ون های فول سایز احساس خواهید کرد. از سوی دیگر هندلینگ اسپرت این خودرو، رانندگی با مزدا ۵ را لذت بخش میسازد. شاید بتوان گفت که تنها ایراد مزدا ۵، موتور چهار سیلندر آن می باشد. اگرچه برای کارهای روزمره قدرت کافی دارد، اما شتابگیری آن مخصوصا در سربالایی ها یا زمانی که کاملا بارگیری شده است، بسیار کسل کننده میباشد. همچنین مزدا ۵ از نظر مصرف سوخت نسبت به شاسی بلند های جمع وجوری مثل هوندا CR-V و یا مزدا CX-۵ در جایگاه پایین تری قرار دارد. با این وجود همچنان برتری اقتصادی خود را بر مینی ون های مجهز به موتور ۶ سیلندرخورجینی حفظ کرده است.
ارسال نظر