گزارش تصویری/ مدلهای پرطرفدار پورشه
پورشه، محبوب همیشگی
طی سالیان متمادی که از شروع به کار پورشه می گذرد، این شرکت برخی از پر طرفدارترین خودروهای اسپرت جهان را تولید کرده است. در این گزارش تصویری برخی از این خودروهای محبوب را مرور کرده ایم.
نام این شرکت از نام فامیل موسس آن بر گرفته شده است. پورشه در حال حاضر یک شرکت چند میلیارد دلاری است که خودرورهای لوکس و اسپرتی را با بهترین کیفیت و پیشرفته ترین فن آوری ها تولید می کند. سرعت و سبک خاص طراحی همواره از عوامل موفقیت پورشه محسوب شده است.
در ادامه برخی از مدل های پرطرفدار و خاص پورشه که توسط لی راسکین مورخ پورشه برگزیده شده اند را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در میان این خودروها از اولین نمونه تولیدی تا مدل های پیشرفته امروزی به چشم می خورد.
پورشه ۳۵۶ شماره ۱ (۱۹۴۸)
ارزش تقریبی: غیر قابل قیمت گذاری
تعداد تولیدی: یک دستگاه ( دست ساز )
سرعت: تقریبا ۹۰ مایل در ساعت
اولین خودرو تولیدی پورشه که در کنار دکتر فری پورشه و پدرش فردیناند پورشه قرار گرفته است. در واقع با تولید این خودرو بود که خانواده پورشه اولین گام را به سوی جهانی شدن برداشت. این مدل رودستر از بدنه آلومینیومی، قابلیت حمل دو سرنشین و موتور فولکس واگن ۱.۱ لیتری برخودار بود.
پورشه 356 اسپیداِستر ( 1959-1954 )
ارزش تقریبی: بیش از 300 هزار دلار
تعداد تولیدی: 4 هزار و 125 دستگاه
سرعت: 125 مایل در ساعت
یکی از موفق ترین خودروهای مسابقه ای پورشه که در اویل سالهای 1960 برنده مسابقات قهرمانی SCCA نیز شده است.
پورشه 550 اِسپایدر ( 1955-1953 )
ارزش تقریبی: بیش از یک میلیون دلار
تعداد تولیدی: 90 دستگاه
سرعت: 130 مایل در ساعت
بسیاری از سری 550 به عنوان اولین تلاش واقعی پورشه برای تولید خودروهای مسابقه ای در سال 1953 یاد می کنند. با توجه به موتور 110 اسب بخاری، این خودرو قادر بود تا در مسابقات 24 ساعته لومان نیز شرکت کند. پورشه طی این مسابقات موفق شد تا در کلاس خود به قهرمانی رسیده و پس از آن در دیگر مسابقات اروپا نیز شرکت کند. ( در تصویر جیمز دین یکی از رانندگان مطرح مسابقات اتوموبیل رانی دیده می شود. وی در سی ام سپتامبر 1955 در یک حادثه راننگی کشته شد. )
پورشه 356 کاررا GT کوپه ( 1964-1956 )
ارزش تقریبی: بیش از 200 هزار دلار
تعداد تولیدی: کمتر از 200 دستگاه
سرعت: 118 مایل در ساعت
این مدل به دلیل طراحی آیرودینامیک، کیفیت ساخت و هندلینگ فوق العاده ای که در مصارف روزانه همانند مسابقات اتوموبیل رانی ارائه می کرد، به یکی از خودروهای مطرح پورشه مبدل شده بود.
پورشه ۹۰۴ GTS
ارزش تقریبی: بیش از 500 هزار دلار
تعداد تولیدی: 100 دستگاه
سرعت: 135 مایل در ساعت
مدل جدید 904 اولین خودرو تولیدی پورشه با بدنه ای از جنس فایبرگلاس محسوب می شد. با توجه به برخورداری از چراغ های جلو، برف پاک کن و صندوق باری که قابلیت حمل لاستیک زاپاس را نیز داشت، مجوز استفاده برای مصارف شهری را نیز دریافت کرده بود. طراحی این مدل در نوع خود بی نظیر محسوب می شد.
پورشه 911S
1969-1967
ارزش تقریبی: 50 هزار دلار
تعداد تولیدی: 6 هزار و 250 دستگاه
سرعت: 130 مایل در ساعت
مدل جاودانه 911 توسط بوتزی بزرگترین فرزند دکتر فری پورشه طراحی شد. بدنه فولادی آیرودینامیک به همراه موتور دو لیتری 130 اسب بخاری 6 سیلندر و جعبه دنده 5 سرعته از امکانات ویژه این خودرو در آن زمان محسوب می شدند.
پورشه 917 K/L/PA/10/30
1973-1969
ارزش تقریبی: 3 تا 5 میلیون دلار
تعداد تولیدی: 65 دستگاه
سرعت: 200 تا 230 مایل در ساعت
یکی از به یاد ماندنی ترین خودروهای مسابقه ای پورشه مدل 917 است. سرعت زیاد و قدرت بالای این مدل در زمان خود مثال زدنی بود.
پورشه 911 کاررا RS
1974-1973
ارزش تقریبی: 200 هزار دلار
تعداد تولیدی: یک هزار و 580 دستگاه
سرعت: 150 مایل در ساعت
پس از هفت سال غیبت، نام کاررا بار دیگر بر پورشه 911 آر اس قرار گرفت. موتور 2.7 لیتری با 210 اسب بخار قدرت برای این خودرو در نظر گرفته شده بود.
پورشه RSR 935
ارزش تقریبی: 500 هزار دلار
تعداد تولیدی: تقریبا 100 دستگاه
سرعت: 180 تا 200 مایل در ساعت
در واقع مدل RSR بهینه سازی شده پورشه 911 توربو برای شرکت در مسابقات اتوموبیل رانی بود. قهرمانی در مسابقات 24 ساعته لومان در سال 1979 و دیگر مسابقات مطرح اتوموبیل رانی از قبیل دیتونا و سیبرینگ از افتخارات این مدل محسوب می شود.
پورشه 944 توربو 951 ( 1989-1985 )
ارزش تقریبی: 20 هزار دلار
تعداد تولیدی: 25 هزار و 245 دستگاه
سرعت: 153 مایل در ساعت
مدل 944 یکی از موفق ترین مدل های میان قیمت پورشه محسوب می شود. مدل 944 توربو در سال 1985 با موتور 220 اسب بخاری روانه خط تولید شد. البته در سال 1988 مدل 944 توربو S نیز با موتور 247 اسب بخاری تولید شد.
پورشه 959 ( 1989-1986 )
ارزش تقریبی: 500 هزار دلار
تعداد تولیدی: 200 دستگاه
سرعت: 195 مایل در ساعت
بدون شک یکی از پیشرفته ترین خودروهای دهه 80 میلادی مدل 959 پورشه بود. 959 یکی از اولین خودروهای پیشرفته جهان بود که به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز شده بود.
پورشه 928 GTS
1995-1992
ارزش تقریبی: 40 هزار دلار
تعداد تولیدی: 2 هزار و 887 دستگاه
سرعت: 260 مایل در ساعت
928 GTS به عنوان جایگزینی لوکس تر و پیشرفته نسبت به مدل 911 در نظر گرفته شده بود. ترمزهایی بزرگتر در جلو و موتور قدرتمند 5.4 لیتری از ویژگی های خاص این مدل بودند.
پورشه کاررا ۲ کاپ کار (۱۹۹۲)
ارزش تقریبی: ۱۰۰ هزار دلار
تعداد تولیدی: ۴۵ دستگاه
سرعت: ۱۸۵ مایل در ساعت
این مدل به سپرهای پلاستیکی پهن و سیستم کنترل سرعت که به صورت الکترونیکی باله عقب خودرو را بالا و پایین می برد، مجهز شده بود. از ۴۵ دستگاه تولید شده ۴۴ عدد از آنها به رنگ سفید و یک عدد از آنها به رنگ قرمز بودند.
پورشه 987/986 باکستر ( 2010-1996 )
ارزش تقریبی: 70 هزار دلار
تعداد تولیدی: 236 هزار دستگاه
سرعت: 165 مایل در ساعت
طراحی باکستر به نوعی از مدل اسپایدر 1950 الهام گرفته شده بود. باکستر اسپایدر یکی از سبک وزن ترین خودروهای پورشه نیز محسوب می شود که نسبت به مدل پایه باکستر 176 پوند سبک تر است.
پورشه پانامرا 970 (2010)
ارزش تقریبی: 90 تا 133 هزار دلار
تعداد تولیدی: 20 هزار دستگاه در سال پیش بینی شده است
سرعت: 175 مایل در ساعت ( با توجه به موتور انتخابی متفاوت است )
پانامرا اولین خودرو چهار در لوکس و سوپر سدان پورشه محسوب می شود. این مدل از موتور 4.8 لیتری V8 ، جعبه دنده شش سرعته دستی و یا هفت سرعته PDK و سیستم چهار چرخ متحرک سود می برد.
منبع: پول نیوز
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir
ارسال نظر