موتورسیکلت CBR۱۰۰۰RR SP هوندا مدل ۲۰۱۴
هوندا یکی از معدود موتورسیکلتسازانی است که پیش از سایرین، دست به بهبود و تکامل تعدادی از مدلهایش زده است. حال با ورود به سال ۲۰۱۴ و عرضه نسخه SP برای مدل CBR۱۰۰۰RR، هوندا بار دیگر به جهانیان ثابت کرد که یکه تاز میدان است.
در سال 2011 هوندا سعی کرد تا با مدل CBR1000RR Fireblade مدلی اسپرت با سواری لذت بخش را ارائه کند که با حذف سیستمهای کنترل کشش و ride by wire میسر شده بود. دو سال بعد، مدلهای اصلاح شده و ارتقاء یافته هم نتوانستند جایگاه موتورسیکلت ساز شماره یک دنیا را در زمینه اسپرت تثبیت کند. اما هوندا با جدیدترین ساختهاش، حرفهایی برای گفتن دارد.
تا سال ۱۹۹۲ میلادی، هوندا تنها تعداد ۲۱۵ هزار دستگاه از CBR Fireblade را در اروپا فروخت که بسیار کمتر از آنچه بود که هوندا در سر میپروراند. اما با وجود اینکه این مدل نتوانست از جنبه اسپرت، رضایت مشتریان را به همراه آورد، همواره در اروپا محبوب باقی ماند.
نیم نگاهی به کیفیت بالای متریال، کیفیت بالای مونتاژ و رنگ آمیزی دقیق و با کیفیت، ادعای CBR ۲۰۱۴ را ثابت میکند. پس از رنگ آمیزی منحصر به فرد بدنه، اولین چیزی که چشمهای شما را به خود خیره میکند، تزیینات طلایی رنگی است که بخش عمده آن در جداره داخلی دیواره ها دیده میشود.
با هدایت این موشک دو چرخ، اولین چیزی که جلب توجه میکند، موقعیت منحصربهفرد نشستن هدایت کننده بوده که باعث تسهیل در هدایت CBR میشود. به گفته هوندا، نشیمنگاه این موتورسیکلت ۳۰ درصد سفتتر از قبل شده است تا هدایت کننده ضربات حاصل از تعلیق عقب را کاملأ حس کرده و بتواند با مسیر ارتباط برقرار کند! اما این تغییرات ارگونومیک جهت راحتی در مسیرهای شهری اعمال نشده است بلکه هدف تمرکز بر روی مسیر پیست بدون هیچ واکنش غیرمنتظره از موتورسیکلت بوده است.
در موتورسیکلتها همیشه بین چابکی و پایداری تضاد وجود دارد اما CBR به خوبی از پس تلفیق این دو ویژگی برآمده است. این موتورسیکلت، پیچهای تند را به راحتی پشت سر میگذارد و زمانی که وارد مسیر مستقیم میشود، بدون هیچ تکانی یا لرزشی بر روی دو چرخ خود به حرکتش ادامه میدهد. اما اینها ویژگیهایی بود که کمابیش در نمونه قبلی نیز لمس میشد. آنچه CBR۱۰۰۰RR SP را یک سر و گردن از جایگاه قبلیاش فراتر میبرد، تعلیق دقیق Oh و تایرهای پیرلی دایابلو سوپرکورسا هستند که اطلاعات مسیر را به خوبی به سوار منتقل میکند. دقت سواری این موتورسیکلت به قدری بالاست که حس سواری با این آن، دقیقأ حس حرکت بر روی ریل را را به شما منتقل میکند.
یکی دیگر از ویژگیهای ممتاز CBR جدید، استفاده از ترمزهای قدرتمند است که اگر در زمانی که باید ترمز بگیرید فراموش کنید، به قدری قدرتمند هستند که تا چند ثانیه بعد، شما را هنوز روی ریل حفظ کرده و مانع از انحرافتان از مسیر شوند. و CBR پایداریاش را باید مدیون ترمزهای برمبو با کالیپرهای مونوبلاک و ABS الکترونیکی باشد.
در آخر به نیروی محرکه این هوندا میرسیم. این نیروی محرکه با ۱۸۰ اسب بخار قدرت، میتواند CBR را در دنده پنجم در یک مسیر مستقیم به سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت برساند که این عدد در دنده ششم، بیشتر نیز میشود. در طول آزمایش مشخص شد که این نیروی محرکه در دورهای زیر ۴ هزار عملکردی متغیر دارد. از دور ۴ هزار تا شش هزار اولین بیشینه گشتاور را در اختیار سواره قرار داده و تا دور ۸ هزار، عملکردی ثابت دارد تا نهایتأ در ۱۲۵۰۰ دور در دقیقه، هر آنچه که در توان دارد را به سواره هدیه کند. مزیت این نیروی محرکه آن است که برخلاف بسیاری از موتورسیکلتها، نفس کم نمیآورد و شتابی خطی بدون هیچ افتی را به ارمغان میآورد.
هوندا CBR۱۰۰۰RR SP ۲۰۱۴، با نیروی محرکه قدرتمند، هدایت راحت، کیفیت مثال زدنی ساخت و پایداری ضمن داشتن چالاکی، یکی از بهترین موتورسیکلتهای پیست است که میتوان آنرا برای معابر شهری نیز مورد استفاده قرار داد. قیمتی که هوندا برای CBR۱۰۰۰RR ۲۰۱۴ در نظر گرفته از ۱۴ هزار یورو شروع شده که به بیش از ۱۸ هزار یورو برای نخسه SP میرسد. بنابراین با این قیمت بالا، CBRباید در میدان نبرد با رقبای زیادی روبهرو شود.
ارسال نظر