کدام مدل برلیانس برای ما مناسب است؟
برند خودروسازی برلیانس (Brilliance) به خاطر همکاری و شراکت با برند معروف BWM و تجربه مونتاژ و ساخت خودروهایی مانند پورشه، تویوتا، پینین فارینا و میتسوبیشی، یک برند شناخته شده در دنیا است.
وبسایت یکپزشک - میثاق محمدیزاده: برند خودروسازی برلیانس (Brilliance) به خاطر همکاری و شراکت با برند معروف BWM و تجربه مونتاژ و ساخت خودروهایی مانند پورشه، تویوتا، پینین فارینا و میتسوبیشی، یک برند شناخته شده در دنیا است.
به نوعی باید برلیانس را یک خودروی چینی آلمانی بدانیم، چون محصولاتاش تحت لیسانس بیامو محسوب میشود و این شرکت آلمانی بخشی از سهام آن را خریداری کرده است. خودروهای برلیانس نه تنها در چین، بلکه در کشورهای زیادی از جمله استرالیا، شیلی، کره جنوبی، مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز خرید و فروش میشوند.
پس از برجام و برداشته شدن تحریمهای خودروسازی ایران، چندین شرکت خودروسازی کار مونتاژ مدلهای سواری برلیانس را آغاز کردند و به طور مشخص سه مدل h۲۳۰ و h۳۲۰ و h۳۳۰ در داخل کشور تولید و روانه بازار شدند.
اگر از مشکلات و حرف و حدیثهای زیادی خودروسازها و مردم پیرامون این خودروها بگذریم؛ خودروهایی با کیفیت ساخت نسبتا قابل قبول و قیمت ارزانتر نسبت به خودروهای همرده خارجی و نزدیک و قابل رقابت با خودروهای تولید داخل ایرانی هستند.
افرادی که از پژو ۴۰۵، سمند، پژو پارس و پژو ۲۰۶ خسته شدند؛ میتوانند با کمی هزینه بیشتر سراغ خرید خودروهای برلیانس بروند تا هم در ظاهر و هم در آپشنها و رده کلاس خودرویی تنوعی ایجاد کرده باشند.
اما کدام مدل خودروی برلیانس برای ما مناسب است؟ اگر برلیانس C۳، برلیانس V۵ و h۲۲۰ را هم در بازار ایران به حساب بیاوریم؛ ۶ مدل خودروی برلیانس با مشخصات، قیمت و ظاهر متفاوت برای انتخاب کردن داریم:
برلیانس h۲۳۰
این خودرو توسط شرکت «پارس خودرو» ساخته میشود و به صورت دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک در بازار یافت میشود.
برلیانس h۲۳۰ یک سدان از مدل h۲۲۰ است و در دسته خودروهای اقتصادی قرار دارد. اتاق جمعوجوری دارد و طراحی آن چندان بد نیست. حتی گفته میشود طراحی آن توسط شرکتهای ایتالیایی انجام شده است.
یکی از بزرگترین مشکلات این خودرو که خریداران به آن اشاره میکنند، دید ناکافی راننده است. این مشکل، نشات گرفته از طراحی ستونها و ابعاد شیشه یا همان پنجره جلو است. داخل کابین هم مشخصات و جنسی دارد که موجب ارزانی آن شده است.
مشکل دیگر در گیربکس اتوماتیک این خودرو است. غالب مشتریان و استفادهکنندههای این خودرو میگویند گیربکس دستی بهتر از اتوماتیک است. چون سیستم گیربکس AMT عملکرد مناسبی ندارد و برای این خودرو انتخاب شده تا قیمت پایین نگه داشته شود.
برخی از امکانات جانبی برلیانس h۲۳۰ که بیشتر در مدل دنده اتوماتیک دیده میشوند؛ حسگر پارک دنده عقب، چراغهای مه شکن، سانروف، سیستم تهویه مطبوع، میله فرمان جمع شونده، آیینههای برقی، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین، شیشه بالابر برقی دربهای جلو و عقب و سیستم صوتی دارای مانیتور با قابلیت پخش MP۳، دارای گذرگاه USB و دو بلندگو است.
برلیانس h۳۲۰
یک خودروی هاچ بک و بسیار جوانپسند که دارای تمام ویژگیهای وسوسهکننده برای جلب نظر خریداران است. این خودرو، به نوعی هاچ بک برلیانس h۳۳۰ محسوب میشود.
بسیاری از افراد اعتقاد دارند قسمت پشتی این خودرو شبیه به محصولات بیامو است. طراحی و ترکیب ظاهری یک دست و هماهنگی دارد که نشان نمیدهد یک خودروی ارزانقیمت است و سریعا دلزده نمیشوید. چراغهای چند ضلعی دو رنگ، درب صندوق و مه شکنها برخی از نقاط قوت این طراحی هستند.
مشخصات فنی این خودرو از این قرار است: موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه، حجم موتور ۱۶۵۴ سیسی، قدرت ۱۱۴ اسب بخار در ۶ هزار دور در دقیقه، گشتاور ۱۵۴ نیوتنی در ۴ هزار دور در دقیقه، سیستم گیربکس ۴ سرعته خودکار یا ۵ سرعته دستی، حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت با باک بنزین ۵۵ لیتری و استاندارد آلایندگی یورو ۵.
کاملا یک خودروی اقتصادی و مناسب برای بازار ایران و افرادی که از خودروهای تولید داخل خسته شدهاند، ولی نمیخواهند هزینه زیادی برای خرید خودروی خارجی بدهند یا توانش را ندارند.
برلیانس h۳۲۰ و h۳۳۰ مجموعهای بزرگ از امکانات جانبی و ایمنی دارند که ارزش آنها را بیشتر میکند. سیستم ورود و استارت بدون کلید (مدل اتوماتیک) و بسته شدن پنجرهها با استفاده از ریموت کنترل، دو مورد از امکانات جانبی H۳۲۰ هستند.
برلیانس h۳۳۰
میان مشتریان برلیانس معروف است که اگر میخواهید بیامو بخرید، ولی پول ندارید؛ برلیانس h۳۳۰ را بخرید. تداعیکننده نسل اول خودروهای BMW است.
یک سدان با کیفیت ساخت خوب (البته در خارج از کشور) که پس از چند سال، بازار دست دوم داغی هم دارد. طراحی و ظاهر داخل و بیرون کابین یک کلاس بالاتر از خودروهای چینی است و مورد استقبال طرفداران خودروهای حجیم قرار میگیرد.
دو رنگ بودن داشبورد باعث شده داخل کابین این خودرو متنوعتر از سایر خودروها باشد. در پنل سیستم صوتی و تصویری و کنترلرها هم از کروم (تزیینات) توسی رنگ براق استفاده شده است. دسترسی راحت راننده به کنترلرها و وجود سانروف از جمله جذابیتهای داخل کابین در مدل اتوماتیک است.
پارس خودرو برای مدت محدودی این خودرو را با پیشرانه بهینه شدهای روانه بازار کرد، ولی به طور کلی مشخصات برلیانس h۳۳۰ شامل ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه، ۱۳۸ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه، ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت نهایت سرعت و ۶.۷ لیتر در هر کیلومتر مصرف سوخت است.
همانطور که برای خودروی برلیانس h۳۲۰ اشاره شد؛ نمونه سدان ان هم امکانات جانبی نسبتا زیادی دارد که البته باید دید در مدلهای تولید داخل چقدر به آنها پایبند هستند.
برلیانس C۳
به جز سه مدل برلیانس h۲۳۰ و h۳۳۰ و h۳۲۰ که بیشتر در بازار ایران دیده میشوند؛ شاهد عرضه برلیانس C۳ کراساوور هم هستیم. در مقطعی این خودرو هم توسط پارس خودرو و سایپا تولید شده است.
میان هاچ بک h۳۲۰ و C۳ برلیانس شباهتهای زیادی از نظر فنی و ظاهری وجود دارد. به نوعی میتوان برلیانس C۳ را مدرنتر و تجهیزتر از h۳۲۰ اتوماتیک دانست. عرض و ارتفاع بیشتر شده است؛ شاهد افزوده شدن ریل سقفی، رکاب جانبی و اسویلر هستیم.
این کراس بازار ایران جوانها را بیشتر به سوی خود میکشاند و علاوه بر کسب استاندارد آلایندگی یورو ۵، استانداردهای EOBD و IUPR را نیز دارد.
موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با حجم موتور ۱۶۵۴ سیسی و دیفرانسل جلو، ۱۱۴ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۵۴ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه با جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک و حجم باک ۵۵ لیتر برخی از مشخصات فنی برلیانس C۳ هستند.
برخی از امکانات جانبی این خودرو رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی، سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، غربیلک فرمان چرمی مجهز به دکمه تنظیم صدا، فرمان برقی، سنسور عقب، کروز کنترل و سیستم صوتی ۴ بلندگو هستند.
نظر کاربران
اون وقتی که ما خودروساز بودیم کره جنوبی و چین با فرغون تردد میکردن
اون وقتی که ما مدلهایی از شورولت و کادیلاک رو مونتاژ میکردیم کشورک های 50 ساله همسایه نشانی ازشون توی نقشه نبود اما حالا چی؟؟؟چرا عقبگرد کردیم؟؟؟چرا اینطوری شد؟؟؟
پاسخ ها
کشور ما علم و ثروتشو خرج تحصیلات جنگی و هسته ای کرده یک نیمه هم تو دارو و درمان و هیچ علاقه ای ب خودرو نشون نداده مثل کشورهایه عربه ک خرج نفت و استخراج آن کردن و هیچ شرکت خودرو سازی نداره ایران هم خرج تحصیلات جنگی کرده
چون فرق خر سوار و خلبان نفهمیدیم
پول بی ام وی میدیم برلیانس سوار بشیم چقدر ما بدبختیم
چهار سال از برليانس اچ 320 استفاده مي كنم اخ نگفته واقعا عاليه نظرم را نسبت به خودروهاي چيني تغيير داده ضمن اينكه اتومات است و رانندگي باهاش راحته
پاسخ ها
خوش بحالت
درود به شما. واقعا چین در زمینه تولیدات خودرویی پیشرفتی شارپی کرده و داره میکنه. منم یه چانگان دارم لاشش را به کل ایران خودرو و سایپا نمیدم.
پول یه لندکروز ۲۰۱۰ توایران برابر یه فراری صفر تو دبی
هیچکدام برای ما مناسب نی
چرا؟
چون پول نداریم
چون زندگیامون بو میدن
بوی مرگ
بوی آرزوی سوخته
نمک نپاش به زخم ما
ماچقدربدبختیم که باید۱۳۰میلیون بدهیم اشغال سکارشویم تو قشم باین پول مردم بنزسوارمیشونددولت اگرمرواسن واردات را ازادکندتاببینیم کهسواراینروروکهامیشود