۸۴۲۱۳
۵۰۲۹
۵۰۲۹
پ

رنو کوليوس خوبه؟

شرکت پارس‌خودرو به عنوان یکی از اصلی ترین زیر مجموعه‌های کمپانی خودروسازی سایپا به حساب می‌آید. این شرکت در جدیدترین پروژه خود به سراغ نسل جدید رنو کولیوس فرانسوی رفته است.

رنو کوليوس خوبه؟
مجله تخت گاز: شرکت پارس‌خودرو به عنوان یکی از اصلی ترین زیر مجموعه‌های کمپانی خودروسازی سایپا به حساب می‌آید. این شرکت در جدیدترین پروژه خود به سراغ نسل جدید رنو کولیوس فرانسوی رفته است. بعد از عدم موفقت در فروش نیسان قشقایی و استقبال نه چندان خوب مشتریان از این ژاپنی، پارس‌خودرو در برنامه‌ای با حضور اصحاب رسانه نسل جدید رنو کولیوس را به عنوان محصول جدید خود برای واردات به کشور معرفی کرد.

پارس‌خودرو به عنوان یکی از شرکت‌هایی است که در این چندسال اخیر با برگزاری دوره‌های آموزشی و تست‌های گروهی به نوعی توانسته در این زمینه پیشتاز باقی بماند. این سبک برنامه‌ها که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در حوزه صنعت خودرو برگزار می‌شود به نوعی تبلیغات غیرمستقیم به حساب می‌آید. تبلیغاتی که هر شرکت خودروسازی به سمت آن نمی‌رود زیرا دارای ریسک بسیار بزرگی است. شرکت پارس‌خودرو یک برنامه دو روزه ترتیب داد تا خبرنگاران حوزه خودرو برای آزمایش فنی و معرفی رنو کولیوس به کاشان بروند. اصلی‌ترین برنامه یعنی تست و آزمایش فنی رنو کولیوس در روز دوم و در کارخانه سایپا کاشان برگزار شد. حالا نوبت به آن رسیده تا تجربه رانندگی با این رنوی فرانسوی را برای شما مخاطبان گرامی ‌به چاپ برسانیم.

رنو کوليوس خوبه؟

۱۹۹۹ کانسپت متفاوت

در آخرین سال دهه ۹۰، رنو مدل مگان کانورتیبل و هاچ‌بک را روانه بازار ساخت. در همان سال یک نسخه کانسپت با نام کولیوس توسط تیم طراحی رنو معرفی شد. این مدل در سال۲۰۰۰ در نمایشگاه ژنو معرفی شد اما مدل نهایی نبود و پروژه تولید SUV مورد نظر متوقف شد. در سال ۲۰۰۶ رنو مدل مفهومی ‌Koleos را با طرحی جدید مجدداً زنده کرد و آن را در نمایشگاه پاریس همان سال معرفی کرد. طرحی که در زمان خود به خوبی نشان می‌داد که رنو به دنبال یک شاسی بلند متوسط است. درسال اواخر سال۲۰۰۸ اولین نسل از رنو کولیوس روانه بازار شد. استقبال قابل قبول از این شاسی بلند باعث شد تا رنو در سال ۲۰۱۲ نسل دوم کولیوس را نیز روانه بازار سازد. در سال ۲۰۰۸ نیز این خودرو از موسسه ایمنی ADAC آلمان توانست ۵ ستاره را از نظر ایمنی و تصادف دریافت کند.

نگین خودرو، اولین وارد کننده

اواخر سال ۹۰ بود که تعداد محدودی از رنو کولیوس توانستند توسط شرکت نگین خودرو وارد کشور شوند. نگین خودرو نماینده رسمی‌محصولات رنو فرانسه است و در این چندسال توانسته برخی از محصولات پرفروش این شرکت را وارد کشور کند. اما زمانی که افزایش ارز و قیمت‌ها برروی خودروها نیز تأثیر گذاشت فروش خودروهای این شرکت نیز کاهش قابل توجهی پیدا کرد. به طوری که دیگر نگین خودرو تمایلی برای وارد کردن نمونه‌های جدید رنو کولیوس نداشت. استقبال از این خودروی وارداتی آنطور که باید و شاید صورت می‌پذیرفت انجام نشد. به همین خاطر نگین خودرو دیگر به سراغ این SUV نرفت. البته در حد فاصله این مدت پارس‌خودرو به سراغ کولیوس رفت تا آن را به عنوان جانشین نیسان قشقایی معرفی کند.

چرا کولیوس آمـد؟

از آنجایی که شرکت پارس‌خودرو همکاری دیرینه‌ای با شرکت خودروسازی فرانسوی رنو دارد برای ورود مجدد به بازار خودروهای شاسی بلند وارداتی CBU رنو کولیوس را انتخاب کرد. رنو کولیوس که در دیگر بازارهای جهانی نیز عرضه می‌شود به زودی توسط پارس‌خودرو عرضه خواهد شد. کولیوس در ابتدا در کارخانه رنو-سامسونگ واقع در کره جنوبی تولید می‌شد. حالا با سیاست‌ها جدید این شرکت فرانسوی، کولیوس در هند و روسیه نیز تولید می‌شود. البته پارس‌خودرو امیدوار است با عرضه رنو کولیوس در بازار داخلی طعم تلخ شکست نیسان قشقایی را از ذهن خارج کند. نمونه‌ای که پارس‌خودرو قصد دارد آن را وارد کند مدل ۲۰۱۴ بوده و توانسته از موسسه ایمنی EuroNcap ۵ ستاره را دریافت کند.

تنها یک دور، آن هم در یک پیست کوچک

شرکت پارس‌خودرو مثل همیشه برای معرفی محصولات جدید خود یک برنامه با حضور خبرنگاران تدارک می‌بیند. برای رنو کولیوس نیز خبرنگاران به پیست آزمایش سایپا کاشان رفتند تا بتوانند برخی از قابلیت‌های رنو کولیوس را بسنجند. البته قبل از هرچیز باید به این نکته اشاره کرد که به خاطر نبود زمان کافی و تعداد زیاد متقاضیان برای رانندگی با کولیوس تنها امکان یک بار دور زدن در پیست وجود داشت. به راحتی می‌توان گفت یک دور زدن درون این پیست کوچک آنچنان شما را با خودرو آشنا نخواهد کرد. البته موانعی که برای این شاسی بلند در نظر گرفته شده بود به غیر یک یا دو مورد چندان برای این خودرو مناسب نبوده است. به هرحال در این گزارش سعی می‌کنیم تمام موارد و احساس رانندگی با این خودروی تازه وارد را برای شما مخاطبین شرح دهیم.

کمربند‌های خود را ببندید

ارتفاع خودرو از سطح زمین همانند دیگر شاسی بلندهای متوسط زیاد نیست و به همین خاطر سوار و پیاده شدن به راحتی صورت می‌گیرد. پوشش صندلی‌ها از چرم تهیه شده و پهنای خوب صندلی به خوبی بدنتان را در خود جای می‌دهد. البته این پهنای صندلی‌ها نشان داد دلیل محکمی ‌برای ثابت نگه‌داشتن شما در طول آزمایش و رانندگی نخواهد بود. پس حتماً کمربند ایمنی را ببندید زیرا پوشش چرم صندلی‌ها باعث می‌شود تا در حین ورود به پیچ‌ها تا حدودی به این سمت و آن سمت لیز بخورید. بسیاری از خودروهای جدید امروزی از تکنولوژی ورود به داخل کابین بدون نیاز به سوئیچ بهره‌مند هستند. اما این موضوع در محصولات رنو به نوعی دیگر تعریف شده است. در رنو خبری از سوئیچ نیست! شما یک ریموت الکترونیکی در اختیار دارید که به کمک آن می‌توانید خودرویتان را روشن کنید. دقیقاً همانند رنو مگان‌های موجود در بازار ایران. ریموت الکترونیکی در قسمت پایینی کنسول مرکزی قرار می‌گیرد. بعد از آن باید پدال ترمز را نگه دارید و دکمه Start/Stop پیشرانه که در بالای ریموت الکترونیکی قرار دارد را فشار دهید. پیشرانه تنها ۵/۲ لیتر حجم دارد. پس نباید انتظار داشت در زمان روشن شدن صدایی دلنشین و طنین اندازی بشنوید. رنو کولیوس با موتور۴ سیلندر خطی قادر است در ۶۰۰۰ دوربردقیقه ۱۷۱ اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه در ۴۴۰۰ دور بردقیقه معادل ۲۲۶ نیوتن‌متر به‌دست می‌آید. این ارقام برای نیسان قشقایی تاحدودی کمتر بوده است. قشقایی با پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر می‌تواند در ۶۰۰۰دور بر دقیقه ۱۴۰ اسب بخار و در ۴۸۰۰ دور بردقیقه ۱۹۶ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

رنو کوليوس خوبه؟

اما یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در این خودرو می‌توان دید بهره‌مندی از ترمزدستی الکترونیکی است. سیستمی‌که در این سطح از کلاس اس‌یو‌وی‌ها استفاده نشده است. از ویژگی این ترمزدستی الکترونیکی می‌توان به خلاص شدن اتوماتیک آن اشاره کرد. عملکرد این سیستم به این صورت است که در صورت فراموش کردن راننده برای خلاص یا درگیر کردن ترمزدستی الکترونیکی، سیستم به صورت اتوماتیک وارد عمل شده و با توجه به شرایط رانندگی اتومبیل را متوقف و یا ترمز را خلاص می‌کند. در بسیاری از خودروهای اسپرت و گران‌قیمت نظیر بنتلی و مازراتی این ترمز الکترونیکی در مرکز کنسول با ابعاد کوچکی درنظر گرفته می‌شود. تنها ایرادی که می‌توان از این سیستم ترمز در کولیوس گرفت ابعاد نسبتاً بزرگ آن است. برای خلاص کردن می‌توان اهرم را به سمت پایین فشار داد و برای درگیر کردن نیز اهرم را به سمت بالا فشار داد.

پیشرانه‌ای ضعیف اما چسبندگی بسیار بالا

کولیوس دارای یک جعبه دنده CVT با امکان تعویض دنده دستی است. از همان ابتدا جعبه دنده را در حالت دستی قرار می‌دهیم. خبری هم از پدال تعویض دنده پشت فرمان نیست و باید از روی اهرم دنده این کار انجام دهید. هیجان رانندگی با همان روشن شدن پیشرانه تا حدودی گرفته می‌شود. انتظار دارید در ادامه این پیشرانه ۵/۲ لیتری کولیوس باشد که هیجان را مجددا به کابین و سرنشینان بازگرداند. اما تعویض دنده در ۶۰۰۰ دوربردقیقه با بهره‌مندی از ۱۷۱ اسب بخار قدرت هم به هیچ عنوان جواب گوی هیجان شما نخواهد بود. شتابگیری کولیوس با وزن خالص ۱۷۶۵ کیلوگرم و همچنین وجود سه سرنشین چندان دلچسب نبوده و باید قید هیجان و شتابگیری در مسیر صاف را بزنید. در طول طی مسافت پیست دو مسیر صاف و نسبتاً طولانی در نظر گرفته شده بود که در بهترین شرایط شما می‌توانستید به سرعت ۱۰۰ کیلومتر درساعت دست پیدا کنید.

کولیوس با بهره‌مندی از ترمزهای ضدقفل ABS و EBD در هر سرعتی قابل کنترل است. البته منظور از هر سرعتی با توجه به مسیر درنظر گرفته شده در روز آزمایش است. در بخشی از مسیر پیست پایداری خودرو را مورد سنجش قرار دادیم. لازم به‌ذکر است که از همان ابتدای حرکت سیستم کنترل پایداری TCS را غیر فعال کردیم. به امید آنکه بتوانیم انتهای خودرو را در حین ورود و خروج از پیچ‌های تند منحرف کنیم. به‌همین خاطر دو دور کامل را در میدان پیست با بیشترین سرعت طی کردیم. اما این رنو کولیوس بود که با تقسیم وزن مناسب بین چرخ‌ها به هیچ عنوان از مسیر منحرف نشد. تنها موضوعی که شاهد آن بودیم صدای جیغ لاستیک‌ها بود. برخی از خبرنگاران انتظار داشتند که بتوانند این شاسی بلند چسبنده را واژگون کنند. اما حتی منحرف کردن انتهای خودرو از مسیر مورد نظر نیز کاری غیر ممکن بود. حتی در صورت واژگونی وجود ۶ کيسه هوا در کابین باعث کاهش صدمات و جراحات به سرنشینان خواهد شد. البته ورود و خروج به پیچ‌ها برای سرنشینانی که کمربند ایمنی خود را نبسته بودند بسیار مشکل ساز بود. به‌خصوص سرنشینانی که در قسمت عقب قرار داشتند زیرا با هر چرخش خودرو به سمت راست و چپ به راحتی برروی صندلی‌ها لیز می‌خوردند. البته حواستان به این موضوع باشد که پوشش روی غربیلک فرمان تاحدودی برای رانندگی سریع و پرپیچ‌وخم مناسب نیست زیرا امکان لیز خوردن دستتان وجود دارد. به‌خصوص زمانی که می‌خواهید بعد از خروج از پیچ‌های تند فرمان را به حال اول بازگردانید. تا به اینجای کار چسبندگی و هندلینگ کولیوس قابل تقدیر است. اما مهم‌ترین بحث، بخش پیشرانه است. موضوعی که بسیاری از خریداران به آن توجه ویژه‌ای دارند. می‌توان وزن زیاد کولیوس را نیز به عنوان یکی از پارامترهای کاهش شتابگیری در این خودرو به حساب آوریم. البته رنو برای کاهش مصرف سوخت نیز از جعبه دنده CVT استفاده کرده. این نوع جعبه دنده به نوعی دشمن شتابگیری خودرو به حساب می‌آید و شتابگیری مناسب را فدای کاهش مصرف سوخت کرده است. به همین خاطر خودرو در طول مدت زمان آزمایش بسیار نرم و آرام بود و به هیچ عنوان هیجانی برای افزایش سرعت و رانندگی تند و سریع را به شما منتقل نمی‌کرد.

رنو کوليوس خوبه؟

این شاسی بلند با بهره‌مندی از سیستم انتقال قدرت به چهارچرخ در حالت استاندارد به خوبی می‌تواند مسیرهای سراشیبی و سرپایینی را طی کند. البته شما برای این خودرو سه نوع سیستم انتقال قدرت هوشمند (۴WD lock، ۲WDو AUTO) در اختیار دارید. این موارد به خوبی نشان می‌دهد خودروی شما یک گزینه خوب برای آفرود است. البته مسیر تهیه شده برای آزمایش این خودرو موانعی برای سنجش خودرو از نظر آفرود نداشته است. به همین دلیل نمی‌توان قاطعانه گفت این شاسی بلند برای تپه نوردی ایده‌آل است.

در بخشی از پیست مسیر ناهمواری در نظر گرفته شده بود. با سرعت حدود ۶۰ کیلومتر در ساعت وارد این مسیر شدیم. تکان‌ها و ضرباتی که به داخل کابین وارد می‌شود نسبت به خودرو و سرعت طی شده بسیار کم و قابل قبول است. سیستم فنربندی این خودرو نیز به خوبی ضربات را مهار و کمترین تکان را به داخل کابین وارد می‌کرد. برای تغییر حالت نیروی انتقال دهنده قدرت نیز می‌توانید از دکمه قرار گرفته در پایین کنسول مرکزی و کنار ریموت الکترونیکی استفاده کنید. در کنار این سیستم‌ها می‌توان به سیستم کنترل در سراشیبی (HDC) نیز اشاره کرد. بخشی از مسیر آزمایش نیز با بالا و پایین رفتن از یک سراشیبی عملکرد این سیستم را به خوبی نشان می‌داد.

فضایی مناسب برای سرنشینان

فاصله بین محور جلو و عقب در کولیوس ۲۶۹۰ میلی متر معادل۱۰۵.۹ اینچ است. در کنار این فاصله پهنای ۱۸۵۵ میلی‌متری باعث شده تا فضای کابین نسبتاً بزرگ به‌نظر رسد. حتی فضای پا و سر برای سرنشینان عقب نیز قابل قبول است. ارتفاع این خودرو ۱۶۹۵ میلی‌متر و طول آن نیز ۴۵۲۰ میلی‌متر است. این ابعاد برای یک شاسی بلند در کلاس خودروهای جمع و جور بسیار مناسب است. اگر در قسمت عقب دو سرنشین قرار بگیرد برای راحتی بیشتر نیز می‌توانید از زیرآرنجی صندلی مرکزی استفاده کنید. موضوع دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد امکان خواباندن صندلی‌های عقب و سرنشین جلو است. با وجود فضای نسبتاً کم صندوق بار شما می‌توانید به کمک اهرم‌های تعبیه شده در ستون‌های عقب صندلی‌های سرنشینان عقب را بخوابانید. فضای بسیار مناسبی برای حمل بار و وسایل بزرگ و دراز برای شما مهیا می‌شود. حتی می‌توانید صندلی سرنشین کناری را نیز به این حالت در بیاورید.

بخش زیادی از کابین توسط پلاستیک‌های مرغوب پوشانده شده است. داشبورد و کنسول و تودری‌ها از این جنس تشکیل شده است. بخش دیگری از تودری‌ها با چرم پوشانده شده. البته رنگبندی کلی داخل کابین مشکی است. تنها قسمتی که در کولیوس با چوب مصنوعی پوشانده شده است کنسول مرکزی و بخش اهرم دنده بوده است. در کنار این موارد می‌توان به سقف دوتکه پانوراما نیز اشاره کرد. با جمع کردن این سقف فضای داخل کابین روشن تر و به نوعی بزرگ‌تر جلوه می‌کند. سقف تمام شیشه‌ای کولیوس داخل کابین را بیشتر به یک خودرو لوکس مبدل کرده است.

رنو کوليوس خوبه؟

ظاهری قابل قبول برای افراد مسن

اگر بخواهیم طراحی کولیوس را نقد کنیم باید آن را یک خودرو کم هیجان و مناسب برای افراد بالای ۴۰سال به حساب آوریم. طراحی خودرو توسط پاتریک لوکیمو صورت گرفته است. چراغ‌های جلو تا حدودی ساده و کوچک طراحی شده‌اند. جلو پنجره نیز به نسبت هواکش زیرسپر ابعادی کوچک‌تر دارد. هماهنگی قسمت عقب و جلوی خودرو با توجه به طراحی قابل قبول است. اما این سبک طراحی برای جوانان چندان قابل قبول نخواهد بود. طراحی که از همان ابتدا حس و حال یک خودروی اسپرت شاسی بلند را از شما خواهد گرفت. رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ و وجود مه شکن‌های جلو تاحدودی ظاهر خودرو را اسپرت‌تر نشان داده است. البته طراحی رنو کولیوس نسبت به رقبای وارداتی داخلی نظیر سوزوکی گرند ویتارا و سنگ یانگ اکتیون بسیار جذاب‌تر و به روزتر است. اما مطمئناً در مقابل طراحی کیا اسپرتیج حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

دنیایی از امکانات

مدیران ارشد پارس‌خودرو اعلام کرده‌اند به احتمال زياد کولیوس را با قیمتی در حدود ۱۶۰ میلیون تومان روانه بازار سازند. اما شما برای چه باید این مبلغ را پرداخت کنید؟ نسل سوم رنو کولیوس علاوه ایمنی بالا دارای سطح تجهیزات قابل قبول و درخور توجه است. سنسورهای هشدار دهنده نقاط کور در حین حرکت (BSW) به خوبی شما را برای تغییر مسیر رانندگی آگاه می‌سازند و با نشان دادن علامت مخصوص برروی آینه‌های جانبی زمان مناسب را به شما اعلام می‌کند. صندلی راننده به صورت برقی تنظیم می‌شود و سرنشین کناری نیز با اهرم‌های کناری و میانی می‌تواند به راحتی صندلی خود را تنظیم کند. کامپیوتر سفری، کروز کنترل، آینه مرکزی کنترل کودک، سیستم صوتی حرفه‌ای BOSE و ورودیUSB، iPod، سیستم تهویه اتوماتیک جداگانه برای سرنشینان جلو، سیستم گرمکن برای آینه‌های جانبی و گرمکن صندلی‌های جلو از دیگر امکانات و تجهیزات مورد استفاده در کولیوس به حساب می‌آید.

رقبا منتظر ورودش هستند

نزدیک‌ترین و شاید بتوان گفت جدی‌ترین رقیب برای رنو کولیوس، کیا اسپورتیج و هیوندایix۳۵ است. سنگ‌یانگ نیز با محصول اکتیون خود می‌تواند بازار را برای کولیوس سخت‌تر سازد. سوزوکی گرندویتارا نیز یکی دیگر از رقبای نزدیک کولیوس به حساب می‌آید که در کارخانه ایران خودرو، رقیب دیرینه سایپا، تولید می‌شود. در جدول پیش مشخصات فنی کولیوس و رقبای اصلی‌اش به چاپ رسیده، حق انتخاب با خودتان.

برای دیدن عکس در ابعاد بزرگتر برروی آن کلیک کنید.

رنو کوليوس خوبه؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج