عجیبترین فرمانهایی که در خودروها دیده شده است
شورلت تستودو، طرح مفهومی متعلق به سال ۱۹۶۳ بود که در نمایشگاه موتورشو ژنو رونمایی شد. آنچه به جذابیت این نوع فرمان افزوده است، تطبیق یک فرمان سنتی با سطحهای بالا و پایینی تخت بوده وهم چنین راننده میتواند از داخل فرمان، به دکمههای روبرویش نیز دسترسی داشته باشد.
وبسایت چرخان: در کنار دستگیرههای درب خودرو، فرمان نیز یکی از قسمتهایی است که بیشترین تماس را با دست انسان دارند. یک فرمان زیبا و جذاب، میتواند باعث القای حس رضایتمندی به راننده شده و ارتباط بهتری را بین راننده و خودرو برقرار میکند.
اما ازآنجاییکه صنعت خودروسازی به سمت خودروهای خودران در حال حرکت است، معلوم نیست تا چه مدتزمان دیگری، این قطعات هدایتپذیر را روی خودروها خواهیم دید.
با ما باشید تا عجیبترین فرمانهایی که هم در خودروهای تولیدی شده و هم طرحهای مفهومی بهکار رفتهاند را به شما عزیزان معرفی نماییم.
شورلت کوروایر تستودو
شورلت تستودو، طرح مفهومی متعلق به سال ۱۹۶۳ بود که در نمایشگاه موتورشو ژنو رونمایی شد. آنچه به جذابیت این نوع فرمان افزوده است، تطبیق یک فرمان سنتی با سطحهای بالا و پایینی تخت بوده وهم چنین راننده میتواند از داخل فرمان، به دکمههای روبرویش نیز دسترسی داشته باشد.
لنسیا بتا تروی
شاید این فرمان به خاطر محیط داخلی کابین خودرو کمی عجیبتر از دیگر فرمانها به نظر برسد. فرمانی ساده و دوشاخه که در خودروی بتا تروی دیدهشده بود. خودرویی که نسخه سدان بتا برلینا هاچبک، بوده است.
داشبورد این خودرو نیز درست مانند شکل یک پنیر تبریزی طراحیشده که نمای عجیبی را به خودرو بخشیده است.
مازراتی بومرنگ
این خودرو که بهعنوان یک طرح مفهومی و توسط شکرت طراحی ایتال دیزان طراحیشده بود نیز بافرمانی بسیار عجیب، رونمایی شد.
یک فرمان چهار شاخه و کاملاً دایرهای که درواقع، داشبورد خودرو، در وسط آن قرارگرفته بود. این فرمان مانند فرمانهای معمولی، بهراحتی به چرخش درنمیآمد اما با استفاده از کف دست، چرخاندن آن کاری بسیار راحتتر بود.
لنسیا استراتو سیبیلو
رقیب شرکت ایتال دیزاین یعنی Bertone، در سال ۱۹۷۸ یکقدم فراتر گذاشت و این فرمان عجیب را بر روی استارتو Sibilo جاسازی کرد. این طرح مفهومی، دارای طولی کشیدهتر و شکلی شبیه فضاپیما و دارای پنجرههای دایرهای شکلی بود که آن را نسبت به استراتو های معمولی، بسیار متفاوت میساخت.
فرمان شکلاتیرنگ این خودرو نیز بیشتر ازآنچه که شبیه یک وسیله برای هدایت یک خودرو باشد، شبیه اسباببازی بود که بچهها با آن بازی میکردند.
سوبارو XT
XT یک کوپه از شرکت سوبارو بود که در دهه ۸۰ میلادی با موتورهای دو و چهارچرخ محرک، روانه بازار شد. خودرویی که بهشدت بهصورت آئرودینامیک طراحیشده و طراحی داخل کابین آن نیز برگرفته از کابینهای هواپیما بود.
فرمان XT نیز، یک فرمان دایرهای شکل نامتقارنی بود که یک L معکوس، بهجای شاخههای فرمان، در مرکز آن قرارگرفته بود؛ اما درسوبارو SVX که جانشین XT شد، دوباره شکل فرمان، به حالت معمولی خود بازگشت.
سیتروئن DS۲۱
DS۲۱ شرکت سیتروئن را میتوان از جنبههای زیادی، یک خودروی بدیع به شمار آورد. خودرویی با آئرودینامیک عالی، امکانات فوقالعاده خوب، راحتی خودرو که حرف زیادی برای گفتن داشت. این خودرو بهحق، یک شگفتی محسوب میشد و در حال حاضر، یک خودروی کلکسیونی به شمار میآید. فرمان DS۲۱ را میتوان یکی از جذابترینها در نظر گرفت.
فرمانی یک شاخه با قطر زیاد و روکش چرم استاندارد که راننده میتوانست از درون آن، با کیلومتر شمارهای خودرو دسترسی داشته باشد.
مزدا MX-۰۳
طرح مفهومی فوقالعاده جذاب که در قالب یک خودروی اسپورت و در سال ۱۹۸۵ رونمایی شد. طرحی که با استفاده از موتور قدرتمند توربوشارژ خود، میتوانست ۱۵ اسب بخار قدرت تولید کرده و به نهایت سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسد. بااینکه طراحی خارجی آن، شبیه هوندا NSX بود اما فضای داخل کابین آن بیشتر شبیه کابین جنگندههای مدرن بود تا یک ابر خودرو.
کابینی که تشکیلشده از یک فرمان جویستیک با دکمههای کنترلی روی آن و یک صفحهنمایشی بود که آن را بیشتر از یک خودرو، به فیلمهای جنگ ستارگان شبیه میکرد.
برتون لامبورگینی آتون
یک طرح مفهومی کانورتیبل که توسط مارک دیسچمپس، به تولید رسید. خودرویی که درون کابین آن، میتوان قطعات الکترونیکی زیادی را مشاهده کرد ظاهر بسیار مدرن و متفاوتی به آن بخشیدهاند؛ اما منحصربهفردترین عنصر داخل کابین، همان فرمانی است که در نگاه اول و با یک زاویه خاص، اینطور به نظر میرسد که این فرمان توسط جاده و بدون هیچ پایهای، روی هوا معلق مانده است.
اما یک شاخه کوچک که توسط چرم پوشانده شده است، درون این فرمان قرارگرفته که هم نقش پایه را برای غربیلک بازی میکند و هم به غربیلک اجازه چرخش را میدهد. میتوان گفت که این نوع طراحی، واقعاً یک نوع شاهکار محسوب میشود.
سیتروئن اوسموس
ما در دنیای قطعات لمسی زندگی میکنیم، جایی که تبلت، موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی، ما را احاطه کردهاند. پس چرا نباید یک غربیلک فرمان لمسی الکترونیکی داشته باشیم؟
فرمان بزرگ اوسموس، در جای خود ثابت بوده و تنها به ورودیهای اعمالشده بر روی خود واکنش نشان میدهد. در وسط غربیلک نیز، اطلاعاتی برای راننده به نمایش درمیآیند.
Z۲۲
Z22 یک طرح مفهومی متعلق به سال 1999 بود که دارای کابینی مدرن، دوربینهای متفاوت برای راحتی و ایمنی بیشتر و یک فرمان مجهز به حسگر اثرانگشت بود که جذابیت زیادی به Z22 اضافه کرده بود.
غربیلک مستطیل شکل، دارای دکمههای متعددی بود که به راننده اجازه میداد دوربین را به حالت بزرگنمایی و کوچک نمایی درآورد.
نظر کاربران
پرایدم طراحی فرمونش خیلی خاصه
ای خدا ماشین های ۳۰ سال پیش اونا از ماشین های الان بهتره
فقط سایپا
وای خدا@@@ عجب ماشینهای کاربیستی****