کیا بهتر است یا هیوندای؟
برندهای خودروساز مختلفی را در ایران شاهد هستیم و در میان این برندها، خودراسازان آسیایی حضور بیشتری نسبت به برندهای اروپایی و آمریکایی در کشور دارند. تجربه نشان داده است از بین خودروسازان آسیایی نیز مشتریان تمایل بیشتری به برندهای کرهای نشان میدهند و به همین دلیل برند کیا و هیوندای به عنوان دو خودروساز بزرگ کرهای محصولات مختلفی را در کشور عرضه میکنند.
برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: برندهای خودروساز مختلفی را در ایران شاهد هستیم و در میان این برندها، خودراسازان آسیایی حضور بیشتری نسبت به برندهای اروپایی و آمریکایی در کشور دارند. تجربه نشان داده است از بین خودروسازان آسیایی نیز مشتریان تمایل بیشتری به برندهای کرهای نشان میدهند و به همین دلیل برند کیا و هیوندای به عنوان دو خودروساز بزرگ کرهای محصولات مختلفی را در کشور عرضه میکنند.
همانگونه که که حتماً میدانید کیا و هیوندای زیرمجموعه یک شرکت هستند اما سبک و سیاق ساخت خودروهای کیا با هیوندای از زمین تا آسمان تفاوت دارد و به لحاظ تجاری با دو برند کاملاً متفاوت سر و کار داریم که هر کدام سیاستهای خاص خود را در ساخت خودرو در پیش گرفتهاند.
هیوندای تمایل زیادی به ساخت خودروهای شاسیبلند و شیک دارد و کیا تمرکز بیشتری به ساخت خودروهای کمهزینه دارد و چندین مدل خودروی گرانقیمت و شیک را نیز در میان خودروهای کیا شاهد هستیم. از طرف دیگر کیا خودروهایی میسازد که که خبری از آنها در سبد کالای کیا نیست. در این زمینه میتوان به مینیون سدونا (Sedona) و خودروی لاچکری و جمع و جور استینگر اشاره کرد. هیوندای نیز خودروهای اسپرتی را مانند ولوستر در بازار دارد که کیا برنامهای برای تولید چنین محصولاتی ندارد.
این موارد دست به دست هم داده است تا با توجه به محبوبیت این دو برند کرهای در ایران، با هم نگاهی کلی و مقایسهای داشته باشیم میان خودروهایی که کیا و هیوندای تولید میکنند.
عملکرد و کارآیی
برنده: هیوندای
بدون شک استینگر بهترین خودروی کیا به لحاظ کارآیی بهحساب میآید و در مقایسهها توانسته است بیشترین امتیازهای فنی را از آن خود کند اما این خودروی کیا به تنهایی نمیتواند بار تمامی محصولات تولید شده توسط هیوندای را به دوش بکشد و از لحاظ عملکرد و کارآیی هیوندای نسبت به کیا برتری دارد.
بهطور معمول عملکرد و کارآیی خودروهای ساخت دست هیوندای امتیازهای بیشتری را نسبت به خودروهای کیا بدست میآورند و در مقایسهها محصولات کیا با امتیاز ۸.۱ نسبت به خودروهای هیوندای با امتیاز ۸.۰ برتری دارند و تنها این خودروی هیوندای ولستر مدل ۲۰۱۹ است که امتیاز ۸.۸ از ۱۰ را بدست آورده است.
این دو برند خودروساز توجه ویژهای به کاهش مصرف سوخت در محصولات خود دارند که در این زمینه میتوان به خودروهای هیوندای سوناتا و کیا اپتیما اشاره کرد که برای رانندگیهای روزمره سوخت بسیار کمی مصرف میکنند.
طراحی داخلی
برنده: کیا
وقتی صحبت از طراحی داخلی به میان میآید با توجه به اینکه این امر به میزان زیادی به سلیقه رانندگان بستگی دارد نمیتوان نظر قطعی در خصوص طراحی داخلی کیا یا هیوندای مطرح کرد اما باز هم مراجع معتبر بررسی خودرو کیا را به هیوندای ترجیح دادهاند.
در این زمینه میتوان به کیا اوپتیما هیبرید و کیا سول مدل ۲۰۱۹ اشاره کرد که به ترتیب امتیازهای ۸.۷ از ۱۰ را به لحاظ رعایت اصول زیباشناختی در طراحی داخلی کسب کردهاند. مدلهای ۲۰۱۸ کیا کادنزا و کیا فورته در کنار مدل ۲۰۱۹ کیا اپتیما نیز امتیاز ۸.۶ از ۱۰ را برای طراحی داخلی از آن خود کردهاند تا میانگین امتیاز طراحی داخلی خودروهای کیا نسبت به هیوندای بیشتر باشد.
ناگفته نماند برندهای کیا و هیوندای در مدلهای ارزانقیمتتر خودروهای خود از مواد پلاستیکی و ارزانتری در داخل خودرو استفاده میکنند که این امر باعث شده است تا طراحی داخلی خودروهای ارزانقیمتتر کیا و هیوندای در قسمت داخل زیبایی کمتری نسبت به مدلهای گرانقیمت این برندها داشته باشند.
در مجموع میتوان گفت هر دو برند کیا و هیوندای در مدلهای اخیر خود طراحیهای جذابی را برای داخل خودرو اعمال کردهاند و با خودروهایی طرف هستیم که نمای بیرون و داخل آنها شیک و مشتریپسند است.
قیمت
برنده: مساوی
خودروهای مدل پایه هر دو برند کیا و هیوندای را میتوان با مقایسه با سایر رقبا در میان خودروهای خوشقیمت بازار قرار دارد و از آنجایی که این دو برند کرهای توجه ویژهای به بازارهای آسیایی دارند قیمت خودروهای تولید این برندها برای مشتریان وسوسه کننده به نظر میرسد.
در این زمینه میتوان به مدلهای پایه کیا ریو و هیوندای اکسنت اشاره کرد که اختلاف قیمت چندانی ندارند. از طرف دیگر مدلهای ۲۰۱۹ کیا اسپورتیج و کیا سورنتو قیمت بیشتری نسبت به هیوندای توسان مدل ۲۰۱۸ و سانتافه مدل ۲۰۱۹ دارند اما این قیمت چیزی نیست که بتوان یکی از این برندهای خودروساز را نسبت به دیگری ارجح دانست.
ثبات و دوام خودرو
برنده: کیا
تجربه نشان داده است به صورت میانگین خودروهای کیا نسبت به هیوندای دوام و ثبات بیشتری دارند. به لحاظ آمار نیز تمامی خودروهای ساخت برند کیا و هیوندای امتیاز ۳.۵ از ۵ و بیشتر را برای دوام و ثبات کسب کردهاند که این امر از کیفیت خودروهای این برندهای کرهای حکایت دارد. در بین تمامی خودروهای اخیر ساخت کیا و هیوندای، خودروی کیا ریو توانسته است با امتیاز ۴.۵ از ۵ بیشترین امتیاز دوام و ثبات خودرو را از آن خود کند.
البته این سکه روی دیگری نیز دارد و کیا سدونا تنها ۳.۵ امتیاز از ۵ در این زمینه بدست آورده است. از طرف دیگر خودروهای آیونیک، کونا، سانتافه، سوناتا و سوناتا هیبرید امتیاز ۳.۵ از ۵ را کسب کردهاند و توسکان و النترا ۴ از ۵ امتیاز را بدست آوردهاند.
با این حساب میتوان گفت در مجموع این برند کیا است که خودروهای باثباتتری تولید کرده و دوام این خودروها نسبت به هیوندای به لحاظ آماری بیشتری است.
امنیت سرنشین
برنده: کیا
امنیت سرنشین یکی از مهمترین موارد برای خرید یک خودرو است و خودرویی که خریداری میکنید باید تا حد امکان جان شما را در تصادفها حفظ کند. در این زمینه آزمایشهای تصادف خودرو ثابت کرده است که کیا خودروهای مطمئنتری نسبت به هیوندای میسازد و در این زمینه به کیا کادنزا مدل ۲۰۱۸ میتوان اشاره کرد که بیشترین امتیاز را برای حفظ جان سرنشینان دارد.
صنعتخودروسازی این روزها توجه بیشتری به امنیت سرنشینان دارد و فناوریهای جدیدی را شاهد هستیم که جان سرنشین را بیشتر از گذشته حفظ میکنند، این امر باعث شده تا در مدلهای اخیر ساخت کیا و هیوندای شاهد فناوریهای پیشرفتهای مانند تشخیص نقاط کور، هشدار برخورد از عقب و ترمز اضطراری را شاهد هستیم.
خودروهای جمعوجور و کوچک
برنده: کیا
خودروهایی که به لحاظ ابعاد کوچ و جمعوجور طراحی شدهاند گزینه خوبی برای حمل و نقل شهری هستند و به همین دلیل نیز طرفداران زیادی دارد. در این زمینه نیز کیا پاسخ خوبی به این هواداران داده است و بهطور میانگین خودروهای کوچک کیا امتیازهای بیشتری نسبت به خودروهای کوچک هیوندای به دست آوردهاند.
در این زمینه میتوان به کیا سول و استینگر اشاره کرد که به ترتیب امتیاز ۸.۹ و ۹.۱ از ۱۰ را بدست آوردهاند که این امتیاز از کیفیت و عملکرد بالای این خودروها حکایت دارد.
البته انصافاً باید گفت هیوندای نیز خودروهای کوچک بسیار خوبی تولید میکند که در این زمینه نمیتوان کیفیت هیوندای اکسنت را نادیده گرفت. بهترین خودروهای کوچک ساخت دست کیا و هیوندای را میتوان کیا ریو، کیا فورته، هیوندای ولستر و کیا استینگر نام برد.
خودروهای متوسط
برنده: هیوندای
هیوندای سوناتا در گروه خودروهای متوسط برتریهای بیشتری نسبت به کیا اوپتیما دارد و در حالی که کیا اوپتیما ۸.۵ امتیاز کسب کرده است، هیوندای سوناتا توانست امتیاز ۸.۶ را از ۱۰ از آن خود کند.
ناگفته نماند سوناتا ممکن است در این زمینه امتیاز خوبی بدست آورده باشد اما در بیشتر آزمایشهای فنی از کیا اوپتیما عقبمانده است. مدل ۲۰۱۹ اپتیما در کنار هویندای سوناتا به عنوان خودروهای متوسط خوب و قابل اعتمادی بهحساب میآیند اما روی کاغذ این سوناتاست که برتر به نظر میرسد.
خودروهای بزرگ
برنده: کیا
برند کیا در گروه خودروهای بزرگ با تولید کیا کادنزا ثابت کرد که حرفهای زیادی برای گفتن دارد اما از طرف دیگر برند هیوندای محصولی که بتوان آنرا در گروه خودروهای بزرگ قرار داد عرضه نکرده است.
کیا k۹۰۰ که در بازار کره با نام K۹ نیز شناخته میشود یک خودروی لوکس و لاکچری است که بهعنوان پرچمدار خودروهای کیا در بازارهای جهانی به فروش میرود. این خودروی بزرگ و جذاب دارای فضای داخلی بسیار شیک و اشرافی است و تجربه رانندگی بسیار دلنشینی را در اختیار مالک آن قرار میدهد. کیا دست و دلبازی به خرج داده و خودروی K۹۰۰ خود را به لحاظ قیمت نیز با قیمتی قابل قبول عرضه کرده است تا این خودرو گزینهخوبی برای طرفداران خودورهای لاکچری و بزرگ بهحساب بیاید.
شاسیبلندهای سابکامپکت
برنده: هیوندای
هیوندای کونا مدل ۲۰۱۸ یکی از بهترین شاسیبلندهای سابکامپکت دنیاست و این خودرو برند هیوندای را در گروه محصولات سابکامپکت نسبت به کیا در مقام بهتری قرار میدهد. امتیاز کلی هیوندا کونا ۸.۵ از ۱۰ است در حالی که کیا نیرو مدل ۲۰۱۸ بهعنوان رقیب کونا در این گروه تنها ۸.۱ امتیاز از ۱۰ را بدست آورده است.
البته اگر آمار و ارقام را کنار بگذاریم باید گفت کیا نیرو انصافاً طراحی جذابی دارد و با خودرویی بسیار کممصرفی طرف هستیم که فضای زیادی را در قسمت عقب برای قرار دادن لوازم در اختیار راننده قرار میدهد.
شاسیبلندهای کامپکت
برنده: کیا
کیا اسپرتیج طرفداران زیادی در ایران دارد و از قرار معلوم این محبوبیت بیدلیل نیست و مدل ۲۰۱۹ این خودرو امتیازهای بیشتری را نسبت به هیوندای توسان مدل ۲۰۱۸ کسب کرده است. کیفیت بالای ساخت، فضای زیاد داخل کابین خودرو و هندلینگ سریع و چابک را میتوان از برتریهای کیا اسپرتیج دانست.
از طرف دیگر هیوندای توسان کابین بسیار ساکتی دارد صندلیهای این خودرو نرم و خوشنشین هستند اما قسمتهای زیادی در داخل این خوردو از پلاستیک ساخته شده که بدون شک نظر مشتریان سختگیر را جلب نمیکند. ناگفته نماند هر دو خودروی کیا اسپرتیج و هیوندای توسکان سیستم اینفوتیمنت بسیار خوب و تعاملپذیری دارند.
شاسیبلندهای متوسط
برنده: کیا
هیوندای برای مدل ۲۰۱۹ خودروی سانتافه طرح جدیدی درانداخته است و با خودرویی طرف هستیم که طراحی آن کاملاً تغییر کرده اما باز هم ابعاد سانتافه کوچکتر نشده و نسبت به کیا سورنتو تنها به مقدار کمی کاهش قد پیدا کرده است.
در این بین اگر بررسیهای خودرو را دنبال میکنید حتماً به خوبی میدانید که کیا سورنتو نقدهای بسیار خوبی دریافت کرده و امتیاز بیشتری در کارایی و امنیت نسبت به سانتافه دارد. ناگفته نماند که کیا سورنتو نسبت به سانتافه گرانتر است و همین امر ممکن است طرفداران خرید شاسیبلندهای کرهای را به سمت خرید سانتافه سوق دهد.
خودروهای هبیریدی و الکتریکی
برنده: مساوی
کیا و هیوندای از آن برندهایی هستند که نیرو محرکههای مختلفی را در خودروهای خود به خدمت گرفتهاند اما بیشتر مدلهای هیبرید و الکتریکی ساخت دست کیا و هیوندای توسط مراجع معتبر آزمایش و بررسی نشدهاند و در نتیجه نمیتوان به لحاظ آماری به برتریهای این خودروها نسبت به یکدیگر اشاره کرد.
هیوندای آیونیک در چند مدل هیبرید، PHEV و الکتریکی عرضه شده است و هیوندای نیز در حال حاضر سوناتا هیبرید را در بازار دارد.
خودروهای نیرو و اپتیما را نیز میتوان از محصولات هیبریدی دانست که کیا در اختیار مشتریان قرار میدهد این خودروها با فناوری PHEV نیز عرضه میشوند و همچنین کیا سول در مدل الکتریکی نیز راهی بازار شده است. اما آمار دقیقی از مقایسه این خودروها در دست نیست و باید به تجربه خریداران برای بررسی این خودروها اکتفا کرد.
تنوع محصول
برنده: کیا
اگر نگاهی به خودروهای تولید شده توسط کیا داشته باشید متوجه خواهید شد که این برند کرهای سبد کالای بیشتری نسبت به هیوندای دارد و به همین دلیل توانسته نیاز مشتریان مختلف را پاسخ دهد. جالب است بدانید خودروی استینگر کیا به راحتی با خودروهای لاکچری همرده آلمانی خود رقابت میکند و کیا سدونا به خوبی از خجالت هوندا ادیسه یا کرایسلر پاسیفیکا بر میآید.
خودروی کیا K900 نیز شانه به شانه با جنسیس G60 رقابت میکند، این موارد باعث شده تا کیا نسبت به هیوندای سبد کالای جامعتری را پیشروی مشتریان قرار دهد.
از طرف دیگر کاملاً مشخص است که هیوندای خودروهای خود را با تمرکز بر روی قشر خاصی از مشتریان تولید میکند و خودروهای خوشقیمت این برند نیز تمرکز بیشتری به کاهش مصرف نسبت به کارآیی دارند.
جمعبندی
با نگاهی به اطلاعاتی که در بالا با هم مقایسه کردیم میتوان گفت کیا برنده این مقایسه است چرا که خودروهای این برند کرهای به صورت میانگین امتیازهای بیشتری را نسبت به هیوندای کسب کردهاند. از طرف دیگر همانگونه که بهتر از ما میدانید آمار و ارقام همیشه حرف آخر را در مقایسهها نمیزنند و تجربههای شخصی و سلیقه رانندگان نیز تأثیر مهمی در انتخاب خودرو دارد.
در پایان پیشنهاد میکنیم اگر شما هم تجربه خوبی در استفاده از خودروهای برند کیا یا هیوندای دارید، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را در جریان تجربههای مفید خود قرار دهید.
نظر کاربران
توی این اوضاع. باتوجه به جیب مردم فقط و فقط پیکان
فقط پراید
پاسخ ها
خخخخ
با یک سرچ ساده در اینترنت میتوان فهمید سهام اصلی کیا بعد از بحران مالی ۱۹۹۱ کره جنوبی متعلق به شرکت هیوندای است.
پاسخ ها
درسته ولی نگاه که کیا با اینکه تو 17 سال تونست تو سال 2018 یکی از خودرو سازهای معروف جهان بشه
سلام
با همین سرچ تو اینترنت میفهمی که یکی از دلایل ورشکستگی کیا در قسمت فروش لوازم این خودرو بود که به دلیل کیفیت بالای این خودروها باعث ورشکستگی بزرگترین قطب شرکت میشه
ما همیشه فکر میکنیم که شرکت های خودرو سازی دنیا مثه ایران هست که مثلا پراید براشون 10 میلیون در میاد میدن به 30 میلیون
دلت خوشه مشتی ما دیگه مگر تو خواب صاحب یه خودروی کیا یا هیوندایی بشیم
کلا ماشین های کره ای خوبه البته با قیمت قدیم من پارسال گرفتم اپتیما جی تی صد نود میلیون صفر ولی الان شده نزدیک پانصد
با این قیمت جدید اصلا ارزش نداره قیمت قطعات خیلی بالا رفته ماشینی بردارید که کم استهلاک باشه . کره ای با این قیمت ارزش نداره شما سالی پنج میلیون باید کنار بگذارید البته قیمت پارسال
الان راهت سالی بیست پنج میلیون باید کنار بگذارید
کیا رو بیشتر میپسندم بخصوص رنج قیمتیش البته در ایران که فقط پراید
کیا و هیوندای هر دو مال یک گروه خودرو سازیه
برنده کیا پراید
برنده واقعی پراید
من کیا ریو دارم ازش راضیم البته مدل ۱۳۸۵ از اون قدیمیها...
پراید هم خوبه..چیه سانتافا خروجش گرونه سلطان فقط پلیت.یعنی قوطی کهنه...یا همون پرایت خودمون....هیوندا کجا بود مگه اینجا عراق سانتافا و کیا و بنز و شورلت سوار شیم جمع کن آق ماشین فقط وطنی تازه ما اعتراض داریم پیکان باید برگرده...اره
پاسخ ها
خدا لعنت کنه کسایی رو که کاری کردن که ما فقط بتونیم کیا پراید سوار شیم یکی از آشناهای نزدیکمون تو دانمارک کارگر رستوران جدیدا یک کیا اسپورتیج ۲۰۱۹ خریده کارگره باورتون میشه کارگر بعد ما باید با طنز طلخ بگیم کیا پراید فقط میتونم بگم خدا لعنت کنه کسایی رو که این بلا رو سر ما ........
کیا بهترینه هیچکس دیگه هیوندای نمیخره من که اهوازیم همه ی اهواز پر از کیا شد
توی کیا فقط سورنتو ، اسپورتینج ، سراتو خوب هستن
البته توی هیوندای سانتافه ، سوناتا ، توسان
کیا تو اپتیک و سورونتو هیوندای سانتافه و توسان خوبه
حالا من ندارم از نظر آمار میگم خخخخحح
والا اگه پول داشتیم هر دوتاش خوبه
یعنی یه روزی مییاد مردم کشور منم بهترین برند های روز دنیا رو نه حداقل بهترین برند های آسیا رو سوار شن
هیوندای فقط آزرا اما کیا همه ماشیناشو دوست دارم بخصوص اپتیما
دوستان ولی خدایی حالا بحث بیناین دوتا کنار،انسافا دم اینا گرم که با دوتا ماشینای لوکسی که زدن قیمت خیلی خوبی رو براش در نظر گرفتن...هیدندا سنتنیال!کیا کی ۹۰۰
واقعا خوشگل و مجلل و لوکس دراوردنشون،استفاده از چوب چرم و مواد با کیفیت کاملا داخلشون محسوسه...الان بنز یه همچین ماشینی میزد،حداقل سه برابر اینا قیمت داشت!!!همین جمله خیلی حرفه ها!
دوستان به نظر من که کیا بهتره از همه نظر من خودم دو سال سراتو داشتم عالی بود و الان هم اپتیما جدید خریدم هر دو تاش عالین خدا اگه بخواد همه ی ماشین های برند کیا رو هم میخرم بخصوص اسپورتیج که عالیه تز همه نظر و کلا از همون اول هم از هیوندا خوشم نمیومد فقط کیا با توجه به ترجبه های من بهترینن ماشین های کیا
پاسخ ها
تو مگه هیوندا سوار شدی که نظر میدی
هیوندا بهتره اینو فروشش تو آمریکا و کل جهان نشون میده
هرکی میگه کیا باید بره بمیره ما اپتیما داشتیم پدرمو ن درورد رفتیم توسان خریدیم عالی
دوستان عزیز با توجه به مقایسه کیا خیلی از هیوندای بهتره ماهم سانتافه داشتیم هم اسپورتیج باید بگم اسپورتیجه خیلی بهتر بود انگار اصلا رانندگی نمی کردی داخلشم خیلی بهتر از سانتفاه بود تازه اسپورتیج مدل 2014 بود ولی سوناتا هرو مدل 2016 خریدیم پس کیا از هیوندای بهتره البته از نظر من