۷۶۷۴۰۱
۱۰ نظر
۵۰۶۱
۱۰ نظر
۵۰۶۱
پ

بازگشت مازراتی «شاه پارس» بعد از شصت سال

کاروزریا تورینگ، کارگاه کوچکی بود که در سال ۱۹۲۶ توسط فلیچه بیانکی آندرلونی، یکی از طراحان مشهور خودرو در میلان تاسیس شد. زمان زیادی طول نکشید که این کارخانه با ماشین‌های سفارشی زیبا و لوکسش به شهرت جهانی رسید.

برترین ها: در سال ۱۹۵۸ میلادی (۱۳۳۷ شمسی)، محمدرضا پهلوی با ایده یک ماشین کوپه مسافرتی ایده‌آل، از کارخانه مازراتی خواست تا موتور هشت سیلندر مدل مسابقه‌ای ۴۵۰ اس خود را روی شاسی یک مازراتی ۳۵۰۰ سوار کند و سپس به کارخانه کاروزریا تورینگ سفارش داد تا روی این شاسی یک بدنه لوکس طراحی کند.

بازگشت مازراتی «شاه پارس» بعد از شصت سال
سفارش شاه ایران به مازراتی با طراحی تازه

کاروزریا تورینگ، کارگاه کوچکی بود که در سال ۱۹۲۶ توسط فلیچه بیانکی آندرلونی، یکی از طراحان مشهور خودرو در میلان تاسیس شد. زمان زیادی طول نکشید که این کارخانه با ماشین های سفارشی زیبا و لوکسش به شهرت جهانی رسید.

بازگشت مازراتی «شاه پارس» بعد از شصت سال
تنها سه دستگاه از شاه پارس به سفارش محمدرضا پهلوی ساخته شد

کاروزریا تورینگ ماشینی که برای شاه ایران ساخت را شیا‌دی‌پرسیا (Sciadipersia) یا "شاه پارس" نامید. تنها سه دستگاه از این ماشین ساخته شد که در زمان خود یکی از گران‌ترین، لوکس‌ترین و بهترین ماشین‌ها در بازار بود و اکنون از باارزش‌ترین ماشین‌های کلاسیک جهان است.

شصت سال بعد، کاروزریا تورینگ به یاد این پروژه نمونه جدیدی از شیا‌دی‌پرسیا را ساخته است. ساخت اولین دستگاه از این ماشین بهار امسال به پایان رسید و هفته گذشته در جشنواره خودروهای کلاسیک در پبل‌بیچ در ایالت کالیفرنیای آمریکا به نمایش درآمد.

شاه پارس این بار بر روی شاسی مازراتی گرنتوریزمو ساخته شده است. برخلاف روند کنونی در طراحی ماشین‌های کوپه که همه ظاهری اسپرت و خشن دارند، لوئی دی فابری‌بکرز، طراح بلژیکی ماشین، بر برازندگی و لوکس‌بودن شیادی‌پرسیا تاکید کرده است.

داخل ماشین با دو رنگ چرم پوشانده شده است. فولیتزو، شرکتی که این چرم‌ را می‌سازد آنها را با بوی ویژه‌ای دباغی کرده است که مخصوص ماشین‌های تورینگ است. یک سری چمدان هم با همین چرم مخصوص صندوق عقب ساخته می‌شود.

بازگشت مازراتی «شاه پارس» بعد از شصت سال
همه ماشین‌ها دست‌ساز است و ساخت هر کدام شش ماه طول میکشد

موتور ماشین هشت سیلندر با قدرت ۴۶۰ اسب بخار است. حداکثر سرعت شیا‌دی‌پرشیا ۳۰۱ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت ماشین چهار و شش دهم ثانیه است.

تنها ده دستگاه از شیا‌دی‌پرسیا ساخته می‌شود و تورینگ هنوز برای چند دستگاه باقی‌مانده سفارش قبول می‌کند. همه ماشین با دست ساخته می‌شود و ساخت هر دستگاه شش ماه طول می‌کشد. تورینگ قیمت این ماشین را اعلام نکرده است و می‌گوید قیمت هر ماشین بسته به سفارش مشتری متفاوت خواهد بود.

این شرکت همچنین مشخصات خریداران شیا‌دی‌پرسیا را هم اعلام نمی‌کند. تنها یکی از سخنگویان این شرکت گفت یک ایرانی ساکن اروپا از مشتریان این ماشین بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    چی بودیم
    چی شدیم‌

    پاسخ ها

    • محمد

      از ماست که بر ماست

  • بدون نام

    ای خاک به سر ما
    هر چی به سرمون بیاد حقمونه

  • بدون نام

    همون پرشیا خودمونه

    پاسخ ها

    • بدون نام

      حالت خوش نیست

  • محمد

    خدا بیامرزدت و خدا نیامرزدشون

  • پاکدل احمدی

    داغی از این بالاتر نیست برای ی ملت

  • بدون نام

    لعنت بر خاندان پهلوی. مرفعین بی درد

    پاسخ ها

    • aa

      لعنت به خودت که الان مرفه بی دردی ، اگه الان از قشر مردم جامعه بودی این حرفو نمیزدی

  • بدون نام

    الانم التماس چین میکنن ماشینای آشغلشو چندبرابر گرون تر بندازه به مردم

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج