با ۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل چه خودروهایی میتوانستیم بخریم؟
با قیمت امروزِ پراید، در سال ۱۳۸۷ چه خودروهای صفر کیلومتری میتوانستیم بخریم؟ این گزارش اعصاب خردکن را از دست ندهید!
روزنامه هفت صبح - ارسلان سلیمانیان: بالاخره اتفاقی که دوست نداشتیم رخ دهد، رخ داد. قیمت پراید یعنی ارزان ترین خودروی تولیدی در داخل کشور در هفته ای که گذشت به مرز ۴۰ میلیون تومان رسید. البته که در بازار آزاد، برخی دلالان قیمت ها را از این هم بالاتر برده اند و ارقام عجیب و غریبی می گویند. قابل پیش بینی هم بود.
بعد از نوسانات اخیر ارز، مشخص بود که سونامی افزایش قیمت ها به محصولات وطنی هم خواهد رسید. هر چند طی هفته های اخیر قیمت انواع خودروهای ساخت داخل تا چند میلیون تومان افزایش داشتند اما تیر خلاص را «شورای رقابت» به این بازار نیمه جان زد. به نحوی که قیمت بسیاری از خودروهای تولید انبوه ایرانی در چند روز گذشته وارد کانال یکصد میلیون تومانی شد و برای خرید ارزان ترین خودروی صفر کیلومتر ساخت داخل نیز باید حدود 40 میلیون تومان کنار بگذاریم!
همین اتفاق بهانه ای شد تا فلاش بک بزنیم به عقب. به همین 10 سال پیش. به تابستان سال 1387... می خواهیم با مرور بازار خودروی ایران در آن دوران به این سوال پاسخ دهیم که با پولِ امروز پراید یا حتی کمتر از آن، در سال 87 چه خودروهای صفر کیلومتری می توانستیم بخریم.
تویوتا کرولا (مدل ۲۰۰۸)
بهار سال ۸۷ بود که نسل نو «تویوتا کرولا» به ایران آمد. یکی از پرفروش ترین خودروهای جهان که در کشورمان نیز طرفداران پروپاقرصی داشت. کرولا ۲۰۰۸ برخلاف نسل قبلی خود، چهره ظاهری زیبا و مدرنی داشت که بی شباهت به مدل «کمری» نبود. همین امر سبب شد تا برخی از مشتریانی که قصد خرید تویوتا کمری را داشتند به سمت کرولا جذب شوند.
این خودرو موتور ۱.۸ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری داشت که با جعبه دنده چهار سرعته خودکار عرضه می شد. کرولا در دو تیپ Xli (مدل پایه) و Gli (فول آپشن) به کشورمان آمد که از تفاوت های این دو تیپ می توان به سانروف برقی اشاره کرد. قیمت کرولا Xli (مدل شرکتی) در آن زمان از حدود ۳۸.۵ میلیون تومان آغاز می شد که این رقم در مدل Gli به ۴۲ میلیون تومان می رسید.
سوزوکی گرندویتارا (مدل 1387)
از اواسط دهه 80 خورشیدی بود که شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت با مشارکت شرکت «سوزوکی» ژاپن اقدام به مونتاژ و عرضه مدل «گرندویتارا» در ایران کند. یک شاسی بلند سایز متوسط که با چهره ظاهری زیبا و کیفیت مونتاژ بالا توانست بخشی از مشتریان خودروهای وارداتی را به سمت خود بکشاند. گرندویتارا در ابتدا با موتور دو لیتری 140 اسب بخاری عرضه شد که البته در اواخر دهه 80، موتور 2.4 لیتری جایگزین موتور قبلی شد.
ویتارا در ایران در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک (با تجهیزات مشابه) به فروش رسید که البته از مدل دنده اتوماتیک استقبال بهتری شد. در سال 87 مدل دنده دستی این خودرو با قیمت 37 میلیون و 500 هزار تومانی به فروش می رسید که در قیاس با رقبای کره ای، از قیمت منطقی تری برخوردار بود. مدل دنده اتوماتیک گرندویتارا نیز با قیمت 41 میلیون تومان به فروش می رسید.
هیوندای سوناتا (مدل ۲۰۰۸)
یکی از معروف ترین خودروهای وارداتی در دهه ۸۰ خورشیدی. سوناتا جزو اولین خودروهای خارجی بود که بعد از آزاد شدن واردات خودرو به ایران آمد و با قیمت مناسب و چهره ظاهری عامه پسندی که داشت به سرعت توانست در دل طبقه متوسط جا باز کند.
سوناتا در دو نوع چهار و شش سیلندر وارد ایران شد که عمده مدل های وارداتی از نوع چهار سیلندر بودند. این خودرو مجهز به موتور ۲.۴ لیتری ۱۶۴ اسب بخاری بود که با کمک جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک، سطح مطلوبی از دینامیک رانندگی را برای راننده به ارمغان می آورد. قیمت سوناتا (مدل چهار سیلندر) در سال ۸۷ از حدود ۳۷ میلیون شروع می شد که این رقم برای مدل فیس لیفت ۲۰۰۹ به حدود ۴۰ میلیون تومان می رسید. لازم به ذکر است که انواع مدل های کم کارکرد سوناتا در آن زمان با قیمت تقریبی ۳۰ الی ۳۵ میلیون تومانی قابل خریداری بودند!
کیا کارنز (مدل 2008)
«کیا کارنز» دیگر خودرویی است که با بودجه کمتر از 40 میلیون تومان می توانستیم در سال 87 خریداری کنیم. این خودرو که در کلاس MPV (ون شهری) قرار دارد، جزو معدود محصولات کره ای بود که آنچنان که باید و شاید نتوانست در ایران به موفقیت چشمگیری دست یابد. شاید به این دلیل که هنوز در آن زمان خیلی ها به چهره متفاوت کارنز عادت نکرده بودند و ترجیح می دادند سراغ خودروهای سدان یا شاسی بلند بروند.
این خودرو مجهز به یک موتور دو لیتری بود که می توانست 145 اسب بخار قدرت تولید کند. گفتنی آن که کارنز در آن روزها قیمتی معادل 35 الی 37 میلیون تومان داشت.
ب ام و ۳۱۸i (مدل ۲۰۰۵)
شاید امروز باورکردنی نباشد، اما در سال ۸۷ یعنی حوالی سال ۲۰۰۸ میلادی با بودجه کمتر از ۴۰ میلیون تومان می شد یک دستگاه ب ام و سری ۳ مدل ۲۰۰۵ خریداری کرد! خودرویی که بعد گذشت ۱۵ سال از زمان عرضه، هنوز جذاب است چه رسد به آن روزها! ب ام و ۳۱۸i (اتاق E۴۶) دارای موتور دو لیتری بوده که ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد. این خوردو که از نوع دیفرانسیل عقب است در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک به ایران آمد. قیمت نمونه های کار کرده ۳۱۸i در آن روزها از ۳۸ میلیون تومان شروع می شد که این رقم در نمونه های کم کارکرد به حدود ۴۰ میلیون تومان می رسید.
نظر کاربران
با 40 ملیون 10 سال پیش میشد یه خونه 50 متری نوساز تهران خرید الان با 400 ملیون هم نمیشه همونو بخری
پاسخ ها
من یادمه لندکروز 90 میلیون بود الان بالای یک میلیارد هستش
خاک برسراین مسعولین.ومدبران دزد
پاسخ ها
اين راهيه كه خودمون انتخاب كرديم و مقابله با امريكا كمي هم ممكنه تبعات داشته باشه ولي در عوض سرمون بالاست
سرت بالاست و به خوبی در حال سواری دادن ....
خر هم سرش همیشه بالاست
حالا پرایدم نمیدن
10سال قبل چیه همین اسفند دی ماه 96 چرا نمیگی
الان هرروز چند میلیون چند میلیون میره رو قیمت ماشین
خدا رحمت کند پدر و مادر احمدی نژاد را
پاسخ ها
خدایی خیلی زمانش وضعمون بهتر بود
زمان احمدی نژاد بهتر از الان بود چون این مسعولان بی عرضه زمان کمتری روی کار بودن
استارت همه این بدبختیا همون زمان احمدی نژاد بود...اگه اینطوره زمان خاتمی از همه این ها بهتر بود
از زور بدبختی مردم میگن رحمت به احمدی نژاد کسی که همه چیزو سوزوند
اقا ناموسا از این چیزا ننویسین. حالمون رو بدجوری گرفت.
چه مسئولینی داریم ما!چه آدمیانی اینا !ماشاالله به غیرتشون آدمایی که میخاستن سال قبل ماشین خبرت امسال باید موتور بگیرن پس فردا اگر دیر بجنبن دوچرخه
ماکسیما هم ۳۰ تومن بود. من قشنگ یادمه.
تا چشممون کور بشه شکم ها سیر بود هار شدیم گفتند شاه دزده خدا از سر تقصیراتمون بگذره حالا بفرمایید بدتر هم خواهد شد روزی برسه که سر تکه نانی همدیگه را بکشیم و برا خریدن ی دونه نون مجبور بشیم چک میلیونی بکشیم زیاد دور نیست اب میشه لیوانی ی میلیارد تومن
با این مطالب فقط مردم رو عذاب می دهید.
احمق خره بیشعوره
هرکی پراید بخره
خدا لعنت کرده مارو مردم زیادی ملت ایران داشتن پیشرفت میکردن انگلیس نامرد نمیذاره ملت ایران فریب داد
یه بنزو ۳ سال قبل خریدم ۴۵۰ ملیون الان شده یک ملیاردو ۲۰۰ ملیون
پاسخ ها
ارزش پولمون افت کرده وگرنه چیزی گرون کشده
خوب،.بِشکن بزنم برات؟
بلایی سر این مملکت آوردن که تا قرن ها ازش بنویسن