داستان غول آمریکایی معروف با پلاک ملی
طی این سال ها بار ها دیده شده که افرادی خاص با مجوزها و بعضا رانت هایی خاص، خودرو های ممنوعه ای را به کشور وارد نموده اند. از این رو زیاد دور از انتظار نیست که با دیدن یک آمریکایی غول پیکر مدل بالا آن هم با پلاک ملی، فورا فکرمان به سمت تاثیر “ژن خوب” در دریافت پلاک آن برود! اما داستان این غول آمریکایی فرق می کند. پس با ما باشید تا سرگذشت سلطان جاده های ایران را با هم مرور کنیم.
وبسایت کارتور: کشور ما نزدیک به چهار دهه است با انواع قوانین مختلف، با واردات آزاد خودرو مقابله کرده هست. طی هر دوره خودروهایی از برند های مختلف اجازه واردات به کشور را اخذ نموده اند و در دوره دیگر همان خودرو ها از فیلتر محدودیت های جدید عبور نکرده و ورودشان ممنوع شده است. در این میان تنها برند هایی که طی این سال ها به هیچ عنوان موفق به دریافت مجوز نشده اند، برند های آمریکایی بودند. خودرو های آمریکایی که به دلیل پیشینه شان پیش از انقلاب حتی این روز ها نیز در جامعه ایران از محبوبیت زیادی برخوردارند، نزدیک به چهار دهه از حضور در بازار خودروی ایران بازمانده اند.
اما طی این سال ها بار ها دیده شده که افرادی خاص با مجوزها و بعضا رانت هایی خاص، خودرو های ممنوعه ای را به کشور وارد نموده اند. از این رو زیاد دور از انتظار نیست که با دیدن یک آمریکایی غول پیکر مدل بالا آن هم با پلاک ملی، فورا فکرمان به سمت تاثیر "ژن خوب" در دریافت پلاک آن برود!
شورولت سیلورادو
سیلورادو نام وانت فول سایز و سنگین وزن شورولت است که از سال ۱۹۹۹ تا کنون به تولید می رسد. این وانت فول سایز که محبوبیت زیادی در بازار ایالات متحده دارد در سه ورژن ۱۵۰۰، ۲۵۰۰HD و ۳۵۰۰HD عرضه می شود. مدل ۳۵۰۰HD که قوی ترین و تنومند ترین عضو خانواده به شمار می رود دارای ۶ چرخ (دو چرخ در جلو و چهار چرخ در عقب) می باشد و به نوعی یک کامیون کوچک محسوب می شود. این کامیون کوچک قابلیت حمل ۳۳۰۰ کیلوگرم بار و توان بکسل کردن بیش از ۱۰ تن را داراست!
شورولت سیلورادو با پلاک ملی در ایران چه می کند؟!
شورولت پلاک ملی مورد بررسی کارتور، ظاهرا یک سیلورادوی ۳۵۰۰HD می باشد که بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ با موتور ۶۶۰۰ سی سی V۸ به بازار عرضه می شده. پس از هر نظر امکان ورود آن شدیدا غیر ممکن تلقی می شود! حال اما چطور؟
خودرویی که در تصویر مشاهده می کنید نه تنها یه سیلورادوی جدید نیست بلکه یک دستگاه شورولت سری C/K مدل ۱۹۷۸ (۱۳۵۷ شمسی) است که به طرز استادانه ای تبدیل به یک رپلیکای دقیق از نسل دوم شورولت سیلورادو شده است!
خودرویی که مدت هاست در فضای مجازی سر و صدایی به پا کرده است نه به وسیله مجوزها و زد و بند های خاص، بلکه توسط مالک خوش ذوق آن طی مدت دو سال از نو ساخته شده است!
این خودرو به وسیله اتاق فرسوده شورولت سری C/K با کارکرد ۲۵۰ هزار کیلومتر و به لطف قالب گیری از تنها نمونه اصلی سیلورادو در جزیره کیش و واردات عمده قطعات اصلی تبدیل به این غول جذاب شده است.
چگونه و به چه قیمتی؟
بابک قنبری، مالک و سازنده خوش ذوق این خودرو که پیشینه ای در بازسازی خودرو های کلاسیک دارد دو سال قبل شروع به تبدیل شورولت سری C/K قدیمی به سیلورادو می کند. تغییرات لحاظ شده شامل ساخت قطعات دست ساز و تهیه و واردات قطعات اصلی می باشد. قسمت های دست ساز که به وسیله فایبرگلاس و فلز ساخته شده اند شامل گلگیر حجم داده شده عقب، درب قسمت بار، اتاق بار، قاب روی چهار درب، رکاب ها، ستون ها، سپر عقب و هر ۶ پنجره خودرو می شود.
در مقابل امر هزینه بر تامین قطعات اصلی و خوراندن آن به اتاق شورولت سری C/K نیز شامل چراغ های جلو و عقب، گلگیر های جلو، سپر و جلوپنجره، درب موتور، آینه های جانبی، صندلی های برقی و شمار زیادی از لوازم مورد نیاز برای نصب این قطعات می شود. تمام این امور توسط ماهر ترین افراد در امر ساخت و بازسازی خودروهای کلاسیک انجام شده است.
نتیجه را اما می توان یکی از جذاب ترین و خاص ترین خودرو های حال حاضر ایران دانست که توجه صد درصدی رهگذاران را حتی بیش از یک خودرو چند میلیاردی به خود جذب می کند. مالک سیلورادو، این خودرو مثال زدنی را به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته که البته اگر جای او بودیم فکر فروش آن را نیز نمی کردیم!نتیجه را اما می توان یکی از جذاب ترین و خاص ترین خودرو های حال حاضر ایران دانست که توجه صد درصدی رهگذاران را حتی بیش از یک خودرو چند میلیاردی به خود جذب می کند. مالک سیلورادو، این خودرو مثال زدنی را به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته که البته اگر جای او بودیم فکر فروش آن را نیز نمی کردیم!
خودروی فوق از لحاظ فنی شامل تغییراتی نشده و پیشرانه ۵٫۷ لیتری V۸ شورولت ۳۵۰ به همراه گیربکس ۴ دنده اتوماتیک ۴۰۰ آن در سلامت کامل، این غول با جذبه را به حرکت در می آورند.
طی رانندگی کوتاهی که با خودرو داشتیم، پیشرانه قدرتمند خودرو در کنار تعویض نرم دنده ها و نرمی مثال زدنی فرمان حس جذابی را به راننده القاء می کرد. ارتفاع بسیار زیاد سیلورادو، سوار شدن در آن را دچار سختی می کند که البته از مزایای این ارتفاع می توان گفت که در ترافیک های شهری هیچ کس بالاتر از شما نخواد بود و تا افق ترافیک قابل مشاهده است!
نظر کاربران
همونطور که فراری و لامبورگینی و رولز رویس های 12 سیلندر وارد کردن و پلاک ملی هم شده، اینم ساده تر از اونا انجام شده،
اون عکسا هم واسه رد گم کنی و داستان سراییه،
وگرنه آدم عاقل متوجه میشه که این دروغی بیش نبود.
پاسخ ها
اخه چرا سرت نمیشه نظر میدی
برو پی کارت اوسکول
واوووو
چقد تمیز دراورده
آفرین به این ذوق...
عشق و هنره.
اولا داستان سرایی نکنید این وارداتیه مطمعمن باش هیچ کس نمیاد این همه هزینه برای یه وانت ۵۷ بکنه....دوما اگه هم راست باشه ببین چقدر آشنا و پارتی داشته که مجوز تغییر بهش دادن و این ماشین براش پلاک کردن ..پلیس برا یه چراغ ژتون گیر میده حالا به ماشین کاملا دستکاری شده مجوز بده
پاسخ ها
از داستان گذشته، به شعر رسیده
توی ایران 40 سال قیافه پیکان رو نتونستن تغییر بدن، قیافه پراید هم 25 ساله همونه،
حالا اینو تغییر بدن؟
مث مرد بگین وارد شد و پلاک شد، تمام.
احتمالا همه آقا زاده ها هم خودشون پراید و پیکان هاشون رو تبدیل به لامبورگینی و فراری کردند، خدایا از تقصیرات ما بگذر که فکر می کردیم اینا رو با رانت وارد کردند
غیر ممکنه . و کاملا دروغه .
ماشین واقعا مدل 57 بوده که یک آدم با سلیقه وخوش ذوق این ماشین ساخت که خودم شاهد همه مراحل ساختش بودم چون اون آدم باسلیقه بابای خودم هست بدون هیچ پارتی بازی و آشنا بازی هم این کارو کرد