درباره «رهام»، جدیدترین خودروی ساخت ایران
جدیدترین خودروی ساخت ایران با نام رهام در هفدهمین نمایشگاه خودروی شیراز رونمایی شد. یک خودروی سدان کامپکت که براساس پلتفرم بومی شرکت سایپا به نام SP۱۰۰، ساخته شده است. در ادامه با ما باشید.
برترین ها - محمدپارسا حاتمی: پس از مدتها انتظار و انتشار تصاویر غیر رسمی از محصول احتمالی سایپا، جدیدترین محصول این خودروسازی به عنوان خودرویی ملی و با نام رهام، رونمایی شد.
سالهاست که صنعت خودروسازی ما با تکیه بر قطعات و دانش برندهای خارجی سعی در تولید خودروهایی با عنوان خودروی ملی دارند، خودروهایی که به اسم خودروی ملی هستند اما در واقعیت هنوز این رویا به واقعیت تبدیل نشده است و با توجه به سابقهی بالای دو خودروسازی بزرگ کشورمان این سوال باقی میماند که آیا زمان آن نرسیده است که به خود کفایی برسیم و این رویای دیرینه را به واقعیت تبدیل کنیم؟
به هر حال جدیدترین خودروی ساخت ایران با نام رهام در هفدهمین نمایشگاه خودروی شیراز رونمایی شد. یک خودروی سدان کامپکت که براساس پلتفرم بومی شرکت سایپا به نام SP100، ساخته شده است. از آنجایی که اکثر خودروسازها از پلتفرمهای مشارکتی در محصولات خود استفاده میکنند، این بار شرکت سایپا با استفاده از پلتفرم بومی، گامی مهم را در بومی سازی خودروها و تولید خودروی ملی برداشته است.
پس از انتشار این خبر در شبکههای مجازی و سایتها متاسفانه در برخی موارد با بی احترامی و توهین همراه بود و تلاش های کم یا زیاد مهندسان در ساخت این خودرو نادیده گرفته شد. اما از حق نباید بگذریم که امروز طراحی رهام تا حد زیادی پخته است و نمی توان ایراد خاصی از آن گرفت. شاید ما بتوانیم به راحتی از پلتفرم ملی صحبت کنیم اما بی شک هیچ فرد کارشناس و غیر کارشناسی توقع ندارد که خودروسازی مانند سایپا با سابقه تولید پراید، تیبا و ساینا، بتواند امروز به پلتفرم ملی، آن هم بدون اتکا به طرح های گذشته جهانیان دست پیدا کند و بدیهی است که از نمونههای خارجی الگو برداری کرده باشد.
در کاتالوگ رهام اطلاعات موتور برلیانس سری H300 با حجم ۱۶۵۰ سی سی درج شده است و بسیاری دریافتند که در بحث پیشرانه، شرکت سایپا همکاری و مشارکتی با برلیانس چین داشته است. طبق اعلام سایپا، رهام از پیشرانه ای با حجم 1650 cc استفاده میکند که توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 154نیوتون متر استفاده میکند. رهام به طور کل در 6 تیپ متفاوت عرضه خواهد شد، دو تیپ ابتدایی با جعبه دنده 5 سرعته دنده ای عرضه خواهد شد و بقیه مدل ها از یک جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته مجهز به تیپترونیک استفاده خواهند کرد.
اما همکاری احتمالی سایپا با برلیانس و شرکتهای چینی به این جا ختم نشده و قتی به کابین رهام نگاه میکنیم، شباهت های بسیاری را میان آن و وولیکس C۳۰ پیدا خواهیم کرد. داشبورد رهام تنها در جزییات و ارتفاع دریچه های وسط با C۳۰ متفاوت است و در بقیه ویژگی ها با این خودروی چینی برابری می کند. همچنین وقتی به صندلی های این خودرو نگاه می کنیم، ارگونومی در نظر گرفته شده به هیچ وجه شباهتی به محصولات ایرانی ندارد. برخی، تقسیم بندی خطوط طراحی روی رودریهای رهام را بر مبنای برلیانس H۳۰۰ می دانند.
امکانات ایمنی و رفاهی رهام، نسبتا قابل قبول است. ۲ کیسه هوا در مدل استاندارد و ۶ ایربگ در نمونهی فولآپشن، ترمز ضد قفل (ABS) با فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD)، سان روف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی، تهویه مطبوع خودکار، صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینههای جانبی فلزی همراه باز و بسته شدن اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید و استارت دکمهای مهمترین امکانات رهام در مدلهای مختلف هستند.
قیمت سایپا رهام در تیپ های مختلف، نامشخص است اما بنا به اظهارات غیررسمی، در بازهی قیمتی ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد که اگر با این قیمت وارد بازار شود احتمالا با استقبال خوبی از طرف مردم ایران روبرو خواهد شد.
نظر کاربران
خودتون میگین موتر چینی ببنید چقدر هزینه شده تا این پلت فورم ساخته شده و با مدل مشابه خارجی ایتما از نظر قیمت و فنی میتونه رقابت کنه صد در صد نه ...متاسفم
کاری به غیر از مونتاژ وکپی کاری بلد نیستن...
اگه این خودرو واقعا همونطوری ک میگن بومی باشه و قطعات خارجی استفاده نشده باشه پس قیمت فوق العاده کمتری باید داشته باشه چون وسایل داخلی ک ربطی ب دلار نداره.حالا همینو باید قیمت بالا بزارن بعد بگن دلار گرونه
باشه
چه نام زیبایی . اسم اصیل ایرانی . واقعا قشنگه
پاسخ ها
به درد اسم ماشين نمى خوره
عجب... حتما ۸۰-۹۰ میلیون هم که حداقل قیمتشه
پاسخ ها
آ قا سردار سلام .قیمت ماشین های شماها چند است که بتوانم از شماها یک دستگاه ماشین را خریداری کنم. و به کجا مراجعه نماییم.
یه کپی کاری دیگه که با یکم دستکاری و قیمت بالا میندازن به ملت بدبختِ ماشین ندیده. چقدر زرنگن اینا تو چاپیدن مردم
خدا وکیلی یه گوگل یه نگاهی به رخ جلو فورد فیستا بندازین و عقب کیا اوپتیما مدل پایین
بیشتر از 30تا ارزش خرید نداره تازه ارفاق کردم مگرنه 25
یادش به خیر
می گفتن ال 90 به جای پیکان تولید میشه و ارزان و قیمتش زیر 10 میلیون و مناسب اقشار کم درآمد
می گفتن سمند به جای پیکان تولید میشه و ارزان و ...
می گفتن بهترین کیفیت و با بهترین قیمت به جای پیکان ارایه خواهد شد
می گفتن ...
پیکااااان ! کجایی که منو کشتن!
اتاق اینو میذارن رو یکی دیگه ، چراغها را با هم عوض میکنند ، گلگیر اونو میذارن رو یکی دیگه و خلاصه قطعات همدیگه را با هم عوض میکنند ودر آخر تعویض اسم.
ایرانی فقط آفتابه تازه تو این شرایط دلار فکر کنم آفتابه هم نتونن بسازن
پس موتور ملی که طراحی کردید چی شد؟ قبلا موتور فرانسوی میذاشتید رو ماشیناتون حالا هم چینی .بعد از یه عمر خالی کردن جیب مردم به اسم حمایت از خودروی ملی و داخلی نتیجش اینه.ظاهرش هم که هر قسمتش از یه ماشین کپی کردید .اگه ما نخوایم از شما حمایت کنیم چکار باید کنیم .شما خودرو ساز نیستید و با این رویه هم هیچ وقت نمیشید .اونایی که مایه دارن هیچوقت این آشغالا رو سوار نمیشن.حتی خود مسئولای مملکت . خدایااااااا ما رو از دست این تولید به اصطلاح ملی نجات بده .
بدون هیچ بررسی و علمی با توجه به سابقه درخشان سایپانتیجه میگیرم آشغاله
چوپان دروغگو بعداز ۵۰ یا شصت سال سابقه پراز خفت وننگ کلاهبرداری و دست کجی وتقلب دوباره آمده ودروغ میگوید!اگرکه کور وکریا افلیج های دنیا رو جمع میکردند پس از پنجاه شصت سال سابقه خودروسازی در ایران تا حالا دیگه خودروساز که چه عرض کنم مثل چینی ها یا مهندسان وطراحان کره ای باغیرت و وطن پرست تا حالا خودرو و قطعه به دنیا صادرکرده بودند!اما چه فایده که رگ دزدی وکلاهبرداری و دروغ فرصت فکرکردن به خودروساز شدن را به همراه یه جو غیرت نداشته به این دو شرکت متقلب ودست کج و منفور نزد مردم ایران نداد ونخواهد داد چون ذات سهامداران این دو حلبی ساز منفور تا ابد الدهر خرابه این خط این نشان!کجای دنیا طرح آن دانشجوی نخبه ای که در مصاحبه اش گفت این دو شرکت طرح های ما را بی محل یا به تمسخر میگیرند از این برخوردها ی زشت انجام میدهند؟ رفتارهایی زشت ازجمله گرفتن پول وسرکیسه کردن مردم و تحویل ندادن این حلبی ها با رکورد مصرف ۹۵ملیون لیتر سوزاندن بنزین در روز با تولید گاری های فرسوده صفرکیلومتر
پاسخ ها
خواهشانگید خودرروی ملی ... خودرویی که با یه کم تحریم قدرت تولیدش رو از دست میدید کجاش ملیه
موتورش كه چيني برليانسه
طراحي بدنه هم چيني و قالبهاش و از چين خريدند
برادر چين اين ماشين و توليد كرده فقط قرار تو سايپا مونتاژ بشه
وقتي تونستيد يه بدنه منحصر به فرد طراحي كنيد با يك موتور 100% ايراني اونوقت بگيد خودرو ساختيم
چراغ عقبش نتونستند در بيارن چراغ پارس تندر رو گذاشتن ...!!!!
چراغ عقبش خيلي ضايع است
كلا وقتي به خودرو هاي ايراني نگاه ميكني سر و ته اش به بدنش نميخوره اونم بخاطره اينه كه عقب و جلوي خودروي هاي مختلفي رو به يك بدنه ديگه ميچسبونند
مثل رهام و دنا
دوستان سايپاي گفتند چون چراغ عقب گرون بوده چراغ پارس تندر و گذاشتن روش