فایدهها و معایب باد نیتروژن لاستیک خودرو
مدتهای زیادی است که آپاراتیها لاستیک خودروها را با اکسیژن پر میکنند، اما همانگونه که حتماً میدانید در کنار هوا، نیتروژن نیز گزینه خوبی برای باد لاستیک بهحساب میآید. نیتروژن ثبات بیشتری نسبت به اکسیژن دارد و به همین دلیل در مسابقات اتوموبیلرانی، هواپیماها، شاتلها و ماشینهایی که در صنعت حضور دارند به جای اکسیژن از نیتروژن استفاده میشود.
برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: مدتهای زیادی است که آپاراتیها لاستیک خودروها را با اکسیژن پر میکنند، اما همانگونه که حتماً میدانید در کنار هوا، نیتروژن نیز گزینه خوبی برای باد لاستیک بهحساب میآید. نیتروژن ثبات بیشتری نسبت به اکسیژن دارد و به همین دلیل در مسابقات اتوموبیلرانی، هواپیماها، شاتلها و ماشینهایی که در صنعت حضور دارند به جای اکسیژن از نیتروژن استفاده میشود.
این امر باعث شده تا بعضی از مالکین خودرو به این فکر بیافتند که نیتروژن را در خودروهای معمولی نیز استفاده کنند. حضور نیتروژن به جای اکسیژن در لاستیک خودروهای معمولی بیفایده نیست اما فاکتورهای مختلفی را در این زمینه باید در نظر گرفت. به همین دلیل در ادامه قصد داریم با هم نگاهی به فایدهها و معایب استفاده از نیتروژن در لاستیک خودرو داشته باشیم.
در همین ابتدا باید به این نکته اشاره شود هوایی که ما تنفس میکنیم و باد لاستیک خودروها را تأمین میکند حاوی ۷۸ درصد نیتروژن است، از طرف لاستیکی که با نیتروژن باد میشود حدود ۹۳ تا نهایتاً ۹۵ درصد محتوی نیتروژن خواهد بود. به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی میتوان گفت فرق زیادی در عمل برای خودروهای معمولی که با اکسیژن باد میشوند نسبت به نیتروژن وجود ندارد.
لاستیکی که با نیتروژن باد شده دیرتر خالی میشود
لاستیک خودرو در حین چرخش انعطاف پیدا میکند و در نتیجه باد تیوپ لاستیک در دراز مدت خالی میشود. اما اتمهای نیتروژن ابعاد بزرگتری نسبت به اتمهای اکسیژن دارند و به همین دلیل از مولکولهای تیوپ و لاستیک خودرو به راحتی عبور نمیکنند.
در نتیجه آمار نشان داده باد لاستیکی که با اکسیژن پر شده است چیزی حدود ۱.۶ برابر نسبت به نیتروژن سریعتر خالی میشود.
قیمت باد نیتروژن نسبت به اکسیژن بیشتر است
آپاراتیهای زیادی را سراغ داریم که کمپرسور باد آنها تنها اکسیژن را به داخل لاستیک هدایت میکند و در نتیجه برای باد کردن لاستیک خودرو با نیتروژن باید حتماً به سراغ آپاراتیهای خاص بروید. از طرف دیگر قیمت باد نیتروژن نیز نسبت به اکسیژن بیشتر است.
خوشبختانه نیتروژن و اکسیژن به راحتی با هم ترکیب میشوند و اگر لاستیک خودروی شما پیش از این با نیتروژن باد شده بود و برای تجدید باد به آپاراتیهای مجهز به کپسول نیتروژن دسترسی نداشتید میتوانید باد لاستیک خودرو را با اکسیژن تجدید کنید.
نیتروژن در لاستیکها مصرف بنزین را کاهش میدهد
حتماً به خوبی میدانید که کاهش باد لاستیک، اصطکاک بیشتر لاستیکها و افزایش مصرف بنزین را به دنبال دارد. اما همانگونه که اشاره شد نیتروژن بیشتر در لاستیک خودرو باقی میماند و در نتیجه خوردویی که لاستیکهای آن با نیتروژن باد شده باشد مصرف بنزین کمتری دارد.
البته اگر مرتب باد لاستیکها را کنترل کنید چنین فرآیندی در استفاده از اکسیژن نیز صدق میکند و نیازی به نیتروژن ندارید.
فرآیند باد کردن لاستیک با نیتروژن دشوار و زمانبر است
باد کردن لاستیکها با نیتروژن به اندازه اکسیژن راحت نیست و پیچیدگیهای خاص خودش را دارد. از طرف دیگر اگر برای اولین بار لاستیکها را با نیتروژن باد میکنید باید حتماً تیوپ لاستیک از اکسیژن خالی شود که این فرآیند نیز زمانبر و دردسرساز است.
استفاده از نیتروژن در لاستیکها به هندلینگ خودرو کمک میکند
خودروها هندلینگ مشخصی دارند و حضور نیتروژن در لاستیکهای یک خودرو در هندلینگ آن معجزه نمیکند اما از آنجایی که باد نیتروژن ثبات بیشتری را در اختیار لاستیکها قرار میدهد خودرویی که لاستیکهای آن با نیتروژن باد شده باشد در بهترین حالت هندلینگ خود قرار میگیرد. این فرایند برای رانندگانی که وسواس زیادی در خصوص هندلینگ خودرو دارند کاملاً مشخص خواهد بود اما رانندههای معمولی متوجه این تفاوت جزئی نخواهند شد.
نیتروژن عمر لاستیکها را بیشتر میکند
از آنجایی که نیتروژن دیرتر تخلیه میشود، فشار بهینهای از باد در لاستیکها قرار میگیرد. در نتیجه اصطکاک لاستیک با سطح جاده کاهش پیدا میکند و ساییدگی کمتر لاستیکها را در دراز مدت شاهد هستیم.
از طرف دیگر در اکسیژن، آب نیز به مقدار کمی وجود دارد که در حین باد کردن لاستیک به داخل تیوپ منتقل میشود. زمانی که لاستیک در اثر حرکت داغ میشود آب موجود در تیوپ تبخیر خواهد شد و احتمال اینکه باعث زنگ زدن رینگ و سایر قسمتهای اطراف لاستیک وجود دارد.
پس از باد کردن لاستیک با نیتروژن باز هم احتمال نیاز به تجدید باد وجود دارد
همانگونه که اشاره کردیم نیتروژن اتمهای بزرگتری دارد و خروج آنها از مولکولهای لاستیک خوردو دشوار است اما باز هم نیتروژن در عرض چند ماه تخلیه میشود، این فرآیند زمانی که هوا سردتر میشود سرعت بیشتری نیز بهخود میگیرد و در نتیجه در فصلهای پاییز و زمستان بهتر است حتماً فشار هوای لاستیکهایی که با نیتروژن باد شدهاند را کنترل کنید و در صورت کاهش فشار، خودرو را به آپاراتیهای مجهز به کپسول نیتروژن ببرید.
سخنپایانی
در مجموع باید گفت نمیتوان برای تمامی خودروها یک نسخه واحد پیچید و استفاده از نیتروژن را در آنها توصیه کرد. از طرف دیگر همانگونه که در بالا اشاره کردیم به هر اندازه هم که نیتروژن لاستیکهای شما خالص باشد باز هم نمیتوانید ۱۰۰ درصد لاستیکها را با نیتروژن باد کنید.
در این بین کاهش مصرف سوخت نیز در خودرویی که لاستیکهای آن با نیتروژن باد شده است چندان محسوس نخواهد بود. در نتیجه پیشنهاد میکنیم اگر به فکر صرفجویی در مصرف خودرو و کاهش استهلاک لاستیکها هستید به جای استفاده از نیتروژن میتوانید با زیرنظر گرفتن فشار لاستیکهایی که با اکسیژن باد کردهاید از یک طرف عمر لاستیکها را بیشتر کنید و از طرف دیگر دردسرهای باد کردن لاستیک خودرو با نیتروژن را تحمل نکنید.
در پایان پیشنهاد میکنیم اگر شما هم تجربهای در استفاده از نیتروژن یا اکسیژن در لاستیکهای خودروی خود دارید، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را در جریان تجربههای مفید خود در این زمینه قرار دهید.
نظر کاربران
اینکه همش محاسن بود
در فصل گرما هم ممکنه باعث خنکتر شدن لاستیک بشه.البته نیتروژن باعث میشه ماشین خشکتربشه نثبت ب بادمعمولی
با سلام : اینجانب یک بار در جایی مطمئن 4 تا تایر خود را باد نیتروژن زدم ولی طبق گفته شما مصرف سوخت تغییر زیادی نکرد ولی یک نکته مفتی که احساس کردم کوبش خودرو از روی دست انداز ها و سرعت گیر ها خیلی زیاد شد به طوری که خودرو نرمی خود را از دست داد و با خالی کردن نیتروژن و پر کردن با باد معمولی مشکل بر طرف شد
سلام
با تجربه ای که دارم باد نیتروژن بهتر از اکسیژن هست بخصوص در مناطق گرمسیر چون لاستیک را خنک نگه میدارد...البته در مناطق سرد سیر بخصوص زمستان باد نیتروژن مناسب نیست چون باعث خشک شدن لاستیک میشه...ولی در مناطق گرم یا بها رو تابستان باد نیتروژن کمک زیادی به عمر لاستیک و نرم شدن خودرو میشه و مصرف خودرو را به شکل محسوسی کاهش میده...
سلام من مدت سه سال و 92000 کیلومتر با نیتروژن دو جفت لاستیک خراب کردم. ماشین نرم تر میشه ، تاثیری در سوخت نداره ولی متاسفانه عمر لاستیک خیلی کم میشه.اولش فکر میکردم مربوط میشه به جنس لاستیک ها ولی یک بار شاگرد آپاراتی بهم گفت نیتروژن نزن لاستیک هات خراب میشه اولش بهش خندیدم و به حساب خودم چندتا دلیل علمی نظیر موارد بالا براش آوردم ولی واقعا حرفش درست بود.من همیشه از لاستیک های ژاپنی استفاده میکنم و از وقتی که اکسیژن استفاده میکنم عمر لاستیک هام خیلی زیاد شده.
در رابطه با نیتروژن چگونه بفهمیم که آپاراتی واقعا نیتروژن به لاستیک زده آیا راه و روشی برای فهمیدن هست با تشکر
هیچ تفاوت محسوسی با هم ندارن علاوه بر این منظور از اکسیژن در متن احتمالا هوا بوده
به تیوب اشاره کردید .خودروهای الان تیوب لس هستند تیوب ندارند
سلام من رو سمند باد نیتروژن زدم ماشین خیلی سبک شد تو دست اندازا ماشین کمتر بالا پایین میشد در کل خیلی عالیه هگه نیتروژن واقعی براتون بزنن ارزش داره قیمتش هر چرخ ۷ تومنه
من اپاراتی دارم وکلی مشتری باد معمولی بزن ولی بیست روز یه بار چرخها رو بادگیری کن نیتروژن تو زمستون چرخها رو خشک میکنه جلوبندی رو داغون ورو لاستیکها ترک میندازه نیتروژن اگه خیلی با دقت هم زده بشه فقط تو گرما جواب میده زمستون باید خالی بشه میگی نه امتحان کن