خودروهای سدان ارزان
ارد فضاي داخلي خودرو شده و با طراحي نسبتا امروزي و نيمه اسپرت محيط داخلي آشنا شديم. صفحه کيلومتر و فرمان سه پره Voleex C۳۰ نسبت به رقبا حالت اسپرتي دارند که راننده را مشتاق به رانندگي با اين سدان کوچک چيني مي کند.
گريت وال وليکس C30
تست و بررسي: وارد فضاي داخلي خودرو شده و با طراحي نسبتا امروزي و نيمه اسپرت محيط داخلي آشنا شديم. صفحه کيلومتر و فرمان سه پره Voleex C30 نسبت به رقبا حالت اسپرتي دارند که راننده را مشتاق به رانندگي با اين سدان کوچک چيني مي کند. در قسمت مياني داشبورد دريچه هاي سيستم تهويه مطبوع ، راديو پخش و پنل کنترل تهويه مطبوع قرار گرفته و با روکش پلاستيکي نقره اي رنگ پوشيده شده اند که همچنان به حالت اسپرتي داخلي کمک نموده است و ارگونومي آن همانند ديگر چيني ها قابل قبول نيست که در رانندگي توجه راننده را براي استفاده از راديو پخش و تهويه مطبوع به خود جلب مي کنند. قسمت رويي داشبورد با پلاستيک نرم پوشش داده شده که نسبت به ديگر هموطنان Voleex C30 مرغوب تر به نظر مي رسد. رو دري ها از هماهنگي خوبي با داشبورد بهره مي برند که پيشرفت چيني ها را در بخش طراحي داخلي گوش زد مي کند.
بر روي صندلي راننده قرار مي گيريم. ارگونومي صندلي ضعيف است و بدن را درون خود قرار نمي دهد که اين مهم در رانندگي هاي پر تنش و جاده هاي کوهستاني اعتماد به نفس راننده را به مقدار قابل توجهي کاهش مي دهد. پيشرانه ۴ سيلندر و ۱۶ سوپاپ Voleex C۳۰ که ۱۴۹۷ سي سي حجم دارد قادر به توليد ۱۰۴ اسب بخار و ۱۳۸ نيوتن متر نيروي گشتاور در ۴۲۰۰ دور در دقيقه توليد مي کند که با توجه به وزن ۱۱۴۵ کيلوگرمي آن انتظار شتاب گيري خوبي از آن مي رود. دنده ۱ درگير است و شروع حرکت با هرزگردي اندکي آغاز مي گردد. شتاب گيري ضعيف خودرو از شروع حرکت نمايان مي شود. تعويض دنده ها نرم انجام مي شود و عملکرد گيرباکس ۵ سرعته دستي تا حدودي ضعف قدرت موتور را پنهان مي کند که براي نمونه هاي مجهز به گيرباکس CVT قطعا ضعف قدرت نمود بيشتري پيدا مي کند. کشش ثانويه نيز همانند شتاب اوليه کمتر از حد انتظار بود و با شيفت دنده به ۳ که نيازمند گشتاور براي طي مسير است خودرو دچار افت محسوس شتاب شده و وجود سربالايي هم مزيد بر علت شد تا نيازمند معکوس از ۳ به ۲ شويم تا از ادامه حرکت باز نمانيم!
هندلينگ و فرمان پذيري Voleex C۳۰ با وجود سيستم تعليق حلقوي مارپيچ مجزا با ستون مک فرسون در جلو و در عقب يک تکه با فنر حلقوي است که حد مطلوبي قرار دارد. فقط در طول آزمايش دچار کم فرماني يا (Under Steer) شده و خبري از بيش فرماني و بر هم خوردن قسمت انتهايي خودرو نبود که از اين حيث پيش از رقباي چيني خود قرار مي گيرد. کيفيت سواري تحت تاثير فرمان پذيري مطلوب خودرو قرار نگرفته و سواري دل چسب و بدون ضربه هاي اضافي را براي سرنشينان رقم مي زند. البته همانند غالب خودرو هاي چيني تکان هاي عرضي همچنان در Voleex C۳۰ وجود دارد که موجب حس ترس در مواجه شدن با پيچ ها براي راننده مي شود. عملکرد ترمز ها با وجود سيستم هاي ABS + EBD و ديسک هاي دوجداره خنک شونده در جلو و ديسکي در عقب براي نگه داشتن اين خودرو ۱۱۴۵ کيلويي به زحمت افتاده و دچار اندکي ضعف هستند.
رقبای داخلی و خارجی
MVM ۵۳۰
Lifan ۶۲۰
Hyundai Verna
پیشنهاد نهایی
هجوم خودرو هاي چيني به بازار ايران و تن دادن بازار به آن ها موجب شده تا هر روز خبر هاي جديدي از ورود محصولات گم نام ديگري به گوش برسد که به چشم منبع درآمد به ايران نگاه مي کنند. توجه وارد کنندگان به سدان هاي کوچک شهري که جز پرطرفدارترين کلاس هاي خودرويي در ايران محسوب مي شود ، موجب ايجاد فضاي رقابتي چيني ها دور از وطن خود شده است. اگر اعتبار پايين خودروهاي چيني مساله مهمي براي شما نيست، سراغ گريت وال برويد.
ارسال نظر