۷ مدل پورشه با افزایش قیمت سرسام آور
پورشه یکی از برندهایی است که همواره در جهان خودرو مورد توجه علاقه مندان خودروهای اسپرت و لوکس بوده . بنابراین محصولات قدیمی آن پس از گذشت مدتی به کلاسیک هایی ارزشمندت و محبوب بدل می شوند اما این پروسه برای تمامی مدل ها به یک سرعت نیست.
هفته نامه خودرو امروز: پورشه یکی از برندهایی است که همواره در جهان خودرو مورد توجه علاقه مندان خودروهای اسپرت و لوکس بوده . بنابراین محصولات قدیمی آن پس از گذشت مدتی به کلاسیک هایی ارزشمندت و محبوب بدل می شوند. اما این پروسه برای تمامی مدل ها به یک سرعت نیست. برخی موارد همانند ۹۵۹ و کررا GT که خودروهایی خاص و تولید محدود هستند به سرعت به چنین جایگاهی می رسند و برخی دیگر ممکن است ده ها سال با قیمتی پایین در دسترس باشند.
مورد دوم اما معمولا از نظر بسیاری از علاقه مندان دور می ماند. در صورتی که باید به آنها به عنوان گزینه های سرمایه گذاری و یا مناسب برای خرید نگاه کرد. در این مطلب قصد داریم تا برخی از این پورشه های تحسین شده که در آینده از نظر قیمت بالاتر می روند را معرفی کنیم.
۹۱۴
پورشه ای که در حقیقت قرار بود تا محصولی از فولکس واگن باشد، در میانه راه به مهندسان پورشه سپرده شد تا در نهایت به عنوان محصولی عرضه شود که توسط هر دو برند به بازار راه یابد. به همین جهت و به خاطر ظاهر ویژه آن، از همان ابتدا بسیاری 914 را یک پورشه حقیقی نمی دانستند.
تنها سری ۶ سیلندر آن با موتور ۲ لیتری ۹۱۱ بود که توانست نظر مثبت بسیاری را به خود جلب کند. با آن که ۹۱۴ در نهایت نتوانست طرفداران زیادی داشته باشد، امروزه رفته رفته علاقه مندان بیشتری به آن روی خوش نشان می دهند. این پورشه موتور وسط در حقیقت جد مستقیم مدل باکستر محسوب شده، از نظر سادگی تعمیرات و بازسازی نیز خودرویی بسیار مناسب است.
911 تارگا (964)
پس از نسل کلاسیک ۹۱۱ پورشه با تغییراتی کلی اما محتاطانه، نسل جدیدی را با کد ۹۶۴ عرضه کرد. این نسل گونه های متفاوتی داشت که امروزه برخی از آنها قیمت نسبتا بالایی دارند اما در میان مدل هایی که در تیراژی نسبتا اندک عرضه شده اند، مدل تارگا هنوز دچار افزایش قیمت نشده است.
علل بسیاری در این مسئله موثرند که شاید اصلی ترین مورد، نبود تفاوتی جدی بین این سری و سری کوپه و تیراژ بالاتر آن نسبت بهت مواردی همانند توربو و RS است. با این حال گونه های تارگا 911 همواره خاص و قابل توجه به نظر می رسند و همین وضع برای نسل 964 نیز اتفاق خواهد افتاد. تا آن زمان می توان روی این نسل از 911 به عنوان یک گزینه مناسب برای خرید یک کلاسیک با قیمت مناسب حساب کرد.
۹۲۴
باز هم همکاری 911 پورشه با یک کمپانی هموطن و این بار ساخت یک محصول با کمک مهندسان آئودی! آئودی قرار بود تا یک خودرو اسپرت راهی بازار کند اما در نهایت نتوانست این پروژه را به سرانجام برساند و مهندسان پورشه که در طراحی و مهندسی این خودرو نقش داشتند، آن را به خانه آوردند تا در نهایت جانشین مدل 914 یعنی 924 معرفی شود.
این خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر در جلو سود می جست و در زمان خود از نظر مشخصات فنی از بسیاری رقبا برتر بود ولی باز هم بسیاری از طرفداران سنتی پورشه با فلسفه کلی آن مشکل داشتند. با این حال فروش آن در بازارهایی همانند آمریکا بسیار مناسب بود. به عنوان یک محصول پرفروش هنوز ۹۲۴ به عنوان یک کلاسیک گران قیمت مطرح نشده اما به زودی این خودرو نیز شامل روند افزایش قیمت خواهد شد.
911 سری G
سری دوم ۹۱۱ که در اوایل دهه ۷۰ معرفی شد، در حقیقت یک فیس لیفت و بهبود مهندسی از نسل اول این خودرو بود. بنابراین بسیاری این سری مشهور به سری G را در کنار سری قبل از فیس لیفت به عنوان ۹۱۱ کلاسیک می شناسند. با این حال سری بعد از فیس لیفت که در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی عرضه شد، امروزه قیمت چندان بالایی ندارد.
موارد زیادی در این وضعیت تاثیر داشته که شاید مهم ترین موارد تیراژ بالا و دوره تولید طولانی است اما در کنار این مسئله، مشکلات فنی این نسل است. با توجه به قدرت نسبتا بالا و وزن اندک در کنار قرار گیری پیشرانه در عقب خودرو، کنترل این نمونه ها دشوار است و بدین ترتیب کنترل آنها برای بسیاری از رانندگان دشوار است.
نسل اول باکستر (۹۸۶)
بسیاری باکستر را خودرویی می دانند که ناجی پورشه در سخت ترین روزهایی شد که رفته رفته پورشه به ورشکستگی نزدیک می شد. خودرویی با مشخصات فنی خوب و ظاهری زیبا که تفاوت قیمت زیادی با 911 داشت اما از بسیاری جهات تفاوتش با آن اندک بود. در نهایت همین ویژگی ها سبب شد تا فروشی بالا نصیب باکستر شود و سودی سرشار به پورشه برسد.
امروزه شاید ارزان ترین پورشه موجود در بازار را بتوان نسل اول باکستر دانست اما با این حال بسیاری خرید این خودرو را به علاقه مندان پیشنهاد می کنند. عملکرد فنی باکستر اول هنوز هم با خودروهای مدرن قابل قیاس است و در عوض این نسل در حال تبدیل شدن به یک کلاسیک جوان است.
911 (996)
نسلی از ۹۱۱ که در اواخر دهه ۹۰ میلادی عرضه شد، از بسیاری جهات مورد انتقاد علاقه مندان قرار گرفت. اول از همه این که این نسل اولین مدلی از ۹۱۱ بود که سیستم هواخنک نسل های متمادی این خودرو را کنار گذاشته، از پیشرانه ای آب خنک استفاده می کرد.
نکته دوم اما شباهت بیش از حد این خودرو به برادر کوچک ترش یعنی باکستر بود که اندکی قبل عرضه شده بود. با این حال نسل 966 خودرویی تحسین شده از آب در آمد و بسیاری آن را خودرویی مناسب استفاده روزمره می دانستند. تیراژ بالا در کنار سن نه چندان زیاد و مشخصات آن سبب شده تا امروزه قیمت 966 چندان بالا نباشد. با این حال در آینده قطعا 966 نیز خودرو ارزشمندی خواهد بود.
۹۱۱ GT۳ (نسل ۹۷۷)
پورشه در نسل 996 بود که برای اولین بار سری GT3 را به عنوان گونه سبک و نیمه مسابقه ای 911 عادی بدون سیستم های پرخوران و به صورت دیفرانسیل عقب عرضه کرد. استقبال بالا از این نسل بود که در جانشین آن یعنی نسل 997 نیز گونه GT3 عرضه شد. این مدل حتی از سلف خود نیز بهتر بود و به لطف هندلینگ تحسین شده اش، در زمان خود از برترین خودروهای اسپرت بود.
عرضه گونه ۴ لیتری این نسل در کنار معرفی نسل جدید ۹۹۱ سبب شده تا قیمت سری اول GT۳ نسل ۹۹۷ به شدت کاهش یابد. با این حال هنوز هم این خودرو یک سوپر اسپرت چابک است که در آینده نزدیک به لطف تولید محدود بودنش، ارزش بالایی خواهد داشت.
ارسال نظر