هایما S۷ توربو؛ طلوع یک مدعی
هایما یک برند خودروسازی چینی است که در سال ۱۹۹۲ میلادی پایه گذاری شده و همانطور که انتظار می رود، در زمینه تولید و مونتاژ وسایل نقلیه فعالیت می کند. ۴۹ درصد سهام این برند تحت مالکیت برند معتبر FAW قرار دارد، ۴۹ درصد دیگر متعلق به گروه خودرویی «هاینان» بوده و ۲ درصد باقیمانده نیز متعلق به دولت چین (استان هاینان) است.
هاینان + مزدا
هایما یک برند خودروسازی چینی است که در سال ۱۹۹۲ میلادی پایه گذاری شده و همانطور که انتظار می رود، در زمینه تولید و مونتاژ وسایل نقلیه فعالیت می کند. ۴۹ درصد سهام این برند تحت مالکیت برند معتبر FAW قرار دارد، ۴۹ درصد دیگر متعلق به گروه خودرویی «هاینان» بوده و ۲ درصد باقیمانده نیز متعلق به دولت چین (استان هاینان) است. اما با توجه به اینکه هایمان فعالیت خود را به عنوان شریک کاری کاملا مستقیم «مزدا» شروع کرد، نام این خودروساز نیز از ترکیب دو واژه «هاینان» و «مزدا» خلق شده و به همین خاطر در بسیاری از محصولات این خودروساز از تکنولوژی این برند خوشنام ژاپنی استفاده شده است.
یک فیس لیفت ساده و موفق
همانطور که گفته شد، نمونه توربوی هایما S۷ به غیر از تفاوت سیستم تنفس پیشرانه و بهره گیری از توربوشارژر، از ظاهری متفاوت نیز بهره می برد و درواقع نسخه فیس لیفت این خودرو محسوب می شود. S۷ فیس لیفت از نظر ابعاد کلی بدنه، تفاوت خاصی نسبت به نسخه ساده ندارد ولی به دلیل بهره گیری از پوزه ای متفاوت، در حدود ۳ سانتی متر طویل تر از نمونه اش پیش از فیس لیفت است. در چراغ های جلوی این خودرو، یک ردیف LED برای چراغ روشنایی روز (DRL) به چشم می خورد و در بالای آن، یک لنز برای نور پایین و یک کاسه ای برای نوربالا تعبیه شده که البته زمانی که نوربالا را فعال می کند، برعکس بسیاری از خودروها نور پایی از کار نمی افتد و نور بالا و نورپایین با هم روشن می مانند.
در دو طرف سپر نیز دو عدد مه شکن دایره ای هالوژنی قرار گرفته که البته قدرت نورافشانی چندان زیادی برای راننده ندارد ولی برای شناسایی شدن خودرو در مه، کاربردی خواهدبود. جلوپنجره استیل بزرگ خودرو با ۹ خط عمودی و لوگوی بزرگ «هایما» که در وسط آن قرار گرفته، تکمیل گر پوزه این خودرو است و البته قاب نقره ای رنگی که دور محفظه پروژکتور نقش بسته نیز هماهنگی خوبی با این جلوپنجره دارد. آیینه های جانبی نسبتا بزرگ هستند و به غیر از مجهزشدن به چراغ راهنما، قابلیت باز و بسته بدون دخالت دست و از داخل کابین خودرو را دارند.
همان طور که گفته شد، هایما S۷ یک کراس اوور کامپکت است که البته از نظر ابعاد بیرونی اگر خواسته باشیم با محصولات کره ای مقایسه کنیم، چیزی بین هیوندای سانتافه و هیوندای توسان قرار می گیرد. در واقع این کراس اوور چینی حتی در قیاس با محصولاتی مثل جک S۵ نیز اندکی بزرگ تراست و با توجه به فاصله بین دو محور ۲.۶ متری، به نظر می رسد که فضای داخلی بزرگ تری نسبت به محصول جک به شما ارائه کندو البته درواقعیت نیز این چنین است. درواقع با بازکردن درهای این خودرو، فضای داخلی متفاوتی نسبت به برخی از دیگر خودروهای چینی عایدتان خواهد شد.
کیفیت متریال به کاررفته در داخل کابین این خودرو کم و مایوس کننده نیست و برعکس بسیاری از خودروهای چینی قدیمی تر، بوی پلاستیک شدید در داخل کابین به مشام نمی رسد. طراحی داخلی و به ویژه کنسول میانی اندکی حال و هوای هیوندای را به شما القا می کند، ولی وجود تریم داخلی دورنگ مشکی/ نارنجی تودوزی چرم مصنوعی این خودرو، اندکی از کارکتر خانوادگی این خودرو فاصله دارد. در جلوی راننده، غربیلک چهارشاخه با روکش چرمی و دربرگیرنده دکمه های کنترل سیستم صوتی و کامپیوتر سفری نقش بسته و در چهار جهت قابل تنظیم است.
بالابرهای هر چهار شیشه برقی است و هایما از سیستم بالابر اتوماتیک برای شیشه راننده بهره جسته است. همچنین سانروف برقی دوحالته، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب به همراه دوربین 360 درج، قفل کودک درهای عقب، نمایش میزان باد تایرها، تنظیم برقی صندلی راننده و تنظیم دستی صندلی شاگرد، گرمکن صندلی های جلو، سیستم ورود و استارت بدون سوییچ، کروز کنترل و... از جمله دیگر امکانات این خودرو هستند. همچنین در بخش ایمنی سرنشینان نیز هایما S7 از 4 ایربگ (سرنشینان جلو و جانبی)، سیستم قطع سوخت هنگام تصادف و پایه های ایزوفیکس بهره می برد.
پیشرانه توربو، تجربه رانندگی
بگذارید قبل از هر چیز، S۷ توربو را از حیث اعداد و ارقام مبحث فنی بررسی کنیم. هر چند که S۷ ساده از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری با بیشینه توان ۱۴۸ اسب بخار بهره می برد اما نمونه توربوی این خودرو ۰.۲ لیتر حجم کمتر دارد به لطف بهره گیری از سیستم پرخوران توربوشارژر، قادر به ارائه بیشینه قدرت ۱۷۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه اعلام شده و از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک بهره می برد. صدای پیشرانه از مرحله استارت تا رسیدن به دمای ایده آل مثل هر خودروی دیگر زیادتر از حالت عادی است اما به محض گرم شدن موتور، دیگر خبری از صدا و لرزش اضافی نیست و قلب ۱۷۰ اسبی این خودرو کم صدا خواهدبود. هر چند که احتمالا S۷ توربو با جعبه دنده دستی نیز به بازار عرضه خواهدشد.
هندلینگ و مانورپذیری
S۷ خودروی چندان مانورپذیری نیست و در تست اسلالوم، جدای از بازی های عرضی شدید بدنه، جنس خشک و نسبتا لیز چرم غربیلک، اجازه چرخاندن بدون استرس سکان خودرو را به شما نمی دهد و البته خاموش کردن سیستم کنترل پایداری نیز وضعیت را بدتر می کند. ترمزهای خودرو به لطف بهره گیری از ABS و EBD، عملکردی متوسط دارند ولی با افزایش تعداد سرنشینان و سنگین تر شدن خودرو باید احتیاط بیشتری به خرج دهید.
ختم ماجرا
هایما S7 ترولو اتوماتیک در حال حاضر با قیمت 91 میلون و 74 هزار تومان و موعد تحویل 30 روز کاری به دست خریداران می رسد و البته دو شرایط پیش فروش با ودیعه 45 و 30 میلیون تومانی نیز برای این خودرو میسر است. اما باید توجه داشته باشید که این 91 میلیون تومان پول، برای یک شاسی بلند چینی با ظاهری خوب، امکانات کافی و پیشرانه ای سرزنده خرج می شود. هر چند که برخی موارد مثل پایداری، عایق صوتی کابین، کیفیت مونتاژ، عملکرد جعبه دنده و... در این خودرو می توانست بهتر باشد. در پایان لازم می دانیم که از همکاری نمایندگی ایران خودروی یوسفی شهرستان شاهرود (کد 3417) و آقای محمد یوسفی کمال قدردانی را به جای آوریم.
نظر کاربران
طلوع یک بنجل دیگر