۶۳۹۴۹
۵۰۱۸
۵۰۱۸
پ

بازگشت ژاپنی محبوب به خیابان

هوندا خیابان های ایران را می گیرد؟

اوج محبوبیت هوندا در ایران، به دهه ۹۰ میلادی باز می‌گردد. زمانی که سیویک و آکوردهای جوان پسند درخیابان‌های تهران و دیگر شهرها پادشاهی می‌کردند. از آن زمان بیش از ۱۰سال گذشته و همچنان محصولات هوندا بین جوانان ایرانی طرفداران خاص خود را دارند.

هوندا خیابان های ایران را می گیرد؟
مجله تخت گاز: اوج محبوبیت هوندا در ایران، به دهه ۹۰ میلادی باز می‌گردد. زمانی که سیویک و آکوردهای جوان پسند درخیابان‌های تهران و دیگر شهرها پادشاهی می‌کردند. از آن زمان بیش از ۱۰سال گذشته و همچنان محصولات هوندا بین جوانان ایرانی طرفداران خاص خود را دارند. حال شاهد حضور دوباره HONDA در بازار ایران هستیم. برندی ژاپنی که پس از مدت‌ها غیبت توانست مجدداً وارد بازار خودرو کشور شود.

۱۹۷۲، تولد یک محصول ماندگار

اولین نسل هوندا در سال ۱۹۷۲ با نام مدل ۱۹۷۳ فروخته شد که مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی به حجم ۷/۱ لیتر بود. نسل اول هوندا در سه مدل ۳ و ۵ در هاچ‌بک و ۵ دراستیشین واگن تولید شد و تا سال ۱۹۷۹ برروی خط تولید قرار داشت. نسل دوم سیویک میان سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳ با دو پیشرانه ۳/۱ و ۵/۱ لیتری و سه جعبه دنده ۴ سرعته دستی (برای مدل پایه) و ۵ سرعته دستی و ۲ سرعته نیمه اتوماتیک عرضه شد. از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷ هوندا نسل سوم را با کمی تغییر در ظاهر آن تولید کرد.

هوندا خیابان های ایران را می گیرد؟

پیشرانه ۵/۱ لیتری و ۶/۱ لیتری ۴سیلندر با ۱۱۸ و ۹۱ اسب بخار قدرت برای این نسل درنظر گرفته شده بود. هوندا در سال ۱۹۸۷ با عرضه نسل چهارم در بازار به فروش خوبی دست پیدا کرد، نمونه سدان سیویک نیز اولین بار در این نسل عرضه شد. چهارمین نسل سیویک تا سال ۱۹۹۱ برروی خط تولید قرار داشت و پس از آن جای خود را به نسل پنجم داد. نسل پنجم هوندا سیویک از سال۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ به تولید رسید. نسلی که با گذشت بیش از ۱۰سال از تولیدش، همچنان میان جوانان، طرفداران خاص خود را دارد. به‌خصوص جوانان خوش سلیقه ایرانی که از نمونه‌های هاچ‌بک سه و پنج در و سدان این نسل به خوبی نگه‌داری می‌کنند. از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ نسل ششم سیویک با ظاهری نسبتاً متفاوت وارد بازار شد. پیشرانه‌های مورد استفاده در این نسل، ۴ سیلندر ۶/۱ و ۸/۱ لیتری بوده‌اند. نسل هفتم نیز حدود ۵ سال برروی خط تولید قرار داشت و از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ تولید شد. پس از آن نسل هشتم به مدت ۴ سال عرضه و در سال ۲۰۱۱ تولیدش متوقف شد.

نسل هشتم هوندا سیویک در بازار آمریکا دارای ظاهری اسپرت‌تر بود و هوندا برای نسل هشتم خود دو بازار متفاوت را درنظر داشت. بازار آمریکا و اروپا در برابر آسیا که خودروهای عرضه شده درهر کدام از این بازارها از نظر امکانات، تجهیزات و طراحی متفاوت بودند. و اکنون نوبت به نسل نهم هوندا سیویک رسیده است. خودرویی که در سال ۲۰۱۱ وارد بازار شده و همانند نسل قبلی در بازارهای مختلف جهانی امکانات و ظاهری متفاوت دارد. نمونه‌ای که در این گزارش به بررسی و آزمایش آن پرداختیم هوندا سیویک سدان EX-i بود که در بازار آسیا عرضه می‌شود.

رونمایی در خیابان فرشته

فامیلی موتور در یک مراسم مختصر، اولین محصول خود را معرفی کرد. این مراسم در ۱۲بهمن سال ۹۱ با حضور خبرنگاران و مدیران دیگر شرکت‌های خودروسازی برگزار شد و محل برگزاری آن در کاخ موزه هنرهای ایرانی واقع در خیابان فرشته بود. البته در این مراسم فامیلی موتور تنها هوندا سیویک سدان را معرفی کرد. بسیاری از بازدیدکنندگان و حضار علاوه بر ابراز خرسندی از حضور مجدد این برند اصیل ژاپنی در ایران، علاقه فراوانی داشتند تا به عنوان نخستین گروه بتوانند سیویک‌های عرضه شده را خریداری کنند.

خاص‌تر از آنچه می‌بینید...

هوندا سیویک دربازار جهانی در دو کلاس سدان و کوپه عرضه می‌شود. نمونه سدان این خودرو بیشتر جنبه خانوادگی دارد و گزینه بسیار مناسبی برای استفاده روزمره به حساب می‌آید. نمونه کوپه این خودرو نیز با ظاهری اسپرت‌تر و وزن کمتر بسیار مورد توجه جوانان قرار گرفته است. مشخصات فنی این دو مدل باهم برابری می‌کند اما نمونه کوپه با وزن کمتر تبدیل به یک خودروی ایده‌آل برای رانندگی اسپرت شده است.

طراحی هرگز یکنواخت نخواهد شد

اگر تنها تصاویر و عکس‌های مختلفی از سیویک در مجلات و سایت‌ها دیده‌اید به راحتی نمی‌توانید ویژگی‌های مثبت این خودرو را نسبت به دیگر رقبا شناسایی کنید. شاید در نگاه اول ظاهر ساده و نه چندان جذاب Civic به مذاقتان خوش نیاید، اما مطمئناً در مدت زمانی که خودرو را در اختیار دارید از انتخاب سیویک به عنوان خودروی شخصی خود، خشنود خواهید بود.

هوندا خیابان های ایران را می گیرد؟

هوندا سیویک کاملاً متفاوت از آن چیزی است که تصور می‌کنید. جلوپنجره باریک و کوچک، کاپوت روبه پایین در کنار چراغ‌های کشیده جلو و سپر یک‌تکه تداعی‌کننده یک خودروی ساده و معمولی است. اگر از نمای کناری به خودرو نگاه کنید پهنا و بزرگی شیشه‌های کناری بسیار جلب توجه می‌کند. البته ارتفاع و سبک طراحی شیشه‌های کناری و ستون A در این خودرو سبب شده تا در طول مدت زمان رانندگی، میدان دید خوبی برایتان ایجاد شود. در این قسمت رینگ‌های اسپرت ۱۶اینچی و خط روی بدنه تا حد زیادی از سادگی و یکنواختی خودرو کاسته است. درقسمت انتهایی، صندوق عقب با یک برآمدگی جزئی رو به بالا و فرم طراحی سپر، ظاهری اسپرت به خودرو بخشیده است. البته نباید از یک سدان خانوادگی توقعی بیش از اندازه داشت. یکی دیگر از ویژگی‌های این سدان خانوادگی چهره متمایز آن است. طراحی داخلی و خارجی خودرو برایتان هیچ وقت یک نواخت نخواهد بود.

تفاوت‌های LX و EX

نمونه‌های عرضه شده برای بازار ایران در سه سطح تجهیزات قرار دارند. نمونه LX به عنوان مدل پایه شناخته می‌شود که رینگ‌های ۱۵اینچی دارد و فاقد کروز کنترل و سانروف است. در نمونه EX رینگ‌های ۱۶اینچی، دوربین دید عقب، مه‌شکن، فرمان با روکش چرم، صندلی‌های عقب تاشو با زاویه ۴۰ و ۶۰ درجه، سیستم HFT بلوتوث تلفن، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و پورت USB و AUX و سیستم کروز کنترل با قابلیت تنظیم از روی فرمان؛ امکانات و تجهیزات ارائه شده به حساب می‌آیند.

در نمونه EX-i سیویک، تمام تجهیزات در کنار سانروف برقی جای داده شده است. تنها تفاوت نمونه EX و EX-i سانروف مورد استفاده است. البته در هرسه تیپ، صندلی‌ها فاقد روکش چرم بوده و پوشش پارچه‌ای دارند.

به احتمال بسیار، شرکت فامیلی موتور برای عرضه محصولات خود تنها برروی تیپ EX و EX-i تمرکز خواهد داشت. زیرا از نظر سطح تجهیزات و امکانات به خوبی قابل رقابت با دیگر رقبای هم‌کلاس خود هستند.

ایده‌آل برای یک رانندگی شهری

نمونه مورد آزمایش از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی i-VTEC به حجم ۸/۱ لیتر بهره‌مند است. صدای خروجی پیشرانه باتوجه به عایق‌بندی کابین به سختی شنیده می‌شود. این پیشرانه قادر به تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت در۶۵۰۰ دور در دقیقه است. همچنین حداکثر گشتاور تولیدی این پیشرانه در ۴۳۰۰ دور در دقیقه به میزان ۱۲۸ پوندفوت خواهد بود.

درحین ورود به کابین، فضای بسیار مناسب و بزرگ کابین این امکان را به شما می دهد تا به راحتی پنج سرنشین را در خودرو جای دهید. کیفیت کابین درحد قابل قبولی است و پلاستیک و فوم مورد استفاده در قسمت‌های مختلف آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند و همین موضوع حس بسیار خوبی را برای سرنشینان به همراه دارد. کنسول مرکزی به دو بخش تقسیم شده که در قسمت بالایی آن رادیو و سیستم صوتی قرار دارد و در بخش پایین سیستم تهویه جای گرفته است.

با روشن شدن پیشرانه و قرار دادن وضعیت جعبه‌دنده درحالت D حرکت را آغاز می‌کنیم. از چنین پیشرانه‌ای انتظاری شتابگیری عالی نمی‌توان داشت، اما باید به جرأت گفت پیشرانه خودروهای هوندا در تمامی شرایط جوابگوی سبک‌های مختلف رانندگی هستند. تعویض دنده و معکوس‌های به‌موقع توسط جعبه‌دنده حس و حال رانندگی اسپرت را برایتان به همراه دارد. همچنین با برخورداری از تایرهای بریجستون چسبندگی سیویک قابل تحسین است. البته گفتنی است که به هیچ عنوان نباید هندلینگ یک سدان متوسط خانوادگی را با یک خودروی کوپه مقایسه کنید.

عملکرد قابل قبول پیشرانه تا حدی است که حتی درسخت‌ترین شرایط با روشن بودن سیستم تهویه هوا به هیچ عنوان باعث افت چشمگیر خودرو نمی‌شود. ازدیگر مواردی که می‌شود هوندا سیویک را از نظر طراحی متمایز از رقبا و حتی دیگر خودروهای موجود در بازار برشمرد، صفحه نمایشگر دیجیتال آن است. صفحه کیلومتر شمار و دورموتور سیویک از هم جدا طراحی شده‌اند. درپشت فرمان، چراغ پشت آمپر و صفحه دورموتور دیجیتالی درنظر گرفته شده است. دربالای داشبورد نیز یک صفحه باریک قرار دارد که میزان مصرف سوخت و سرعت خودرو را به صورت دیجیتال نمایش می‌دهد.

هوندا خیابان های ایران را می گیرد؟

فرمان چرم اسپرت سیویک در طول رانندگی از عملکرد قابل قبولی برخوردار بود. برای سنجش عملکرد پیشرانه در کنار جعبه‌دنده مسیرهای مختلفی را انتخاب کردیم که شیب‌های تند برخی از خیابان‌ها گزینه بسیار خوبی برای توان کشش پیشرانه و گشتاور آن به نظرمان رسید.

با سیویک در هرسرعتی که بخواهید می‌توانید شتابگیری کنید، بدون لحظه‌ای تأخیر در تعویض دنده! بهره‌مندی از جبعه دنده ۵ سرعته اتوماتیک شرایط رانندگی مناسبی را درشهر و همچنین ترافیک برایتان به ارمغان می‌آورد. درکنار این موضوع باید تکنولوژی مدیریت هوشمند مصرف سوخت ECON را نیز اضافه کرد. به لطف این سیستم می‌توانید میزان مصرف سوخت خودرو را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

درزیر دریچه تهویه هوای سمت چپ راننده یک دکمه سبز رنگ قرار دارد. این سیستم میزان مصرف سوخت خودرو را با توجه به شرایط آب‌وهوایی و نوع رانندگی می‌سنجد و به همان میزان از پیشرانه نیرو دریافت می‌کند. به‌خصوص در ترافیک‌های سنگین و توقف‌های طولانی این سیستم باعث می‌شود پیشرانه سوخت کمتری مصرف کند. البته درکنار سیستم ECON بهره‌گیری از تکنولوژی اختصاصی پیشرانه‌های هوندا با نامi-VTEC (کنترل هوشمند سوخت) سبب شده تا میزان مصرف سوخت خودرو در بهترین شرایط در هر ۱۰۰ کیلومتر به میزان ۶/۶ لیتر برسد. ارقامی که برای یک سدان خانوادگی بسیار مناسب است و اگر بخواهیم سیویک را با نزدیک‌ترین رقیب خود در بازار ایران مقایسه کنیم، می‌بایست تویوتا کرولا را انتخاب کنیم.

تویوتا کرولا نیز با بهره‌مندی از پیشرانه ۴سیلندر ۸/۱ لیتری و سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ‌ها و توان ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن مترگشتارو در هر ۱۰۰کیلومتر دارای میانگین مصرف سوخت ۵/۷ لیتر است. رقمی که به راحتی میزان علاقه هوندا به محیط زیست را نشان می‌دهد.

CSX نسخه لوکس سیویک

همانطور که می‌دانید برند لوکس شرکت هوندا، شرکت Acura است. زیر مجموعه لوکس و اسپرت هوندا که خودروهای تولیدی آن یک سروگردن از مدل‌های تولیدی هوندا بالاتر هستند. نسخه سدان آکورا CSX نیز به عنوان نمونه لوکس و اسپرت هوندا سیویک شناخته می‌شود. آکوراCSX مجهز به پیشرانه ۴سیلندر۲ لیتری است.

هوندا خیابان های ایران را می گیرد؟

درپایان از جناب آقای جاهدی، جهت دراختیار قرار دادن خودروی خود و همکاری برای انجام این آزمایش سپاسگزاری و توجه شما را به جدول فنی مشخصات این خودرو جلب می‌کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج