پورشه کاین ۲۰۱۹؛ این خودرو از پس هر کاری برمیآید
بدون شک پورشه قصد ندارد به راحتی این موفقیتی که در فروش مدل شاسی بلند خود به دست آورده است را، از دست بدهد. به همین دلیل نسل سوم کاین، شباهت بسیار زیادی به مدل قبلی آن دارد.
پورشه کاین ۲۰۱۹ بر اساس پلتفرم MLB ساخته شده است که با پلتفرم اکثر مدل های آئودی همچون خودروی شاسی بلند Q۷ مشترک است. کاین در مدل جدید خود، طول محور چرخ ها را ثابت نگاه داشته است که اندازه آن ۲۸۹ سانتی متر است، اما از ساختار آلومینیومی جدیدی استفاده نموده که باعث شده وزن آن به طور چشمگیری کاهش پیدا کند. موتور این خودرو به صورت طولی و دقیقا بالای محور جلو قرار گرفته است. در نتیجه نیروی پیشرانی که بوسیله موتور V۸ این خودرو تولید می شود، ۵۷ درصد از وزن خودرو را روی محور جلو متمرکز می کند. این تناسب، مشابه چیزی است که در بسیاری از مدل های آئودی نیز وجود دارد. از این خودرو مدل هایی با موتور V۶ هم تولید می شود که البته فشار کمتری روی محور جلوی خود تحمل می کند. پورشه کاین ۲۰۱۹ از جعبه دنده خودکار هشت مرحله ای بهره می گیرد که ساخت ZF است و همچنین دیفرانسیل جلوی این خودرو نیز درون گیربکس آن و به صورت یکپارچه عمل می کند. با توجه به گفته طراح پورشه، با سفارش پکیج اسپورت کرونو به قیمت ۱۱۳۰ دلار، و اضافه شدن عملکرد کنترلی به این خودرو، می توان زمان رسیدن سرعت از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را برای کاین ۲۰۱۹، به اندازه ۰.۳ ثانیه کاهش داد.
پورشه کاین ۲۰۱۹ در سه نوع مختلف از نظر توان خروجی خودرو، تولید و عرضه خواهد شد. این سه مدل به طور تقریبی ۱۰۰ اسب بخار با یکدیگر اختلاف توان دارند و در نتیجه هر یک با افزایش توان، حدود یک ثانیه، شتاب بهتری را نسبت به مدل رده پایین خود خواهند داشت. فروش این خودرو از ماه جولای آینده آغاز خواهد شد و قیمت پایه ای که برای آن در نظر گرفته شده است ۶۶,۷۵۰ دلار خواهد بود. ویژگی های فنی که برای کاین ۲۰۱۹ با قیمت پایه ارائه شده است، شامل یک موتور توربو شارژدار ۳ لیتری از نوع V۶ خواهد بود که توان ۳۴۰ اسب بخار را تولید کرده و گشتاور نیروی ۴۵۰ نیوتن متر خواهد داشت.
با پرداخت ۱۷,۲۰۰ دلار بیشتر، نسبت به مدل پایه، پورشه، نسخه کاین S را می تواند به شما ارائه کند که از موتور ۲.۹ لیتری با توان ۴۴۰ اسب بخار از نوع V۶ بهره می برد و می تواند در ۴.۹ ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند (با سیستم لانچ کنترلی این میزان به ۴.۶ ثانیه می رسد). این افزایش توان، و همچنین گشتاور نیروی ۵۵۰ نیوتن متری در مقایسه با مدل پایه کاین ۲۰۱۹، قابل ملاحظه است. این مدل S، چالاکی بسیار بیشتری در مقایسه با مدل پایه دارد، و موتور تویین توربوی شش سیلندر آن در دورهای بالاتر از ۳۰۰۰ rpm غرش بلندتر و قدرتمندانه تری سر می دهد. با وجود صدایی که این موتور V۶ از خود خارج می کند، به هیچ وجه در داخل کابین مزاحمتی برای سرنشینان ایجاد نمی شود و به این ترتیب عایق بندی مدل S کاملا در سطح خودروهای لوکس بازار است.
بالاترین مدل کاین، مدل توربو است که از پاییز 2018 عرضه خواهد شد و 125,650 دلار قیمت خواهد داشت. این خودرو 550 اسب بخار توان دارد که به اندازه 30 واحد بیشتر از مدل قبلی است. این میزان توان، از موتور 4 لیتری V8 توربو شارژ، با گشتاور نیروی 768 نیوتن متر تولید می شود. مدل توربوی پورشه کاین 2019، تقریبا قدرتی به اندازه مدل توربو S در نسل قبلی دارد که دارای موتور توین توربوی 4.8 لیتری V8 با توان 570 اسب بخار بوده است. زمان ثبت شده ای که در آن مدل توربو می تواند سرعت خود را از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت برساند، 3.7 ثانیه است.
آپشن ها و امکانات متعددی برای این خودروی شاسی بلند در نظر گرفته شده است، که همین امر موجب می شود که کاین 2019 یکی از کامل ترین و مدرن ترین شاسی بلند های بازار لقب بگیرد. هر سه مدل کاین 2019 دارای سیستم فرمان گیری چهار چرخ، آنتی رول بار فعال، و سیستم تعلیق بادی با محفظه سه گانه، لاستیک پیرلی پی زیرو، و دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکتریکی و سیستم تقسیم گشتاور نیرو بر پایه ترمز هستند، که البته مورد آخر تنها روی مدل S و مدل توربو موجود است. از آنجا که شاسی های هر سه مدل کاین 2019 به یکدیگر بسیار شباهت دارند، عملکرد آنها در مسیرهای خارج از جاده و سفرهای آفرود تفاوت چندانی با هم ندارند.
مهندسان پورشه برای این خودرو، از سیستم فرمان کمکی الکتریکی استفاده کرده اند، اما برخلاف اکثر خودروسازان دیگر، این سیستم را بسیار خوب و ایده آل طراحی نموده اند. به این ترتیب راننده به خوبی می تواند بفهمد که تایرهای جلو در چه وضعیتی قرار گرفته اند و به دنبال آن عملکرد فرمان با دقت و به سرعت تحت هدایت قرار می گیرد. سیستم فرمان الکتریکی پورشه به اندازه ای تیز و دقیق است که اصلا متوجه نمی شوید با یک شاسی بلند دو تنی با طول ۴۹۰ سانتی متر سر و کار دارید.
پورشه برای اولین بار در نسل سوم کاین، از سیستم تایر تناوبی استفاده کرده است. مدل پایه و مدل S، دارای تایرهای جلو با ابعاد ۲۵۵/۵۵R-۱۹ و تایرهای عقب با ابعاد ۲۷۵/۵۰R-۱۹ هستند. اما تایرهای مدل توربو به اندازه ۲.۵ سانتی متر پهن تر هستد و ابعادشان ۲۸۵/۴۰R-۲۱ در محور جلو و ۳۱۵/۳۵R-۲۱ در محور عقب می باشد. چنانچه اشاره شد این خودرو دارای سیستم فرمان گیری چهار چرخ است. به این ترتیب در سرعت های پایین، چرخ های عقب خودرو در جهت خلاف چرخ های جلو می چرخد و زاویه پیدا می کند. این ویژگی باعث می شود شعاع گردش خودرو کاهش پیدا کند و در نتیجه قدرت مانور آن به طور چشمگیری در فضاهای کوچک بهبود می یابد.
همچنین سیستم ترمز جدیدی هم برای کاین 2019 توسط پورشه طراحی شده است که مزیت های قابل توجهی دارد. روی دیسک های ترمز این خودرو لایه ای از تنگستن قرار می گیرد و به این ترتیب دیسک با لنت های ترمز، تماس بیشتر و اصطکاک بالاتری برقرار می کند. در نتیجه عملکرد این سیستم ترمز که مجهز به دیسک های PSCB است، بهبود قابل ملاحظه ای یافته و عمر کارکرد آنها به میزان 30 درصد افزایش پیدا کرده می کند. PSCB نامی است که پورشه روی این دیسک ها گذاشته است و مخفف عبارت «ترمزهای با سطح پوششی» می باشد.
همچون سایر مدل های پورشه، کلید استارت این خودرو در سمت چپ فرمان قرار گرفته است و اگر پیشتر با خودروهای پورشه رانندگی نکرده باشید، ممکن است برای عادت کردن به آن کمی زمان نیاز داشته باشید. بیشتر بخش های داخلی کابین خودروی کاین2019 مشابه مدل جدید پانامرا طراحی شده است. یک نمایشگر 12.3 اینچی روی کنسول تعبیه شده است و کلید های کنار این نمایشگر از نوع لمسی هستند. به طور کل کلیدهای فیزیکی بسیار اندکی در اطراف دسته دنده وجود دارد و اکثر دکمه های فیزیکی که در مدل های قبلی وجود داشتند، جای خود را به کلیدهای لمسی داده اند.
صندلی های کاین 2019 کاملا اسپرت طراحی شده اند و با توجه به موقعیت و اندازه درهای عقب خودرو که تا حدی بزرگ هستند، وارد شدن به کابین و نشستن روی صندلی ها به راحتی انجام می گیرد. فضای صندوق عقب این خودرو نسبت به مدل های قبلی بزرگتر شده است و به این ترتیب فضای کاربردی بیشتری در اختیار خواهید داشت. پورشه برای نسخه هایی که در اروپا عرضه خواهد کرد، لاستیک زاپاس در نظر نگرفته است، اما مدل هایی که در ایالات متحده آمریکا به فروش خواهند رسید، همچون گذشته، دارای لاستیک زاپاس خواهند بود.
در نهایت بایستی خاطر نشان کرد که علیرغم معرفی نسل جدید کاین توسط کمپانی پورشه، این خودرو ویژگی های اصلی خود را که شامل هندلینگ بسیار مناسب، قدرت بالا و اتاق لوکس و شیک می باشد، همچنان حفظ کرده است و یک خودروی شاسی بلند ایده آل را در اختیار خریداران قرار می دهد. با وجود آنکه کاین رقبای حرفه ای و سرسختی همچون مرسدس AMG، بیامو، و رنج روور، را در تولید شاسی بلندهای لوکس در برابر خود دارد، اما توانسته است با مدل کاین و فروش موفق این خودرو در طی سال ها جایگاه مناسبی برای خود دست و پا کند. به این ترتیب می توان به یقین پیش بینی کرد که پورشه کاین 2019 همچنان راه موفقیت خود را طی خواهد کرد و نگرانی چندانی از بابت رقبای موجود در بازار نخواهد داشت.
نظر کاربران
عاشقشم ولی بیشتر عاشق پرایدم ههههه