خودروهایی که علاقهای به داشتن آنها نخواهید داشت (۳)
مطمئنا با در نظر گرفتن شاخص هایی می توان پیش بینی کرد که بعضی از خودروها با وجود تمام ویژگی های مثبت و منفی که دارند، چندان مورد توجه طیف وسیعی از مردم قرار نگیرند.
ظاهر این ماشین به گونه ای طراحی شده است که جز برای نعش کش ها و برگزارکنندگان مراسم تدفین مناسب به نظر نمی رسد. اولدزموبیل که با معرفی خودروی کلاسیک ۸۸ در اواخر دهه ۵۰ میلادی پا به عرصه وجود گذاشت و شهرتی کسب کرد، با عرضه F-۸۵ واگن در سال ۱۹۶۱ دهه جدید را آغاز نمود و با این خودروی نازیبا و بدشکل سال های موفقی را تجربه نکرد. اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم این خودرو آنقدرها هم از مدل های جدید شورولت ساب اوربان زشت تر نیست اما مشکل بزرگش این است که اتاق بیش از حد حجیم و بزرگی دارد و می تواند هشت انسان بالغ را در خودش جای دهد. همین اندازه بزرگ باعث ضعف در طراحی و تولید محصولی بدقواره شده است.
19- زونداپ ژانوس
ژانوس از جمله پروژه های شکست خورده در صنعت خودروسازی بوده است که عمر آن هم چندان طولانی نبوده است. شرکت زونداپ پس از سال ها فعالیت در زمینه تولید موتورسیکلت، تصمیم به طراحی و تولید خودروهای کوچک می گیرد. اما وقتی محصول جدید این شرکت، که مقر اصلی آن در نورنبرگ آلمان قرار دارد، محصول جدیدش را به بازار معرفی می کند، چندان با رفتار مهربانانه و استقبال زیادی از سوی مشتریان مواجه نمی شود.
۲۰- شورولت کاوالیر
شما هم وقتی به این ماشین نگاه می کنید، از خودتان می پرسید که چرا شیشه های آن به اندازه درب هایش بزرگ است؟ آیا خط بالای درب ها نباید کمی از گلگیرها بلندتر باشد؟ به نظر می رسد هر کدام از خط و خطوط بدنه این خودرو، به اندازه چند سانتی متر کوتاه تر یا بلندتر از حد معمول است. ظاهرا طراحان GM دچار خطاهای عجیب و غریبی در طراحی شورولت کاوالیرز مدل ۱۹۹۰ شده اند و تمام توازن و تقارن ها را به شکل حیرت آوری به هم زده اند. به این ترتیب با تولید این خودرو یکی از اشتباهات بزرگ و تاریخی را در صنعت خودروسازی رقم زده اند. هر چقدر هم که بخواهیم ایرادات طراحی این خودرو را نادیده بگیریم، و احساس خوشایندی را در هنگام رانندگی با آن تصور کنیم، باز هم قادر به چشم پوشی از ظاهر نامتناسب آن نخواهیم بود.
21- سوبارو جاستی
مشتریان آمریکایی علاقه زیادی به خرید خودروهای ارزان قیمت نشان می دهند. در سال 1989 با مبلغی در حدود 4000 دلار می توانستیم ماشین هایی همچون یوگو، فورد فستیوا، یا خودروی کوچکی همچون سوبارو جاستی را انتخاب و خریداری کنیم. مطمئنا مصرف پایین این خودرو، توان متوسط و قیمت پایین آن می توانست شما را ترغیب به خرید آن کند. اما قطعا ظاهر این ماشین جای هیچ حرفی ندارد. بنابراین هیجان خرید ماشینی ارزان قیمت مثل سوبارو جاستی، با شکل و شمایل ناخوشایندی که دارد به کلی می تواند محو و نابود شود.
۲۲- هامر
اگر تصمیم دارید یک خودروی مناسب برای میدان های جنگ داشته باشید، پس حتما با جثه بزرگ و ظاهر زمخت هامر نباید مشکل داشته باشید. اما اگر هدفتان از خرید ماشین این است که فرزندتان را با آن به مدرسه برسانید و جلوی یک سوپرمارکت محلی توقف کنید و به خرید بپردازد، در این صورت هامر انتخاب بسیار بدی برای شما خواهد بود.
23- نیسان مورانو کراس کابریولت
شاید خیلی از اوقات از ماشین های جمع و جور و کوچک شده خوشتان بیاید، اما قطعا نیسان مورانو کراس کابریولت جزو این دسته قرار نخواهد گرفت. کاملا مشخص است که نیسان تصمیم داشته تا ببیند وقتی دو درب از یک خودروی کراس اوور را کم می کند و صندوق عقب آن را نیز کاهش می دهد، چه اتفاقی برایش رخ خواهد داد.
۲۴- شورولت کاپریس واگن
حتما با دیدن این خودرو، حس دلسوزی نسبت به خودروسازان آمریکایی در دهه ۹۰ میلادی به شما دست خواهد داد. به نظر می رسد در این دوره، کمپانی های آمریکایی با تعداد زیادی محصول ناموفق و ضعف در تولیداتشان مواجه شده بودند. چوی کاپریس واگن یکی از این خودروها است. قسمت پشت این ماشین به طرز عجیبی بزرگ تر از حد معمول ساخته شده است و شاید به سختی تصور کنید که خودرویی با ۵.۵ متر طول طراحی شده باشد و هیچ فکری به حال سختی و مشقتی که راننده در هنگام پارک کردن این ماشین با آن مواجه خواهد شد، نشده است.
25- اسمارت فورتو
در سال 2013 یکی از وبسایت های فعال در زمینه بازار خودرو در ایالات متحده آمریکا، نظرسنجی جامعی برگزار کرد و در آن از شرکت کنندگان سوال کرده بود که به نظرتان بدترین خودروی موجود در بازار چیست؟ اسمارت فورتو با اختلاف زیادی در این نظرسنجی رتبه اول را کسب کرده بود (البته نیسان کیوب هم رتبه دوم را در این نظرسنجی به دست آورد). بسیاری از افرادی که به اسمارت فورتو رای داده بودند، اعتقاد داشتند که وقتی با این خودرو رانندگی می کنند، احساس سوار شدن بر یک اتومبیل به آنها دست نمی دهد. در واقع چنین نظری از سوی کاربران، جای هیچ بحثی باقی نمی گذارد، به خصوص اگر متوجه شوید که این وسیله نقلیه 15000 دلار هم قیمت داشته است. احتمالا تجربه ای که با خودروهای یوگو داشته ایم، با اسمارت فورتو زنده شده است.
نظر کاربران
شاید کسی که مرسدس بنز و bmw داره علاقه ای به اینا نداشته باشه ولی قطعا ما خیلی به داشتن این خودروها علاقه داریم!
هرچی باشه فرغون شورلت از پراید بهتره!
اتفاقا خیلی دوست دارم نیسان مورانو و هامرو داشته باشم
نیسان مورانو که خوب بود.....