پاي کامارو هم به ایران باز شد
این روزها شایعات بسیاری در خصوص آغاز واردات محصولات برند آمریکایی «شورولت» به کشور شنیده میشود؛ آیا همزمان با تلاش کنگره آمریکا جهت به تعویق انداختن تحریمهای این کشور علیه ایران، پای جدیدترین محصول شورولت به ایران باز خواهد شد؟
اگر از جمله علاقهمندان خودروهای عضلانی آمریکایی بوده یا از آن دسته ماشین بازهایی هستید که هنوز در لابهلای خاطرات سلطنت یانکیها در اواسط قرن گذشته سیر میکنید تعصب را کنار بگذارید! اینجا دیگر نه از غولهای کامپیوتری همچون «اپل»، یاهو و گوگل خبری است و نه از غولهای سازنده لوازم خانگی مثل «بلک اند دکر». واقعیت این است که آمریکاییها سالهاست در صنعت خودروسازی هیچ حرفی برای گفتن ندارند. شاید در سالهای نهچندان دور و زمانی که خودروسازان کرهای و ژاپنی مشغول کپیبرداری از ایدههای خودروسازان صاحب سبک غربی بودند این محصولات آمریکایی بودند که در کنار چند برند معتبر اروپایی چرخ صنعت خودروسازی جهان را میچرخاندند اما ظهور یک باره بحران نفتی دهه ۹۰ و به موازات آن پیشرفت چشمگیر آسیاییها در یکی، دو دهه اخیر و گرایش بازارهای پرمصرف به محصولات اروپایی و ژاپنی سبب شد تا خودروسازان آمریکایی دچار افول شده و به یک خواب زمستانی طولانی بروند.
بسیاری از برندهای مطرح آمریکایی که در دهههای میانی قرن بیستم حرف اول بازارهای مطرح جهانی را میزدند ناگهان ورشکسته شدند و به تاریخ پیوستند. «پلیموت»، «ساترن»، «اولدوزموبیل»، «پونتیاک» و چند برند نامدار دیگر همه و همه سازنده محصولاتی بودند که در سالهای نهچندان دور در خیابانهای چهار گوشه دنیا به اصطلاح «آقایی» میکردند؛ اما امروز به جای آسفالت داغ خیابانها، تنها خاطرات خاک خورده پدران ما میزبان این غولهای آهنین هستند. همچنین علاوه بر این برندها، دیگر برندهای باقی مانده نیز از طریق واگذاری سهام به شرکتهای چندملیتی یا دریافت وامهای چند میلیارد دلاری از دولت آمریکا توانستند پایههای شکننده خود را حفظ کنند.
یکی از برندهایی که پس از سالم ماندن از گزند بحرانهای گریبانگیر خودروسازان آمریکایی توانست به حیات خود ادامه دهد «شورولت» است. این برند کهنهکار اخیرا و با تغییر استراتژی خود در طراحی و عرضه محصولات جدید امیدوار است ایام پرفروغ گذشته را تکرار کند. شرکت «شورولت» به تازگی خودروي اسپورت عضلانی (اصطلاحا ماسلکار) جدید خود را معرفی كرد. نسل نو شورولت «کامارو» آمده است تا به تحقیر چندین ۱۰ ساله یانکیها توسط اروپاییها پایان دهد.
تغییرات ظاهری
با آنکه نسل پیشین کامارو در مارس ۲۰۰۹ رونمایی شد اما این خودرو توانست طراوت و جذابیت کافی خود را به مدت پنج سال حفظ کند. حال تیم طراحی شورولت با کشیدن دستی بر سر و گوش کامارو، نسل نو آن را برای سال ۲۰۱۴ آماده نبرد ساخته است. با نگاهی گذرا به چهره ظاهری کاماروي جدید دست کم در نمای جلو، تفاوت چشمگیری میان این خودرو و مدل پیشین به چشم نمیخورد اما در نگاه دقیقتر تغییراتی چون بهرهگیری از چراغهای جلو و عقب جدید با تکنولوژی LED به جای نمونههای قدیمیتر و همچنین طراحی جدید سراگزوزها به شکل دوگانه (که از مدل «کوروت Z۰۶» به عاریت گرفته شده) مشاهده میشود.
ضمن آنکه رینگهای غولپیکر ۱۹ اینچی به همراه برآمدگی روی کاپوت خودرو را میتوان از چشمگیرترین عناصر طراحی کامارو ۲۰۱۴ دانست. درازا، پهنا و بلندای کامارو به ترتیب ۴۸۳۶، ۱۹۱۸ و ۱۳۷۶ میلیمتر اعلام شده تا به طور سنتی در میان سگمنت خودروهای عضلانی قرار گیرد. جالب است بدانید شیشه جلوي کامارو با زاویه تند ۶۷ درجهای در میان قاب در برگیرنده خود قرار گرفته تا این خودرو با دارا بودن ضریب پسای ۳۵/۰ cd یکی از بهترینها در میان رقبای خود به شمار آید. حجم صندوق بار کامارو نیز با ۱۵ درصد افزایش نسبت به مدل پیشین به ۳۲۰ لیتر رسیده است.
قلب تپنده
مگر میشود صحبت از قوای محرکه خودروي عضلانی آمریکایی باشد و یانکیها به پیشرانههای جمع و جور چهار یا شش سیلندر قناعت کنند؟! این بار نیز مهندسان شورولت با یک پیشرانه حجیم 7 لیتری 8 سیلندر به استقبال رقبا رفتهاند. این پیشرانه که از خانواده موتورهای سری LS7 کمپانی جنرال موتورز به شمار میآید با 16 سوپاپ توانایی تولید بیشینه قدرتی معادل 500 اسب بخار را داراست. 637 نیوتن متر گشتاور نیز بیشینه گشتاوری است که این پیشرانه توانایی تولید آن را دارد.
همه این اعداد و ارقام به کمک جعبه دنده شش سرعته دستی کامارو، این خودرو را ظرف مدت 4/5 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت ميرساند. بد نیست بدانید این شتاب تنها 4/0 ثانیه کندتر از شتاب صفر تا 100 «آستون مارتین Vantage V8« 150 هزار دلاری است! بنابر اعلام شورولت، سقف سرعت این خودروي عضلانی دیفرانسیل عقب به 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
سیستم انتقال قدرت، تعلیق و ایستایی
مهندسان شورولت توانستهاند با بهینهسازی سیستم انتقال قدرت کامارو، میانگین مصرف سوخت خودرو را به میزان هفت درصد کاهش دهند. جعبه دنده خودکار کامارو مجهز به یک پردازنده فوق هوشمند 32 بیتی است که وظیفه آن هماهنگ کردن وضعیت دینامیکی خودرو با شرایط محیطی و خواستههای راننده است. ضمن آنکه وجود سامانه نوین PAS در این خودرو سبب شده تا در مواقعی که خودرو تحت فشار جانبی بالاتر از حد مجاز قرار گرفته، دنده معکوسهای سریعتر به صورت خودکار انجام پذیرد تا شتابگیری به بالاترین میزان ممکن برسد.
در نمونههای جعبه دنده دستی نیز بهرهگیری از کلاچ دو صفحهای خشک در کنار تغییر زاویه چرخدندهها سبب شده تا سرعت تعویض دندهها ۱۲ درصد کاهش یابد. توزیع وزن در این خودرو به صورت ۵۲ درصد روی محور جلو و ۴۸ درصد روی محور عقب صورت گرفته که این امر میتواند به بهبود هندلینگ و پایداری کامارو کمک شایانی کند. ضمن آنکه مهندسان شورولت با سفتتر کردن کمک فنرها و استفاده از میلههای تعادلی عرضی در محورهای جلو و عقب خصوصیات اسپورتی کامارو را پررنگتر از قبل ساختهاند.
شورولت برای افزایش قدرت ایستایی خودروي عضلانی خود از هیچ چیز فرو نگذاشته و با بهرهگیری از دیسکهای ترمز خنک شونده به قطر ۳۹۰ میلیمتر در جلو و ۳۹۶ میلیمتر در عقب به همراه سامانه ایمنی غیرفعال چون سامانه ترمز ABS، سیستم کنترل دائم ترمزها، شش کیسه هوای ایمنی، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و در نهایت سامانه کنترل کشش پیشرانه یا همان EDC امنیت راننده و سرنشینان کامارو را تضمین کردهاند.
سیستم صوتی حرفهای شش بانده ساخت برند «Boston Acoustics» با قدرت خروجی ۲۴۵ وات و قابلیت اتصال به iPod و بلوتوث، سامانه ضد هرزگردی چرخها، تنظیم برقی صندلیها در ۱۲ جهت، سامانه نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD)، سیستم کنترل کروز هوشمند و در نهایت پوشش چرم غربیلک فرمان را نیز میتوان در فهرست تجهیزات رفاهی کامارو ۲۰۱۴ مشاهده کرد.
با آنکه تاکنون جزئیات بیشتری در خصوص قیمت احتمالی این خودرو منتشر نشده اما پیشبینی میشود کاماروي جدید با قیمت ۳۰ الی ۴۵ هزار دلار
(بسته به نوع پیشرانه و سطح تجهیزات) روانه بازار شود. با توجه به اینکه برخی شنیدهها خبر از آغاز به کار دفتر نمایندگی شورولت در ایران میدهند (موضوعی که نخستین بار «هفت صبح» در اردیبهشت امسال به آن پرداخت)، باید منتظر ماند و دید که آیا کاماروي جدید نیز مجوز ورود به کشورمان را خواهد گرفت یا خیر؟
نظر کاربران
چه فايده ما كه نمي تونيم بخريم . بازم بايد حسرت بخوريم
پاسخ ها
گل گفتی مملی .....
شما همه چی رو گفتی، اما از گمرک و سخاوتمندیش چیزی نگفتی عزیزم. بگو... نترس...غریبه نیستیم که...
چقدر قشنگه ..... ووووووو با 8 سيلند و 500 اسب نيرو آسفالت رو ميککنه.......
حيف خرما بر نخيل و دست ما کوتاه.........
مبارک بچه پولدار باشه... ما که 100 سال ديگه هم نمی تونيم بخريم!
[پاي کامارو هم به ایران باز شد] یه جوذ نویشتی که انکار سر کوچه تون میفروشند
خودروهای خارجی رو گمرکی کردن یعنی ما باید بتونیم با پول پراید اینجا یه مزدا3 اونور بخریم ولی چون گمرکیه با ده برابر پول پراید باید مزدا 3 رو تو ایران بخریم.حالا چرا اینطوریه؟گرون کردن تا ما از خودروهای داخلی بخریمو حمایت کنیم از تولید داخل وهدف این بودکه خودروهامون با کیفیت تر بشه.این کار خوبیه خیلی هم خوبه ولی تو این چند سال خودروهامون خیلی بی کیفیت ترو گرون تر شدن.سالانه بیشترین کشته ها رو تو جاده ها میدیم.حالا چرا گمرگو برنمیدارن که ما خودروهای باکیفیت خارجی رو ارزون بخریم تا این خودروسازها به خودشون بیان.بخدا عین خیالشون نیست چون گمرکیه خودروهای خارجی هرکاردوس دارن میکنن با هرکیفیت مزخرفی خودرو تولید میکنن و کلی خانواده تو این خودروها کشته میشن تو جاده ها من واقعا متاسفم......