خودروهای کلاسیک آینده، سلحشوران دیروز
مطالب زیادی در مورد خودروهایی که ارزش مادی و معنوی آنها به سرعت در حال افزایش است، نوشته شده اما در این میان شاید توجه چندانی به کلاسیک های جوان نشده باشد؛ خودروهایی که کمتر از ۳۰ سال سن دارند و در زمان عرضه خود بسیار مورد توجه قرار گرفتند اما امروزه به لطف گذر عمر، قیمت شان به قدری کاهش یافته که در دسترس بسیاری از اقشار جامعه قرار گیرند.
نسل چهارم تویوتا سوپرا
در این که تویوتا سوپرا در اوج از بازار خودروهای اسپرت خداحافظی کرد. تقریبا هیچ شکی نیست؛ نسل چهارم سوپرا به لطف ظاهر جذاب عملکرد فنی بسیار عالی، کیفیت ساخت مثال زدنی، قابلیت تیونینگ و انعطاف پذیری بالا و قیمت مناسب از همان ابتدای عرضه در سال 1993 تا سال 2002 مورد توجه قرار گرفت و توانست در آمریکای شمالی، ژاپن و اروپا به نقل محافل خودرویی بدل شود. دلایل بسیاری برای بدل شدن سوپرا به یک کلاسیک تمام عیار وجود دارد که در این میان باید به عملکرد فنی، حضور در اولین فیلم سری Fast and Furious به عنوان اصلی ترین خودرو و کمیاب شدن شدید نمونه های دست نخورده اشاره کرد.
پژو 205 GTi
برای ما ایرانیان خاطره چندان روشن و خوشی از پژو ۲۰۵ باقی نمانده است. با این حال در اروپا و خصوصا کشورهایی همانند فرانسه، آلمان و بریتانیا، این خودرو نمادی از دوران طلایی هاچ بک های اسپورت است. در میان تمامی نمونه های این خودرو اما سری Gti به لطف هندلینگ عالی و مشخصات فنی استثنایی، در زمان عرضه به نحوی برترین هاچ بک اسپورت جهان بود و امروزه نیز به لطف مواردی همانند حضور موفقیت آمیز در مسابقات رالی، تولید محدود، معرفی خودرو به عنوان برترین هاچ بک تاریخ و مواردی از این دست، قیمت ۲۰۵ Gti به سرعت در حال افزایش است. این افزایش خصوصا در بازار رقابتی انگلستان محسوس است.
هوندا سیویک Si
شاید برای بیشتر طرفداران خودروهای ژاپنی برترین گونه هوندا سیوک مدل Type R باشد. سویکی تا دندان مسلح که هنوز هم لرزه بر اندام برترین هاچ بک های اسپرت جهان می اندازد. با این حال برای بیشتر متخصصان این گونه Si است که جایگاه ویژه داشته. در این میان شاید برترین Si های تولید شده مربوط به دو سال ششم و هفتم باشند؛ دو نسلی که امروزه قیمت بسیار پایینی دارند و حتی نمونه Type R آنها نیز در بیشتر بازارهای جهانی با قیمتی کمتر از 15 هزار دلار قابل خریداری است. امروزه شاید قیمت یک Si سالم بسیار اندک باشد اما به لطف سواری عالی و تعداد کم نمونه های دست نخورده، این خودرو نیز در آینده نزدیک به یک کلاسیک تمام عیار بدل خواهد شد.
تویوتا کرولا GT-S
برای بسیاری شاید حضور یک نمونه تویوتا کرولا در لیست ما چندان قابل هضم نباشد اما این کرولا از نظر بسیاری از متخصصان یکی از برترین محصولات تاریخ تویوتاست. در میان تمامی نمونه های نسل پنجم کرولا، شاید سری AE۸۶ با اقتدار برترین گونه باشد؛ خودرویی که بر اساس پلت فرم دگرگون شده کرولا ساخته شد و المان هایی همانند انتقال نیرو به چرخ های عقب سیستم تعلیق بسیار مدرن و کارآمد و وزن کم سبب شد تا در نهایت خودرویی استثنایی از نظر سواری و هندلینگ باشد. دو گونه کوپه و هاچ بک از سری AE۸۶ GT-S ساخته شد که نمونه هاچ بک به لطف حضور در مجموعه کارتونی Initial-D توانسته بسیار مورد توجه قرار گیرد.
فورد ماستنگ SVT Cobra R
در دورانی که نام هایی مانند شلبی از محصولات فورد رخت بر بسته بودند، گروه خودروهای ویژه فورد ساخت برترین نمونه های ماستنگ را بر عهده داشت. برترین نمونه های نسل های چهارم و پنجم ماستنگ با پسوند SVT Cobra R راهی بازار شد که به نحوی یادآور ماستنگ شلبی نیز بود. در این نمونه ها اما کاهش وزن به لطف حذف تجهیزات رفاهی، افزایش قدرت موتور و بهبود هندلینگ در اولویت قرار داشت. با وجود تمامی مشکلاتی که به دو نسل سوم و چهارم ماستنگ وارد است، نمونه SVT این دو نسل به لطف تولید بسیار محدود و مشخصات فنی استثنایی، امروزه یکی از ماستنگ های فراموش شده ای است که قیمت آن در حال صعود است.
پونتیاک ترنزام 25th Anniversary Edition
پونتیاک برای بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد معرفی مدل فایربرد، تنها ۷۵۵۵ دستگاه را با پیشرانه ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر توربو برگرفته از نمونه موجود در بیوایک GNX تولید کرد. علاوه بر مشخصات فنی، ظاهر این نمونه ها نیز دارای تفاوت هایی با ترنزام های عادی داشت. با آن که ارزش این ترانزام ها همانند سایر نمونه های نسل سوم، به شدت کاهش یافت، اما امروزه قیمت آنها به طور قابل توجهی، رو به افزایش است. تعداد کم تولید شاید تنها بهانه برای این نرخ صعودی نباشد، چرا که عدم حضور برند پونتیاک و مدل ترنزام برای سالیان متمادی، به نحوی ارزش این برند را افزایش داده است و امروزه بیشتر محصولات تاریخی پونتیاک قیمتی بیش از رقبای هم رده دارند.
ب ام و M۳ E۳۰
نوشتن در مورد محسنات اولین نسل ب ام و M3 کاری بسیار آسان است. این خودرو واقعا یکی از اساطیر جهان خودروهای آلمانی است که بازار خودروهای اسپرت را به طور اساسی دگرگون کرد. اولین تجربه ب ام و در زمینه ساخت یک سدان کوچک تحت نام M موفقیتی اساسی کسب کرد و توانست پایه و اساس نسل های بعدی این خودرو باشد اما در این میان نکته بسیار مهم دیگری را نیز نباید در مورد خاص بودن این مدل فراموش کرد. کمترین تعداد تولید شده M3 مربوط به همین نسل E30 است و این بدین معنا نیست که تمامی ارزش های معنوی این خودرو در ترکیب با این خاص بودن، ارزش آن را به سرعت افزایش می دهد.
دومین هوندای لیست ما اما متعلق به بالاترین رده محصولات این کمپانی یعنی Type R است. مدت هاست دیگر اینتگرا به عنوان یک کوپه سدان کاربردی در میان محصولات هوندا جایی ندارد. با این حال نسل سوم این خودرو همواره به عنوان یکی از برترین خودروهای دیفرانسیل جلو تاریخ شناخته می شود و در نمونه Type R نیز به لطف استفاده از پیشرانه ۱.۸ لیتری ۲۰۰ اسب بخاری، عملکرد خودرو به اوج رسیده بود. شاید برای بسیاری افزایش قیمت های عجیب و رسیدن برخی نمونه های کم کارکرد به ارقامی در حدود ۴۰ هزار دلار عجیب باشد اما معرفی این خودرو به عنوان یکی از برترین تولیدات هوندا در کنار انقراض نام اینتگرا سبب شده تا این نمونه نیز در لیست ما جایی داشته باشد.
ارسال نظر