چگونه پهپادها زندگی ما را تغییر می دهند؟
این یک پرنده است؟ یک هواپیما است؟ نه، این وسیله هوایی دینامیک کنترل شونده از راه دور است، که بیشتر به عنوان پهپاد شناخته می شود.
در جریان سفر باراک اوبا رئیس جمهور پیشین آمریکا به بریتانیا در ماه آوریل سال گذشته، تهدید هواپیماهای بدون سرنشین در انگلستان چنان شدید بود ه استفاده از آنها در بخش هایی از لندن و منطقه ویندزور ممنوع شد. با توجه به اقدامات اعلام شده در سخنرانی ملکه در اوایل ماه جاری، پرواز پهپاد در انگلیس برای اولین بار در چارچوب قانون مجاز است.
بر اساس متن سخنرانی ملکه الیزابت دوم قوانین جدید وضع شده بریتانیا را در ابتدای لیست فناوری ایمن در صنعت وسایل نقلیه اتوماتیک، مانند پهپاد و هواپیماهای بدون سرنشین قرار می دهد. در حالی که ممکن است پهپادها به عنوان یک اختراع مدرن در نظر گرفته شوند، قدمت آنها می تواند به سال های دهه ۳۰ میلادی برسد.
خوب
هواپیماهای بدون سرنشین می توانند دنیا را برای ما به جای بهتری تبدیل کنند. برای مثال در انگلستان، در حالی که صنایع دفاعی در حال تحقیق در مورد چگونگی بهبود وضعیت پهپادها هستند، از آنها برای امدادرسانی به کسانی که در معرض خطر هستند و اورژانس به صورت معمول قادر به ارائه خدمات برای این افراد نیست استفاده می شود. در سراسر جهان محافظان حیات وحش با استفاده از فناوری هواپیماهای بدون سرنشین مجری عملیات نظارت بر حیوانات و جلوگیری از هر گونه تهدید بالقوه علیه آنها هستند.
آتش نشانی و نجات انسان
خدمات اورژانس اروپا در مورد نحوه استفاده از پهپاد در عملیات نجات و شرایط اضطراری، از جمله نشت مواد شیمیایی، تصادفات اتومبیل و آتش سوزی های گسترده آموزش می دهند. در حال حاضر تیم نجات کوهستان دونگال ایرلند با استفاده از نرم افزار پیشرفته پهپاد به هماهنگ کردن ماموریت های جستجو و نجات در مناطق دور افتاده کمک می کند، در حالی که در اداره آتش نشانی کپنهاگ در دانمارک آموزش داده می شود که چگونه از پهپاد برای مبارزه با آتش سوزی، حوادث شیمیایی، انفجارهای سنگین در شهرها و شرایط بالا آمدن آب استفاده کنند.
پلیس
در اوایل سال جاری گزارش شد که بیش از یک چهارم از ۴۳ مرکز پلیس در انگلستان و ولز در حال بررسی استفاده از پهپاد در عملیات های خطرناک و همچنین تعقیب مظنونان به سرقت بودند. استیو بری، سرپرست انجمن افسران پلیس در هواپیماهای بدون سرنشین می گوید: «استفاده از پهپاد به یک چشم انداز مشترک تبدیل شده و در آینده نزدیک در طیف وسیعی از تحقیقات جنایی، مانند ردیابی مجرمان مشکوک، جستجوی افراد گم شده و نظارت بر صحنه های حادثه استفاده می شود.»
یک طرح آزمایشی که توسط نیروهای Sussex و Surrey در انگلستان انجام شد، شامل استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین مجهز به دوربین برای گشتزنی در محیط فرودگاه گاتویک برای فعالیت مشکوک بود.
حفاظت از حیات وحش
زیست شناسان دریایی موسسه غیرانتفاعی Leatherback Trust از پهپاد برای نظارت بر لاک پشت های دریایی استفاده می کنند تا اسرار تازه ای از رفتار آنها در اقیانوس آزاد را کشف کنند. ردیابی آنها با شنا کردن در کنار لاک پشت ها و یا حتی با استفاده از یک قایق یک مشکل پیچیده است، اما پهپاد اجازه می دهد دانشمندان در فواصل طولانی و بدون مزاحمت به دنبال لاک پشت ها باشند.
دکتر ناتان رابینسون مدیر این تحقیقات می گوید: «بخش عمده تلاش ما این است که دریابیم لاک پشت های دریایی کجا و چگونه در حال لانه کردن هستند. معمولا این کار با بالا و پایین رفتن در طول سواحل برای مدت طولانی همراه است اما با استفاده از این تکنولوژی، شما می توانید یک هواپیمای بدون سرنشین به آن منطقه ارسال کنید و با نگاه کردن به فیلم های تهیه شده متوجه سازوکار لانه سازی لاک پشت ها شوید.»
در آفریقای جنوبی، از پهپاد بدون سرنشین برای شناسایی شکارچیان مشکوک برای مقابله با تعداد مرگ و میرهای کرگدن های در معرض انقراض استفاده می شود. پهپاد کوچک و سبک وزن را می توان با دست به مدت چند دقیقه راه انداخت و حدود ۹۰ دقیقه تا شعاع ۷ کیلومتر پرواز کرد. آنها با استفاده از دوربین های مادون قرمز با وضوح بالا می توانند فیل ها، کرگدن ها، شیرها و همچنین افرادی که ممکن است آنها را ردیابی و شکار کنند را نمایش دهند.
دفاع
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که انگلیس ناوگان پهپاد مسلح خود را به یک نسل جدید ارتقا یافته از پهپاد که قادر به پرواز دو برابر طولانی تر، با بمب های بیشتر، موشک ها و سنسورها هستند، مجهز خواهد کرد. نزدیک به دو روز طول می کشد تا یک پهپاد بزرگ با طول ۷۹ فوت بتواند به اهداف جاسوسی برسد در حالی که رایانه های پیشرفته جدید به ما این امکان را می دهند که در هوای بد و شرایط نامساعد جوی همچنان به فعالیت خود ادامه داده و در برابر یخ، رعد و برق و حملات پرنده ای سالم بمانند.
انتظار می رود سلاح Predator B که احتمالا به عنوان «محافظ» نامیده می شود از پایان سال جاری توسط RAF استفاده شود، پهپادی که احتمالا در پیشبرد جاسوسی، حملات هوایی خشونت بار، ردیابی و از بین بردن افراط گرایان گروه های تروریستی مانند داعش استفاده خواهد شد.
بد
پهپاد این پتانسیل را نیز دارد که دنیا را به جای بدتری برای زندگی تبدیل کند. در عین حال که پهپادها برای محافظت در برابر تهدیدات امنیتی مورد استفاده قرار گرفته اند، آنها توانایی عمل به عنوان یک سلاح مرگبار را نیز دارند. برخی نیز استفاده از پهپاد را برای جاسوسی و نظارت زیر سوال برده اند اما همان طور که دیگران استدلال کرده اند، اگر شما کار خلافی انجام نمی دهید، نظارت پهپادها بلر شما چه اشکالی خواهد داشت؟
پهپادهای انتحاری
اعتقاد بر این است که اولین استفاده شناخته شده از «پهپادهای انتحاری» در جریان جنگ اخیر میان آذربایجان و ارمنستان رخ داده است. بهت نظر می رسد که نیروهای آذربایجان نه یک موشک، که یک هواپیمای بدون سرنشین را با مواد منفجره پر کرده و آن را به هدف رسانده و منفجر کرده اند. به گفته وزارت دفاع ارمنستان هواپیمای بدون سرنشین آذربایجان به یک اتوبوس حامل سربازان داوطلب ارمنی اصابت کرده و هفت نفر را کشته است. آذربایجان و ارمنستان به طور دوره ای بر سر منطقه کوهستانی قره باغ که در مرز آذربایجان و ارمنستان قرار دارد، جدال و کشمکش دارند.
تهدید امنیتی
تعداد گزارش های شباهت بین پهپادها و هواپیماها در حال افزایش است. بر اساس گزارش های مراکز پلیس، در چهار ماه اول سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۱۵ درصد گزارش ها مشاهداتی از این قبیل بوده اند. خلبانان برای تنظیم مقررات ایمنی بهتر جهت جلوگیری از برخورد، درجه ایمنی «خطر بسیار بالا» را برای پرواز پهپادها خواستار شده اند.
در ماه مارس، هواپیمای اسکاتلندی در حالی که از منطقه North York Moors عبور می کرد توسط یک هواپیمای بدون سرنشین مورد اصابت قرار گرفت. در جایی دیگر یک پهپاد با واگن حمل بار در عقب قطاری که در مسیر راه آهن بین گراسمونت و یکرینگ قرار داشت برخورد کرد. با این که مسافران با صدای یک انفجار بزرگ وحشت زده شدند، خوشبختانه در این مورد هیچ آسیب یا صدمه ای ایجاد نشد.
جاسوسی و نظارت
ریچارد مادلی تهیه کننده تلویزیونی، وجود دو شیء کوچک پرنده در اطراف محل زندگی خود را به پلیس گزارش داد و اذعان داشت که این پهپادها برای جاسوسی بر روی ملک او پرواز می کنند. مجری سابق برنامه «صبح امروز» به خبرنگار تلگراف گفت که قبل از این که به پلیس کورن ول گزارش دهد، رد پهپادهای مزاحم را تا نزدیکی دو مرد مشکوک که کنار یک ون سفید ایستاده بودند دنبال کرده است.
وی همچنین گفت که هرگز دوست نداشته با لباس راحتی در انظار عمومی دیده شود و گفت این شکسته شدن حریم خصوصی اش توسط پهپادهای مزاحم عبور از خط قرمز او به شمار می آید. صاحب پهپاد ادعای مادلی مبنی بر جاسوسی را رد کرد. پهپادها همچنین توسط شوراها در انگلستان مورد استفاده قرار می گیرند تا به منظور دستیابی به اجازه های برنامه ریزی بر فراز خانه های مردم پرواز کنند.
یک نظرسنجی آزاد اطلاعات نشان داد که ده ها نفر به استفاده از پهپاد یا استخدام آنها اعتراف کردند. دو شورا گفتند که پهپادها می توانند برای بررسی برنامه های کاربردی مورد استفاده قرار گیرند. این تحقیقات سوالاتی را درباره حریم خصوصی مطرح کرد. دموکرات های لیبرال خواستار یک قانون اجرایی برای کنترل نحوه استفاده از پهپاد در شورای امنیت هستند. در حالی که ناظران اطلاعات گفتند که از اخبار مطلع شده اند و شوراها باید در نظر بگیرند که آیا پهپاد «ضروری و مناسب» است یا خیر.
تنبل (یا کارآمدتر)
علاوه بر نکات مثبت و منفی، پهپاد استفاده می شود تا جنبه های مختلف زندگی ما را بسیار کارآمدتر کند - یا بسته به دیدگاه شما ما را به طور کامل تنبل کند.
تحویل
خرید یا فروش یک خانه
در اینجا یک نمونه دیگر از چگونگی استفاده از تکنولوژی پهپاد برای انجام یک کار دشوار یعنی خرید و فروش خانه را معرفی می کنیم. طبق گزارش Future Laboratory، تکنولوژی هواپیماهای بدن سرنشین،راه های بیشتری برای دیدن خانه ها قبل از خرید آنها ارائه می دهد. تا سال 2025 ما قادر خواهیم بود قسمت های خارجی یک خانه که حتی با نردبان غیرقابل دسترس است را کشف و یا با استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین که می تواند از راه دور کنترل شود، موقعیت آن منطقه در شب را چک کنیم.
پرواز مسافری
Ehang ۱۸۴ یک هواپیمای بدون سرنشین جدید کوادکوپتر است و به اندازه کافی بزرگ هست تا بتواند یک مسافر را همراه با چمدانش در فاصله کوتاه حمل کند. طرز کار این پهپاد به این صورت است که از سطح زمین بلند می شود و به صورت عمودی حرکت می کند. می تواند تا ۱۵۰۰ فوت پرواز کند. تا ۲۳ دقیقه می تواند پرواز کند که مطمئنا آنچنان خوشایند نیست اما سرعت آن به نزدیک ۶۲ مایل در ساعت می رسد. Ehang ۱۸۴ همچنان پروازهای آزمایشی دارد اما شرکت سازنده اعلام کرده که این محصول قطعا به بازار عرضه می شود. اگر این کار انجام شود، این شرکت سطح کاملا جدیدی از سفرهای هوشمند را به دنیا عرضه خواهد کرد و اجازه خواهد داد تا این پرنده خودکار مسافر را با کمترین هزینه و زمان به مقصد برساند.
در نهایت...
آیا نقاط مثبت پهپاد از نکات منفی آن بیشتر است؟ اصلا آیا ما در زندگی به آنها نیاز داریم؟ پاسخ به هر دو سوال بستگی دارد به این که شما دارید با چه کسی صحبت می کنید. اگرچه این تکنولوژی از دهه ۳۰ میلادی تاکنون بوده است اما تنها در سال های اخیر پتانسیل آن برای تغییر جهان مورد بررسی قرار گرفته است.
در کشاورزی، پهپاد می توانند خاک را تجزیه و تحلیل کنند تا تعیین شود که چه مناطقی باید سمپاشی یا هرس شوند و کجاها به کود و مواد غنی سازی خاک احتیاج دارند. از بهبود ایمنی گرفته تا کاهش هزینه ها،مزایای بسیار زیادی در استفاده از پهپاد وجود دارد. انسان در مقابل ماشین؟ انتخاب با شماست.
تحول عظیم تا ۵ سال آینده
صنایع هوایی بدون سرنشین با سرعت زیاد و بی توجه به سیاست های دولت ها از قبیل سرمایه گذاری های اولیه و فراهم سازی زمینه رشد این بازار سخت افزاری و محاسباتی جدید، در حال پیشرفت اند. پهپاد مخفف عبارت «پرنده هدایت پذیر بدون سرنشین از راه دور» است.
در حال حاضر لیست بلندبالایی از مشتریان مختلف در زمینه کشاورزی، مدیریت زمین، انرژی و ساخت و ساز در اکوسیستم بزرگ و متنوع فروشندگان نرم افزار و سخت افزار پهپاد قرار دارد. بسیاری از این فروشندگان شرکت های خصوصی کوچک و استارت آپ ها هستند. در همین راستا بعضی شرکت های بزرگ در صنایع دفاعی و سازه های صنعتی نیز در حال سرمایه گذاری در تکنولوژی پهپاد هستند.
در گزارشی از BI Intelligence ما با یک ورود موشکافانه در دنیای پهپاد (وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (unmanned aerial vehicles) UAV به سطوح مختلف صنعت جهانی و در حال رشد هواپیماهای بدون سرنشین وارد شده ایم.
برخی از خروجی های این گزارش بدین شرح است: «ما درآمد حاصل از فروش پهپادها را ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ پیش بینی می کنیم که این عدد در سال گذشته تقریبا بیش از ۸ میلیارد دلار بود.
میزان حمل و نقل توسط پهپادهای مصرف کننده طی پنج سال آینده بیش از چهار برابر افزایش خواهد یافت، که با محیط رقابتی افزایش قیمت و تکنولوژی های جدید، باعث می شود استفاده از پهپاد برای تازه کارها آسان تر شود.
مقررات استفاده از پهپاد در ایالات متحده و اتحادیه اروپا، دو حوزه ای که بزرگ ترین بازار بالقوه برای پهپادهای سازمانی هستند این امکان را فراهم خواهد کرد تا پهپادها در بخش سازمانی (شرکت ها) در هر دو زمینه «محموله» و «درآمد» از بخش مصرف کننده (شخصی) پیشرفت بیشتری داشته باشند.
فن آوری هایی مانند جابجایی هوشمند و جلوگیری از برخورد پرواز پهپاد را ایمن تر می کند و هدایت گران آنها با وجود تعداد زیاد پهپادها در آسمان احساس فراغ بال بیشتری خواهند داشت.
در حال حاضر مقررات FAA، استفاده از پهپادهای تجاری را محدود به چند حوزه صنایع و برنامه های کاربردی نظیر نظارت هوایی در بخش های کشاورزی، معدنکاری و نفت و گاز کرده است. بخش نظامی هدایت سایر قسمت هایی که فعالیت آنها به وسیله پهپاد انجام می شود را به عهده خواهد گرفت و طبق پیش بینی های این گزارش، تعداد کشورهایی که قصد خرید پهپادهای نظامی - علی رغم هزینه بسیار بالای آن - را دارند، افزایش خواهد یافت.
Business Insider
ارسال نظر