تویوتا کمری ۲۰۱۸؛ همچنان با اقتدار به پیش
در مدل ۲۰۱۸ کمری، به جرات می توان گفت که روزهای پرالتهاب تویوتا که هنوز از نتیجه ریسک اعمال تغییرات در مدل جدید و بازخورد مشتریان خبر نداشتند، به پایان رسیده است.
مهندسان تویوتا در 15 سال گذشته ریسک های منطقی زیادی را به جان خریده اند تا با طراحی های خلاقانه خود بتوانند فروش مدل های کمری را همواره در صدر نگه دارند؛ پس به نظر شما چرا باید دست به تغییرات در بهترین و پرفروش ترین محصول کمپانی تویوتا بزنند؟

در مدل ۲۰۱۸ کمری، به جرات می توان گفت که روزهای پرالتهاب تویوتا که هنوز از نتیجه ریسک اعمال تغییرات در مدل جدید و بازخورد مشتریان خبر نداشتند، به پایان رسیده است. چرا که در مدل ۲۰۱۸ کمری، تویوتا این جسارت را پیدا کرده تا ورقه فلز به کار رفته در بدنه ماشین را نیز عوض کند و به عقیده کارشناسان شرکت، مشتریان به زودی درمی یابند که چرا باید بابت سدانی به این زیبایی مبلغ بیشتری پول پرداخت کنند. تویوتا در این مدل نیز از علاقه خود به ساخت ماشین هایی با ۶ سیلندر دست نکشیده و این در حالی است که دیگر رقبا عمدتا به سمت استفاده از موتورهای ۴ سیلندر داخلی پیش می روند.
واقعا مهندسان تویوتا چه کسانی هستند و چرا دست به این ریسک های خطرناک زده اند؟ آیا آنها مزیت های کمری در مقایسه با دیگر رقبا را فراموش کرده اند؟
کابین و صندلی راننده
با توجه به افزایش طول فاصله دو چرخ از هم در معماری TNGA، تا حدی فضای داخلی برای سرنشینان کوچکتر شده است. در قسمت فضای پای سرنشینان عقب و قسمت بالایی آن شاهد 0.9 اینچ کمتر از نمونه های قبل هستیم و فضای سرنشینان جلو نیز حدود نیم اینچ کوچکتر شده است؛ اما با این وجود، فضای داخلی این ماشین همچنان بزرگ و با قابلیت دید مناسب ارزیابی می شود و باید به پایین تر آمدن قسمت کمربند ایمنی در این ماشین هم اشاره کنیم که ابتکار جالب و مناسبی محسوب می شود.

کار کردن با کنترل های اولیه و ثانویه در این ماشین بسیار ساده است چرا که دکمه ها و سوییچ ها درست در جایی قرار دارند که انتظار آن را دارید. در سیستم صوتی این ماشین نیز از یک بلندگوی ۸۰۰ وات JBL استفاده شده که فضای صوتی مناسبی را در اتاق کمری ۲۰۱۸ ایجاد می کند و شما قادر خواهید بود تا از سایت های اسپوتیفای، پاندورا، XM/Sirius به طور مستقیم آهنگ های مورد علاقه خود را با کیفیت بالا پخش کنید. خبری از اپل کارپلی و اندروید اتو در این مدل از تویوتا نیست و کمپانی تویوتا ترجیح داده است از سیستم اختصاصی خود موسوم به اسکوت GPS در این مدل استفاده کند.

موتور
این قسمت، جذاب ترین قسمتی است که بیشتر خریداران کمری دوست دارند اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنند؛ پیشرانه 2.5 لیتری جدید کمری که از سیستم نیروی داینامیک استفاده می کند، نسبت به مدل های قبلی 25 اسب بخار بیشتر قدرت دارد و توانسته مقیاس مصرف سوخت بهینه را نیز بهبود بخشد چرا که نرخ EPA در این مدل 4/6 مایل در هر گالن در طی مسافت های شهری و اتوبان بیشتر از مدل های قبلی است. لازم به ذکر است مدل های XSE کمری 2018 حتی 3 اسب بخار نیز بیشتر از مدل های عادی دارند و مصرف سوخت بهینه در آنها نیز 1.2 بهتر از مدل های عادی می باشد.
مدل های بازطراحی شده شش سیلندر با پیشرانه 3.5 لیتری نیز 33 اسب بخار قوی تر از مدل های 4 سیلندر کمری 2018 هستند و نرخ مصرف سوخت بهینه آنها نیز 1 واحد در شهر و 2 تا 3 واخد در اتوبان ها بهتر از آن مدل ها است.کمری هایی که از موتورهای هیبریدی آتگینسون با پیشرانه 2.5 لیتری استفاده می کنند نیز 20 اسب بخار قوی تر از مدل های پیشین هستند که این قدرت موتور در صورت استفاده از موتور برقی در کمری 2018 به اندازه 23 اسب بخار افت می کند.

شاید برای علاقه مندان به دانستن جزئیات بیشتر جالب باشد که بدانند از سیستم D4 (تزریق سوخت مستقیم و پورتی) در این ماشین استفاده شده و نرخ فشرده سازی آن نیز در مدل های با پیشرانه 2.5 لیتری از 10.4:1 به 13:1 و در مدل های شش سیلندر از 10.8:1 به 11.8:1 و در مدل های هیبریدی از 12.5:1 به 14:1 ارتقا یافته است.(توجه داشته باشید که با بسته شدن آخرین سوپاپ، ترکیب هوا و سوخت با نرخ فشرده سازی 14 صورت نمی گیرد اما محصول احتراق نهایی در بیشتر اوقات با همین نرخ کار می کند)
دیگر بهینه ساز های قدرت ماشین شامل کنترل های متغیر روغن و سیستم خنک کننده و زمان بندی راه اندازهای برقی سوپاپ های مختلف در موتور های ۲.۵ لیتری گازسوز و هیبریدی است. در موتورهای ۶ سیلندر شاهد کنترل های هیدرولیک بیشتری هستیم که قدرت عملیاتی موتور اتکینسون در شرایط مختلف را بالا می برد.

مشکل بزرگی که در قسمت موتور این ماشین مشاهده می شود، نحوه کالیبره شدن سیستم انتقال ۸ دنده آن است. هنگامی که با این ماشین به آهستگی رانندگی کنید، موتور ان بسیار روان کار می کند اما دکمه اسپورتی در تریم های XLE و XSE و مدل های ۶ سیلندر تعبیه شده است که در صورت استفاده از این حالت، موتور ماشین کمی سخت کار می کند. با این ویژگی ها البته شما قادرید سواری پرهیجانی را با این ماشین تجربه کنید و با استفاده از دنده های پایینتر در سرپیچ های تند با دنده معکوس به جای ترمز کردن، از انحنای پیچ ها تند به سادگی عبور کنید.
سواری و کنترل ماشین
مدل های کمری همواره به سواری دلپذیر معروف بوده اند و سواری راحت همیشه به عنوان دغدغه اصلی مهندسین تویوتا مطرح بوده است. این مدل در واقع نسل هشتم کمری محسوب می شود که بیشترین بهبود کیفیت را نسبت به مدل های قبلی تجربه می کند و به جرات می توان گفت سواری با این ماشین، لذت بخش تر از هر مدل قدیمی تر از آن است و این موضوع را می توان ریشه در پایین آمدن ارتفاع ماشین و افزایش ۱.۹ اینچی فاصله دو محور و استفاده از سیستم تعلیق جدید در کمک فنرهای عقب دانست.

عبور از پیچ ها در این ماشین بسیار عالی و تخت انجام می گیرد به طوری که حین عبور از پیچ ها، ماشین در بالانس کامل است. فرمان دقیق کمری ۲۰۱۸ نیز به یک سواری عالی با آن کمک شایانی کرده است به طوری که در حین عبور از پیچ ها من همواره به خودم یادآوری می کردم که سوار بر یک محصول تویوتا هستم، پس جای نگرانی وجود ندارد.
کمک فرمان برقی این ماشین هر رکوردی در طی پیست را در هم می شکند و این ماشین طوری تنظیم شده است که هرگز شاهد حرکتهای سریع یا آهسته در فرمان و تکان های شدید در آن نیستیم.خنی در مدل های هیبریدی LE که از تایرهای بلند فایراستون 205/65R16 استفاده شده است می توایند از پیچ ها با سرعت زیاد و بدون مشکل عبور کنید اما کمی از چسبندگی تایرها به سطح جاده کم می شود که مشکل چندان حادی نیست. استفاده از آن تایرها شاید راحت ترین گزینه باشد اما استفاده از تایرهای میشلن در مدل های XSE شش سیلندر، به راننده امکان عبور از سخت ترین جاده ها و پیچ ها را بدون هیچ مشکلی می دهد.

مثل همیشه، در کمری ها از ورقه فلزی در بدنه استفاده شده است که در سرعت های بالا نیز کمترین صدای بیرون به داخل اتاق ماشین منتقل می شود و تنها زمانی که نیاز به دنده معکوس کشیدن دارید، صدای موتور در داخل اتاق ماشین شنیده می شود که این اتفاق نیز در رانندگی بسیار نادر است.
ایمنی و قیمت ماشین
به نظر می رسد، تویوتا تمامی تست های ایمنی و کیسه هوا را با بهترین نمره پشت سر بگذارد چرا که سیستم Sense P استاندارد در تمامی مدل های کمری ۲۰۱۸ به کار رفته است. در آخرین به روزرسانی این سیستم، شاهد به کارگیری فناوری ترمز اتوماتیک قبل از تصادف با عابر پیاده هستیم.

با توجه به برخی امکانات اضافه شده به این مدل، انتظار می رود مدل های L کمری ۲۰۱۸ قیمیت معادل ۲۴۳۸۰ دلار داشته باشند و بقیه مدل ها نیز با اضافه کردن آپشن های اختیاری بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار بیشتر از این مدل پایه قیمتگذاری شده اند.
در نهایت با توجه به اینکه ما پنج مدل مختلف از کمری ۲۰۱۸ را سوار شدیم و با هریک مسافتی حدود ۲۵ تا ۳۰ مایل را رانندگی کردیم، باید به کمپانی هوندا هشدار دهیم که رقیب جدیدش بسیار قدرتمند است و باید فکری به حال نسل دهم آکورد خود که در پاییز امسال روانه بازار می شود، بکند. اما با این وجود به جرات می توان گفت که کمپانی تویوتا، سلطان بی چون و چرای تولید سدان های میان رده در کل بازار است.
نظر کاربران
متاسفانه مترجم به غلط ترجمه کرده اونجایی که میگه در مدل های گاز سوز !!! اصلا تویوتا مدل گاز سوز نداره بلکه در انگلیسی منظور از gas همون بنزین میباشد که باعث گمراهی خواننده میشه