۱۰۰ خودروی مزخرف تاریخ (۵)
اینبار به سراغ ۱۰۰ ماشین مزخرف تاریخ صنعت خودروسازی رفته ایم که از جهات مختلف ضعیف بودند؛ برخی از لحاظ طراحی و ظاهر، برخی از لحاظ قدرت و...
AMC قصد داشت با پایان دادن به تولید هورنت های کامپکت، قدم دربازار خودروهای سابکامپکت بگذارد اما با تولید مدل گرملین 6 سیلندر و 8 سیلندر پس از بردار بزرگ خود در جایگاه دوم بازنده های این بازار قرار گرفت.
استون مارتین ساینت - 2011
این ماشنی در واقع بازطراحی تویوتا iQ بود و قیمت آن ۴۷۰۰۰ دلار اعلام شد. این ماشین برای دست یافتن به استانداردهای محیط زیستی ماشین ها در اروپا راه زیادی باید طی کند و استون مارتین با تولید این مدل، در واقع به برند خود خیانت کرد.
۱۷.رنو فوگو - ۱۹۸۲
کوپه فرانسوی شکننده و ضعیف با محور جلو که خیلی زود از یادها رفت. این ماشین به خاطر خطای فرمان زیادی که داشت چندین بار با فراخوان بازگشت به کارخانه مواجه شد.
قیمت پایه این ماشین 2000 دلار بود اما این ماشین یک نقطه ضعف بزرگ داشت چرا که هیچ حفاظ امنیتی برای باک بنزین که در قسمت عقب ماشین تعبیه شده بود در آن تعبیه نشده بود. این ماشین در زمان خود بارها منفجر شد و آتش گرفت و فورد به خاطر آن پرونده های زیادی در دادگاه ها دارد.
15.کرایسلر TC -1989
ترکیب احمقانه ای از ماشین های دیفرانسیل جلوی سری K با مونتاژی از مازراتی و بدنه ای شبیه به یک رودستر دو در، این ماشین را بسیار سبیه به ماشین های لبارون کرده بود.این مدل را می توان بدترین ماشین مازراتی و کرایسلر نامید.
۱۴.لامبورگینی اسپادا - ۱۹۶۸
یک طراحی تخیلی به همراه یک شاسی پیچیده با موتوری 4 لیتری و 12 سیلندر که 325 اسب بخار قدرت داشت و مصرف سوخت بالایی نیز از آن گزارش شده بود. اولین نمونه های این ماشین با دنده اتوماتیک روانه بازار شدند.
13.رلیانت رابین - 1974
یک ماشین سه چرخ بی ثبات که با بدنه پلاستیکی اش، حرکتی شبیه به لاک پشت داشت. موتور ۷۵۰ سی سی این ماشین نیز بسیار ضعیف بود.
۱۲.رنو آلیانس -۱۹۸۳
این ماشین در واقع ساخت AMC بود و نسخه آمریکایی رنو سابکامپکت با محور جلویی محسوب می شد که 60 اسب بخار قدرت داشت.این ماشین را می توان بدترین ماشین در سال 85 میلادی در کل جهان نامید چرا که در برخی موارد درهای آن نیز بسته نمی شدند.
11.شورلت سری D - 1917
اولین شورلت های ۸ سیلندر تنها قادر به ایجاد ۳۶ اسب بخار نیرو بودند که حتی کمتر از شورلت های چهار سیلندری که در سال ۱۹۱۸ ساخته می شد، به حساب می آمد. پس از این تجربه ناموفق، هشت سیلندر بعدی شورلت ۳۷ سال بعد با قدرت بیشتر ساخته شد.
۱۰.اولدزموبیل کاتلس سوپر دیزل - ۱۹۷۹
این ماشین با موتور 5.7 لیتری به همان بدی ماشین های 8 سیلندر دیزلی این کمپانی بود. مدل هایی که از موتور 4.3 لیتری استفاده می کردند حتی وضعیت بدتری داشتند.از این مدل تنها 79 عدد فروخته شد. مدل های با پیشرانه 4.3 لیتری تنها قادر به ایجاد نیرویی برابر 90 اسب بخار بودند.
9.تارابانت -1957
این ماشین دو سیلندر ساخت آلمان شرقی را می توان فاجعه ای نامید که پس از فروریختن دیوار برلین همچنان به ساختش ادامه دادند. شاید یکی از دلایلی که کمونیسم را شیطانی می نامند همین باشد.
۸.کادیلاک سیمارون - ۱۹۸۲
تلاشی خنده دار برای رقابت با BMW که با بازطراحی شورلت کاوالیه چهار سیلندر و دیفرانسیل جلو به شکست انجامید.این ماشین نزدیک بود کادیلاک را نابود کند.
7.ادسل کورس ایر - 1958
فورد به دنبال بازطراحی ماشینی زیبا بود تا بر مرکوری غلبه کند اما این تلاش منجر به محصولی زشت شد.
۶.ساترن یون - ۲۰۰۳
رانندگی با این ماشین یک حماقت محض بود. طراحی داخلی این ماشین به قدری بد بود که ممکن بود برای تعویض پدال، پاهای شما در بین گپ های پلاستیکی تعبیه شده در آن قسمت گیر کند.به سادگی می توان این ماشین را دومین ماشین فاجعه قرن بیست و یک نامید.
5.شورلت وگا - 1971
موتوری که روغن را نگه نمی داشت برای ماشینی که برای مشتریان خاص تولید می شد، ویژگی بدی به شمار می رفت.این ماشین باعث شد تا آمریکایی ها به خرید تویوتا و هوندای ژاپنی روی اورند.
۴.یوگو - ۱۹۷۸
نسخه صربستانی فیات 127 که آنقدر بد بود که حتی ارزش پرداخت پول با قیمت پایینش هم نداشت.
3. BMW ایزتا - 1955
2.فورد موستانگ 2 - 1974
این ماشین با الهام از مدل پینتو ساخته شد اما این محصول پر نقص باعث کاهش طرفداران موستانگ شد. و متاسفانه از سوی برخی خریداران که با بحران سوخت دست و پنجه نرم می کردند، مورد استقبال قرار گرفت.
1.پونتیاک آزتک - 2001
اگر یکبار سوار ماشین های آزتک شده باشید متوجه خواهید شد که طراحی خارجی این ماشین به عنوان نقطه مثبت آن محسوب می شود. اما این ماشین به این علت در صدر لیست بدترین ماشین ها قرار گرفته چرا که با تولیدش یک کمپانی ۸۴ ساله از بین رفت و این مورد به خاطر این بود که متاسفانه نهایت زشتی در طراحی این مدل خاص دیده می شد و از پلاستیک در بدنه آن کار شده بود و استقبال از آن آنقدر ضعیف بود که کمپانی پونتیاک مجبور به خداحافظی از دنیای خودروسازی شد.
نظر کاربران
یه لاستیک از همین به اصطلاح مزخرف به اندازه 100تا پراید میرزه
حیف شد شرکتی مثل پونتیاک بااون سابقه ش بخاطر یه مدل نابود بشه ولی شرکتهایی مثل ایران خودرو و سایپا بااین آشغالها به سودهای آنچنانی برسن...
جالبه که بعضی از این کارخانهها مثل ساترن و پونتیاک با چند ده سال سابقه و ساخت دهها مدل به خاطر تولید یه خودروی مزخرف ورشکسته و مجبور به فروختن کارخانه به کارخانههای بزرگتر و ثروتمندتر مثل جنرال موتورز شدن بعد اینجا ایرانخودرو و سایپا ۴۰ ساله دارن خودروهای مزخرف اونم با قیمت بالا تولید میکنن اما به خاطر نداشتن رقیب راحت ماشین خودشون رو با سود بالا به مردم قالب میکنن اگر دولت قیمت خودرو وارداتی رو دوبرابر نمیکرد و خودرویی مثل النترا که نهایتا باید ۷۰ میلیون باشه قیمتش ۱۳۰ میلیون نمیشد اکثر مردم جای یک ماشین ۴۰ میلیونی ایرانی با دو سهسال پسانداز بیشتر یه ماشین کرهای یا ژاپنی میخریدن تا حساب کار دست ایرانخودرو و سایپا بیاد
از لحاظ ظاهر که بعضی از این ماشینها خوبن
ما اونقدر ماشین ندیده ایم که فرغونم روش موتور بذارن ، ما میخریم ، اونم به قیمت خدا تومن
اکثر ماشینهایی که ما سوار میشیم تو دنیا از رده خارجند
پراید و پیکان سواری و پیکان وانت کجای این فهرست قرار دارن!؟
گزینه 4 مثل پراید هست افرین
شورلت مدل۱۹۱۷ رو آورده گذاشته جز این لیست .مثلا اقایون انتظار داشتن اون سال یه سوپرمدل تولید کنن .شاید جالب هم باشه براتون ولی بوق همین ماشین ارزشش بیشتر از پرایده...
تو اين فكرم طراح پونتياك آزتك كى بوده؟وچرا ماشينو اين طورى طراحى كرده؟ جلوى ماشين خيلى زشت است.