لیفان X۶۰ و چانگان CS۳۵؛ قد بلندان خوش قیمت
خودروهای شاسی بلند اصولا قیمت بالاتری نسبت به دیگر هم خانواده های شان داشته که باعث می شود تا برخی اقشار جامعه نتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.
طراحی
لیفان X۶۰ اتوماتیک از نظر ظاهر، تفاوتی با نمونه دنده ای نداشته و به عقیده برخی افراد، ظاهر آن کمی رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته است. در نمای جلو X۶۰، ابعاد بزرگ چراغ ها و جلوپنجره، کاملا یادآور زبان طراحی چند سال پیش چینی هاست. در نمای جانبی، توجه بیننده به خط کمر برجسته خودرو و پف کردگی قابل توجه گلگیرها جلب می شود که نمایی نسبتا به روز را در ذهن تداعی می کند. شاید به روزترین و جذاب ترین بخش طراحی X۶۰ را بتوان نمای عقب دانست که مواردی همچون نحوه نورپردازی چراغ های عقب، قطعه پلاستیکی دیفیوزرمانند زیر سپر و نحوه جانمایی مه شکن های درون سپر، نمایی نسبتا جذاب به این قسمت می دهند. کابین X۶۰ نیز طراحی مناسبی داشته از لحاظ ارگونوسی نیز مطلوب است که از موارد جلب توجه کننده در کابین آن می توان به کیلومتر شمار دیجیتالی و مانیتور بزرگ لمسی قرار گرفته در قسمت میانی داشبورد اشاره کرد.
در مقابل چنگان CS۳۵ نیز از زبان طراحی نسبتا مشترکی با لیفان X۶۰ بهره می برد. به گونه ای که مواردی همچون ابعاد بزرگ جلوپنجره و چراغ های جلو، خط کمر برجسته و پف گلگیرها (البته با میزان اغراق کمتر) در CS۳۵ نیز همانند X۵۰ وجود دارد. نمای عقب CS۳۵ نیز ساده بوده و تنها نکته جلب توجه کننده در این نما، امتداد چراغ ها تا روی درب صندوق بار است. طراحی کابین CS۳۵ نیز بسیار خوب و مدرن انجام گرفته و از موارد جالب توجه آن می توان به طرح اسپرت صفحه نشان دهنده ها اشاره کرد. در مجموع می توان گفت که دو خودروی مورد نظر، از لحاظ طراحی برتری خاصی به یکدیگر نداشته اما به عقیده برخی، طرح چانگان به روزتر از لیفان است که با توجه به جدیدتر بودن CS۳۵ نسبت به X۶۰، این موضوع طبیعی به نظر می رسد.
مشخصات و توانمندی های فنی
لیفان X۶۰ اتوماتیک مجهز به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری با حداکثر قدرت ۱۳۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۶۸ نیوتن متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT)، ضمن مصرف ۸.۳ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۱۳.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را به این کراس اوور چشم بادامی می بخشد. سواری X۶۰ اتوماتیک نسبتا نرم بوده و کابین کم سروصدایی را در آن شاهد هستیم اما با توجه به توان نه چندان بالای پیشرانه و وجود گیربکس CVT نباید توقع شتابگیری خیلی خوبی از آن داشته باشید.
در مقابل چانگان CS35 از یک پیشرانه 1.6 لیتری با حداکثر قدرت 133 اسب بخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتن متر برخوردار است که پیشرانه مذکور با اتصال به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 7 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 14 ثانیه و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را برای این چینی خوش قیمت به ارمغان می آورد. کیفیت سواری CS35 خوب بوده و کمی نرم تر از X60ارزیابی می شود، ضمن این که پیشرانه آن بسیار کم مصرف است اما از نظر شتاب و هندلینگ کاملا معمولی ظاهر می شود که البته با توجه به توان پیشرانه و ارتفاع اتاق، این امر طبیعی است.
امکانات رفاهی و ایمنی
از جمله امکانات رفاهی مشترک بین لیفان X۶۰ اتوماتیک و چانگان CS۳۵ می توان به مواردی همچون تهویه مطبوع دمشی، سانروف، روکش چرمی صندلی ها، سیستم صوتی با ۶ عدد بلندگو، سنسور دنده عقب و کنترلرهای سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد که در این بین برتری های X۶۰ بر CS۳۵، مواردی همچون DVD پلیر مجهز به مانیتور لمسی، سنسور نور دوربین دنده عقب و پاور ویندوز را شامل می شود.
همچنین کروز کنترل، دی لایت و آینه تاشوی برقی نیز از مواردی هستند که در CS35 وجود داشته اما X60 فاقد آن است. اما در زمینه امکانات ایمنی، برتری با چانگان خواهد بود زیرا CS35 از سیستم ترمز ABS-EBD BAS، (سیستم کمکی در مواقع اضطراری) و 4 عدد ایربگ بهره می گیرد در صورتی که X60 فاقد سیستم ترمز کمکی و ایربگ های جانبی است.
سخن پایانی
در پایان اگر نگاهی به هر یک از دو خودروی مورد بررسی داشته باشیم در می یابیم که هر دوی آنها در مواردی همچون قیمت مناسب، خدمات پس از فروش نسبتا گسترده، امکانات رفاهی و کیفیت سواری قابل قبول و همچنین شتابگیری نسبتا ضعیف اشتراک دارند. در این بین از مواردی همچون فضای بیشتر سرنشینان و صندوق بار، پیشرانه قوی تر و در دسترس تر بودن قطعات یدکی می توان به عنوان نقاط برتری ایفان X۶۰ و چانگان CS۳۵ یاد کرد در صورتی که CS۳۵ نیز ایمنی بیشتر و مصرف سوخت پایین تری نسبت به رقیب دارد. لازم به ذکر است که قیمت در نظر گرفته شده برای لیفان X۶۰ اتوماتیک از سوی کرمان موتور برابر با ۶۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است. همچنین چانگان CS۳۵ اتوماتیک نیز با قیمت ۶۵ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان از سوی سایپا به فروش می رسد. امکان خرید اقساطی نیز برای هر دو خودرو فراهم است.
نظر کاربران
برای خودم بعنوان یک ایرانی متاسقم که کارشناسان خودرویی ما هنوز هم درمورد ماشین های بدریخت وبی کیفیت چینی قلم فرسایی می کنند گویا این خودروها دوسه روز پیش واردبازار ایران شده ومردم فهیم ماشناختی از انها ندارند اندکی شرم وخجالت هم خوب چیزیه.
من پراید ایرلنی رو به این چینی های بی کیفیت ترجیح می دم و به نظرم کلاس پراید سواری بالاتر از x60 است
افرین به غیرتت ایرانی همیشه سربلند باشی