لکسوس LC ۵۰۰؛ هیولای کوپهی تویوتا بیدار می شود!
به تازگی ویدئویی منتشر شده که در آن قدرت موتور LC ۵۰۰ به نمایش در آمد؛ قدرت این ماشین به قدری حیرت انگیز بود که کاربران بسیاری در قسمت نظرات، صدای غران موتور این ماشین را بی نظیر توصیف کردند.
به تازگی ویدئویی منتشر شده که در آن قدرت موتور LC 500 به نمایش در آمد؛ قدرت این ماشین به قدری حیرت انگیز بود که کاربران بسیاری در قسمت نظرات، صدای غران موتور این ماشین را بی نظیر توصیف کردند. اما این همه داستان Lc 500 نیست، موتور کواد کم 5 لیتری این ماشین 8 سیلندر است و قادر به تولید 471 اسب بخار نیرو با دور موتور 7100 rpm است. صدای اگزوز چند لوله ای این ماشین واقعا غران است. شاید تعجب کنید که این موتور غران توسط تیتانیوم فورج شده به صورت جدا جدا، به اگزوز متصل شده است.
خودرویی تقریبا سریع
به فلز به کار رفته در این ماشین دقت کنید. این ماشین از یک کاپوت آلومینیومی، و گلگیر جلو و درب و صندوق عقبی از جنس فیبرکربن تقویت شده با پلیمر ساخته شده است و همه این عوامل باعث شده است که LC 500/500h بدون چون و چرا ماشینهایی زیبا و سریع لقب گیرند.اما همه این موارد، حرف است و این ماشین شاید آنچنان که در اخبار گفته می شود نیز سریع نباشد، برای اطمینان از این موضوع مقایسه ای بین این مدلها با برخی مدل های هم رده آنها در بازار انجام داده ایم.
اگر با تفاسیری که در سایتهای مختلف شنیده اید تصور می کنید که LC ۵۰۰ عملکردی شبیه به مرسدس بنز SL۵۵۰ یا استون مارتین ۱۲ سیلندر وانتاژ S دارد احتمالا خیالاتی شده اید. شاید با اغراق هایی که در مورد سرعت این ماشین در اخبار شنیده اید تصور کنید که مدل هیبرید این ماشین قادر به تعقیب مدل هیبرید BMW i۸ است، اگر اینطور است باید بدانید که سخت در اشتباهید.
این ماشین از کمبود یک برنامه راه انداز ویژه و اختصاصی رنج می برد به طوری که در صورت وجود چنین برنامه ای، شاهد افزایش کارایی مبدل گشتاور در سیستم انتقال هستیم و به واسطه همین ضعف، شاهد هستیم که این ماشین ظرف 4.8 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت می رسد و ظرف 13.2 ثانیه با سرعت 110.2 مایل بر ساعت می تواند مسافت 250 فوت را طی کند. سرعت چرخش چرخها در این ماشین کمی کند و آرام به نظر می رسد و این موضوع کنترل کشش این ماشین را در شرایط ویژه با مشکل رو به رو می کند. اما باید اذعان کرد که در تاریخچه تست های ما هر مدلی از ماشین ها که بتواند زیر 5 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت برسد را سریع می نامیم اما این مورد درباره ماشین های اسپورت صدق نمی کند.(رانندگان آزمایشی این مدل، به این نکته اشاره کرده اند که بهترین عملکرد این ماشین از لحاظ سرعت در حالت نرمال به دست آمده است ونه در حالت اسپورت + یا استفاده از دنده دستی).
این خروجی از LC 500 در واقع این مدل را نیم ثانیه عقب تر و کندتر از استون مارتین 12 سیلندر وانتاژ S است.آنچه سرعت این ماشین را بد جلوه می دهد این است که رکورد سرعت و شتاب این ماشین 1 ثانیه کندتر از مدل Sl 550 مرسدس بنز که در سال 2013 یعنی چهار سال پیش، تولید شده است به حساب می آید. از این گذشته LC 500 از سریعترین سدان لکسوس سری GS F حدود 0.4 ثانیه و از لکسوس های سری RC F کوپه 0.5 ثانیه کندتر است که هر دو از موتوری با قدرت 467 اسب بخار بهره می برند و از همین موتور 8 سیلندر به کار رفته درLC 500 استفاده می کنند.
این ماشین چه چیزی برای ارائه دارد؟
چرا این ماشین آنقدرها هم که فکر می کردیم، سریع نبود؟ تنها علتش، جاذبه زمین زیر تایرها است. مدل LC 500 حدود 4370 پوند و LC 500h حدود 4471 پوند وزن دارند که نقش مهمی در کاهش شتاب این ماشین ها دارد. این در حالی است که سدان LS 460 لکسوس با وزنی معادل 4466 پوند توانست از پس تمامی آزمایشات پیست ما با موفقیت بر آید.
این ماشین یک مدل عالی ده دنده محسوب نمی شود
اگر موتور LC ۵۰۰ قادر به ایجاد ۴۷۱ اسب بخار نیرو با دور موتور ۷۱۰۰ rpm و حداکثر سرعت ۱۶۸ مایل بر ساعت با ده دنده است اما باید این نکته را هم اضافه کرد که ۵ دنده اول این ماشین بسیار کوتاه و نزدیک به هم هستند و ۵ دنده دوم آن مصرف سوخت شدیدی را طلب می کنند.
در تصاویری که جیسون کامیسا از تاکومتر واقعی این ماشین در سرعت های مختلف ضبط کرده است موارد حیرت انگیزی را می بینیم، تصویر اول مربوط به سرعت 40 مایل بر ساعت، تصویر دوم مربوط به سرعت 67 مایل بر ساعت، تصویر سوم مربوط به سرعت 89 مایل بر ساعت و تصویر چهارم مربوط به سرعت 110 مایل بر ساعت است که با آن از 250 فوتی عبور کرده و به دنده 5 شیفت می کنیم و همچنان 5 دنده دیگر نیز باقی است. دنده های این ماشین به واقع شبیه یک ماشین مسابقه ای ناسکار چهار دنده پلاس شش است. بر اساس محاسبات تئوری اگر LC 500 با یک نسبت مساوی قادر به افزایش سرعت در هر یک از ده دنده بود، میبایست در دنده ده شاهد سرعتی معادل 336 مایل بر ساعت می بودیم. این فاصله های متفاوت بین دنده یکی از مشکلات این ماشین است که به آن می پردازیم.
قدرت هیبریدی و ده دنده ای از نوع دیگر
با همان تکنیک به کار رفته در موتور های عادی در حالت نرمال در مدل های هیبریدی lc 500 شاهد بیشترین خروجی موتور هستیم. قدرت موتور مدل lc 500h 354 اسب بخار است که به طور ترکیبی ایجاد می شود( 295 اسب بخار از این قدرت توسط یک پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر و موتورهای برقی خاص لکسوس ایجاد می شود) که این ماشین را ظرف 5.3 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت می رسد و ظرف 14 ثانیه با سرعت 101 مایل بر ساعت با دنده ششم، از مسافت 250 فوتی عبور می کند. دور درجای چرخها در این ماشین امکان پذیر نیست. این ماشین چهار سرنشینی متاسفانه کندتر از BMW i8 با 357 اسب بخار دو سرنشینه اسپورت است که بدنه آن از کربن ساخته شده و حدود 1000 پوند نیز سبک تر از این ماشین است. BMW i8 قادر است ظرف 3.8 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت برسد که رکوردی عالی برای این ماشین محسوب می شود.
با توجه به ترکیب موتور هیبریدی این ماشین(یک موتور و دو ژنراتور موتور) و دو سیستم انتقال نیرو، می توان این ماشین را هم در زمره ماشین های هیبردی سری و هم در زمره ماشین های هیبریدی موازی طبقه بندی کرد. برنامه سیستم انتقال نیروی این ماشین ده دنده اتوماتیک است و LC 500h اولین لکسوس هیبریدی است که باتری های کامپکت و سبک لیتیوم یونی استفاده می کند. محل قرار گیری پکیج باتری ها بین جایگاه صندلی های عقب و صندوق عقب در زیر ماشین است. این ماشین قادر است در حالت برقی با سرعتی معادل 87 مایل بر ساعت حرکت کند. با توجه به محل قرار گیری باتری ها، شاهد کاهش 0.5 اینچی فضای جلوی پای سرنشینان عقب و 0.7 فوت مکعبی در صندوق عقب آن هستیم. به طور منطقی، باک این ماشین 22.2 گالن سوخت در خود جای می دهد که نسبت به مدل LC 500 که 21.7 گالن در خود جای می دهد، بیشتر است.
LC 500/500h هر دو از شش پیستون در جلو و چهار پیستون در قسمت عقب استفاده می کنند که همین مسئله خیال راننده را برای مواقعی که به ترمز نیاز دارد، راحت می کند چرا که با فشرده شدن دیسک های 15.7 اینچی و 14.1 اینچی واکنش مناسبی از سوی ترمزها را شاهدند. برای کم کردن سرعت، کار سختی با پدال ترمز پیش رو ندارید چرا که با کمترین فشار بر روی پدال، این کار انجام می شود و میزان فشار وارد شده به پدال متناسب با قدرت ترمز برای توقف ماشین و کم کردن سرعت، ارزیابی شد.
لکوس در این قسمت، خراب کرد
لکسوس در این ماشین برخی نکاتی که می توانست بر لوکس تر شدن فضای داخلی این ماشین بیافزاید را رعایت نکرده است. مثلا سیستم کنترل آب و هوای این ماشین بسیار ساده طراحی شده که دکمه های سفتی هم دارد. اگرچه لکسوس بر این نکته اصرار دارد که برای این سیستم یک ریموت در نظر گرفته و نیازی به لمس فیزیکی دکمه ها نیست. خبری از جوی استیک در این ماشین نیست و جای آن را یک موس پد گرفته است که دکمه های کمی در ان کار شده است که آنها نیز تا حدی سفت و بزرگ هستند.
شکوه بیرونی و دورنی
به واقع می توان گفت که تاکنون هیچ خودرویی را ندیده ام که طراحی بیرونی ان به زیبایی طراحی درونی ان باشد ولی لکسوس در این مدلها اینکار را به خوبی انجام داده است. فضای داخلی این ماشین ما را به یاد کابین خلبان ها در هواپیما می اندازد. در این ماشین از آخرین فناوری صفحه نمایش (TFT) که در ابرخودروی LFA لکسوس معرفی شده بود، استفاده شده است. چرم به کار رفته در دور این صفحه نمایش نیز بر زیبایی آن افزوده است. در طراحی اطراف این صفحه نمایش 10.3 اینچی از المان های تیتانیومی بسیار زیبایی استفاده شده که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
نکته جالبی که در این ماشین وجود دارد این است که آینه راننده و سرنشین کناری آن، یکدیگر را کاور نمی کنند و هرگز از آینه یکدیگر را نمی بینند. صندلی های عقب نیز تا شانه سرنشینان از چرم است و قابل شستشو بودن آن از مزیت های آن به شمار می رود. به طور کلی سوار شدن در صندلی های عقب این ماشین حس خوشایند تری به سرنشینان القا می کند. از نظر فضای داخلی نیز، ۳۲ اینچ فضای پاها در قسمت عقب ماشین وجود دارد که نسبت به BMW سری ۶ که ۳۰.۵ اینچ فضا دارد، بزرگتر به نظر می رسد اما از مرسدس بنز SL و استون مارتین وانتاژ فضای کمتری در قسمت عقب دارد.
نکات مثبت این ماشین
از نکات مثبت این دو مدل از لکسوس می توان به سیستم قابل تنظیم و تطبیقی تعلیق و تایرهای 20 اینچی آلیاژی و سقف شیشه ای و چراغ های Led هوشمند جلوی ماشین و یک سیستم صوتی 12 اسپیکری پایونیر اشاره کرد. سیستم ناوبری و سیستم ایمنی + این ماشین که متشکل از ترمز اتوماتیک در هنگام تشخیص عابر پیاده، هشدار تصادف، کنترل سرعت کروز داینامیک و هشدار خروج از خطوط است، در وضعیت خوبی به سر می برند. قیمت LC 500 خدود 92995 دلار و قیمت LC 500h حدود 97505 دلار تخمین زده می شود.
درست است که در صورت رانندگی با LC ۵۰۰ یا LC ۵۰۰h ممکن است در رقابت با رقبای قوی این ماشین در جاده عقب بیفتید اما سواری با این ماشین لوکس لذت خاص خود را دارد. این ماشین از کلاس LFA نیست و هرگز با این نیت نیز ساخته نشده است پس باید انتظاراتی معقول از آن داشته باشیم. با وجود اینکه در حال حاضر مدل های LC F با موتورهای ۸ سیلندر توربو دوقلو با ۶۰۰ اسب بخار قدرت در جاده ها جولان می دهند، اما نمی توان از مدل های LC ۵۰۰/۵۰۰h نیز به سادگی گذشت چرا که به طور قطع به شما می گوییم که این دو مدل هیچ رقیبی در سال ۲۰۱۸ در کلاس خود نخواهند داشت چرا که جزو بهترین گرند تور های لوکس ۴ سرنشین محسوب می شوند.
ارسال نظر