تویوتا RVA۴ جدید؛ آماده برای انتقام!
اعتبار خوبی در بازار رقابتی اروپا دارد که نشاندهنده کیفیت مطلوب این شاسی بلند کوچک است و به همین دلیل ایرتویا مقدمات عرضه نسل جدید آن را هم فراهم کرده که این بار نگاهی داریم به داشته های نسل جدید این شاسی بلند محبوب در بازارهای جهانی.
با اینحال ایرتویا شانس خود را روی محصولاتی چون RVA۴ امتحان کرد که متاسفانه کمی در مورد آن بی مهری شد و به دلایل مختلف آنطور که باید و شاید در بازار جا نیفتاد. ولی این خودرو اعتبار خوبی در بازار رقابتی اروپا دارد که نشاندهنده کیفیت مطلوب این شاسی بلند کوچک است و به همین دلیل ایرتویا مقدمات عرضه نسل جدید آن را هم فراهم کرده که این بار نگاهی داریم به داشته های نسل جدید این شاسی بلند محبوب در بازارهای جهانی.
شکل و شمایل
با دیدن طراحی بیرونی این SUV متوجه می شوید که با خودرویی کاملا امروزی و در عین حال پرخاشجو طرفید. چرخش تویوتا از فرم نسبتا کسل کننده نسل قبل به ظاهری آیرودینامیک تر و اسپورت ترکاملا مشخص است. در واقع می توان RVA۴ جدید را محصولی در مایه های کیا اسپورتیج و نیسان مورانو دانست که اتفاقا به خاطر ظاهر متفاوتشان روزهای خوبی را در بازار سپری کردند.
در نمای جلو فرم خمیده چراغ ها و جلوپنجره که وامدار نمونه های سدان این برند بوده خودنمایی می کند، ضمن اینکه سپری خوش فرم به همراه گلگیرهای حجم داده شده به جذابیت بیشتر آن کمک کرده است. در نمای کناری هم با محصولی ساده ولی خوش ساخت طرفیم (تا حدی شبیه هیوندای سانتافه).
اما بخش عقب این شاسی بلند کمی با ابعاد آن در تضاد است چرا که چراغ های باریک و افقی به همراه سپری که از بخش جلو کوچکتر است در این قسمت خودنمایی می کنند ولی طراحان توانسته اند تمامی المان ها را به خوبی در کنار یکدیگر قرار داده و در نهایت محصولی قابل احترام حداقل از لحاظ طراحی تولید کنند.
وضعیت فنی و امکانات
تویوتا RVA4 جدید به طور کلی و آنچه که در کشورهای حوزه خلیج فارس دیده می شود، در سه مدل XLE، LE و Limited عرضه شده که برای همگی آنها موتوری 2.5 لیتری چهار سیلندر تولید نیرو می کند.
موتوری که در نهایت می تواند ۱۷۶ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار دهد و این نیرو هم به صورت استاندارد به چرخ های جلو منتقل می شود ولی می توان به صورت سفارشی سیستم AWD را هم روی آن نصب کرد. همچنین باید گفت که مصرف سوخت RVA۴ به کمک گیربکس شش سرعته خودکار ECT-i که روی همگی آنها به صورت استاندارد نصب شده، بین ۷.۷ تا ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک شاسی بلند با این مشخصات و هیبت فوق العاده به نظر می رسد.
حلقه گمشده ای که می تواند با توجه به وضعیت قیمتی بنزین این روزها، برگ برنده ای برای این تویوتا نسبت به سایر شاسی بلندها باشد. از نظر امکانات هم این غول ژاپنی کاملا تا دندان مسلح است و برای رقابت با SUV های مجهز کره ای کمبودی را احساس نخواهد کرد.
وضعیت بازار و رقبا
تویوتا RVA4 در بازارهای جهانی حدود 25 هزار دلار قیمت دارد. در صورت عرضه آن به بازار داخل در شرایط نابسامان کنونی، باید انتظار قیمتی بین 160 تا 170 میلیون تومان را داشت که در این صورت در ردیف خودروهای گران و لوکس قرار خواهد گرفت. ضمنن اینکه RVA4 برای به دست آوردن سهم مناسبی از بازار کار چندان راحتی را هم پیش رو ندارد و از همین ابتدای کار رقبای به روز شده ای مثل رنو کولئوس (اتاق جدید) و میتسوبیشی ASX با قیمت هایی متعادل تر برای آن خط و نشان می کشند.
مزایا: مصرف سوخت بسیار مناسب، طراحی اصولی، امکانات زیاد
معایب: قیمت بالا، به صورت استاندارد دیفرانسیل جلو است
رقبا: رنو کولئوس جدید و میتسوبیشی ASX
نظر کاربران
کاملا شبیه به کیااسپورتیج