اسپرت ترین اسپرت های بازار خودروی ایران
حتما بارها این جمله را شنیده اید که پول عامل خوشبختی نیست. شاید این حرف در بُعد معنوی درست باشد اما در بعد مالی و در حوزه خودرو، این پول است که حرف اول را در تصمیم گیری برای خرید و انتخاب یک خودرو می زند.
نوبرانه انگلیسی
اگر MG را با مالکیت چینی ها در نظر نگیریم، لوتوس اولین برند انگلیسی بازار ایران بعد از انقلاب اسلامی است که پا به خاک ایران گذاشته که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است. لوتوس با دو مدل Elice S و Elise CUP220 به سمت بازاری رفته که سال هاست تشنه ورود خودروهایی در این حد و اندازه است؛ بازاری که با توجه به قوانین سفت و سخت دچار بحران شده و پذیرای این چنین خودروهایی با پتانسیل بالاست. هر دو مدل از پیشرانه های 4 سیلندر 1.8 لیتری مجهز به سوپرشارژر با توان 217 اسب بخار و گشتاور تولیدی 250 نیوتن متر بهره می برند. موتور لوتوس دارای کد فنی 2ZR-FE و ساخت تویوتاست. وظیفه انتقال نیرو به چرخ های عقب بر عهده گیربکس 6 دنده دستی ساخت تویوتا با کد فنی EC60 است. شتاب صفر تا 100 هم با توجه به وزن کم آن تنها 4.3 ثانیه است.
فراری کوچک
سالیان سال است که مردم ایران زمین با خودروهای مرسدس بنز آشنا و عجین هستند و حتی در صحبت های عامیانه خود در طول روز نیز از اسمش استفاده می کنند. (امتحانم رو خوب دادم در حد بنز!) حالا یکی از مدل های به روز مرسدس با اسمی نو در ایران خرید و فروش می شود یعنی CLA۴۵ با آرم کمپانی MEC بر پیشانی. نیازی به تعریف و تمجید از این سازه نیست و پر واضح است ساخته دست ژرمن ها همیشه با بهترین متریال های ممکن طراحی و ساخته می شود.
موتور 4 سیلندر 1991 سی سی توربو قادر به تولید 381 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور است که وظیفه انتقال قدرت به هر چهار چرخ با سیستم 4Matic بر دوش یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک است.
مونیخ غیرممکن
در سال 2009 زمانی که در فرانکفورت ب ام و از خودروی جدیدش رونمایی کرد، همگان مانند یک خودروی مفهومی به این مدل نگاه کردند. 2 سال بعد در فیلم ماموریت غیرممکن و زمانی که 1 ساعت و 42 دقیقه و 21 ثانیه از فیلم گذشته بود، تام کروز از همان خودرو برای رسیدن به هدفش استفاده کرد. خودرویی که در فیلم استفاده شد با چیزی که امروز می بینیم کمی متفاوت بود اما یک چیز را نشان داد؛ خواستن توانستن است.
ب ام و در سال ۲۰۱۴ این مدل را روانه بازار کرد و مدت زمان کوتاهی نیز به تعداد زیادی وارد ایران شد و سروصدای زیادی نیز به پا کرد. i۸ دارای پیشرانه بنزینی ۳ سیلندر به حجم ۱.۴۹۹ سی سی و توان ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر است و در کنار آن موتور الکتریکی توان تولید ۱۳۱ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. در مجموع ۳۶۲ اسب بخار و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده i۸ قرار می گیرد و وظیفه انتقال قدرت به هر ۴ چرخ در موتور بنزینی بر عهده گیربکس ۶ دنده اتوماتیک است و در حالت برقی نیز یک گیربکس ۲ حالته، شتاب این خودرو نیز با توجه به وزن کم، تنها ۴.۴ ثانیه است.
باواریایی - آریایی
بر کسی پوشیده نیست که طراح این اتاق از سری ۶ کسی نیست جز نادر فقیه زاده، طراح سرشناس ایرانی در کمپانی ب ام و. این سری از اتاق ۶ ب ام و که با کد F۱۲ شناسایی می شود هم در فیلم ماموریت غیرممکن نشان داده شد تا طرفداران ب ام و برای اولین بار ۲ محصول جدید کمپانی را یکجا و در یک فیلم زیبا ببینند.
یکی از بهترین مدل های این اتاق، M6 کبریوله است که تعدادی از آن در ایران موجود است. پیشرانه این خودرو 8 سیلندر توربو به حجم 4.295 سی سی است و با 560 اسب بخار، گشتاور 680 نیوتن متری تولید می کند. وظیفه انتقال قدرت به چرخ های عقب نیز بسته به مدل به عهده گیربکس 8 سرعته ساخت ZF و یا یک گیربکس 7 سرعته دستی است.
زیر سقف آبی
یکی دیگر از لشگر ژرمن ها Z4 است. Z4 از سال 2002 روی خط تولید ب ام و قرار گرفت و با استقبال خوبی از سوی بازار مواجه شد. نسل اول آن ظاهری محافظه کارانه اما زیبا داشت . نسل دوم با کد فنی E89 بعد از معرفی در بازارهای جهانی به سرعت پا به ایران گذاشت و عطش جوانان ایرانی علاقه مند به خودروهای رودستر با سایز کوچک را برطرف کرد. Z4 ها در ایران در 4 مدل 30i، 28i، 20i و 35i عرضه شدند اما در سال اخیر فقط دو مدل 20i و 28i عرضه شد که هر دو دارای موتور 4 سیلندر توربو با حجم 1997 سی سی اما با توان های متفاوت هستند.
مدل ۱۸۴ ۲۰i اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد و مدل ۲۸i ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور. انتقال قدرت به چرخ های عقب توسط یک گیربکس ۷ دنده صورت می گیرد و شتاب صفر تا ۱۰۰ مدل ۲۰i، ۶.۹ و مدل ۲۸i، ۵.۵ ثانیه است.
پوست انداخته
در اقدامی جالب ب ام و اعلام کرد از این پس مدل های کوپه و کبریوله سری 3 تحت عنوان سری 4 کوپه و کبریوله به بازار عرضه می شوند و دیگر مدلی با نام M3 در مدل های کوپه و کبریوله وجود نخواهد داشت. سری 4 های عرضه شده در ایران یعنی 428i و 420i از پیشرانه 4 سیلندر به حجم 1.997 سی سی همراه با توربوشارژر استفاده می کنند. 420i دارای 184 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور است و 428i دارای 245 اسب بخار و 250 نیوتن متر گشتاور که با استفاده از یک گیربکس 8 سرعته به چرخ های عقب منتقل می شود.
تیتر تکراری اصالت در سه رقم
911 اصالتی است که از ابتدای تولیدش تاکنون از یک خط مشی پیروی کرده و باعث موفقیت های بسیار نیز شده. طرح کلی خودرو از سال 1963 که اولین 911 ساخته شد تا الان فقط 5 بار تغییر کرده است. اولین پارت وارد شده به ایران 911 Carrera4 کبریوله بود اما زمانی که نسل جدید معرفی شد، دیگر خبری از Carrera4 نبود و به جای این مدل چهار چرخ محرک، مدل Carrera S به صورت کبریوله و کوپه عرضه شد.
یک نسخه اپشنال از ۹۱۱ Carrera S نیز با نام Aero Lit Cup نیز وارد شد که دارای سپر جلویی متفاوت و اسپرتی تر به همراه بالچه بزرگ عقب است. موتور ۹۱۱ طبق روال گذشته یک موتور تخت ۶ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۳.۸ لیتر است که توان تولید ۴۰۰ اسب بخار و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. وظیفه انتقال قدرت نیز بر عهده یک گیربکس ۷ سرعته است که به چرخ های عقب می رسد. شتاب صفر تا ۱۰۰ مدل کبریوله ۴.۵ و کوپه ۴.۳ ثانیه است که با فعال کردن لانچ کنترل تا ۰.۲ ثانیه هم بهبود می یابد.
شبه ۹۱۱
اگر پول تان به ۹۱۱ نمی رسد اما دل تان یک پورشه با روح و دینامیک ۹۱۱ می خواهد، به شما باکستر ۷۱۸ توصیه می شود. باکستر، برادر کوچک تر ۹۱۱، با همان سبک پورشه یک رانندگی اسپرتی با هندلینگ لذت بخش را به ارمغان می آورد. بعد از وارد کردن نسل قبل باکستر به ایران حالا شاهد حضور نمونه به روز شده آن در بازار هستیم. ۲ مدل از باکستر به بازار عرضه شده یعنی Boxster و Boxster S که باکستر دارای یک موتور ۴ سیلندر توربو ۲.۰ لیتری ۳۰۰ اسبی با ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور است.
شیک پوش ایتالیایی
نیازی به توضیح تاریخچه و این که چقدر این خودرو خوب است نیست زیرا همه بر توان مازراتی در تولید خودروهای اسپرت و مجلل واقف هستند. مازراتی نمونه های متعددی را در بازار ایران دارد و یکی از این نمونه ها که در بحث ما جای دارد GranCabrio S است؛ خودرویی با موتور ۸ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۴.۳۹۵ سی سی که توان تولید ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. گیربکس ۶ سرعته قدرت را به چرخ های عقب انتقال می دهد تا این خودرو طی زمان ۵.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
نظر کاربران
خودرو لوکس با قیمت بیست میلیون چی داریم،من برای این بیست میلیون باید دو سال تمام جون بکنم
بی ام و i8 و بنز از همه بهتر بودن!
من اگه دقیقا دوسال کار کنم هیچی هم نخورم قسط هم ندم میتونم یه پراید بخرم .البته اگه تا اون موقع از گشنگی نمرده بودم .و پراید هم قیمتش گرونتر نشده بود...پس نتیجه میگیریم دوچرخه سوار میشم.