صفر تا بیست بازار خودروی ایران
خودروهای برتر بازار ایران در سال ۹۵
سال ۹۵ با همه تلخ و شیرینی هایش در آخرین لحظات همچنان به ما یادآوری می کند تلاش و امید می تواند بهترین راهبرد برای رسیدن به مقصد باشد.
بیست خودرویی که اینجا معرفی می کنیم الزاما خودروهای در دسترس همه اقشار جامعه، پرفروش ترین ها یا دارندگان بالاترین نمرات از مجلات خودرویی نیستند. با این همه برخی از این مدل ها به وضوح ارزش ستایش و یاد کردن دارند، چه به خاطر طراحی و کیفیت ساخت شان، چه به واسطه خاص بودن شان و چه به دلیل فراگیری شان در میان گروه های مختلف مرجع. ما این بیست خودرو را با ارزش ترین خودروهای حاضر در ایران در سال ۹۵ می دانیم و در خلال معرفی هر یک دلایل مان را برای انتخابی که داشته ایم ذکر می کنیم.
رنو ساندرو، بهترین هاچ بک ارزان
چهار ستاره کیفی، موتور بسیار کم مصرف، قیمت مناسب، هزینه نگهداری اندک و البته استهلاک پایین. اگر همه این موارد برای انتخاب بهترین هاچ بک ارزان بازار ایران را بخواهید یکجا جمع کنید، چاره ای جز انتخاب رنوساندرو نخواهید داشت. این هاچ بک کوچک شرکت رنو که اصالتی رومانیایی دارد، با وصف طراحی محافظه کارانه و البته لیست امکانات کمتر از رقبا از چنان اقبالی در بازار برخوردار شد که توانست اعتبار هاچ بک های فرانسوی در ایران را از نو برگرداند و به خودرویی قابل اعتماد برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه تبدیل شود.
در مقایسه با چینی خوش قیافه و کم کیفیتی مثل برلیانس 320 یا ام وی ام 315، ساندرو نه افت قیمتی دارد و نه مثل آن دو خودرو به سرعت فرسوده می شود. در عین حال لذت رانندگی بهتری نسبت به این دو خودرو دارد و به لطف فضای بزرگ اتاق و صندوق بار، به خوبی نقش یک خودروی خانواده را می تواند ایفا کند و حتی در کارکردهای بالای 100 هزار کیلومتر هم سطح مناسبی از دوام و پایداری را از خود نشان داده است. رنوساندرو که هم اینک پرفروش ترین هاچ بک بازار ایران است، با توجه به قرارداد بزرگ رنو با ایدرو شرایط خوبی برای ادامه موفقیت در پیش رو دارد.
رنوساندرو استپ وی، هاچ بک کراس/ کراس اوور سال
دسته خودروهای هاچ بک کراس با وجود عمر کمی که دارند، به واسطه قیمت پایین، در همه جا فروش خوبی داشته و به شکلی پیوسته با تنوع بیشتری روبرو می شوند. در سال ۹۵ هم بازار ایران با ورود سیلی از محصولات این رده مواجه شد، به طوری که در بازار کم تنوع ایران از ابتدای سال تاکنون پنج مدل مختلف در این بخش معرفی شده و خبرها از ارائه قریب الوقوع چند مدل جدید حکایت دارد. رنوساندرو استپ وی، لیفان ایکس ۵۰ و دانگ فنگ اچ سی کراس، سه ضلع این بخش از بازار بوده که عمدتا با قیمتی در محدوده ۵۰ میلیون تومان در معرض انتخاب خریداران قرار دارند.
در این بین رنوساندرو استپ وی، محصول پارس خودرو موفق ترین محصولات این رده از بازار است و احتمالا باز هم فروشش سیری صعودی خواهد داشت. گرچه قیمت بازار این خودرو هم اکنون با اختلافی شش تا ۹ میلیونی در بازار، روی عدد ۶۳ متوقف شده و بعید است به زودی به محدوده ای معقول افت کند اما پیش بینی ما ادامه موفقیت استپ وی در بازار ایران است. استحکام و دوام بالا، ایمنی بهتر در مقایسه با رقبای چینی، سواری نرم تر و البته کیفیت مونتاژ بالاتر از میانگین ملی، عمده دلایل ما برای انتخاب رنوساندرو استپ وی به عنوان یکی از بیست خودروی برتر بازار ایران بوده است.
دنا، سدان متوسط و ارزان شهری
دلیل ورود دنا به لیست بزرگان، میزان ارزشی است که در ازای قیمت خود به خریدارانش اعطا می کند و عمده کارشناسان بازار معتقدند دنا در این کلاس بهترین انتخاب ممکن است. سدان پرچمدار شرکت ایران خودرو به لطف طراحی خشن، آرایش جدید کابین و داشبورد، فهرست بلند امکانات و تجهیزات و البته مونتاژ بهتر در مقایسه با پژو پارس، پژو 206 اس دی، سمند ال ایکس و دیگر محصولات چینی هم رده توانست سال خوبی را در بازار سپری کند.
دنا به یکی از معدود خودروهای ایرانی تبدیل شد که علاوه بر استقبال بالا از سوی جامعه، از سوی کارشناسان هم بارها مورد تحسین قرار گرفت. جالب ترین نکته نیز همین بود که در این سال ها با وجود ساخته شدن تعداد زیادی خودروی ظاهرا ایرانی، هیچ کدام از سوی افراد صاحب نظر جدی گرفته نشد اما دنا این تابو را شکست و توانست ثابت کند با کمی دقت و تلاش می توان در همین ایران هم خودروهایی ساخت که لبخند رضایت را کم و بیش بر لب خریدار بنشاند.
ما پیش بینی می کنیم سهم فروش دنا در سال آتی با ورود نمونه های پلاس و توربو ای ال ایکس باز هم گسترش یابد. طبق گزارش های وزارت صنعت، تیراژ دنا امسال روندی صعودی را طی کرده و به حدود 20 هزار دستگاه رسیده که قطعا با ورود تریم های جدید دنا در سال آینده این خودرو با افزایش چشمگیر تیراژ تولید مواجه خواهد شد.
هیوندای ای 20، بهترین هاچ بک سال
هاچ بک ها همیشه در بین ایرانی ها محبوب بوده و در میان تولید و واردات سالانه بیش از یک میلیون خودرو، نقشی پر رنگ را ایفا کرده اند. در این بین تحریم ها باعث عدم حضور مدل های مدرن و اقتصادی جهان در بازار ایران شده و اغلب هاچ بک های ۱۵ هزار دلاری مطرح با قیمتی گزاف و بیش از ۱۰۰ میلیونی وارد بازار ایران می شدند. برجام که آمد هیوندای هم سریعا در کرمان خط تولید خود را راه انداخت و بهترین هاچ بک خود یعنی مدل آی ۲۰ را با قیمتی نسبتا خوب روانه بازار کرد.
آی ۲۰ که فعلا رقیب جدی و درخوری در این رده قیمتی ندارد با ۸۰ میلیون تومان قابل خرید است و به لطف ویژگی های اقتصادی، رفاهی و البته ظاهر جذاب، در فاز نخست به خوبی مورد استقبال قرار گرفته است. خریداران ایرانی حالا با فراغ لال بیشتر می توانند یکی از شش سطح تجهیزاتی را برای این خودرو انتخاب کنند و از تجهیزاتی مثل تهویه مطبوع خودکار، سیستم توقف و حرکت هوشمند آی اس جی، تایرهای با مقاومت چرخشی پایین ۱۶ اینچی، کروز کنترل با محدود کننده سرعت فعال، صندلی های الکتریکی و سقف باز شونده شیشه ای پانوراما، سنسورهای پارک جلو و صندلی های گرم شونده، سیستم هشدار خروج از خط و سنسور دنده عقب، چراغ های جلوی خودکار ال ای دی برخوردار شوند که البته در کمتر رقیبی یافت می شود.
میتسوبیشی میراژ، مینی هاچ بک کامپکت
مینی هاچ بک های کامپکت در ایران همواره جایگاه خوبی در بین مردم داشته و اغلب به دلیل اندازه کوچک و مصرف سوخت مناسب و راحتی رانندگی با اقبال روبرو می شوند. این سیر از سیتروئن ژیان و رنو ادامه داشته و حالا به میتسوبیشی میراژ رسیده که در سری جدید و 2017 خود، در مدتی کوتاه توانسته فروش چشمگیری را در ایران به ثبت برساند و با پیشی گرفتن از محصولات تویوتا، هیوندای و کیا، خود را به عنوان بهترین خودروی این رده از بازار معرفی کند.
این خودرو که در طول سه سال گذشته تنها در دو بازار اروپا و آمریکای شمالی بیش از 120 هزار دستگاه فروش داشته، با یک نوسازی کامل می رود تا سهم بیشتری در این دو بازار بزرگ به دست آورد. در عین حال نقشی موثر در رشد فروش برند میتسوبیشی ایفا کند. کارشناسان خودرو در تحلیل چرایی رشد فروش میتسوبیشی میراژ در بازار داخلی به عواملی نظیر اعتبار برند میتسوبیشی در ایران، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش فراگیر، طراحی زیبا و مدرن بدنه در کنار لیست کامل تجهیزات و البته موتوری که با نرخ مصرف چهار لیتر بنزین در هر صد کیلومتر، کم مصرف ترین پیشرانه حاضر در بازار ایران است اشاره می کنند، عواملی که همگی در کنار هم باعث شده تا میراژ به عنوان بهترین خودروی این رده از بازار انتخاب شود.
تویوتا پریوس، بهترین خودروی هیبریدی
قبلا در باب ارزش های پریوس نکاتی را یادآور شدیم که همان موارد در کنار برخی دیگر از جزییات جهانی مثل فروش خوب در آمریکا و اروپا، بهترین دلایل برای انتخاب پریوس به عنوان بهترین خودروی هیبریدی / برقی سال ایران است. پریوس سدان، ژاپنی به دلیل چند ویژگی بارز از جمله طراحی فضایی، راندمان اقتصادی، ایمنی بالا و قیمت مناسب توانسته فروشی بالغ بر چند هزار دستگاه را در ایران تجربه کند. خاص بودن فرم اتاق، این چارچوب را سبکی آینده نگرانه و پیشرو می نامد که هم با ویژگی های فنی و مدرن پریوس هماهنگ است و هم با سبز بودن خودرو در یک راستا قرار دارد.
یک نکته جالب در خصوص داشبورد پریوس این است که پوسته ظاهری آن با طرحی از رگه های داخلی برگ درخت صنوبر طراحی شده که نمادی از علاقه مندی به طبیعت و محیط زیست است. این خودرو هم در آزمایش های موسسه معتبر یوروانکپ و هم در تست های موسسه ایمنی و سلامت بزرگراه های آمریکا جایزه عالی که بالاتر از رتبه پنج ستاره است را دریافت نموده و خودروی بسیار ایمنی است.
در عین حال پریوس همه ویژگی های یک تویوتا یعنی نرمی و راحتی اتاق، و البته دوام و پایداری را به همراه دارد و به لطف استهلاک پایین و مصرف اندک سوخت یک اقتصاددان واقعی برای خانواده های مدرن ایرانی است که به تفاوت ایمان دارند.
رنوکپچر، کراس اوور کوچک کامپکت
کراس اوور کوچک شهری شرکت زنو که از زبان طراحی جدید این برند فرانسوی سود می برد با کمک زنجیره فروش گسترده ایران خودرو، ظاهر و امکانات مقبول توانست پرفروش ترین خودروی این رده از بازار باشد. کپچر که موتوری کم مصرف و چابک، بدنه ای عضلانی و قیمتی مناسب دارد، در طول مدتی کوتاه توانسته علاوه بر بازارهای اروپایی در ایران رکورد بزند و سهم رنو از بازار ایران را به بیشترین میزان ممکن در پنج سال گذشته ارتقا دهد. پیش بینی می شود در سال آینده این خودرو همچنان فروش مناسبی داشته باشد گرچه با عرضه نسل جدید کپچر در اروپا و عرضه محصولاتی از برند سوزوکی، پژو، نیسان و مزدا به بازار ایران نمی توان به افزایش سهم بازار این خودرو بیش از اندازه فعلی چندان خوشبین بود.
کراس اوور رنو کپچر در داخل کشور توسط شرکت ایران خودرو و تنها با پیشرانه ۱.۲ لیتری و جعبه دنده خودکار عرضه می شود. پیشرانه یاد شده از چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ تشکیل شده است و از توربوشارژر نیز بهره می برد، ضمن آن که عملکرد سوپاپ های آن توسط سیستم وی وی تی یا سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها، تنظیم می شود. این پیشرانه قادر است حداکثر توان ۱۲۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۰ نیوتن متر، به ترتیب در دورهای موتور ۴۹۰۰ و ۲۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند.
نیسان جوک، کراس اوور اسپورت
وارد کننده محصولات نیسان به ایران اگر از شوق و علاقه بازار برای خرید مدل فانتزی و اسپورت جوک مطلع بود قطعا پیش از اینها دست به واردات این کراس اوور ژاپنی می زد. بی شک مهمترین اتفاق خودرویی کشور در سه ماهه پایانی سال 95 ورود نیسان جوک به بازار ایران و فروش گسترده ای بود که به ثبت رساند. جوک در یک محدوده 50 میلیونی اقسامی از آپشن های فنی و تجهیزات رفاهی را به خریداران ایرانی عرضه می کند و همین عامل باعث شده تا طیف گسترده عاشقان کراس اوور برای خرید این محصول دست به کار شوند. جوک به لطف طراحی مهیج، کیفیت مونتاژ کم نظیر و موتورهای قدرتمند، سواری نرم و راحتی را عاید سرنشینانش می کند و بیش از آن که تنها یک خودروی شاسی بلند باشد، انتخابی است متمایزی کننده که نشان از هوش خریدارانش دارد. نیسان جوک در محدوده قیمت 135 تا 170 میلیون با سه تیپ مختلف اسپورت، اسکای یک و پلاتینیوم عرضه می شود و با دو نوع موتور 127 و 171 اسب بخاری و گستره ای از امکانات، تجربه ای متفاوت از هم رده هایش را به خورد خریدار ایرانی می دهد. اگر خبرها صحت داشته باشد باید به زودی شاهد برادر بزرگ تر نیسان جوک یعنی مدل قشقایی در ایران باشیم و با این تفاسیر، می توان نیسان را قطب جدید بازار خودروی ایران دانست.
هیوندای توسان، کراس اوور متوسط اقتصادی
در بخش میانی بازار کراس اوورهای ایران که قیمتی کمتر از ۲۰۰ میلیون دارند، توسان یک استثنا است. چه نسل قبلی و چه مدل کاملا جدید هیوندای توسان از پرفروش ترین خودروهای بازار بوده و عطش خریداران به پرداخت بالا برای این مدل هیوندای باعث شده تا نسل جدید این خودرو با یک افزایش قیمت ۳۰ میلیونی، در محدوده قیمت ۲۰۰ میلیون تومان معامله شود. توسان اگر در کرمان موتور مونتاژ شود، قطعا باز هم افزایش فروش خواهد داشت. گرچه رقبای بسیاری نظیر کیا اسپورتیج، سانگ یانگ کوراندو، سوزوکی ویتارای نسل جدید و برخی محصولات چینی نظیر گک ترامپچی جی اس می توانند فروش بالای این خودرو را به چلاش بکشند. اسپورتیج که با نسل بعد طراحی و مهندسی با پیشرفت های بسیاری همراه بوده، در نسل جدید خود یکی از بهترین خودروهایی است که تاکنون توسط هیوندای عرضه شده. در عین حال ضعف عمده این خودرو به عرضه محدود آن بر می گردد که در صورت رفع آن، باید سال ۹۶ را نیز سال موفقیت این خودروی کره ای دانست.
میتسوبیشی اوت لندر، بهترین اس یووی
اوت لندر خودروی بسیار خوبی است که بی سروصدا به نفوذ خود در بازار ایران ادامه می دهد. این خودرو با قدرتی مشابه راوفور، سانتافه و ایکس تریل، امکاناتی مشابه این سه خودرو را در گونه تیپ 5 خود ارائه داده و حتی قادر است افراد بیشتری را حمل کند و سواری نرم تری نسبت به رقبای کره ای ارائه دهد. شاسی و سیستم تعلیق قدرتمند اوت لندر در کنار جعبه دنده سی وی تی، سیستم چهار چرخ محرک، سه وضعیتی و قفل دیفرانسیل جا را برای ورود به منطقه ممنوعه کراس اوورها یعنی آفرود باز می کند که نکته مثبتی است.
در عین حال تجهیزاتی همچون سیستم پارک خودرو و آپشن های ریز و درشت که به وفور در این خودرو موجودند، اوت لندر را بدل به یکی از پرفروش ترین محصولات میتسوبیشی در ایران کرده است. در ستایش این خودروی ژاپنی همین بس که امسال به دو عنوان مهم «قابل اعتمادترین خودروی بازار آلمان» و «ایمن ترین شاسی بلند بازار آمریکای شمالی» دست یافته و از خلال سه نسل و تا انتهای سال 2014 توانسته بیش از 2.4 میلیون دستگاه در دنیا فروش داشته باشد. میتسو در تعریف اوت لندراز واژه سی یووی یا کراس اوور چند منظوره استفاده کرده که به معنی داشتن ویژگی های یک اس یووی در کنار نکات مثبت یک کراس اوور است و این نامگذاری کاملا بامسما است.
جک اس 5، کراس اوور چینی سال
نسخه بدلی هیوندای توسان که به شکلی آشکار از این خودروی کره ای کپی برداری شده یکی از موفق ترین خودروهای چینی بازار ایران در سال ۹۵ بود که با فروشی بالا توانست سود بالایی را عاید کرمان موتور کند. با وجود این که در بخش کراس اوورهای چینی با قیمت کمتر از ۹۰ میلیون تومان مصحولات مختلفی از برندهای لیفان، چانگان، چری و هاوال توانستند به بازار ایران راه یابند اما این جک اس ۵ بود که به لطف شباهت بالا با هیوندای توسان، موتور قدرتمند و قیمتی نصف نمونه کره ای عملکردی درخور را در سال ۹۵ به ثبت رساند.
کارشناسان دلیل هجوم خریداران به سمت جک اس ۵ اتوماتیک را موتور توربوی قدرتمند و فهرست امکانات این چینی پرمدعا عنوان می کنند و ضمن ذکر برخی ایرادات، قیمت گذاری صحیح، شناخت خوب از بازار ایران و کیفیت مونتاژ مناسب را مهم ترین عوامل موفقیت جک اس ۵ در بازار ایران عنوان می کنند. اس ۵ که احتمالا به زودی در نسخه فیس لیفت، با قدرت بیشتری به بازار ایران بر می گردد، گرچه در روزهای پایانی سال با افزایش قیمت سه تا شش میلیونی روبرو شد اما همچنان در رنج کراس اوورهای چینی زیر صد میلیون بهترین گزینه ممکن برای خرید است.
دی اس ۵ ال اس، سدان متوسط لوکس
با اینکه کمتر از سایر خودروهای این لیست فروش داشته و در میانه سال 95 به بازار معرفی شد اما ارزش و اعتبار خوب این خودرو در برابر مبلغ پرداختی باعث شد تا سدان فرانسوی دی اس 5 ال اس به عنوان بهترین سدان متوسط لوکس بازار انتخاب شود. ظاهر متفاوت و جذاب و پ ر زرق و برق، رنگ های بدنه متنوع، قیمت رقابتی 190میلیونی که در مقایسه با سایر برندهای لوکس کیفیتی مشابه و حتی بهتر ارائه می کند و البته موتور و تجهیزاتی فراوان و مکفی از جمله دلایل دیگری است که ما را مجاب به انتخاب 5 ال اس کرد. موتوری کهبه صورت مشترک با ب ام و و پژو ارتقا یافته. سیستم پیشرفته هدآپ دیسپلی، چرم سمی آنیلین، چوب مرغوب و البته سواری نرم و راحت، همه و همه تنها بخشی از ویژگی های مثبتی است که در پس ظاهر خوش آب و رنگ 5 ال اس نهفته مانده است.
در حوزه ایمنی هم دی اس 5 ال اس جایگاه بسیار خوبی داشته و از سیستم های ایمنی نظیر ای بی وی، ای اس پی و ای بی اس، سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی، کروز کنترل هوشمند، سیستم پایش و هشدار نقاط کور، کیسه های هوای ایمنی راننده، سرنشین جلو، جانبی صندلی های جلو و پرده ای، سنسور پارک خودرو و عقب و دوربین دید عقب، ترمز دستی الکترونیکی و سیستم هشدار کاهش باد تایرها و برخی موارد دیگر سود می برد.
تویوتا کورولا، سدان کوچک شهری
کورولا تا انتهای فصل پاییز با فروشی بیش از ۴ هزار دستگاه توانست به خوبی جایگاه خود را در سخت ترین بخش بازار ایران باز کند و بر دو حریف آسیایی و چند مدل چینی و اروپایی حاضر در بازار غلبه کند. کورولا که پرفروش ترین خودروی برند تویوتا است در ایران از چنان استقبالی برخوردار شد که با وجود قیمت ۱۴۰ میلیونی مدل های فول، پس از خارج شدن از لیست ثبتارش گمرک، تا ۱۶۰ میلیون نیز افزایش قیمت یافت و معامله شد.
این سدان کامپیکت و کوچک شهری به دلیل چند ویژگی عمده که دارد توانست سال خوبی را در ایران پشت سر بگذارد، نخست اینکه حدود سه دهه از ورودش به ایران می گذرد و اغلب دارندگان این خودرو شکایتی از استهلاک بالا و کیفیت پایین این خودرو نداشته اند. در عین حال کورولا توانسته با مجموعه ای از ویژگی های اقتصادی و شهری و البته ظاهری اغواگر و زیبا، محبوب اقشار مختلف جامعه از زنان و دختران تا مردان مسن باشد و به خوبی نقش خود را به عنوان یک وسیله بی دردسر و کم مصرف شهری ایفا کند. هماهنگ با همه محصولات جدید تویوتا، در کولرولا از سیستم های ایمنی از جمله هشدار خروج از خط، سیستم پیشگیری از برخورد و چند تکنولوژی دیگر به صورت استاندارد استفاده شده تا این سدان ژاپنی ایمن تر از همیشه و بهتر از سایر رقبا به نظر برسد.
رنو کولئوس، کراس اوور بزرگ شهری
سانتافه پس از سه سال پر رونق سرانجام مغلوب شد و با دست به یکی فرانسوی ها و ژاپنی های حاضر در بازار ایران مثل تویوتا، هوندا، نیاسن و رنو، جای خود را به یک نمونه اسپورت و اشرافی آن هم از اروپا با نام رنو کولئوس داد که تفاوت بسیاری در فلسفهساخت با هیوندای سانتافه دارد. کولئوس که نسبت به سنل قبلکاملا متحول شده به لطف طراحی برجسته موتور و گیربکس قدرتمند و فهرستی از تجهیزات مدرن و ارتباطی کهبا قیمتی رقابتی در ایران عرضه شده، جای این کره ای پر مدعا را گرفته و همین ابتدای کار توانسته به ترند یک بازار تبدیل شود و با 20 تا 30 میلیون اختلاف قیمت، طرفداران بسیاری پیدا کند.
کولئوس که روی پلت فرم مشترک نیسان ایکس تریل ساخته شده، در عین داشتن جنبه های رفاهی، تجهیزاتی و ارتباطی گسترده که در کمتر خودرویی در این کلاس یافت می شود، از موتوری قدرتمند و 171 اسبی برخوردار است که به خوبی با مجموعه فنی و شاسی چفت شده و به کمک سیستم چهار چرخ محرک انتخابی، علاوه بر مسیرهای شهری و جاده، قادر به پیمودن پستی و بلندی های مختلف بیرون از جاده است. جدای از این توضیحات، قیمت کمتر از 200 میلیونی این خودرو مهمترین نکته مد نظر ما برای انتخاب کولئوس بود که یک مزیت واقعی برای محصول جدید رنو به حساب می آید.
رنو تالیسمان، سدان بزرگ اسپورت کامپکت
این خودرو عنوان بهترین خودروی سال ایران را به خود اختصاص می دهد. دلایل این انتخاب بسیار زیاد است و گفتن آن از حوصله متن خارج است اما در ستایش رنو تالیسمان همین بس که علاوه بر استقبال گرم بازار و کارشناسان، از سوی مجلات، روزنامه ها، شبکه های اجتماعی و مردم عادی با بیشترین حجم از علاقه روبرو شد و توانست در مدتی کوتاه خلأ هوندا آگورد و تویوتا کمری، دو سدان هم رده ناکام در بازار ایران را به خوبی پر کند.
طراحی بسیار خوب بدنه این خودرو به قدری تاثیر برانگیز است که همه را وادار به تحسین تالیسمان می کند و به جرأت در این کلاس حرف اول را می زند. در عین حال موتور بسیار تیز، قدرتمند و البته پر شتاب در کنار جعبه دنده دی سی تی دو کلاچه و فنربندی چند حالته اسپورت، از تالیسمان یک سدان اسپورت شهری تمام عیار می سازد که با در اختیار گذاشتن ۱۹۶ اسب بخار قدرت، در کمتر از ۷.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد. تالیسمان با فاصله بین دو محور ۲.۸۱ متر، در بخش فضای داخلی نیز به همه خودروهای این کلاس از جمله کمری، سوناتا، اوپتیما و آکورد برتری دارد. در عین حال با صندوق بار بزرگی که ۶۰۸ لیتر گنجایش دارد، یک خودروی میان سایز و بسیار جادار است که ویژگی های شهری، اقتصادی و اسپورتی را با هم دارد.
ب ام و ۷۳۰ ال ای، بهترین سدان بزرگ و لوکس
به تازگی پرشیا خودرو اقدام به عرضه سدان کشیده و لوکس ب ام و سری 7 کرده و پس از وقفه ای چهار ساله از نو پای لوکس ترین خودروی این شرکت آلمانی را به ایران باز کرده که البته به لطف قیمت گذاری مناسب و ارائه پنج تریم مختلف، با اقبال بسیار خوبی از سوی بازار مواجه شده است.
این سدان کشیده که هم اکنون بنا به سطح تجهیزات و رده ها، در محدوده قیمتی 670 تا 730 میلیون تومانی و در بالاترین بخش بازار عرضه شده، حاصل طراحی و ایده پردازی طراح برجسته و ایرانی شرکت ب ام و یعنی نادر فقیه زاده است که پیش از این مدل 650 گرند کوپه را طراحی کرده بود. طراحی خارجی نسل ششم گرچه تغییر انقلابی نکرده اما با حفظ تمایز از نسل قبلی خود، تکامل یافته است.
چراغ جلو تا امتداد جلوپنجره کشیده شده و از آراستگی با پوشش کروم همراه با تغییرهای ظریف برخوردار است که چهره نسل ششم را تهاجمی تر و اسپورت تر از قبل کرده و تا حدودی به آن یک هویت منحصر به فرد بخشیده است.
سری هفت با بدنه کشیده عرضه می شود و با طول 5.33 متر، از فاصله بین دو محور 3.21 متر سود می برد که در نوع خود کم نظیر است. حضور سری هفت ب ام و در حالی با قیمت کمتر از یک میلیارد میسر شده که برادر آلمانی اش مرسدس اس کلاس بیش از دو میلیارد تومان قیمت دارد.
ب ام و ایکس 4، شاسی بلند لوکس
با ظاهری شبیه ب ام و ایکس ۶ کراس اوور، ب ام و ایکس ۴ مدل ۲۰۱۵ دارای یک خط سقف طرح فست بک است و همچنین از یک سیستم تعلیق بهینه سازی شده استفاده می کند تا نسبت به ایکس ۳ از شرایط اسپورت تری در رانندگی برخوردار باشد. اگر ایکس ۴ به واسطه موتاژ در کارخانه آمریکایی ب ام و که مرکز اصلی تولید خودروهای این برند آلمانی در آمریکای شمالی است از بازار ایران حذف نمی شد، بی شک باز هم آمار فروش بالاتری را به ثبت می رساند و به یک اتفاق نادر در بازار خودروهای لوکس تبدیل می شد که با وجود قیمت ۴۲۰ میلیونی بیش از برخی مدل های ارزان چینی یا داخلی توانست در ایران فروش داشته باشد.
ایکس ۴ که نمونه کوپه و عضلانی مدلایکس ۳ است به دلیل موتور قدرتمند و طراحی هیجان انگیزش که مشابه مدل ایکس ۶ است توانست پرفروش ترین کراس اوور لوکس بازار ایران باشد که البته خیلی زود ورق برگشت و از بازار حذف شد. این خودرو با موتور قدرتمند و لیتری توربو و ظاهری خشن، بهترین انتخاب ممکن در این رنج قیمت بود و با تو.جه به سطح هندلینگ و کیفیت بالای کابین، در مدتی کوتاه به انتخاب اول عشاق اتومبیل های لوکس تبدیل شد. قضیه پلاک شدن یا نشدن این خودروها کماکان ادامه دارد و فعلا این قضیه حل نشده است.
لوتوس الیزه ۲۲۰ کاپ، بهترین خودروی اسپورت کوپه
لوتوس الیز یک رودستر یا کوپه روباز دو نفره، دیفرانسیل عقب و موتور وسط است که عرضه آن تاکنون در ایران سابقه نداشته و به عنوان یکی از رودسترهای پرفروش و دست ساز بازار ایران، توانسته بسیاری از محصولات برندهای مشهورتر مثل پورشه و آلفارومئو رادر رقابت های مختلف شکست دهد. طراحی الیز در نسخه جدید 2016 که به ایران هم وارد شده اندکی تغییر پیدا کرده و لوتوس از چراغ های جلو و عقب و رینگ های متفاوتی سود می برد. مهندسان الیز با اعمال یک برنامه فنی پیچیده موفق شده اند ضریب آیرودینامیک خودرو را بهبود دهند تا الیز در سرعت های بالای 260 کیلومتر هم ثبات خود را به خوبی حفظ کند.و
الیز که در اساس از بدنه ای دست ساز از جنس فایبرگلاس سود می برد، روی یک شاسی آلومینیومی اکسترود و سبک سوار شده که استحکام فوق العاده ای را برای آن به ارمغان آورده است. لوتوس الیز که در حال حاضر تنها در بریتانیا به تولید می رسد از موتوری ساخت تویوتا بهره برده و در کمتر از 4.5 ثانیه به سرعت 10-0 کیلومتر در ساعت می رسد. لوتوس الیزکاپ 220 با داشتن ظاهری مسابقه ای و سقف ثابت و محکم قطعا بهترین خودروی اسپورت بازار ایران است که می تواند با قدرتی معادل 250 اسب بخار تا 275 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.
لکسوس ان ایکس، کراس اوور کوچک کامپکت
قواعد بازار ایران و غلبه عنصر قیمت بر مفهوم کلاس بندی باعث شد تا کوچک ترین کراس اوور لکسوس را که هم رده خودرویی مثل کیا اسپورتیج است، به صورت جداگانه بررسی کنیم. ان ایکس ۲۸۰ میلیونی امسال توانست یک تنه نام لکسوس را در ایران زنده نگه دارد و در نبود رقبای تراز اول خود فروش بالای را برای ایرتویا رقم بزند. فرم خشن و اسپورت بدنه در کنار لیست کامل تجهیزات و اعتبار برند لکسوس در کنار هم توانستند برگ برنده ان ایکس برای کسب سهمی در خور در بازار کراس اوورهای لوکس بازار ایران باشند. از جمله امکانات لکسوس ان ایکس می توان به سقف پانوراما، سیستم ذخیره تنظیمات صندلی، روکش چرمی صندلی ها، در صندوق عقب برقی و داشتن ۱۰ بلندگو، شارژ بدون سیسم موبایل (تنها با گذاشتن موبایل در محفظه مخصوص، موبایل شارژ می شود)، سیستم ریموت خودرو به وسیله موبایل (به کمک نرم افزاری که روی موبایل نصب می شود می توانید خودرو را روشن/ خاموش، درها را قفل یا میزان بنزین داخل باک را چک کنید) و نشان دادن میزان استفاده از توربو اشاره داشت که در نوع خود جالب توجه است. موتور پایه این خودرو یک نمونه چهار سیلندر با حجم دو لیتر و مجهز به توربوشارژ است که توانایی تولید ۲۳۵ اسب بخار را دارد و به خوبی از پس نیاز خریداران بر می آید.
نظر کاربران
اکثر قریب به اتفاق طبقه ی متوسط ایران که این روزها به لطف دولت فقیر شده و در حال نابودی اند پولی برای خرید این بهترین خودروها که میفرمایید ندارند .
حتی یک مدل از آن را نمیشود خرید
چطوری خودروی جک رو تحمل می کنید و توش میشینید
پاسخ ها
به سادگی
طوری قیمت را مناسب جلوه میدی که انگار همه میتونند بخرن ما در حسرت داشتن پراید یم هنوز
مخاطب این مطلب شما چند نفرند؟
وقتي ماشينهايي مثل تويوتا راو فور لكسوس nx مرسدس بنز e259 بي ام و 730 آلفارومئو جوليتا ولوو cx90 پورشه باكستر و ماكان در حال حاظر وارد كشور ميشن چطور اين آشغالهاي چيني و فرانسوي و كره اي و ايراني بهترين ها شدن؟؟؟؟
پاسخ ها
خودرو ی چینی بده مال قدیم بود
با حقوق ماهی یک میلیون و سیصد هزار تومن چن سال طول میکشه ک ما هم سوار یکی از اینا بشیم؟ این مطالب رو به مدیران خدوم نشون بدید ک اطلاع از خوروهاشون داشته باشن . دفعه بعد یه ماشین بهتر سوار شن و برن سر کار ب ملت خدمت کنن
این نظرات کسیه که عاشق ماشینهای فرانسویه,که رده۳_۴اروپا هستش.نظرات اکثر مردم نیست.از بین ۱۲۴هزار پیغمبر حضرت جرجیس رو گرفته.(یعنی مزخرفات فرانسوی در برابر المان.ژاپن.کره)
درود بر آقا محسن
منم کاملا باهات موافقم این مطلب نوشته یکی از پادوهای خوشونه .. اصلنم با واقعیت مطابق نیست
اینکه خود رو های چینی و فرانسوی بده مال قدیما بود الان ببینید این ون های چینی چقدر ازشون کار میکشن اما هنوز سرپان