۴۷۸۵۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

قدر سالخوردگان بازار شاسی بلندها را بیشتر بدانید

با توجه به جدید و مدرن بودن اکثر خودروهای SUV، نمونه های دست دوم این دوستان خوش قامت هم با قیمت های بسیار بالایی دست به دست می شوند.

قدر سالخوردگان بازار شاسی بلندها را بیشتر بدانید

هفت صبح: با توجه به جدید و مدرن بودن اکثر خودروهای SUV، نمونه های دست دوم این دوستان خوش قامت هم با قیمت های بسیار بالایی دست به دست می شوند. این موضوع باعث شده تا طرفداران این دسته از خودروها در خرید مدل های کار کرده هم تا حد زیادی با مشکل روبرو شوند اما خوشبختانه در این بین نمونه هایی وجود دارد که می توانند خیلی ها را به آرزوی شاسی بلندسواری برسانند و در عین حال با جیب خریدارانشان هم در مقایسه با سایر مدل ها مهربانتر باشند.

به عنوان مثال سانگیانگ موسو و نیسان رونیز از آن دست خودروهایی هستند که با وجود سیر صعودی قیمت ها با کمی جست و جو می توان در بازه قیمتی 50 تا 60 میلیون تومان پشت رُلشان نشست و از قابلیت هایشان بهره مند شد. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد.

این دو رقیب تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند چرا که موسو یک خودروی نرم و با امکانات زیاد محسوب می شود اما رونیز محصولی است با سواری خشک و امکانات کم اما بسیار کاربردی برای رانندگی آفرود؛ این بار نگاهی داریم به داشته ها و نداشته های این دو شاسی بلند نسبتا ارزانقیمت بازار دست دوم خودرو.

نگاهی مختصر به سانگیانگ موسو

این شاسی بلند کره ای با وجود طراحی به دور از هرگونه از هیجان، در اوایل ورود به بازار توانست تا حدی موفق ظاهر شود که دلیل اصلی این موضوع نبود خودروهای زیادی در این کلاس بود؛ ضمن اینکه تبلیغات فراوان برای شاسی بلفندی که قلب تپنده و موتور مرسدس بنز را وعده می داد در این جلب توجه هم بی تاثیر نبود.

موسو در کشور ما با دو نوع موتور و با دو نوع گیربکس به بازار عرضه شد که یکی موتور شش سیلندر با حجم 3200 سی سی که همان موتور مرسدس E320 محسوب می شد و دیگری موتور چهار سیلندر 2300 سی سی که در واقع موتور بنز E230 بود. جدا از همه تفاسیر، موسو امکانات مناسب بسیاری دارد که با توجه به پول پرداختی کاملا مقرون به صرفه به نظر می رسد.

در بخش ایمنی تجهیزاتی مثل ایربگ، ترمزهای ABS، میله های درون درها و سیستم های پیشرفته ای همچون TCS برای گذر از محل های لغزنده، وظیفه حفظ جان سرنشینان را برعهده دارند. همچنین در صورت وارد شدن ضربه به خودرو در سرعت های بالای 15 کیلومتر نیز در صورتی که سنسورها ضربه دیگری را احساس نکنند، درها به صورت خودکار بازخواهند شد.

قدر سالخوردگان بازار شاسی بلندها را بیشتر بدانید

ضمن اینکه سیستم ABD برای جلوگیری از گیر کردن خودرو در چاله ها و یا مسیرهای گل آلود به کار می رود به صورتی که اگر چرخی در گل گیر کند، این سیستم با انتقال نیرو به چرخ هایی که درگیر با سطح غیرلغزنده هستند خود را از آن محیط بیرون می کشد.

سیستم TOD هم میزان قدرت مورد نیاز برای اکسل های جلو و عقب را تغییر می دهد و درصد تقسیم توان چرخ های جلو و عقب را به صورت خودکار تنظیم می کند که باعث هندلینگ بهتر خودرو در سر پیچ ها می شود و از محیط های لغزنده به راحتی عبور می کند. بد نیست بدانید موسو سه نوع سیستم تعلیق دارد که از حالت H۲ برای رانندگی در جاده های شهری شروع شده و پس از آن به H۴ برای حرکت در جاده های کوهستانی و لغزنده با سرعت بالا می رسد و در نهایت به L۴ برای حرکت در جاده های صعب العبور با سرعت پایین و قدرت بالا خواهد رسید که به صورت دستی قابل تنظیم و انتخاب است.


همه خوبی ها و بدی های موسو

در اینکه شکل و شمایل موسو حتی در زمان ورود هم آنچنان جذاب و متفاوت نبود شکی نیست؛ دیگر چه برسد به الان که با وجود رقبای به روز و زیبا حتی ظاهر آن زشت هم به نظر می رسد. با اینحال این کره ای در نمونه چهار سیلندر آنچنان از کشش خوبی برخوردار نیست و نمی توان از آن انتظار زیادی داشت. البته چون موتور و گیربکس آن متعلق به مرسدس است بازخورد خوبی دارد اما در مورد گیجربکس دستی به مشکلات زیادی برمی خورد که غیرعادی نبوده و در همه گیربکس های دستی بنز وجود داشته است.

با این وجود موسوی شش سیلندر خودرویی بسیار قوی و با امکانات بالاست که بیشترین نقطه ضعف آن مربوط به مسائل برقی بوده که اکثر مراجعات به تعمیرگاه ها هم به همین قضیه منتهی می شود. خوشبختانه شاسی موسو هم بسیار عالی ساخته شده و می توان آن را کپی خوبی از محصولات ژاپنی دانست.

سواری آن هم بسیار نرم بوده ولی متاسفانه صدای داخل کابین بسیار زیاد است که نشان از کیفیت پایین ساخت قطعات داخل است. در مورد بازار قطعات هم باید گفت که قطعات موسو در بازار به راحتی یافت می شوند و به غیر از قطعات برقی سایر موارد بعضا قیمت های مناسبی دارند.


نگاهی مختصر به نیسان رونیز

رونیز از آن دسته خودروهایی است که در بدو ورود خیلی سریع بر سر زبان ها افتاد و به همان سرعت هم در سایه قرار گرفت. ظاهر این SUV گردن کلفت شاید آنچنان جذاب و مدرن به نظر نرسد ولی خوشبختانه نوعی استحکام و اصول در طراحی کلی آن دیده می شود و حداقل اینکه از رقیب کره ای یعنی موسو زیباتر است. بد نیست بدانید رونیزی که در ایران تولید می شود متعلق به نسل اول این خودروست.

این شاسی بلند ژاپنی از موتوری چهار سیلندر ۲.۴ لیتری نیرو می گیرد که قادر است ۱۵۰ اسب بخار قدرت را برای رانندگی پرقدرت فراهم کند. ضمن اینکه رونیز می تواند در مدت زمان ۱۵.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و تا ۱۶۱ کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیرد.

انتقال قدرت در آن هم توسط گیربکس پنج سرعته دستی انجام می گیرد که البته باید دنده کمک را نیز در این خودرو در نظر داشت که برای مسیرهای ناهموار و صعب العبور می توان از آن استفاده کرد. به طور کلی اکثر دوستداران رانندگی آفرود که نوع رانندگی را به سایر تجهیزات و امکانات ترجیح می دهند، رونیز را خودرویی خوب و مطمئن برای ماجراجویی های خود می دانند.


همه خوبی ها و بدی های نیسان رونیز

رونیز مثل دیگر خودروهای ژاپنی استهلاک پایینی دارد اما متاسفانه در تهیه لوازم آن به جیب شما فشار خواهد آمد؛ به خصوص اینکه جلوبندی آن زود به زود مستهلک می شود و تعمیر آن هزینه های زیادی را دربر دارد. این را هم نباید فراموش کرد که این خودرو آنچنان پرامکانات نیست و تنها می توان به شیشه بالابرهای برقی، ایربگ، کولر و چراغ مه شکن جلو و عقب دل خوش کرد؛ در واقع می توان رونیز را در دسته کم آپشن ترین های بازار دانست!

قدر سالخوردگان بازار شاسی بلندها را بیشتر بدانید

همچنین باید به فنربندی خشک این شاسی بلند ژاپنی اشاره کرد که موجب شده تا تکان های زیادی را به اتاق منتقل کند مگر اینکه فنرهای آن با نمونه های نرم تر تعویض شوند که البته هزینه زیادی را دربر خواهد داشت. رونیز در سیکل ترکیبی هم در حدود ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می کند که نشان از اشتهای بالای آن دارد اما مهمترین نکته اینجاست که رونیز خودرویی است برای عبور مسیرهای ناهموار؛ چرا که با وجود داشتن دنده کمک و سیستم چهار چرخ متحرک خود به هیچ مانع و دست اندازی نه نمی گوید. البته هندلینگ مناسب در سر پیچ ها و فرمان نرم و بسیار دقیق این خودرو را هم نباید فراموش کرد که به شکل عجیب و غافلگیرکننده ای نرم و دقیق است.


بالاخره کدام؟

چیزی که بین این دو رقیب مشترک است کم استهلاک بودن در کنار اشتهای زیاد برای مصرف سوخت است اما رونیز با توجه به داشتن قطعاتی که در بازار فراوانتر هستند و البته حضور در چرخه تولید خریدی مطمئن تر به حساب می آید. این در حالی است که موسو با داشتن موتوری پرقدرت و گیربکس اتوماتیک و البته امکانات بسیار بیشتر از رونیز وسوسه کننده به نظر می رسد به خصوص اینکه موتور آن متعلق به مرسدس بنز است.

در حال حاضر رونیز را در نمونه های کار کرده و سالم می توان با 60 میلیون برای مدل 87 و حدود 85 میلیون برای مدل 89 خریداری کرد، ضمن اینکه در صورت پیدا کردن نمونه صفر کیلومتر آن چیزی در حدود 90 میلیون تومانی باید بپردازید. این در حالی است که نمونه کم کارکرده و سالم موسو 3200 سی سی مثلا مدل سال 83 حدود 60 میلیون و سال 89 حدود 80 میلیون تومان به فروش می رسند. البته این مبلغ برای موتور 2300 سی سی این شاسی بلند پایین تر بوده و تا حدود 50 میلیون تومان هم می رسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج