پانامرا هیبریدی ۲۰۱۸؛ پورشه ای با دو قلب تپنده
یک پورشه چه شکلی است؟ شاید این سوال در چند سال گذشته یکی از سوالات عادی بین علاقه مندان به خودرو محسوب می شد اما با گذشت زمان این قضیه تغییر کرد چرا که پورشه خود را نیازها و انتظارات طرفداران خود تطبیق داد.
بر روی کاغذ همه چیز خوب است چرا که E-Hybrid از یک موتور ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر با توربوشارژ دو قلو استفاده می کند که ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۱ پوند بر فوت گشتاور دارد(دور موتور از ۵۲۵۰ تا ۶۵۰۰) که این عملکرد با موتور برقی ۱۳۶ اسب بخاری با ۲۹۵ پوند بر فوت گشتاور و دور موتور ۱۷۵۰ تا ۶۰۰۰ نیز تقویت می گردد. حداکثر خروجی موتور این ماشین ۴۶۲ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ و گشناور ۵۱۶ پوند بر فوتی به دست آمده است.
پانامرا E-Hybrid همچنین پکیج اسپورت کرونو را در خود می بیند که به راننده این امکان را می دهد به سادگی بین حالت های E-Power و اتو هیبرید و اسپورت و اسپورت پلاس تغییر وضعیت دهد که سوییچ آن در قسمت پایین سمت راست حلقه فرمان قرار دارد.
سیستم تعلیق هوایی نیز با سه تنظیم مختلف به طور استاندارد در این ماشین طراحی شده است.در مقام مقایسه می توان گفت که آن دو آیتم در پانامرا ۴S به صورت آپشن و اختیاری قرار داده شده است (که قدرت آن کمی کمتر از E-Hybrid است چرا که از موتور ۴۴۰ اسب بخاری با گشتاور ۴۰۵ پوند بر فوت استفاده می کند) و در E-Hybrid جزئی از امکانات ثابت ماشین محسوب می شود و جالب تر انکه با این تفاسیر قیمت E-Hybrid حدود ۳۰۰ دلار نیز از مدل ۴S کمتر است.
البته 4S حدود 661 پوند سبکتر از E-Hybrid است و به طور طبیعی زودتر به سرعت 60 مایل بر ساعت می رسد به طوری که ظرف 4 ثانیه قادر است به این سرعت دست یابد.
برای تست واقعی این ماشین با آن گشتی در جاده های زیبای کیپ تاون زدیم. ابتدا باتری های ماشین را کاملا شارژ کردیم(جایگاه باتری 14 کیلو وات بر ساعتی لیتیومی این ماشین درست در قسمت زیرین صندوق عقب واقع شده است) شارژ کامل این باتری از طریق برق 120 ولت حدود 12.5 ساعت و از طریق برق 240 ولت 2.4 ساعت طول می کشد.
سیستم تعلیق هوایی این ماشین در مسافرت های طولانی مدت حس خوبی به سرنشینان می دهد و کنترل فرمان این ماشین بسیار ساده تر از نسل قبلی پانامرا است و این تنها حرکت پورشه برای ارتقا این ماشین محسوب نمی شود چرا که طراحی داخلی آن نیز تغییر چشمگیری نسبت به نمونه های قبلی کرده است.
پدال ترمز این ماشینکمی عجیب به نظر می رسد چرا که به محض اینکه پدال ترمز را می فشاریم، به نظر می رسد زیر پای شما خالی است و خیلی پایین ترمز درگیر می شود بنابراین راننده مجبور می شود در شرایط حساس که به ترمز نیاز است با تمام پا بر روی پدال فشار بیاورد تا سیستم ABS سریعتر فعال شود. البته گیربکس PDK بی عیب و نقص این ماشین راننده را قادر می سازد که با سهولت هر چه تمام تر و سریعتر بتواند دنده ها را در حالت دستی عوض کند. که این امکان در تمام مدل های پورشه دیده نمی شود.
ما برای تست گیربکس و ترمز در مسیرهای مارپیچ حرکت کردیم که به نظر می رسد مشکل ترمز این ماشین را با رانندگی بیشتر و آشنا شدن با قلق های این ماشین می توان حل کرد. حالت اتو هیبرید درست مانند یک ماشین پیک آپ عمل می کند و این ماشین در تغییر وضعیت از موتور برقی به موتور داخلی بسیار عالی عمل می کند. برخلاف مدل قبلی پانامرا، این ماشین عضلانی تر و قوی تر به نظر می رسد چرا که در مدل های قبلی نیاز به استفاده از 80 درصد ظرفیت موتور اصلی بود تا موتور برقی برای کمک به شتاب به کار بیفتد اما در این مدل از بدو سوار شدن به ماشین شما می توانید از تمام قدرت ماشین استفاده کنید.
اگر شما به منوی این ماشین بروید، دو زیر منو وجود دارد که با نام E-Hold و E-Charge علامت گذاری شده اند. اولین گزینه از هدررفت انرژی برقی تولید شده توسط موتور جلوگیری می کند و شما با خیال راحت می توانید باتری را شارژ کرده و فاصله تا شهر مقصد را محاسبه نمایید و این در حالی است که گزینه E-Charge از توربو ۶ دو قلوی ماشین برای شارژ موتور در زمانی که شارژ باتری ها رو به اتمام است استفاده می کند.
همانطور که در جاده حرکت می کردیم و به مناظر با جاده های باز تر می رسیدیم برای تست حالت اسپورت پلاس نیز وسوسه شدیم. در این حالت کمک فنرها به بهترین وضعیت خود در می آیند و از انرژی برقی برای شتاب دهی بیشتر به ماشین استفاده می کنند. کنترل بدنه در این حالت بسیار خوب است، لرزشی در اتاق ماشین حس نکردیم و حرکت ماشین در سرعت های بالا نیز در یک حالت نرم و بی صدا انجام می شد اگر چه شما وزن ماشین را در برخی شرایط خاص تحت تکان های آهسته در کابین احساس می کنید.
یک مرسدس کلاس S سری ۷ نمی تواند از پس این جاده با این سرعت بالا به سادگی بر بیاید و این در حالی است که سواری با سرعت بالا با E-Hybrid در جاده های این چنینی نیز واقعا لذت بخش است. در بخش سرگر می های رایج در ون ماشین مورد خاص چشمگیری ندیدیم. در مورد صدای موتور ماشین هم باید گفت که به هیچ وجه زوزه نمی کشد. چرخها با فرمان بالانس بودند اما بدان معنا نبود که با کوچکترین حرکت فرمان، بتوانید چرخها را به حرکت در آورید و گاهی حس می کنید این ماشین در حال محک زدن صبر شما است تا اینکه شما را به انجام حرکات نمایشی ترغیب کند.
وقتی ماشین از حداکثر قدرت خود در حال استفاده است؛ شتاب به سرعت بالا می رود و به نظر می رسد کمی به ماشین فشار وارد می شود و در این حالت چاره ای ندارید تا به حالت اتو هیبرید سوییچ کنید و E-charge را انتخاب کنید چرا که با استفاده از حداکثر قدرت ماشین، مصرف باتری به شدت بالا می رود و نیاز به شارژ مجدد احساس می شود.
صندلی های این ماشین از سیستم خنک کننده استفاده می کنند و صفحه نمایش لمسی 12.3 آن نیز به خوبی کار می کند اما در نهایت توصیه من این است که ماشینی سبک تر، چابک تر از پانامرا E-hybrid نیز در بازار وجود دارد که نام آن پانامرا 4S است!
- تاریخ فروش: تابستان 2017
- قیمت : 99600 دلار
- موتور : 2.9 لیتری توربو دوقلو شش سیلندر با 330 اسب بخار قدرت و گشتاور 331 پوند بر فوت به علاوه یک موتور الکتریکی 136 اسب بخاری با گشتاور 295 پوند بر فوت که خروجی کل 462 اسب بخار و گشتاور 516 پوند بر فوت را ارائه می کند.
- سیستم انتقال: 8 دنده ای دو کلاچی اتوماتیک
- ظاهر: 4 درب، 4 سرنشین، موتور در جلو قرار دارد و یک سدان دو محوره محسوب می شود.
- مسافت طی شده طبق گزارش EPA : هنوز اعلام نشده است
- طول و عرض و ارتفاع: 198.8 در 85.2 در 56 اینچ
- فاصله دو چرخ با هم : 116.1 اینچ
- وزن : 4784 پوند
- طی مسافت: 0 تا 60 مایل بر ساعت در 4.4 ثانیه
- حداکثر سرعت: 172 مایل بر ساعت
نظر کاربران
اقا اینها به ما چه مربوطه؟؟؟؟؟
بفرستید دم در خانه مسئولین نظام و اقازاده ها.
کارخانه های خودروساز داخلی چه ظلمی به ما میکنن
خدا ما ایرانی هارو زده که باید ماشینهای آشغال سوار شیم ...