سلیقه ایرانی ها؛ هیوندای الانترا یا پژو ۵۰۸؟
با قیمت حدود ۱۴۰ میلیون تومان می توان چه سدان کوچکی خرید که هم کم مصرف باشد، هم دارای نمای بیرونی و داخلی به روز و باکیفیت بوده و هم ایمن تر از دو خوروی هوندا سیویک و تویوتا کرولا باشد؟
Hyundai Elentra
وب سایت اتوگاید این خودرو را به عنوان جذاب ترین سدان کامپکت موجود در بازار آمریکای شمالی انتخاب کرده است. ببینیم الانترای جدید چرا و چگونه به این موفقیت دست یافته است. هیوندای الانترا برای مدل 2017 یک بازطراحی کامل را تجربه کرده و نسل ششم این خودرو در زمینه طراحی داخلی و خارجی به شدت به سوناتا نزدیک شده است. این شباهت که در بخش داخلی بیشتر به چشم می آید، شامل طراحی جدید بدنه، کابین با کیفیت ساخت بهتر، پیشرانه های جدید و کم مصرف، ساختار مستحکم تر و استفاده از تکنولوژی های به روز است.
تغییرات در بخش جلو شامل یک جلو پنجره شش ضلعی منقش به میله های کرومی عرضی و چراغ های جلوی روشنایی روز هستند. چراغ های روشنایی روز برای اولین بار است که در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته تا در کنار چراغ های ای ای دی موجود در پنل درها که هنگم نزدیک شدن فرد به دستگیر قابلیت روشن شدن دارند، ظاهری جذاب به الانترا ببخشد، چراغ های عقب الانترا هم ال ای دی هستند و اینکه می توان به چرخ های ۱۷ اینچی این سدان اشاره کرد.
یکی از مهم ترین ویژگی های الانترای جدید کابین آن است که ساکت تر و بی صداتر از مدل قبلی است و هیوندای با استفاده از عایق های بهتر و بیشتر در بخش های مختلف اتاق، صدای موتور و تایرها را تا حدودی کنترل و از ورود آنها به اتاق جلوگیری کرده. با این بهسازی صدای بیرون کمتر به گوش می رسد و شرایط بهتری برای سرنشینان لانترا رخ می دهد که این ویژگی نکته ای مثبت برای این خودرو محسوب می شود.
هیوندای چندین بازنگری مهم دیگر را هم در نسل جدید الانترا انجام داده تا این مدل علاوه بر راحتی از ویژگی های اسپورت و هیجان انگیز بیشتری برخوردار شود. بزرگ ترین تغییر این خودرو استفاده از سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب به جای نمونه اکسل پیچشی است که به پایداری بیشتر خودرو منجر شده است. همچنین میله پایدارکننده ضخیم تری در این خودرو به کار رفته و هیوندای برای مدل اسپورت فنر سفت تری به کاربرده است. الانترا همچنین فرمانی سریع تر نسبت به مدل قبلی دارد و در زمینه ترمزها نیز به لطف دیسک های بزرگ تر جلو قوی تر عمل می کند.
الانترای جدید نسبت به نسل های پیشین بزرگ تر شده و با طول ۴.۵۷ متر، عرض ۱.۸۰ متر و ۱.۴۳ متر نسبت به نسل گذشته چهار سانتی متر بلندتر شده است. البته فاصله بین دو محور نسل ششم هیوندای الانترا در اثر این تغییرات همان ۲.۷۰ متر باقی مانده ولی وزن کاهش و استحکام شاسی و بدنه افزایش یافته است.
به گفته طراحان شرکت هیوندای، الانترای 2017 روی یک شاسی جدید قرا رگرفته که سازنده در ساخت آن از 53 درصد فولاد بامقاومت بالا استفاده کرده است. این درحالی است که این میزان در مدل قبلی به اندازه 21 درصد بوده که در نتیجه یک ساختار سبک اما مستحکم برای این مدل ایجاد شده و الانترای جدید با یک بدنه سبک تر، در زمینه مقاومت پیچشی بدنه و اتاق 29.5 درصد بهبود داشته است.
الانترای جدید به صورت استاندارد از تجهیزاتی سود می برد که عبارت اند از فرمان تاشونده و تلسکوپی، صندلی های عقب تاشوی 40.60، سیستم صوتی با شش بلندگو و رادیوی ماهواره ای و همچنین سی دی پلیر، گرم کن صندلی ها، ورودی بدون کلید و استارت فشاری، چراغ های روشنایی روزانه ال ای دی، هشدار نقطه کور و سیستم تشخیص ترافیک پشت سرد. همچنین الانترای سدان کره ای به آخرین سیستم اطلاعات سرگرمی سازگار با اپل کار پلی و اندروید اتو مجهز است که در خودروهای گران تر بازار دیده می شود.
الانترای ۲۰۱۷ به صورت استاندارد از یک موتور جدید دو لیتری چهار سیلندر استفاده می کند. خروجی این موتور ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور آن ۱۷۹ نیوتن متر اعلام شده است.
طبق گفته هیوندای، اگر این موتور با هر کدام از سیستم های گیربکس ۵ سرعته دستی یا اتوماتیک همراه شود، مصرف سوختی معادل ۸.۱ لیتر در شهر، ۶.۱ لیتر در جاده و ۷.۱۳ لیتر به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهدداشت. الانترا خوشبختانه در ترافیک شهری، رانندگی راحت و بی دردسری دارد و بدون هیچ گونه مسئله ای شما را به مقصدتان می رساند. در بزرگراه ها نیز ساختار مستحکم شاسی و سیستم تعلیق الانترا باعث فراهم شدن یک تجربه سواری نرم و راحت برای سرنشینان می شود.
Peugeot 508
پژو 508 در سه فرم متفاوت بدنه اعم از سدن، استیشن (SW) و کراس اوور (RXH) به تولید می رسد. نسخه RXH ار لحاظ فرم ظاهری بدنه تفاوت چندانی با نسخه استیشن آن ندارد و تنها جهت کارایی بهتر در جاده های آفرود، چند سانتی متری بر ارتفاع آن اضافه و پیرامون گلگیرهای آن نیز پلاستیک مشکی رنگی فراگرفته و سیستم تعلیق آن نیز جهت رانندگی در شرایط سخت تقویت شده است.
در سال 2014 میلادی، این خودرو از درون و بیرون، دستخوش تحول یا یک فیس لیفت اساسی شد. تحت این تغییرات، یک جلوپنجره برجسته جایگزین نمونه قبلی شد و کاپوت، سپرهای جلو و عقب آن نیز تغییر یافت. این خودرو با طیف وسیعی از پیشرانه های بنزینی، دیزلی و هیبریدی به بازار عرضه می شود. پیشرانه های بنزینی این خودور در انواع 1.6 لیتری ساده و توربو و نیز 1.8 لیتری توربو ارائه می شند که به ترتیب از توانی معادل 120 و 165 و 204 اسب بخار برخوردارند.
پیشرانه های دیزلی هم در اشکال متنوعی اعم از ۱.۶، ۲ و ۲.۲ لیتری عرضه می شوند که توان خروجی آنها بین ۱۱۵ تا ۲۰۴ اسب بخار متغیر است. نسخه های وارده به کشورمان هم از نوع ۱.۶بنزینی خواهدبود. کابین پژو ۵۰۸ از فضای جادار و درخوری برخوردار است و کیفیت متریال به کاررفته و نحوه مونتاژ قطعات آن نیز در حد بسیار خوبی ارزیابی می شود و این همان نکته ای است که بیشتر سایت های خودرویی در دنیا چه در اروپا و آسیا روی آن تاکید وافری دارند.
از ویژگی های دیگر این کابین راحتی و آرامش بسیار بالای آن است و شاید به همین دلیل است که برخی از سایت های معروف خودرویی از جمله اتواکسپرس بریتانیا و کارادوایز استرالیا و... کیفیت سواری و هندلینگ این خودور را ستوده و بر راحتی صندلی های آن مهر تایید زدند.
تجهیزات و تکنولوژی به کاررفته در این کابین کمابیش هم تراز با اکثر رقبای خود از جمله فورد موندئو، تویوتا کمری، هوندا آکورد و... است. در انواع مدل های این خودرو کمابیش تجهیزاتی مانند صفحه نمایشگر لمسی، پوشش چرمی فرمان و سیستم هدیت ناوبری قابل مشاهده است.
نظر کاربران
اینا که گفتی مال دو درصد پولدار جامعه اس ،لطفا به معرفی خودرو در حد نود وهشت درصد جامعه بپردازید
قيمت داخلي پژو ٥٠٨، صدو پنجاه مليون!!!!!! چه خوب! من ٥ تا ميخوام. مطمين باشيد زير ١٩٠ تومن نخواهد بود
خودرو های کمپانی پژو هیچ وقت سر و شکل ظاهری مناسبی نداشتم و از خودرو های روز دنیا همیشه یه سر و گردن پایین تر بودند...
از نظر ظاهر كه قطعا پژو زيباتره