کمپانی سوپرسل؛ پدیده دیروز و غول بازیسازی امروز
سوپرسل با تمام کمپانیهایی که روزانه یک بازی منتشر میکنند، متفاوت است! سوپرکمپانی سوپرسل کمکار ولی حسابی حرفهای است. کمپانی بزرگی که به نظر میرسد هیچ گاه بازیهایش نمیمیرند و تا پایان نزد بازیکنان محبوب میمانند.
حدود ۵۰ سال از تولد اولین بازی کامپیوتری میگذرد. بازی مشهور XOX فرزند اول صنعت انقلابی بازیسازی بود که کاربران را با کامپیوترهای غولآسا سرگرم میکرد.
پس از آن، کنسولهای بازی زیادی روی کار آمدند تا این که تهتغاری دهه هفتاد یعنی کنسول آتاری توسط شرکت ژاپنی نینتندو عرضه شد.
دهه پنجاهی و شصتیها حسابی با بازیهای آتاری خاطره ساختند تا این که وارد دهه ۲۰۰۰ شدیم و اولین شکاف نسلی میان کودکان امروز و دیروز با درخشش کمپانیهای قدیمیتر ایجاد شد.
پلیاستیشن سونی، ایکس باکس، اکتیویژن و کونامی آمدند تا این بار بازیهایی نظیر مکسپین برای دهه هفتادیها تبدیل به نوستالژی شود و با شنیدن اسم آن اشک در چشمان گیمرها جمع گردد!
تاریخ پر فراز و نشیب این صنعت به همینجا ختم نشد؛ برخی از کمپانیها اگرچه دیر وارد این عرصه شدند اما نام خود را فقط در چند ماه توانستند جاودانه کنند! سوپرکمپانی سوپرسل ۷ ساله یکی از همین نامهای جاویدان است!
آیا سوپرسل، کمپانی سازنده clash of clans را میشناسید؟
در صنعتی که پر از شگفتی و برندهای مدعی است سوپرکمپانی سوپرسل توانسته است سیر موفقیت پایدار خود را در آغوش یک نظام کاملا منسجم و نه به سبک و سیاق رقبا حفظ کند.
اغلب ما این کمپانی را با بازی معروف کلش آف کلنز میشناسیم؛ شرکتی که به بازیسازان مطرح جهان فرصت و استقلال کافی برای عملی کردن ایدههایشان را داد تا بتوانند در یک سل یا سلول هماهنگ به فعالیت بپردازند.
با مطلب امروز هات اپ نیوز همراه باشید و با کابوس تولید بازیهای کامپیوتری به وسیله شناخت سوپرسل، دستاوردها و شیوههای سرمایهگذاری آن برای همیشه خداحافظی کنید.
بررسی سوپرکمپانی سوپرسل
all about Super company Supercell
بازیهای زیادی در مسیر طراحی و توسعه قرار میگیرند؛ اما سوپرسل موتور خود را روی دور کند گذاشته و بازیهای اندکی از زمان فعالیت خود منتشر کرده است.
این کمپانی نه تنها انتشار بازیهای زیاد را در برنامه خود ندارد؛ بلکه سعی دارد بازیهای غیراستانداردی که در این مسیر و بدون توجه به اصول صحیح تولید بازی، منتشر میشوند را از میدان به در کند.
نتیجه این رویکرد هم مشخص است. اگرچه سوپرکمپانی سوپرسل نظیر کمپانی بازی سازی Playrix خاموش است اما فقط با عرضه رسمی چهار بازی که همچون کلش آف کلنز، Boom Beach و Hay Day تنها در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۲۴ میلیون دلار از ۲.۳ میلیارد دلار صنعت بازیسازی دنیا را به خود اختصاص داد!
آخرین محصول سوپرسل همین Clash Royale و آپدیتهای متوالی آن بود که در یک ضربه و در مدت زمان کوتاهی یک میلیارد دلار اعتبار برای سوپرسل به ارمغان آورد.
تمام محصولات سوپرسل در حال حاضر در لیست بازیهای برتر قرار دارند و حتی با گذشت چند سال از اولین محصول این کمپانی، هنوز هم بازیکنان و گیمرها مشتاق بازی کردن هستند!
سوپرسل و اصولی که دنبال میکند
سوپرکمپانی سوپرسل در فکر آینده به سر میبرد. فکر آینده و گامهایی که این غول سرشناس را هر چه سریعتر به سمت اهدافش پیش برد.
اما سوپرسل برای قدرت نمایی و نمایش قدرت واقعی و باورنکردنی بازیهای موبایلی از شیوههای متداول استفاده نمیکند.
در حالی که اغلب کمپانیها به دنبال کسب درآمد از بازی های موبایلی هستند و قصد دارند رشد خود را با رویکردهای مادی تسریع کنند، سوپرسل سعی دارد تجربه متفاوتی را برای کاربران خودرقم بزند.
تجربهای که کسب درآمد مستقیمی به همراه ندارد!!
برای این که بهتر با اهداف این کمپانی مرموز آشنا شویم مصاحبه کوتاهی با مرکز نظارت و مدیریت سوپرسل در هلسینکی فنلاند انجام دادیم.
Ilkka Paananen به عنوان سرپرست این بخش رویکرد سوپرسل را در توسعه بازیهایش این گونه توصیف میکند:
ما حفظ فرهنگ را هدف خود قرار دادیم؛ رویکردی که باعث شد امسال خلاقیت کمپانی خود را به جای درآمدی که از عرضه بازی ها داشتیم، جشن بگیریم.
برای من همیشه یک جمله الهام بخش بوده است. این که بهترین مردم بهترین بازیها را تولید میکنند. در حقیقت بازی و موفقیت در تولید بازی همه و همه برای ما در نوآوری خلاصه میشود.
چالشهای سوپرسل
آرمان و اهداف سوپرکمپانی سوپرسل ستودنی است؛ اما مسلما در راه رسیدن به این اهداف چالشهای زیادی وجود داشته است.
این چالشها زمانی شروع شدند که حامی اصلی SoftBank تصمیم به فروش سهام مالکیت خود گرفت. بعد از این نقل و انتقالات، سوپرسل کمپانی Tencent را برای خرید سهام موجود متقاعد نمود.
انتخاب یک سهام دار واقعی و پشتیبان اساسی برای ادامه روند توسعه بازی کمی برای سوپرسل مشکل بوده است. Paananen در اینباره میگوید: «Tencent پروژه را به نحوی مدیریت میکرد که افراد در عین استقلالی که داشتند به خودِ بازی فکر کنند؛ نه الزما سودهایی که باید در مدت کوتاهی به دست آورده شوند و مستقیما به حساب سرمایهگذار منتقل گردند.»
سوپرسل تاریخ خود را میسازد. در این کمپانی همه اعضا یاد گرفتهاند که چه طور استقلال واقعی و اختیاری را در طول عملیات ساخت و تولید در اختیار متخصصان سوپرسل قرار دهند.
پروژه و اهداف آینده سوپرسل
مطمئنا تمام اهداف و آیندهای که سوپرسل به دنبال آن است بهبود تجربه کاربری در استفاده از اپلیکیشنها یا همان بازیهای موبایلی است.
چیزی که در کاربران و تمایلات آنها خلاصه میشود. شاید هم پیدا کردن راهی برای اتصال مردم از طریق مسیری خارج از گیم پلی!
Paananen در ارتباط با رویکردهای درآمدزایی در سوپرسل میگوید: «ما پروژههایمان را صرفا برای کسب درآمد طراحی نمیکنیم؛ بلکه تمام تلاش ما بازگشت به کاربر و قرار گرفتن در جاده دو طرفه کاربر و سوپرسل است.»
با این تفاوت که این بار سوپرسل و کاربر در مقابل هم قرار نمیگیرند؛ بلکه در کنار هم در این جاده حرکت میکنند.
سوپرسل هر چه دارد را مدیون کاربران یا گیمرهایش است. شاید بزرگترین ابتکار عملی که کمپانی بزرگ سوپرسل در طول این چند سال به خرج داده است فروشگاهی میباشد که قرار است تا سال آینده برپا شود.
در این فروشگاه مجازی بازیها به صورت پایه، کاملا رایگان عرضه میشوند؛ اما هزینههای توسعه و تولید این بازیها با بهترین کیفیت ممکن از طریق فروش برخی از اقلام همچون گذشته تامین میشود.
پروژه بعدی سوپرکمپانی سوپرسل افزودن Esport به بازیهای موبایل است. البته قرار است این رقابت ها به صورت سالانه برگزار شود.
ایده راهاندازی این پروژه هم از خود کاربران الهام گرفته شد؛ دقیقا زمانی که خبر رسید برخی از بازیکنان با برگزاری خودجوش Esport کلش آف کلنز، رقابتهای هیجانانگیزی را تجربه کردهاند.
در قدم بعدی سوپرسل میخواهد بازی Clash Royale را در آمریکای شمالی گسترش دهد؛ با این تفاوت که قرار است دوئلی میان بازیکنان برگزیده و بازیکنان نهایی در مراحل آخر در تاریخ ۱۷ دسامبر برگزار و نفرات برتر معرفی شوند.
سوپرسل میخواهد آیین برگزاری رقابت میان نفرات برتر و مسابقات esports با تمام مراسمهای برگزار شده در دنیای بازیسازی متفاوت باشد.
چون هدف لذت بردن کاربر از تمام وقایعی است که این کمپانی به نحوی در آن نقش دارد. برای این که مراسم جنبه سرگرمی پیدا کند دو کمدین از Daily Show نیز استخدام شدهاند.
انیمیشنهای سوپرسل محصولات بعدی این کمپانی هستند. اخیرا یک انیمیشن مشارکتی به نام Clash-A-Rama توسط سه نویسنده سابق Simpsons ساخته شده است که ۱۰ قسمتی میباشد.
در این انیمیشن قرار است فرهنگ پاپ با استفاده از تمام کاراکترهای بازیهای سوپرسل به تصویر کشیده شود.
تمام نقشههای سوپرسل قرار است به بزرگ شدن او کمک کنند. نقشههایی که منجر به شکست دیوارها و موانعی میشود که تا امروز از جهانی شدن سوپرسل جلوگیری کردهاند.
از این رو در سال جاری حدود ۷.۸ میلیون دلار توسط سوپرسل برای خریداری ۵۱ درصد از سهام کمپانی فنلاندی Frogmind هزینه شده است.
این کمپانی یک برند مشهور و توسعه دهنده موفق اپلیکیشنهای موبایل میباشد که سری انیمیشنی Badland از آن منتشر شده است.
در حقیقت سوپرسل ظرفیت و توان کافی برای خرید سهام کمپانیهای دیگر و مشارکت با آنها را بدون جذب نیرو و منابع انسانی دارد.
حتی بدون این که بخواهد سیستم فعلی خود را برهم زند و کمی از مسیر فعلیاش منحرف شود! فرصتی که باعث میشود سوپرکمپانی سوپرسل بیشتر خودنمایی کند و تاثیر بیشتری روی بازار بگذارد.
Paananen میگوید: با این که مشارکتهای ما فقط با بازیسازان نبوده است اما هیچ وقت نمیخواهیم از ما به عنوان یک شرکت محصولات چندرسانهای یاد شود؛ ما فقط و فقط یک کمپانی بازیسازی هستیم!
در انتها بد نیست مصاحبه با بنیانگذار سوپرسل را هم مطالعه نمایید.
تا زمانی که به عنوان یک بازیکن حرفهای درگیر بازی کلش آف کلنز یا کلش رویالِ سوپرسل نشوید؛ حتی نمیتوانید تصورش را بکنید این کمپانی تا چه حد در تولید بازی و بازاریابی آن ظریف عمل کرده است.
بدون شک لفظ سوپرکمپانی به جای کمپانی شایسته سوپرسل میباشد.
نظر کاربران
دیگه خیلی Supercell رو بزرگ کردید!!
کمپانی بزرگی هست ولی نه این حد که کنار اسمش سوپر کمپانی باشه!!
ببخشید من از اکانتم بیرون اومدم میگه با سوپر سیل بیام