تجربه رانندگی با لکسوس IS، یک کلاس جدید
در سال ۱۹۹۸ لکسوس کلاس جدیدي را روانه بازار ساخت.IS نسل اول تنها در دو مدل سدان و استیشن عرضه میشد. مدل استیشن واگن در نسل دوم این خودرو حذف شد.
این پوشش مات می تواند قرمز، مشکی، زرد و یا هر رنگ دیگري نیز در نظر گرفته شود. این لایه نازک اما مقاوم، علاوه بر جلوه بخشيدن به خودرو، مزایای دیگری نیز دارد. با کشیدن این لایه برروی بدنه خودرو میتوان از برخورد سنگ ریزههای جاده برروی بدنه خودرو و رنگ اصلی آن، جلوگیری کرد. و بدين ترتيب شما از یک کاور زيبا بهرهمند شدهاید که به نوعی محافظ رنگ اصلی خودرویتان نيز خواهد بود. در شماره 7 مجله تختگاز گزارشي از یک دستگاه مرسدس بنز SL500AMG سری Night Edition تقديم حضورتان کرديم. خودرویی که به صورت کاملاً استاندارد از رنگ مشکی مات بهره ميبرد.
پوشش مشکی این خودرو کاملاً فابریک بوده و جزو سریهای تولید محدود مرسدس بنز به حساب میآید. اما اينبار به سراغ یک دستگاه لکسوس IS۳۰۰Cمات رفتهایم.
رنگ این خودرو در حالت استاندارد مشکی متالیک بوده و رنگ مشکی مات بدنه این خودر در ایران نصب شده است. البته به غیر از این پوشش، تغییرات دیگري نيز با استفاده از فیبرکربن روي اين خودرو صورت گرفته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
IS محبوب جوانها
در سال ۱۹۹۸ لکسوس کلاس جدیدي را روانه بازار ساخت.IS نسل اول تنها در دو مدل سدان و استیشن عرضه میشد. مدل استیشن واگن در نسل دوم این خودرو حذف شد. و لکسوس تصمیم گرفت به جای این مدل، مدل جوان پسندتری را راهي بازار کند. به همین خاطر در اکتبر سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه اتومبیل پاریس، لکسوس مدل IS۲۵۰C را معرفی کرد. یک خودرو دودرب با قابلیت حمل چهار سرنشین و سقف فلزی جمعشونده.
اما با ورود تویوتا به بازار ایران، مدتی بعد لکسوس نیز توانست وارد اين بازار تشنه شود. و با توجه به اینکه لکسوس به عنوان یکی از زیرمجموعههای اصلی شرکت تویوتا به حساب
میآید و تحت عنوان برند لوکس این خودروساز ژاپنی شناخته میشود، خدمات پس از فروش آن در ایران، توسط شرکت ایرتویا، نمايندگي تويوتا پشتيباني شده و انجام ميگيرد.
ايرتويا در ایران هردو مدل IS و IS-C عرضه کرد. البته گونه IS با توجه به قرارگیری در کلاس سدان خانوادگی، با استقبال نسبتا کم جوانان مواجه شد. اما در مقابل گونه کانورتیبل این خودرو که تنها مدل IS300C آن به کشورمان راه يافت، مورد توجه طيف سني جوان قرار گرفت.
IS300C دربازار وارداتیهای ایران رقیب مناسبی برای بامو سری 3 کوپه و CLK280(که البته تولید این کلاس چند سالی است که متوقف شده) محسوب ميشود. اما اين را هم بايد اضافه کنيم که در کشور ما خرید بنز و باموهای لوکس آلمانی برای هرکسی امکان پذیر نيست و شايد هم به همين دليل باشد که با ورود IS300C بسیاری از جوانان به سوی این خودرو اسپرت و لوکس ژاپني رفتند. خودرویی که از ویژگیهای اصلی آن کیفیت بالای کابین و همچنین تجهیزات ایمنی و رفاهی آن است.
مشکی تر از ساير ISها
همانطور هم که اشاره شد، رنگ مشکی مات بدنه این خودرو در ایران برروی آن نصب شده است و يک شرکت خدمات تيونينگ که به تازگی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده، اجراي تمامي تغییرات ظاهری IS۳۰۰C مورد نظر را بر عهده داشتهاست. و بايد گفت ظاهر IS۳۰۰C مورد آزمایش با دیگر نمونههای موجود در ایران تفاوت دارد.
خلاصه شده در ۶ سیلندر
لکسوسIS۳۰۰C مجهز به یک پیشرانه ۶ سیلندر با آرایش خورجینی است که با کد۳GR-FE شناخته میشود و در سال ۲۰۰۷ برروی مدلIS۳۰۰ قرار گرفت. پیشرانه ۳ لیتری لکسوس IS۳۰۰C قادر به تولید ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن مترگشتاور است. و همانگونه که انتظار ميرود، کیفیت بالای قطعات بهکار رفته در موتور و دیگر قسمتها، از پیشرانه لکسوس یک پیشرانه نرم، آرام و تا حدود زیادی بیصدا ساخته است. البته عایق بندی خوب کابین را نیز نباید فراموش کرد، که سبب ميشود در طول مدت زمان رانندگی با محصولات لکسوس هیچ صدای اضافهای از پیشرانه به گوش راننده وسرنشينان نرسد.
تغییرات برروی IS-C
درقسمت جلو بخشی از جلو پنجره و هواکش زیرسپر به رنگ سفید طراحی شدهاند و دورتادور جلوپنجره نیز که در وسط آن نشان لکسوس خود نمايي ميکند، از پوشش فیبرکربن ساخته شدهاست. بخشی از چراغهای جلو نیز با پوشش مشکی پوشانده شدهاند، که با رنگ مشکی مات بدنه، در هماهنگي کامل هستند. دیگر بخشهای خودرو نظیر کاپوت، درها، گلگیرها و سپرهای جلو و عقب نیز با پوشش مشکی مات، نمايي جذاب به خودرو بخشيدهاند. البته برای آنکه خودرو در حین حرکت جلوه خاصی پیدا کند، بخش اصلی سقف فاقد پوشش مشکی مات بوده و دست نخورده و به همان رنگ مشکی متالیک، باقي مانده است.
برخی از بخشهای جزئی خودرو به علاوه لولای آینههای جانبی و قاب آنها نیز فاقد پوشش مات است. که البته این موضوع تأثیری بر کاهش جذابیت خودرو ندارد. در بخش جانبي نیز رینگهای ۱۷ اینچي اين خودرو، با پوشش فیبرکربن مزین شدهاند. در اينجا ذکر اين نکته ضروري به نظر ميرسد که، بسیاری از تیونرهای داخلی از برچسبهای طرح فیبرکربن استفاده کرده و با نام فیبرکربن به مشتریان خود میفروشند. اما بدنه لکسوس مورد آزمایش در بخشهای مختلف به کمک یک دستگاه لیزری، با فیبرکربن پوشانده شدهاست. به کمک این دستگاه میتوانید علاوه بر پوشاندن قسمتهای دلخواه در کابین و بدنه از فیبرکربن، درصورت یکنواختي اين طرح، همان پوشش کربن را از روي سطح مورد نظر بردارید.
کالیپرهای ترمز نیز به رنگ قرمز درآمدهاند و با رنگ مشکی بدنه جلوهای خاص به خودرو بخشيدهاند. درقسمت انتهایی نیز اسپویلر بسیار کوچک روی صندوق بار به همراه قاب
ذوزنقهای دور پلاک با پوشش فیبرکربن پوشانده شدهاست. و بيشک اگر یک لکسوسIS300C استاندارد را در برابر این خودرو قرار دهید اولین چیزی که جلب توجه می کند، رنگ مات آن است.
تجربه رانندگي، تلفيقي از وقار و هيجان
برای روشنکردن این پیشرانه تنها کافیست همزمان پدال ترمز و دکمه استارت را فشار دهید، و چندلحظه صبر کنید. در اين لحظه رقص زیبای عقربههای سفید دورشمار و کیلومترشمار بسیار جذاب و صدای پیشرانه بسیار نرم و آرام است. توقعی که جوانان از یک خودروی گرانقیمت و اسپرت ندارند، در لحظه استارت پیشرانه ظاهر میشود. صدای پیشرانه اين خودرو نسبت به مرسدس بنز C وCLK و بامو سری3 چندان دلچسب نیست.
حال نوبت به راندن اين خودرو ميرسد؛ گیربکس 6 سرعته نیمه هوشمند (ECT-I) را در حالت D قرار می دهیم و حرکت خود را آغاز میکنیم. از همان ابتدا رانندگی با لکسوس راحت و خوشاستايل است، برای تعویض دنده به هیچعنوان نگران نخواهید بود و حتی شتابگیری درIS300Cهم بسيار لذت بخش است. افزایش شتاب نيز به لطف بهرهمندی از جعبه دنده 6 سرعته در هر سرعتی امکان پذیر خواهد بود. فرمان هم به خوبی دردستانتان جای ميگيرد و همان چابکی ب ام و سری3 را به شما ارائه خواهد داد. در بخش زیرين دکمه استارت پیشرانه میتوانید دکمه Activepower را فعال کنيد و از يک سبک رانندگی اسپرتتر لذت ببريد. با فشردن اين دکمه، فرمان و سیستم تعلیق کمی سفت میشود. البته ما پيشنهادمیکنيم برای لذت بردن از رانندگی در این حالت، جعبه دنده را نيز در حالت اسپرت قرار دهید و از پدال های پشت فرمان جهت تعویض دنده کنید. این حالت به شما اجازه خواهد داد، براي آنکه بتوانید از صدای پیشرانه و سیستم اگزوز لذت ببرید، تعویض دندهها را در دورهای بالاتر انجام دهید.
همانگونه که اشاره شد IS-C یکی از رقباي بامو سری 3 کوپه به حساب میآید. البته شاید نتوان از آن، هندلینگ بامو را دریافت کرد اما يک لذت سواری فراموش نشدنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. استفاده از تایرهای 17 اینچ Hankook تاحدودی درحین دور زدن دردسرساز است و زمانيکه می خواهید وارد دوربرگردان شوید، لبههای لاستیک با گلگیرهای جلو برخورد میکند و صدای ناخوشایندی پديد میآورد.
لکسوسIS300C با بهرهمندی از آینههای بزرگ جانبی میدان دید بسیار خوبی برایتان در حین رانندگی درنظر گرفته است. و طول 4635 میلیمتری درکنار فاصله بین دومحور جلو و عقب در اندازه 2730 ميليمتري فضای مناسبی را برای راننده و سرنشین جلو مهیا ساخته است. فضای سرنشینان عقب نیز فقط برای نشیمنگاه مناسب بوده و فضای پاها هم تاحدودی کم درنظر گرفته شده است.
بهترین ها در لکسوس
لکسوس IS-C علاوه بر قابلیتهای دینامیکی و اسپرت خود، از بهترین و کاملترین تجهیزات رفاهی و ایمنی بهرهمند است. گرمکنهای صندلی در فصل زمستان به خوبی بخشی از بدنتان را گرم نگه میدارد، برای تابستان نیز علاوه بر بهرهمندی از سیستم تهویه جداگانه برای سرنشینان میتوانید از سردکن صندلی نیز استفاده کنید. و در کنار همه اينها سیستم یکپارچه صندلی، آینه و فرمان این امکان را به شما میدهد تا حافظه این بخش را در سه حالت مختلف درنظر بگیرید. سیستم صوتی و تصویری مارک لونیسون با بهرهگيري از ۱۲بلندگو و مانیتور ۷ اینچی به همراه سیستم بلوتوث تلفنهمراه و شماره گیرصوتی تنها بخشی از امکانات و تجهیزات رفاهی مورد استفاده در این خودرو به حساب میآیند.
در بخش ایمنی نیز حين سفر با لکسوس IS-C با آسودگي خیال میتوانید به رانندگی خود ادامه دهید. سیستم کنترل پایداری و تعادل خودرو (VDIM) که در محصولات لکسوس به چشم میخورد به همراه ترمزهای ضدقفل ABS و دیگر سیستمهای ایمنی نظیر HAC-EBD-TRC و VSC رانندگی ایمنی را برایتان چه در شهر و چه در جاده به ارمغان خواهد آورد. بد نيست اين نکته را هم يادآوري کنيم که، موسسه ایمنی EURONCAP برای دو خودروی IS وIS-C پنج ستاره ایمنی را درنظر گرفته است.
از دیگر امکانات موجود در IS۳۰۰C
میتوان به کروزکنترل، سیستم شستوشوی چراغ های جلو، گرمکن آینه، برف پاککن اتوماتیک، صندلیهای چرم، سقف جمع شونده، دوربین ديد عقب، سنسورسرعت، سیستم رهیاب ماهوارهای و... اشاره کرد.
هزینه پوشش مشکی مات بدنه به همراه استفاده از فیبرکربن و دیگر تغییرات برای این خودرو رقمي در حدود ۷ میلیون تومان براي مالک آن آب خوردهاست. خودرویی که هم اکنون مدلهای ۲۰۱۰ مشکی آن با قیمتی در حدود ۱۷۰میلیون تومان خرید و فروش میشوند. و در مدل ۲۰۱۲ نيز بهايي در حدود۲۲۰ میلیون تومان را طلب ميکند.
نظر کاربران
من در دبی تجربه رانندگی با این ماشین رو داشتم واقعا معرکه است
چنگی به دل نمیزنه اصلا حس هویت و پرستیژ رو القا نمیکنه طراحیش هم واقعا تو ذوق میزنه