Gears of War ۴؛ مبارزه به سبک اربابان جنگ
یکسری از بازیها در هر نسل و هر پلتفرمی به الگو تبدیل میشوند. در نسل گذشته این اتفاق برای مجموعهی «آنچارتد» (Uncharted) روی پلیاستیشن ۳ و «چرخهای جنگ» (Gears of War) برای ایکسباکس ۳۶۰ افتاد.
Gears of War 4 راهی بازار شده و در حالی که روح جدیدی در آن موج میزند، همچنان مانند قسمتهای قبلی یک اکشن دوست داشتنی و نفسگیر است. تنها کافی است کنترلر را بردارید و تا پایان پای تلویزیون میخکوب شوید.
داستان گیرز جدید ۲۵ سال پس از ماجراهای قسمت سوم است. مارکوس فنیکس و یارانش در پایان Gears of War ۳ توانستند دنیای انسانها را نجات دهند و لوکاستها به ظاهر برای همیشه از بین رفتند. انسانها رفتهرفته تمدن خودشان در سیارهی «سرا» (Sera) را بازسازی کردند؛ اما آنها در شهرهایی کاملا محافظت شده به زندگی خودشان ادامه دادند. نیروهای COG یا Coalition of Ordered Governments که قهرمانهای قدیمی این مجموعه بازیها در آن خدمت و با لوکاستها مبارزه کردند، اکنون یک حکومت نظامی عجیب در شهرها تشکیل دادهاند.
در این بازی با شخصیتهای کاملا جدیدی مواجه میشوید. «جی.دی. فنیکس» (J.D. Fenix) در کنار دوستانش که «دل» (Del) و «کیت» (Kait) نام دارند، قرار است نسل جدید قهرمانهای مجموعه گیرز باشند. این سه نفر خودشان قبلا جزو نیروهای COG بودند که دیگر در آن حضور ندارند و به عنوان یکسری نیروهای فراری شناخته میشوند. جی.دی و دوستانش نزد مردمی زندگی میکنند که خارج از محدودهی کنترل نیروهای COG قرار دارند و در واقع با نیروهای نظامی ساز مخالف میزنند.
روند داستانی بازی در ابتدا روند آرامی دارد و گیمرها شروع طوفانی و نفسگیری را نمیبینند. بعد از قسمت پیشدرآمد که کمی حس نوستالژی را در گیمرها تحریک میکند، بازی وارد فضای اصلی خودش میشود و به شکلی آرام شما را با شخصیتها و فضای جدیدی که در آن قرار گرفتهاید، آشنا میکند. در ابتدای بازی زیاد دربارهی اتفاقی که در حال رخ دادن است چیزی گفته نمیشود؛ اما رفتهرفته همه چیز روشن میشود. پس از اینکه یک ساعت از شروع بازی گذشت، اتفاقات اصلی خودشان را نمایان میکنند.
لوکاستها به شکل مرموزی دوباره به انسانها حمله میکنند. هیولاهایی که فکر میکردیم از بین رفتهاند، اینبار خیلی قدرتمندتر و بیرحمتر بازگشتهاند. در همان صحنههای ابتدایی که تازه متوجه حضور لوکاستها میشوید، یکسری صحنهی سینمایی مهم را میبینید که کلیدی برای شروع ماجراهای تازهی این قسمت هستند.
اما در کل میتوانیم بگوییم که داستان این قسمت از مجموعه بازیهای چرخهای جنگ از نظر فراز و نشیب چیزی از قسمتهای قبلی کم ندارد و به خوبی گیمرها را به دنبال خودش تا انتهای بازی میکشد. فقط بازی شروع آرامی دارد و این موضوع بیشتر از هر چیز دیگری آزار دهنده است.
روندبازی؛ بکش بکش تا آخرین لحظه
همانطور که انتظار داشتیم گیرز ۴ یک اکشن به تمام معنا است. آنقدر خوب از کار درآمده که هنوز نمیتوان بازی دیگری را نزدیک به این عنوان پیدا کنیم. تیمسازنده الگوی ساخت یک بازی اکشن را درک کردهاند و میدانند که علاقهمندان از این بازی چه میخواهند. سرعت، کشت و کشتار و صحنههایی که با خون و خونریزی زیاد همراه هستند.
حتی ویژگی جدیدی به گیمپلی بازی اضافه شده که آن طوفان عجیب و قریبی است در مراحل مختلف با آن روبهرو میشوید. این طوفان به خوبی روی گیمپلی تاثیر میگذارد و باعث کند شدن سرعت شخصیتهای بازی و حتی تغییر جهت تیر برخی از سلاحها میشود.
تنوع دشمنان در Gears of War 4 بسیار بیشتر از قسمتهای قبلی است. در این بازی با دو نوع دشمن دست و پنجه نرم میکنید. در ابتدای بازی با رباتهایی که از طرف نیروهای COG برای توقف کردن شما ارسال میشوند، مبارزه خواهید کرد و از اندکی بعدتر سر و کلهی لوکاستها پیدا میشوند. تنوع لوکاستها بسیار زیاد است و به همین دلیل مبارزه با آنها هم متفاوت میشود؛ اما در اکثر این مبارزهها باید به این موضوع توجه داشته باشید نباید جلوی راه آنها قرار بگیرید و باید به موقع از جلوی آنها جاخالی بدهید. در ادامه باید به آنها آنقدر تیر بزنید که از بین بروند.
برای متنوع شدن بخش داستانی بازی هم برخی از ویژگیهایی که در سناریوی چند نفرهی Horde Mode قرار گرفته را مشاهده خواهید کرد. در طول بازی بارها از گیمرها خواسته میشود که از یک منطقه دفاع کنند. برای اینکار باید کلی مانع و سلاح خفن را در محلهایی قرار دهید که دشمن از آنجا به سمت شما حمله میکند. این کار در چند نوبت انجام میشود و در هر نوبت فرصت خواهید داشت که از نو آیتمهای جدید در محیط قرار دهید. البته خودتان هم باید با چنگ و دندان از منطقهای که در آن حضور دارید محافظت کنید.
در کنار صحنههای اکشن در دو سه مرحله از بازی هم با سکانسهای جالبی مواجه خواهید شد. موتور سواری و کنترل کردن رباتهای عظیم الجسه از جملهی این قسمت خواهند بود که هیجان جالبی به بازی بخشیدهاند و روند گیمپلی بازی را از یک نواختی خارج کردهاند. البته همین که این قسمتها را خیلی کم در بازی مشاهده میکنید، موجب هیجان میشود چرا که چندان با روند اصلی بازی همخوانی ندارند؛ اما از آنجایی که در قسمتهای قبلی هم چنین صحنههایی وجود داشتند، گیرز ۴ سعی کرده گیمرها را با چنین صحنههایی به وجد بیاورد؛ اما باید به این موضوع اشاره کنیم که Gears of War 4 در بخش روندبازی سعی کرده بیشتر به قسمتهای قبلی وفادار باقی بماند تا بتواند نظر اکثریت گیمرها را به سمت خودش جلب کند. به همین دلیل آنطور که باید شاهد ایجاد تغییرات ساختارشکنانه در بازی نیستیم. با این حال بازی همچنان سریع و جذاب ادامه پیدا میکند و هیجان قابل ملاحظهای دارد.
موسیقی؛ سرود پیروزی
موسیقیها این قسمت را رامین جوادی آهنگ ساز مجموعه تلویزیونی بازی تاج و تخت ساخته است. با توجه به اینکه تجربهی او در زمینهی ساخت موسیقی بازی زیاد نیست، از پس آهنگسازی گیرز ۴ برآمده و موسیقیهای خوبی را برای این عنوان تولید کرده.
صداگذاری روی شخصیتهای بازی هم شما را ناامید نمیکند. در قسمتهای قبلی دو شخصیت کول و برد با دیالوگهای خودشان و شوخیهایی که با هم میکردند، فضای بازی را جذاب کرده بودند؛ اکنون این موضوع را در قهرمان اصلی بازی و دیالوگهایی که با سایرین دارد مشاهده میکنید. نوع دیالوگها و صحبتها همان فضای قسمتهای قبل را برای شما تداعی میکنند.
در آخر باید به این موضوع اشاره کنیم که گیرز ۴ یک دنبالهی خوب و دوست داشتنی برای این مجموعه بازیها به حساب میآید؛ اما انتظار داشتیم که سازندگان در این بازی دست به ریسک پذیری بزنند و آیتمهای جدیدی به آن اضافه کنند.
ارسال نظر