با شروع قرن جدید سوپرکارها رشد زیادی پیدا کردند؛ اما سه خودرو بیش از همه چشمها را به خود خیره کردند که عبارت بودند از فراری انزو، مک لارن-مرسدس SLR و پورشه کررا GT؛ اما در سایهی این خودروها دستهای از سوپرکارهای کمتر شناخته شدهای هم وجود داشتند که توسط شرکتهای کوچکتری ساخته شدند.
وبسایت پدال - شاهین احمدزاده: دههی اول قرن ۲۱ (فاصلهی زمانی بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹) احتمالاً اوج قدرتنمایی سوپرکارها بوده و قطعاً تعداد زیادی از خودروهای پرفورمنس در آن زمان تولید شدهاند که باید احترام بیشتری برای آنها قائل بود.
با شروع قرن جدید سوپرکارها رشد زیادی پیدا کردند؛ اما سه خودرو بیش از همه چشمها را به خود خیره کردند که عبارت بودند از فراری انزو، مک لارن-مرسدس SLR و پورشه کررا GT؛ اما در سایهی این خودروها دستهای از سوپرکارهای کمتر شناخته شدهای هم وجود داشتند که توسط شرکتهای کوچکتری ساخته شدند.
اینجا لیستی از سوپرکارهای بازهی زمانی ذکرشده وجود دارند که باید احترام بیشتری برای آنها قائل شد. بسیاری از این خودروها فراموش شدهاند و در گاراژها خاک میخورند.
آسکاری A۱۰
شرکت آسکاری که عمر کوتاهی داشت این سوپرکار را در آن سالها ساخت تا هر چیزی را از سر راه خود بردارد. با پیشرانهی ۸ سیلندر ۶۲۵ اسب بخاری که در میانهی خودرو قرار گرفته بود A۱۰ مدل توسعه یافتهی خودروی جادهای KZ۱ قبلی بود اما متأسفانه به خط تولید راهی نیافته بود و تنها در فرم پروتوتایپ باقی مانده بود.
این خودرو که به خاطر گرامی داشت دهمین سال تأسیس کمپانی ساخته شده یکی از سریعترینهای آن دوران بود و تنها در 2.8 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسید. سقف سرعت این خودرو نیز 346 کیلومتر در ساعت بوده است. اگر آسکاری تنها تولید خودروهای جادهای را پی میگرفت احتمالاً میتوانست چندین رقیب برای سوپرکارهای بزرگتر داشته باشد اما متأسفانه تنها پیست خصوصی خود در اسپانیا را مدیریت میکند.
کونیگزِگ CC۸S
کونیگزِگ که به تولید هایپرکارهای قدرتمند و پنهان از تستهای گروهی خبرنگاران مشهور است اولین خودروی جادهای خود را در سال ۲۰۰۲ تولید کرده است. این خودرو CC۸S نام دارد. پیشرانهی ۸ سیلندر این خودرو که از فورد مشتق شده قدرت ۶۵۰ اسب بخاری دارد. این میزان قدرت خروجی یکسوم قدرت هایپرکار مدرن ۱۸۰۰ اسبی رگرا است.
این خودرو در خط مستقیم میتوانست به سرعت 386 کیلومتر در ساعت برسد اما CC8S متأسفانه به خاطر هندلینگ به شدت عصبی خود شناخته شد. علیرغم این موضوع،CC8S راه موفقیت برای مدلهای CCX و آگرا را باز کرد.
مورگان آئرو 8
مورگان آئرو 8 بخشی از خودروهای پرفورمنسی بود که در دههی اول قرن 21 از قلبهای آهنین ب ام و استفاده میکردند. با استفاده از پیشرانهی 8 سیلندر 4.4 لیتری N62 مورگان برای اولین بار طرحی جدید را ارائه کرد. مورگان چراغهای متعلق به فولکس بیتل را با نمونههایی از مینی جایگزین کرد و بدین ترتیب نمایی متوسطتر پس از توسعهی دوبارهی خود پیدا نمود.
و البته هیچچیز هیجانانگیز دربارهی کارایی این خودرو وجود ندارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ۴.۵ ثانیه ثبت میشود و آئرو ۸ میتواند به حداکثر سرعت ۲۷۴ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
۹ff GT۹
۹ff برای پورشه در واقع به منزلهی برابوس برای مرسدس-ای ام جی است. GT۹-R که بر پایهی پورشه ۹۱۱ بنا شده یکی از ستایش نشده ترین قهرمانان دههی اول قرن ۲۱ است. این خودرو دارای پیشرانهای ۶ سیلندر با قدرت ۱۱۲۰ اسب بخار میباشد.
9ff به منظور بهبود توزیع وزن پیشرانه را بین اکسلها جابجا نمود و هایپرکاری با توانایی دستیابی به سرعت 409 کیلومتر در ساعت ساخت که سریعتر از بوگاتی ویرون بود. با بهای بیش از 500 هزار پوندی GT9-R هایپرکاری با دو توربو است که حتی خودروهای مدرن زیادی نمیتوانند به آن نزدیک شوند.
گامپرت آپولو
آپولو یکی از معدود جایگزینهای خوب برای اکثر هایپرکارهای آن زمان است. پیشرانهی 8 سیلندر 4.2 لیتری ساخت آئودی در این خودرو میتواند جثهی 1200 کیلوگرمی آپولو را در 3.1 ثانیه به تندی 100 کیلومتر در ساعت برساند. حداکثر سرعت این خودرو 360 کیلومتر در ساعت است که آن را به یکی از سریعترین خودروهای دهه بدل کرده است.
با درهای گالوینگ و ارتفاع بسیار کم از سطح زمین، گامپرت آپولو یک اسطورهی واقعی است و پیش از آنکه ویرون سوپر اسپورت ظاهر شود مدت زیادی را در صدر لیست سریعترین دورهای تاپ گیر قرار داشته است. این کمپانی بعداً به آپولو اتوموبیل تغییر نام داد اما گامپرت برای همیشه به عنوان یکی از زشتترین راهها برای دستیابی به سرعتهای بالا در ذهنها ماند.
ویزمن MF۵
ما همیشه یکی از طرفداران پر و پا قرص ویزمن دیزاین بودهایم. با استفاده از زیبایی جگوار XK۱۲۰ شاهد خلق خودرویی جذابتر هستیم. با استفاده از پیشرانهی ۸ سیلندر توربوی ب ام و این خودرو میتواند به حداکثر سرعت ۳۱۱ کیلومتر در ساعت برسد. تنها ۵۵ دستگاه از این خودرو ساخته شده است.
MF5 بسیار گران بوده و تقریباً سه برابر از مدل قبلی ویزمن گرانتر است اما پیشرانهی 547 اسبی MF5 نسبت به پیشرانهی M3 پایهی بکار رفته در مدل قبلیتر قدم بزرگتری محسوب میشود.
اسپایکر C12 زاگاتو
بسیاری از افراد خودروی برجستهی C8 را میشناسند اما دومین سوپرکار کمپانی با استفاده از پیشرانهای قدرتمند بازی را ارتقا داد. با استفاده از پیشرانهی W12 6 لیتری گروه فولکس و طراحی زاگاتوی میلان شاهد خودرویی خاص هستیم.
C۱۲ با استفاده از گیربکس اتوماتیک قدرت ۴۹۳ اسب بخاری را به چرخهای عقب منتقل میکند. تولید این خودرو در سال ۲۰۰۸ تنها با ۲۴ دستگاه خاتمه یافت. در سالهای اخیر این خودروساز هلندی بیشک به خاطر مشکلات مالی خود بیشتر شناخته شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر