اتومبیل های مینی، بزرگ مردانکوچک
کمپانی مینی در سالهای اخیر سعی كرده تا با افزایش تنوع مدلهای خود و ابداع کلاسهای خودرویی جدید در ابعاد کوچک، طیف بیشتری از مشتریان را به سمت خود جلب کند. در ادامه شما را با مدلهای مختلف کمپانی MINI آشنا کرده و به بررسی ویژگی هریک از آنها خواهیم پرداخت.
طراحی این مدل به یاد ماندنی توسط آقای ایسیگونیس در سال 1957 انجام شد و نکته جالب اینجاست که بهرغم کوچک بودن ابعاد خودرو، فضای بار و سرنشینان آن رضایتبخش به نظر میرسید زیرا کل مجموعه انتقال قدرت این خودرو در جلوی آن نصب شده بود. مینی در آن زمان به صورت استیشن، ون و وانت به بازار عرضه میشد و بعدها دو مدل اسپورت و مشهور کوپر و کوپر S نیز به مدلهای آن اضافه شدند.
از سال 1969 مینی تحت عنوان یک برند مستقل شناخته شد و تا سال 2000 میلادی مدلهای معروفش را تولید کرد اما از سال 2000 به بعد، تحول چشمگیری در این کمپانی صورت گرفت و نسل جدید محصولات آن به بازار عرضه شدند. هم اکنون کمپانی MINI تحت مالکیت BMW Group آلمان بوده و در بسیاری از کشورها، مدلهای آن در نمایندگیهای بامو به فروش میرسند.
در حال حاضر مدلهای مختلف مینی نسبت به رقبایش، قیمت بالایی دارند و البتهاین موضوع تاثیری در میزان فروش آن نداشته چون این خودروی کوچک و دوست داشتنی، تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی خوبی را در کنار قابلیتهای فنی بالا به مشتریانش هدیه میدهد. مینی برای شهرهای پر ترافیک و رفت و آمدهای روزمره، بسیار ایدهآل به نظر میرسد و ابعاد جمع و جور آن بسیار مورد توجه خانمها قرار گرفته است. ضمنا مدلهای مختلف مینی، مصرف سوخت بسیار مناسبی دارند و امکانات و ویژگیهای فنی آنها باعث شده تا در کلاس خود به یک نمونه شایسته تبدیل شوند.
کمپانی مینی در سالهای اخیر سعی كرده تا با افزایش تنوع مدلهای خود و ابداع کلاسهای خودرویی جدید در ابعاد کوچک، طیف بیشتری از مشتریان را به سمت خود جلب کند. در ادامه شما را با مدلهای مختلف کمپانی MINI آشنا کرده و به بررسی ویژگی هریک از آنها خواهیم پرداخت.
MINI HARDTOP
مینی کوپرهارد تاپ در واقع همان مدلهاچ بک دو در مینی بوده که دیگر مدلها نیز بر پایه آن شکل میگیرند و معمولا وقتی اسم مینی کوپر شنیده میشود، تصویر این مدل را در ذهن خود تداعی میکنیم به خصوص اینکه در طی این سالها، کلیات و استایل طراحی آن ثابت مانده و بیننده را به یاد مینی ماینرهای قدیمی میاندازد. مینی کوپرهارد تاپ در دو نوع Cooper و Cooper S تولید میشود که نوع دوم، پیشرانه قویتری داشته و به عنوان یک خودروی چابک و توانمند، محبوبیت بسیاری دارد. البته نسخه قویتری هم در این مدل و دیگر مدلها با نام John Cooper Works وجود دارد که فقط با گیربکس دستی به بازار عرضه میشوند. به غیر از مدلهارد تاپ (سقف فلزی ثابت)، مدل کانورتیبل با سقف تاشوی پارچهای نیز در لیست محصولات مینی وجود دارد که تقریبا جزو مدلهای پر طرفدار مینی است.
پیشرانه این خودرو در همه مدلها از نوع چهار سیلندر بوده و البته با توجه به وزن و ابعادش، بازدهی خوبی هم دارند. هندلینگ و پایداری آن هم در کلاس خود بینظیر بوده و پایین بودن نقطه ثقل خودرو باعث شده تا مانور پذیری بسیار خوبی را به نمایش بگذارد. کابین کوچک و منحصربهفرد مینی کوپر، ارگونومی خوبی دارد و حتی صندلیهای ردیف عقب آن نیز برای افرادی با قد متوسط قابل استفاده است. امکان سفارش سقف پانورامیک (شیشهای) نیز فراهم شده تا با وجود آن فضای کابین، دلبازتر به نظر برسد. از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی این خودرو میتوان به ۶ ایربگ، دکمه استارت استاپ، آینههای تاشوی برقی با گرمکن، سیستم شستوشو و چرخش چراغهای جلو، قطب نمای دیجیتال، مانیتور مرکزی با قابلیت نمایش نقشههای GPS، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی هارمن کاردون، گرمکن صندلی، دزدگیر، قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان (مدلهای اتوماتیک تیپ ترونیک) و ... اشاره کرد که برخی از آنها به صورت سفارشی نصب میشود. ضمنا مشتریان میتوانند کیت اسپورت بدنه، تجهیزات فنی و قطعات جانبی مدل جان کوپر را برای مدل S نیز سفارش دهند.
MINI CLUBMAN
بعضی از اتومبیلهای لوکس به دو صورت Long (شاسی کشیده) و Short (شاسی کوتاه) تولید میشوند که از جمله آنها میتوان به مرسدسبنز S-Class یا بی ام و سری ۷ اشاره کرد. مدل CLUBMAN (کلاب من) نیز دقیقا همان مدل Long مینی کوپرهاچبک است که قسمت عقب آن کشیدهتر شده و در نتیجه در پشت ردیف عقب، فضای بار بیشتری پدید آمده است.
یک در کوچک در پشت در سمت راست کلاب من تعبیه شده و در جهت خلاف آن باز میشود تا سوار و پیاده شدن سرنشینان راحتتر صورت گیرد. در محفظه بار نیز به صورت دو تکه طراحی شده و فرم چراغهای عقب آن متفاوت از مدل هاچ بک است اما امکانات رفاهی و ویژگیهای فنی آن با مدل کوپرهاچ بک یکسان است. کلاب من نیز در سه مدل کوپر، کوپر S و جان کوپر تولید میشود.
MINI CLUBVAN
کلاب ون دقیقا یک مدل تجاری از کلاب من بوده که در آن، فضای پشت صندلی راننده برای حمل بار در نظر گرفته شده است و به همین منظور پنجرههای جانبی ردیف عقب در این مدل حذف شدهاند. ضمنا در محفظه بار این خودرو به صورت دو تکه بوده و پایین بودن ارتفاع خودرو نسبت به سطح زمین باعث میشود تا سوار و پیاده کردن اشیا به آسانی صورت گیرد. البته مدل کلاب ون به تازگی معرفی شده و فروش آن در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آغاز نشده است.
MINI COUNTRYMAN
کانتری من یک مدل کراس اوور بوده که در واقع متفاوتترین محصول کمپانی مینی است و به صورت چهار در تولید میشود. حتی طراحی داخلی کانتری من از دو مدلهای دیگر متفاوت بوده و کمی جادارتر است اما کنسول یک تکه نصب شده در میان صندلیها باعث شده تا این مدل هم چهار نفره باشد. نکته مثبت در مورد این مدل و دیگر مدلهای ذکر شده این است که با خواباندن صندلیهای عقب آنها میتوان فضای بار را تا حد زیادی افزایش داد.
تجهیزات و امکانات رفاهی Countryman نیز تقریبا با مدل هارد تاپ و کلاب من یکسان بوده با این تفاوت که نسبت به دیگر مدلها، اندکی خانوادگیتر است. کانتری من علاوه بر مدل Cooper، Cooper S و John Cooper، دارای یک مدل چهار چرخ متحرک به نام Cooper S All ۴ نیز هست که قطعا نسبت به دیگر مدلها چسبندگی بهتری بر سطح مسیر دارد.
MINI Paceman
Paceman جدیدترین و آخرین مدلی است که توسط کمپانی مینی معرفی شده و در واقع میتوان گفت که یک نمونه کوپه از مدل کانتری من است. صندلیهای عقب این خودرو نیز با یک کنسول سرتاسری و باریک از یکدیگر تفکیک شدهاند و البته بدیهی است که فضای پا و سر برای سرنشینان عقب، کمتر از مدل کانتری من بوده و سوار و پیاده شدن آنها اندکی دشوار است. تنوع مدلهای Paceman نیز با مدل کانتری من یکسان بوده و البته فروش آن به طور رسمی آغاز نشده است.
ویژگیهای فنی
در کل همه مدلهای کمپانی MINI از یک موتور چهار سیلندر با بازدهی بالا و مصرف سوخت بسیار مناسب بهره میگیرند که قدرت آنها در مدل Cooper، Cooper S و John Cooper Works به ترتیب برابر 122، 184 و 218 اسب بخار است. ضمنا برای مدلهای S میتوان پکیج فنی و بادی کیت John Cooper را نیز سفارش داد که شامل کمک فنرهای اسپورت، ترمزهای قویتر و تیونینگ موتور نیز میشود.
ارسال نظر