در ایران چگونه یک خودرو صفر بخریم؟
انتخاب یک خودرو از میان گزینههای موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چراکه اغلب باید بانگاهی بلندمدت به ماجرا نگریست.
برلیانس H۳۳۰ یا رنو تندر اتوماتیک
برلیانس H۳۳۰ این روزها در خیابان زیاد دیده میشود. خودرویی چینی که به دلیل طراحی خوب توانسته در بازار موفق باشد در سوی دیگر خودرویی که سالها است امتحان خود را پس داده و از نظر مردم نیز خودرویی با کیفیت است حضور دارد. تندر ۹۰ که نمونه اتوماتیک آن تنها در شرکت ایرانخودرو تولید میشود که البته خودرویی با کیفیت هم هست. گیربکس خوبی دارد و از شتاب و سرعت مناسبی برخوردار است. هر دو خودرو از موتور ۱.۶ لیتری برخوردارند اما این تندر ۹۰ است که شتاب بهتری دارد چرا که قدرت موتورش بیشتر است. همچنین مصرف سوخت تندر نیز در سیکل ترکیبی کمتر است.
جک S۵ یا تیگو۵
شاسیبلندهای ارزان قیمت، همانهایی که فقط و فقط جثه بزرگ دارند اما در شرایط سخت همچون سواری بوده و حتی از پس جادههای لغزنده هم برنمیآیند چه رسد به جادههای آفرود. دو خودرو از سرزمین اژدهای زرد به بازار ایران فراخوانده شدهاند چراکه در این بازار میتوانستند موفق باشند و البته هم شدند. تیگو ۵ را میشود نسخه ارتقا یافته X۳۳ به حساب آورد. این خودرو از موتور هم حجم با جک S۵ برخوردار است اما موتور جک بسیار پرقدرتتر از تیگو است چراکه از سیستم توربوشارژ بهره میبرد. از اینرو در شتاب و سرعت جک توانسته به خوبی از پس تیگو برآید.
هر دو خودرو زیبا بوده و در ایران با اقبال زیادی همراهند. از نظر امکانات تیگو بهتر عمل کرده و در زمینه مصرف سوخت نیز همینطور اما جک از هندلینگ بالاتری نسبت به تیگو برخوردار است. همچنین درون کابین نیز فضاها تقریبا یکسان بوده و صندلیها نیز راحت هستند. با توجه به وارداتی بودن تیگو قیمت جک از تیگو پایینتر است و میتواند انتخاب ارزانتری باشد. به خصوص اینکه خدمات پس از فروش گستردهای دارد. بهطور کلی میتوان این دو خودرو چینی را در زمینه کیفیت، خودروهایی مناسب دانست. اگر شتاب و سرعت برای شما اهمیت بیشتری دارد جک S5 اتوماتیک انتخاب بهتری خواهد بود و رانندگی نرمتر و آپشن هم در تیگو 5 پیدا میشود.
کمری و اپتیما دو خودرو در کلاس سدانهای متوسط بازار ایران به حساب میآیند. این دو خودرو جزو پرفروشترینهای بازار در این کلاس هستند. کمری که یکی از کماستهلاکترینها بوده و طرفداران زیادی دارد و اپتیما که یکی از زیباترینها بوده و البته آپشنهای فراوانی دارد. هر دو خودرو از موتورهایی هم حجم بهره میبرند با این تفاوت که اپتیما موتوری پرقدرتتر در سینه دارد و در شتابگیری نیز عملکرد بهتری دارد.
این دو خودرو تفاوتهای فراوانی با یکدیگر دارند؛ اپتیما سواری خشکتر و اسپرتتری نسبت به کمری داشته و از امکانات بیشتری نسبت به کمری برخوردار است. این در حالی است که کمری سواری نرمتر و البته خانوادگیتری را نسبت به اپتیما ارائه میدهد.
یکی پر اقبال و دیگری منزوی در بازار. هر دو خودرو در یک کلاس قرار دارند اما این هیوندای توسان است که این روزها خوب میفروشد. کولئوس از همان ابتدا هم با توجه به قیمت بالا و ظاهر نه چندان جذابی که داشت انتظار میرفت که نتواند در بازار ایران موفق باشد. در بازار ایران طراحی ظاهری برگ برنده خودروهای رقیب به حساب میآید. کولئوس موتوری پر حجم تر دارد اما قدرت موتور توسان بیشتر است. در شتابگیری بهرغم اینکه در کاتالوگ کولئوس برتر است، اما در واقعیت برتری با توسان است که این بیشتر به شرایط آب و هوا و ارتفاع از سطح دریا بازمیگردد. طراحی کولئوس متفاوتتر است اما توسان ظاهری عامپسند دارد.
هر دو خودرو امکانات خوبی دارند اما توسان در سطح بالاتری قرار دارد کابین هر دو خودرو طراحی خوبی دارد اما کیفیت مواد به کار رفته درون کولئوس به مراتب بهتر از توسان بوده و البته رانندگی جذابتری را نیز ارائه میکند. اما یکی از دلایل پرفروش بودن توسان بازار دست دوم آن است که همانند پول نقد جابهجا میشود این در حالی است که کولئوس با افت قیمت زیاد و البته در مدت زمان طولانی به فروش میرسد. از نظر خدمات پس از فروش نیز باید گفت که وضعیت توسان بهتر است بهخصوص اینکه قطعات یدکی آن نیز در بازار فراوانتر و البته ارزانتر از کولئوس است. بهطور کلی میتوان اینطور نتیجه گرفت که کولئوس یک انتخاب خاص برای افرادی است که میخواهند متفاوت دیده شوند.
رنو سیمبل LE یا جیلی امگرند۷
این دو خودرو از نظر فنی در یکی کلاس نیستند اما از نظر قیمتی در یک سطح قرار دارند. در یکسو رنو سیمبل که زمان زیادی از حضورش در بازار ایران نمیگذرد اما تبدیل به خودرویی موفق شده است. در سوی دیگر جیلی امگرند قرار دارد که در اوایل حضور در بازار موفق بود اما این روزها از تب آن کاسته شده است.
هر دو خودرو طراحی کاملا معمولی دارند و در این میان شاید بتوان جیلی را کمی زیباتر و لوکستر از سیمبل دانست. چرا که سیمبل امکانات زیادی ندارد و همچنین بسیار ساده تولید شده است. سواری هر دو خودرو نرم بوده و چندان جذابیتی ندارد این در حالی است که عملکرد گیربکس سیمبل را میتوان بهتر از جیلی دانست. در زمینه خدمات پس از فروش نیز سیمبل وضعیت بهتری نسبت به جیلی دارد. سیمبل بهرغم اینکه خودرویی تازهوارد است توانسته در بازار تا حد زیادی موفق باشد از اینرو در بازار خرید و فروش بیاقبال نیست اما جیلی این روزها با افت قیمت زیاد و البته به سختی خرید و فروش میشود. به طور کلی اگر خودرویی با کیفیت بالاتر میخواهید و امکانات، چندان هم برای شما مهم نیست رنو سیمبل را انتخاب کنید. اما اگر موتور قوی و البته امکانات بیشتر میخواهید جیلی بخرید.
بیامو یا لکسوس NX200T
بیامو به تازگی X1 جدید را روانه بازار کرده است. خودرویی که برخلاف نمونه قبلیاش بسیار جذابتر و البته زیباتر است در سوی دیگر لکسوس نیز با مدل NX توانست در این کلاس در بازار ایران حرفهای زیادی بزند. دو خودرویی که هر دو از موتورهایی هم حجم بهره میبرند و هر دو خودرو نیز از سیستم پرخوران (توربو) استفاده میکنند. اما این موتور بیامو است که قدرت بیشتری تولید میکند. در شتابگیری نیز X1 به راحتی NX را پشت سر میگذارد.
هر دو خودرو از امکانات زیادی برخوردارند اما میتوان در این بخش NX را برنده مطلق دانست چرا که لکسوس همیشه در زمینه امکانات حرفهای زیادی برای گفتن دارد. هر دو خودرو چهرهای زیبا دارند که در این بخش NX را باید خودرویی با طراحی خاص دانست. خطوط شکسته و طراحی متفاوت این خودرو، آن را در بازار محبوب ساخته است. هر دو خودرو درون کابین طراحی زیبایی دارند که بیامو ساده بوده و لکسوس کمی پیچیدهتر نشان میدهد.
نظر کاربران
من یک خودرو تیولی از رامک خودرو با قرار تحویل 120 روز کاری خریدم و تقریبا 90 درصد پولش را نقد پرداخت کردم تنها 20 تومان ان ماند موقع تحویل از ان زمان تا بحال 220 روز گذشته واگر شما پشت گوشتان را دیدید من هم رنگ خودرو خریداری را دیده اممتاسفانه با هر بار مراجعه جواب درستی نداده و ما را پی نخود سیاه میفرستند
و شوربخنانه هیج نهادی جهت حمایت از خریدار وجود نداشته و قرارداد خریدی که جلوی مشتری گذاشته و با چرب زبانی و قول الکی امضا میگیرند کم از عهد نامه ترکمن چای نیست
ممنون متوجه شدم چطور یک خودروی صفر بخرم
ممنون از راهنماییتون !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!