ایکس۴۷ بی، برترین پهپاد جهان
در این مقاله به صورت اختصار در مورد یکی از کارآمد ترین پهپادهای حال حاضر دنیا صحبت شده است. شناخت پهپادهای نظامی حال حاضر دنیا برای کشوری همچون ایران که احتمال جاسوسی و حتی حمله نظامی هدفمند به آن زیاد است. بسیار لازم و ضروری می باشد تا بتواند راه های مقابله با این سلاح کارآمد را فرابگیرد و حتی بتواند پاد آن را بسازد.
در دههی اخیر استفاده از خودروهای زره ای و هواپیماهای بدون سرنشین در عملیات نظامی گسترش زیادی پیدا کرده، اما تاکنون به کارگیری آنها توسط حاملی مثل ناو کمتر اتفاق افتاده است. پرواز و انجام اعمال پیچیده، آن هم در شرایطی که کشتی خودش نیز در حرکت است کار مشکلی است و ورود به چنین عرصهای برای هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین اپراتور (کنترلکنندهی آن) در کشتی تجربهای جدید است.
تست پرتاب X-۴۷B در ایستگاه هوایی نیروی دریایی در مریلند صورت گرفته و علاوه بر نیروی دریایی، سازندهی هواپیما یعنی نورث روپ گرومن نیز در تست شرکت کردند.
اولین پرواز:
پهباد پنهانکار آمریکایی X-۴۷B قابلیت برخواستن و فرود خودکار بر روی عرشه ناو هواپیمابر را دارد و در حقیقت هوشمندترین نمونه در کلاس خود به حساب میاید. X-۴۷B نخستین پرواز خود را در منطقه هوایی- نظامی "ادواردز" در ایالت "کالیفورنیا" انجام داد.
۱۰ جولای ۲۰۱۳ ، ناو هواپیمابر جرج بوش . هواپیمای جنگنده ایکس ۴۷ بی نخستین پرواز کاملا مستقل و خودمختار خود را از روی عرشه ناو هواپیمابر جورج اچ دبلیو بوش انجام داد . پرواز شامل تیک آف ، پیمایش مسیر و فرود روی عرشه بدون دخالت اپراتور انسانی است . جنگنده در فرود نخست موفق به گرفتن کابل مهار نشده ، در دومین تقرب ، بدون کاستی روی عرشه ، فرود آمد .
شرحی از عملکرد و آزمایشات جنگنده:
دومین هواپیمای جنگنده هوایی بدون سرنشین X-۴۷B نیروی دریایی آمریکا UCAS قادر به تحمل تمامی تنش ها، کشش ها و فشارهای سازه ای در فاز برخاست (take-off) فرود (landing) و هم چنین انجام این فازها بر روی ناو حامل هواپیمابر می باشد که حاصل نتیجه گیری و تجزیه و تحلیل سری آزمایشات ۵ هفته ای اثبات سازه ای فریم بدنه هواپیما توسط نیروی دریایی و تیم آزمایش نورثروپ گرومن می باشد.
نمونه AV-۲ دقیقأ مشابه و یکسان با اولین نمونه این هواپیما یعنی ( X-۴۷B UCAS-D AV-۱) می باشد که با موفقیت در ۴ فوریه از پایگاه هوایی ادواردز کالیفرنیا پرواز تاریخی ۲۹ دقیقه ای خود را به انجام رساند. اما تنها تفاوت آن با نمونه AV-۱ در مجهز شدن آن با تجهیزات سوختگیری هوایی است. نورثروپ گرومن قصد دارد از نمونه AV-۱ به عنوان بخشی از قرارداد UCAS-D با نیروی دریایی در جهت انجام سوخت گیری هوایی در سال ۲۰۱۴ استفاده کند.
یکی از این آزمایشات زمینی شامل تست کشش و فشار بر روی چرخ دماغه هواپیما (برای شبیه سازی پرتاب و برخاست) و قلاب دم (برای شبیه سازی فرود ناگهانی بر روی عرشه ناو) در یک زمان برای ارائه ترکیبی خاص از نیروها برای بدست آوردن حاشیه امنیت مورد نیاز می باشد.
بیودین هم چنین توضیح داد که درانجام آزمایشات ما ۲۰۰ سطح از فریم بدنه هواپیما را انتخاب کردیم و با استفاده از جک های هیدرولیکی این مناطق را تحت کشش و فشار قرار دادیم که نوعی شبیه سازی شرایط و حالات مختلف بارگذاری دینامیکی و استاتیکی می باشد.
آزمایش اثبات قابلیت های سازه ای یکی از آخرین آزمایشاتی است که AV-2 در پالم دیل خواهد دید و بعد از آن هواپیما آماده انتقال و تحویل به پایگاه هوایی ادواردز کالیفرنیا بعد از بهار سال ۲۰۱۱ خواهد بود که در آنجا آزمایشات بیشتری بر روی سیستم ها، تست های حرکت زمینی و هم چنین اولین پرواز آن انجام خواهد گرفت. و پیش از آن گروه آزمایش طرحی برای آزمایش و کالیبره کردن سیستم سوختگیری و رنگ بدنه هواپیما دارند که آخرین مراحل آماده سازی هواپیما می باشد.
تحت قراردادی منعقد شده UCAS-D در سال ۲۰۰۷، نورثروپ گرومن طراحی، توسعه و تولید ۲ فروند هواپیمای X-47B را تا سال ۲۰۱۳ به عهده خواهد داشت. این هواپیماها برای نشان دادن پرتاب و برخاست از ناو هواپیمابر حامل و پشتیبانی و پوشش خودمختار، به عنوان هواپیمایی بدون سرنشین در مقیاس جنگنده های ضربتی می باشد. پروژه UCAS-D هم چنین پروژه فرود بر ناو هواپیمابر و یکپارچه سازی تکنولوژی و اثبات سوختگیری هوایی هواپیمای بدون سرنشین را در نمونه X-47B به انجام خواهد رساند.
از جمله ویژگی های منحصر به فرد X-47B بال های تاشونده و ایرودینامیک فوق العاد آن می باشد.
این هواپیمای بدون سرنشین کپی کوچکی از بمب افکن B-۲ را به خاطر می آورد و برای عملیات تاکتیکی تهاجمی از عرشه ناوهای هواپیمابر مورد استفاده قرار می گیرد.
X-۴۷B مجهز به سیستم سوخت گیری در هوا می باشد . علاوه بر این، هواپیما قادر به چندین بار سوخت گیری در هوا بوده و می تواند چندین روز به پرواز خود ادامه دهد. هواپیمای تک موتوره X-۴۷B در مدل هایی با طول بال ۱۹ متر و ۱۱ متر تولید شده و قابلیت حمل تا ۲ تن سلاح در محفظه داخلی بدنه خود را دارد.
ویژگی های عمومی
کاربر: نیروی دریایی آمریکا
خدمه: بی سرنشین
طول: ۳۸٫۲ فوت معادل ۱۱٫۶۳ متر
بال: ۶۲٫۱ فوت و ۳۰٫۹ فوت ( ۹٫۴۱ متر الی ۱۸٫۹۲ متر بر اساس مدل )
ارتفاع : ۱۰٫۴ فوت معادل ۳٫۱۰ متر
حداکثر وزن برخواست: ۴۴۵۶۷ پوند معادل ۲۰۲۱۵ کیلوگرم
پیشرانه: ۱*پرات ویتنی F۱۰۰-۲۲۰U توربوفن
(۱ × Pratt & Whitney F۱۰۰-۲۲۰U turbofan)
حداکثر سرعت: مافوق صوت !
سرعت کروز : ۰٫۹ ماخ
محدودی عملیاتی: بیش از ۳۸۹۹ کیلومتر
سقف پروازی: ۴۲۰۰۰ فوت معادل ۱۲۱۹۰ متر
ماموریت: جاسوسی نظامی
قابلیت سوخت گیری هوایی: مدل veh۲ آری
جایگزین شده ی : نورثروپ-گرومن ایکس ۴۷-ب و جایگزین ایکس ۴۷-آ پگاسوس خواهد شد.
X-۴۷A Pegasus نام یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت نورثروپ گرومن و سکیلد کامپوزیتس آمریکا است.این هواپیما برای نیروی دریایی آمریکا سفارش داده شدهاست، که با نورثروپ-گرومن ایکس ۴۷-ب جایگزین خواهد شد.
توسعه ی یافته از: نورثروپ-گرومن ایکس ۴۷-ب توسعه یافته ی نورثروپ گرومن ایکس-۴۷سی است.
نورثروپ گرومن ایکس-۴۷سی (Northrop Grumman X-۴۷C) یک هواپیمای ساخت کارخانه ی نورثروپ گرومن در کشور ایالات متحده آمریکا است. نخستین استفادهکننده ی این هواپیما نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بودهاست.
مشخصات فنی موتور پهپاد X-47B
پرت و ویتنی اف۱۰۰ موتور توربوفن با حالت پس سوز است که توسط شرکت پرت و ویتنی ساخته شده و در هواپیماهای اف-۱۵ ایگل و اف-۱۶ فایتینگ فالکن از آن استفاده میشود.
توسعه
در سال ۱۹۶۷، نیروی دریایی و نیروی هوایی ایالات متحده درخواست موتوری مشترک برای طرح (RFP) برای F-14 تامکت و F-15 را صادر کردند. این برنامه ترکیبی پیشرفته، ژنراتور توربین گازی موتور با اهداف بهبود محوری و کاهش وزن برای رسیدن به نسبت رانش به وزن ۹٫ را آغاز کرد.
پرات و ویتنی یک قرارداد در سال ۱۹۷۰ به تولید (F100 -PW-100 (USAF و موتورهای F401-PW-400 (USN) نیروی دریایی خواهند شد و بعد از لغو سفارش خود، به ادامه استفاده از موتور پرات و ویتنی TF30 از جنگنده F-111 در F-14 کرد.
انواع
F100-PW-100
به نمایش درآمده در نمایشگاه هوا و فضا مرکز ویرجینیا F100-100 اولین بار در یک جنگنده F-15 در سال ۱۹۷۲ با تراست ۲۳،۹۳۰ پوند (۱۰۶٫۴ کیلو نیوتن) پرواز کرد. با توجه به ماهیت پیشرفته در موتور و هواپیما، مشکلات متعدد در روزهای اولیه آن استفاده از ان ، از جمله سایش بالا مواجه شد، پسوز جت "سخت" شروع به فعالیت می کرد.
مشکلات در اوایل F100-PW-220 حل شد، و موتور که هنوز هم در ناوگان نیروی هوایی ایالات متحده به این روز است.
F100-PW-200:
این موتور در جنگنده F-16 F100-200 استفاده شده، با تفاوتهایی جزئی نسبت به F100-PW-100 می باشد. به دنبال یک راه حل برای کاهش هزینه ها ، نیروی هوایی ایالات متحده برنامه جایگزین کردن موتور جنگنده (AFE) در سال ۱۹۸۴، در بلوک F-16C / D 30 / 32S برای اولین بار ساخته شده است.
مشخصات Pratt & Whitney F100-220U turbofan
متراکم سازی:
- nonaugmented (خشک) توربوفن
- رانش ۱۶۰۰۰ پوند ( رانش خشک )
جریان محوری، نسبت ابعاد متوسط
کمپرسور:
- فن ۳ مرحله ای
- کمپرسور: ۱۰ مرحله ای
محفظه احتراق : بهره برداری خاموش
توربین: جریان محوری
- ۲ مرحله توربین پرفشار
- و دو مرحله توربین کم فشار
متوسط رانش: ۱۴۶۷۰ پوند
وزن: ۳۲۰۰ پوند
طول: ۱۹۱٫۲ اینچ
قطر ورودی: ۳۴٫۸ اینچ
حداکثر قطر : ۴۶٫۵ اینچ
نسبت فشار در مجموع : ۲۵ به ۱
این هواپیمای میتواند دو بمب هدایت ماهواره ای GBU-31 ملقب به JDAM را حمل کند
مشخصات و توانایی این بمب:
پلت فرم پرتاب: تقریبن تمامی جنگندههای آمریکایی و غربی
توانایی بمب: اهداف ثابت و وسایل نقلیه در حال حرکت
پیمانکار: شرکت بوئینگ
در خدمت: از سال ۱۹۹۷ تا کنون
هزینه هر فروند: ۲۵۰۰۰ دلار آمریکا
طول: ۳ تا ۳٫۹ متر (۹٫۱۱ تا ۱۲٫۸ فوت)
حداکثر ارتفاع قابل پرتاب شدن: ۱۳۷۰۰ متر = ۴۵۰۰۰ فوت
برد: ۲۸ کیلومتر
وزن: ۹۵۰ کیلوگرم
طول بال ها: ۵۰ سانتی متر
فاصلهء دو سر بالچه ها: ۴۸۳ تا ۶۳۵ میلی متر (۱٫۷ تا ۲٫۱ فوت)
سیستم هدایت: بر اساس اینرسیایی یا مکان یاب جهانی GPS/INS یا Global Position System / Inertial Navigation System
دقت : حدود ۷ متر
کیت هدایت پذیری نصب شده بر روی بمب های سری Mk80
نوع هدایت پذیری:
تعداد کیت هدایت پذیری ساخته شده: ۱۵۸۰۰۰ عدد برای نیروی هوایی و ۸۲۰۰۰ عدد برای نیروی دریایی؛ جمعن ۲۴۰۰۰۰ عدد
ناوبری و اویونیکس: EO/IR/SAR/GMTI/ESM/IO
رقبای ایکس ۴۷(در آینده نزدیک):
انشاالله در آینده پهپاد های هم ردهی همچون (Mikoyan MiG SKAT)روسی و (BAE System Taranis) انگلیسی و (Dassault nEUROn) اروپای را بررسی خواهیم کرد.
۱- میکویان اسکات (فدراسیون روسیه)
۲- تارانیس (پادشاهی انگلستان)
۳- یوروون (اروپایی- جمهوری فرانسوی)
۴- لی جیان (جمهوری خلق چین)
ارسال نظر